Anonymous

Changes

From Karnataka Open Educational Resources
2,392 bytes added ,  10:07, 16 March 2022
m
Line 1: Line 1:  
='''Download Handouts'''=
 
='''Download Handouts'''=
[[:File:Internet Access Hand-out_Kannada.pdf]][[:File:Internet Access Hand-out_Kannada.odt]]
+
#Download as [http://karnatakaeducation.org.in/KOER/en/index.php/File:Internet_Access_Hand-out_Kannada.pdf PDF]
 +
#Download as [http://karnatakaeducation.org.in/KOER/en/index.php/File:Internet_Access_Hand-out_Kannada.odt ODT]
 +
 
 +
=What is the Internet=
 +
[http://en.wikipedia.org/wiki/Internet Internet] is the network of computers across the world. Information flows across this network in digital (binary) format, using the [http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_protocol_suite TCP-IP protocols]. To explain in a simple manner, TCP-IP protocol is the method by which information is split into packets which are relayed from the source  computer to the destination computer using different paths, as would make the transfer quick. The [http://en.wikipedia.org/wiki/Domain_Name_System Domain Name System] (DNS), along with the routers (hardware) plays the role of the traffic controller, to move these packets from source to destination.
 +
 
 +
=What is the world wide web=
 +
The [http://en.wikipedia.org/wiki/World_Wide_Web world wide web] or in short WWW, is one application on the Internet, in which we access web pages (written in hyper text markup language or html) using a software called a [http://en.wikipedia.org/wiki/Web_browser web browser]. The WWW is perhaps the most popular application on the Internet and we access information from websites which form a part of the WWW.
 +
 
    
='''Objectives - Internet to access information - ಉದ್ದೇಶಗಳು - ಮಾಹಿತಿಗಾಗಿ ಅಂತರ್ಜಾಲ '''=
 
='''Objectives - Internet to access information - ಉದ್ದೇಶಗಳು - ಮಾಹಿತಿಗಾಗಿ ಅಂತರ್ಜಾಲ '''=
   −
#To introduce the scope, possibilities of the intern'''Bold text'''et in accessing information and build skills for critical information access; ICTs are changing the way we interact with the world. ಅಂತರ್ಜಾಲದ ವ್ಯಾಪ್ತಿಯ, ಮಾಹಿತಿಯನ್ನು ಪ್ರವೇಶಿಸುವಲ್ಲಿ  ಸಂಭವನೀಯತೆಗಳನ್ನು  ಪರಿಚಯಿಸುವುದು ಹಾಗೂ ವಿಮರ್ಶಾತ್ಮಕ ಮಾಹಿತಿಯ ಪ್ರವೇಶಕ್ಕಾಗಿ ಕೌಶಲ್ಯಗಳನ್ನು ನಿರ್ಮಿಸಲು ; ಮಾಹಿತಿ ಮತ್ತು ಸಂಪರ್ಕ ತಂತ್ರಜ್ಞಾನ ನಮಗೆ ಸುತ್ತಲಿನ ಜಗತ್ತಿನೊಂದಿಗೆ ಸಂವಹನ ಮಾರ್ಗದಲ್ಲಿ ಬದಲಾಗುತ್ತಿರುತ್ತದೆ..
+
#To introduce the scope, possibilities of the internet in accessing information and build skills for critical information access; ICTs are changing the way we interact with the world. ಅಂತರ್ಜಾಲದ ವ್ಯಾಪ್ತಿಯ, ಮಾಹಿತಿಯನ್ನು ಪ್ರವೇಶಿಸುವಲ್ಲಿ  ಸಂಭವನೀಯತೆಗಳನ್ನು  ಪರಿಚಯಿಸುವುದು ಹಾಗೂ ವಿಮರ್ಶಾತ್ಮಕ ಮಾಹಿತಿಯ ಪ್ರವೇಶಕ್ಕಾಗಿ ಕೌಶಲ್ಯಗಳನ್ನು ನಿರ್ಮಿಸಲು ; ಮಾಹಿತಿ ಮತ್ತು ಸಂಪರ್ಕ ತಂತ್ರಜ್ಞಾನ ನಮಗೆ ಸುತ್ತಲಿನ ಜಗತ್ತಿನೊಂದಿಗೆ ಸಂವಹನ ಮಾರ್ಗದಲ್ಲಿ ಬದಲಾಗುತ್ತಿರುತ್ತದೆ..
 
#Learn to use the Ihttp://karnatakaeducation.org.in/KOER/en/index.php?title=Accessing_Internet&action=editCT infrastructure for accessing the internet and emailing. ಐಸಿಟಿಯ ಮೂಲ ಪದ್ದತಿಯನ್ನು ಬಳಸಿ ಅಂತರ್ಜಾಲದಲ್ಲಿ  ಪ್ರವೇಶಿಸುವುದು  ಮತ್ತು ಸಂದೇಶಗಳನ್ನು  ಬಳಸುವುದರ ಬಗ್ಗೆ  ತಿಳಿಯುವುದು.
 
#Learn to use the Ihttp://karnatakaeducation.org.in/KOER/en/index.php?title=Accessing_Internet&action=editCT infrastructure for accessing the internet and emailing. ಐಸಿಟಿಯ ಮೂಲ ಪದ್ದತಿಯನ್ನು ಬಳಸಿ ಅಂತರ್ಜಾಲದಲ್ಲಿ  ಪ್ರವೇಶಿಸುವುದು  ಮತ್ತು ಸಂದೇಶಗಳನ್ನು  ಬಳಸುವುದರ ಬಗ್ಗೆ  ತಿಳಿಯುವುದು.
 
#Internet allows us to connect in ways that were not possible before. ಹಿಂದೆ ಯಾವ ಸಂಪರ್ಕವು ಪಡೆಯಲು ಅಸಾಧ್ಯವಾಗಿತ್ತೋ ಆ ಎಲ್ಲಾ ಸಂಪರ್ಕವು ಈಗ ಅಂತರ್ಜಾಲದಿಂದ ಸಾಧ್ಯವಾಗಿದೆ.  
 
#Internet allows us to connect in ways that were not possible before. ಹಿಂದೆ ಯಾವ ಸಂಪರ್ಕವು ಪಡೆಯಲು ಅಸಾಧ್ಯವಾಗಿತ್ತೋ ಆ ಎಲ್ಲಾ ಸಂಪರ್ಕವು ಈಗ ಅಂತರ್ಜಾಲದಿಂದ ಸಾಧ್ಯವಾಗಿದೆ.  
Line 39: Line 47:     
='''Different kinds of websites:ವಿವಿಧ ರಿತೀಯ ಜಾಲತಾಣಗಳು.'''=
 
='''Different kinds of websites:ವಿವಿಧ ರಿತೀಯ ಜಾಲತಾಣಗಳು.'''=
{|class="wikitable"
+
==Information (Newspapers, TV Channels, Web Dunia, Maps,Weather, Search engines)==
|-
+
ಮಾಹಿತಿಗಳು (ಪತ್ರಿಕೆಗಳು, ಟಿವಿ ಚಾನಲ್ ಗಳು, ವೆಬ್ <br>
|1. Information (Newspapers, TV Channels, Web Dunia, Maps,<br>
  −
Weather, Search engines)<br> (ಮಾಹಿತಿಗಳು (ಪತ್ರಿಕೆಗಳು, ಟಿವಿ ಚಾನಲ್ ಗಳು, ವೆಬ್ <br>
   
ದುನಿಯಾ, ನಕ್ಷೆಗಳು, ಹವಾಮಾನ, ಸರ್ಚ್ ಎಂಜಿನ್ನುಗಳು)
 
ದುನಿಯಾ, ನಕ್ಷೆಗಳು, ಹವಾಮಾನ, ಸರ್ಚ್ ಎಂಜಿನ್ನುಗಳು)
|[http://www.prajavani.net prajavani] [http://www.deccanherald.com Deccan Herald]<br>
+
#[http://www.prajavani.net prajavani] #[http://www.deccanherald.com Deccan Herald]<br>
Search for two more newspaper websites
+
#Search for two more newspaper websites
|-
+
==Community (eg, Teachers' Association website) ==
|2. Community (eg, Teachers' Association website)  
   
<br>ಸಮುದಾಯ (ಉದಾ: ಶಿಕ್ಷಕರ ಸಂಘದ ಜಾಲತಾಣ)
 
<br>ಸಮುದಾಯ (ಉದಾ: ಶಿಕ್ಷಕರ ಸಂಘದ ಜಾಲತಾಣ)
|[http://www.nsta.org NSTA]       [http://www.teachersofindia.org Teachers of India]       [http://karnatakaeducation.org.in Karnataka Education] [http://www.geogebratube.org Geogebra]<br>
+
#[http://www.nsta.org NSTA]
Identify one more community website
+
#[http://www.teachersofindia.org Teachers of India]
|-
+
#[http://karnatakaeducation.org.in Karnataka Education] [http://www.geogebratube.org Geogebra]<br>
|3. Resource repositories  ಸಂಪನ್ಮೂಲ ಸಂಪುಟಗಳನ್ನು
+
#Identify one more community website
|[http://nroer.gov.in/home/ NROER] [http://www.vidyaonline.net Vidya Online]<br>
+
== Resource repositories  ಸಂಪನ್ಮೂಲ ಸಂಪುಟಗಳನ್ನು==
Identify two more resource websites
+
#[http://nroer.gov.in/home/ NROER]  
|-
+
#[http://www.vidyaonline.net Vidya Online]
|4. Video downloads / photograph sharing (youtube, teacher tube)<br>
+
#Identify two more resource websites
 +
== Video downloads / photograph sharing (youtube, teacher tube)<br>==
 
ವೀಡಿಯೋ ಡೌನ್ಲೋಡ್ಗಳನ್ನು (ಯೂಟ್ಯೂಬ್, ಶಿಕ್ಷಕ ಟ್ಯೂಬ್, geogebratube)
 
ವೀಡಿಯೋ ಡೌನ್ಲೋಡ್ಗಳನ್ನು (ಯೂಟ್ಯೂಬ್, ಶಿಕ್ಷಕ ಟ್ಯೂಬ್, geogebratube)
|[http://www.youtube.com youtube] [http://www.geogebratube.org Geogebratube] <br>
+
#[http://www.youtube.com youtube]  
Find out one more  
+
#[http://www.geogebratube.org Geogebratube]  
|-
+
#Find out one more  
|5. Public services websites (IRCTC) ಸಾರ್ವಜನಿಕ ಸೇವೆಗಳು ಜಾಲತಾಣ  
+
== Public services websites (IRCTC) ಸಾರ್ವಜನಿಕ ಸೇವೆಗಳು ಜಾಲತಾಣ ==
|[http://www.irctc.co.in IRCTC] [http://www.bangaloretelecom.com Bangalore Telecom] <br>
+
#[http://www.irctc.co.in IRCTC]
Find out one more  
+
#[http://www.bangaloretelecom.com Bangalore Telecom] <br>
|-
+
#Find out one more  
|6. Banking and e-commerce websites (Internet banking, <br>
+
== Banking and e-commerce websites ==
booking my movie tickets) ಬ್ಯಾಂಕಿಂಗ್ ಮತ್ತು ಇ-ಕಾಮರ್ಸ್ ಜಾಲತಾಣ <br>
+
(Internet banking,booking my movie tickets) ಬ್ಯಾಂಕಿಂಗ್ ಮತ್ತು ಇ-ಕಾಮರ್ಸ್ ಜಾಲತಾಣ <br>
 
(ಇಂಟರ್ನೆಟ್ ಬ್ಯಾಂಕಿಂಗ್,ಚಲನಚಿತ್ರ ಟಿಕೇಟ್  ಬುಕಿಂಗ್)
 
(ಇಂಟರ್ನೆಟ್ ಬ್ಯಾಂಕಿಂಗ್,ಚಲನಚಿತ್ರ ಟಿಕೇಟ್  ಬುಕಿಂಗ್)
|[http://www.onlinesbi.co.in SBI-Online] <br>
+
#[http://www.onlinesbi.co.in SBI-Online] <br>
Identify two more such e-commerce websites
+
#Identify two more such e-commerce websites
|-
+
==Collaborative websites (Discussion forums, Hardware software forums, Wikipedia) ==
|Collaborative websites (Discussion forums, Hardware software forums, <br>
+
ಸಹಕಾರಿ ಜಾಲತಾಣ (ಚರ್ಚಾ ವೇದಿಕೆಗಳು, ಯಂತ್ರಾಂಶ ತಂತ್ರಾಂಶ ವೇದಿಕೆಗಳು, ವಿಕಿಪೀಡಿಯ)
Wikipedia) ಸಹಕಾರಿ ಜಾಲತಾಣ (ಚರ್ಚಾ ವೇದಿಕೆಗಳು, ಯಂತ್ರಾಂಶ ತಂತ್ರಾಂಶ ವೇದಿಕೆಗಳು, ವಿಕಿಪೀಡಿಯ)
+
#[http://www.ubuntuforums.org Ubuntu forums]
|[http://www.ubuntuforums.org Ubuntu forums]   [http://www.geogebratube.org Geogebratube]  <br>
+
#[http://www.geogebratube.org Geogebratube]   
Find out one more forum
+
#Find out one more forum
|-
+
 
|8. Vendor websites (product based, service-based)
+
== Vendor websites (product based, service-based)==
 
ಮಾರಾಟಗಾರರ ಜಾಲತಾಣ (ಸೇವೆ ಆಧಾರಿತ, ಉತ್ಪನ್ನ ಆಧಾರಿತ)
 
ಮಾರಾಟಗಾರರ ಜಾಲತಾಣ (ಸೇವೆ ಆಧಾರಿತ, ಉತ್ಪನ್ನ ಆಧಾರಿತ)
|[http://www.flipkart.com Flipkart]   [http://www.dell.com Dell]    [http://www.justbooks.com Just Books]<br>
+
#[http://www.flipkart.com Flipkart]  
Identify two more such commercial websites
+
#[http://www.dell.com Dell]     
|-
+
#[http://www.justbooks.com Just Books]<br>
|9. Massively Open Online Courses
+
#Identify two more such commercial websites
|[http://www.edx.org edx]  Identify the online web courses <br>
+
==Subject Based Websites==
ಬೃಹತ್ ಆನ್ ಲೈನ್ ಕೋರ್ಸ್
+
===Mathematics===
|-
+
#[http://www.mathsisfun.com Maths is Fun]
|10. Social networking websites
+
#[http://www.purplemath.com Purple Math]
 +
===Science===
 +
#[http://www.physicsclassroom.com Physics Classroom]
 +
#[http://www.middleschoolchemistry.com/ Elementary Chemistry]
 +
#[http://www.ceeindia.org/cee/educationforchildren.html Environment Education]
 +
 
 +
== Massively Open Online Courses==
 +
#[http://www.edx.org edx]  Identify the online web courses <br>
 +
#ಬೃಹತ್ ಆನ್ ಲೈನ್ ಕೋರ್ಸ್
 +
#[http://courses.metastudio.org/courses/NCERTX/OE-101/2014_T1/info MOOC on OER] run by [http://ciet.nic.in/ CIET, NCERT] and [http://cemca.org.in COL], September 2014
 +
 
 +
== Social networking websites==
 
ಸಾಮಾಜಿಕ ನೆಟ್ವರ್ಕಿಂಗ್ ಜಾಲತಾಣ
 
ಸಾಮಾಜಿಕ ನೆಟ್ವರ್ಕಿಂಗ್ ಜಾಲತಾಣ
|List the networking sites you know
+
#List the networking sites you know
|-11. Email groups  ಇಮೇಲ್ ಗುಂಪುಗಳು
+
==Email groups  ಇಮೇಲ್ ಗುಂಪುಗಳು==
|mathssciencestf
+
#[https://groups.google.com/d/forum/mathssciencestf mathssciencestf@googlegroups.com]<br>
<br>List any other email group
+
#[https://groups.google.com/forum/#!forum/socialsciencestf socialsciencestf@googlegroups.com]<br>
|-
+
#[https://groups.google.com/forum/#!forum/htfkarnataka htfkarnataka@googlegroups.com]<br>
|12. Personal/ Institutional websites  <br>ಸಾಂಸ್ಥಿಕ / ವೈಯಕ್ತಿಕ ಜಾಲತಾಣ
+
#[https://groups.google.com/forum/#!forum/stfenglish englishstf@googlegroups.com]<br>
|[http://www.iisc.ernet.in  IISc]   [http://www.dsert.kar.nic.in DSERT]   [http://www.mit.edu MIT]
+
#List any other email group
|}
+
== Personal/ Institutional websites  <br>ಸಾಂಸ್ಥಿಕ / ವೈಯಕ್ತಿಕ ಜಾಲತಾಣ==
 +
#[http://www.iisc.ernet.in  IISc]
 +
#[http://www.dsert.kar.nic.in DSERT]
 +
#[http://www.mit.edu MIT]
    
='''Checklist for evaluating a website'''=
 
='''Checklist for evaluating a website'''=
Line 180: Line 200:  
''4. Features of a website:''  How useful a website is depends on how many different ways we can access the information and use it and view it.  Can it be used by teachers, students, general public?  The understanding of this will also help us determine how much we can use the content.
 
''4. Features of a website:''  How useful a website is depends on how many different ways we can access the information and use it and view it.  Can it be used by teachers, students, general public?  The understanding of this will also help us determine how much we can use the content.
 
ಒಂದು ವೆಬ್ಸೈಟ್ ನ ಲಕ್ಷಣಗಳು: ಒಂದು ಜಾಲತಾಣ ಹೇಗೆ ಉಪಯುಕ್ತವಾಗಿದೆ ನಾವು ಅದರ ಮಾಹಿತಿಯನ್ನು ಎಷ್ಟು ರೀತಿಯಲ್ಲಿ ಬಳಸಿ ನೋಡಬಹುದು ಎನ್ನುವುದರ ಮೇಲೆ ಅವಲಂಬಿತವಾಗಿರುತ್ತದೆ. ಇದು ಶಿಕ್ಷಕರು, ವಿದ್ಯಾರ್ಥಿಗಳು, ಸಾರ್ವಜನಿಕರು ಬಳಸಬಹುದು? ಈ ತಿಳುವಳಿಕೆ ಕೂಡ ನಾವು ವಿಷಯವನ್ನು ಬಳಸಬಹುದು ಎಷ್ಟು ಕಂಡುಹಿಡಿಯಲು ಸಹಾಯ ಮಾಡುತ್ತದೆ.<br>
 
ಒಂದು ವೆಬ್ಸೈಟ್ ನ ಲಕ್ಷಣಗಳು: ಒಂದು ಜಾಲತಾಣ ಹೇಗೆ ಉಪಯುಕ್ತವಾಗಿದೆ ನಾವು ಅದರ ಮಾಹಿತಿಯನ್ನು ಎಷ್ಟು ರೀತಿಯಲ್ಲಿ ಬಳಸಿ ನೋಡಬಹುದು ಎನ್ನುವುದರ ಮೇಲೆ ಅವಲಂಬಿತವಾಗಿರುತ್ತದೆ. ಇದು ಶಿಕ್ಷಕರು, ವಿದ್ಯಾರ್ಥಿಗಳು, ಸಾರ್ವಜನಿಕರು ಬಳಸಬಹುದು? ಈ ತಿಳುವಳಿಕೆ ಕೂಡ ನಾವು ವಿಷಯವನ್ನು ಬಳಸಬಹುದು ಎಷ್ಟು ಕಂಡುಹಿಡಿಯಲು ಸಹಾಯ ಮಾಡುತ್ತದೆ.<br>
 +
=Internet Safety=
 +
The Internet is an open communication space. Hence, it has its dangers as well, which we need to be fully aware of.
 +
[[Dangers_from_the_Internet_-_Beware| Dangers from the Internet]] has more information on Internet Safety. Any education of the Internet, must include a section on Internet safety.
 +
 +
[[Category:External web resources]]