Difference between revisions of "Kn Reading Skills Session 1"
Line 251: | Line 251: | ||
ಗುಂಪು 3 - ಅದೇ ಪಠ್ಯವನ್ನು ಸಂಭಾಷಣೆಯ ರೂಪದಲ್ಲಿ ಪ್ರಸ್ತುತಪಡಿಸುವುದು. | ಗುಂಪು 3 - ಅದೇ ಪಠ್ಯವನ್ನು ಸಂಭಾಷಣೆಯ ರೂಪದಲ್ಲಿ ಪ್ರಸ್ತುತಪಡಿಸುವುದು. | ||
+ | |||
+ | Link to the story: | ||
+ | |||
+ | <nowiki>http://read.gov/aesop/143.html</nowiki> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | '''You Tube link for the story:''' | ||
+ | |||
+ | '''<nowiki>https://youtu.be/0GGvRtuxglM</nowiki>''' | ||
+ | |||
+ | '''ಈಗ ನಾವು ಪಂಚತಂತ್ರದ ಕಥೆಗಳಲ್ಲಿ ಒಂದನ್ನು ನೋಡೋಣ''' | ||
+ | |||
+ | '''Video link….. <nowiki>https://youtube.com/watch?v=AKCF0uadCs0&feature=share</nowiki>''' | ||
+ | |||
+ | '''Reflection:''' | ||
+ | |||
+ | * How do you think different styles of reading make a difference to learners at the primary level? | ||
+ | |||
+ | Did you notice the difference in reading styles of the three groups? | ||
+ | |||
+ | * What do you mean by chunk reading? | ||
+ | * What is the difference between narrating and conversation form of reading | ||
+ | * Discussion --facilitator elicits from the participants | ||
+ | |||
+ | '''ಪ್ರತಿಫಲನ''' | ||
+ | |||
+ | 1. ವಿಭಿನ್ನ ಓದುವ ಶೈಲಿಗಳು ಪ್ರಾಥಮಿಕ ಮಟ್ಟದಲ್ಲಿ ಕಲಿಯುವವರಿಗೆ ವ್ಯತ್ಯಾಸವನ್ನುಂಟು ಮಾಡುತ್ತವೆ ಎಂದು ನೀವು ಹೇಗೆ ಭಾವಿಸುತ್ತೀರಿ? | ||
+ | |||
+ | ಮೂರು ಗುಂಪುಗಳ ಓದುವ ಶೈಲಿಗಳಲ್ಲಿನ ವ್ಯತ್ಯಾಸವನ್ನು ನೀವು ಗಮನಿಸಿದ್ದೀರಾ? | ||
+ | |||
+ | 2. ತುಂಡು ಓದುವಿಕೆ ಎಂದರೇನು? | ||
+ | |||
+ | 3. ಓದುವಿಕೆಯ ನಿರೂಪಣೆ ಮತ್ತು ಸಂಭಾಷಣೆಯ ರೂಪದ ನಡುವಿನ ವ್ಯತ್ಯಾಸವೇನು? | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | '''Follow-up''' | ||
+ | |||
+ | The facilitator divides the class into 4 groups and assigns a prose from Marigold-3 (prose - pg 81-82 and poem – pg, 43) to each group. S/he instructs as follows: | ||
+ | |||
+ | '''Group -1''' Read the text with expressions. | ||
+ | |||
+ | '''Group -2''' Narrate the lesson as a story. | ||
+ | |||
+ | '''Group - 3''' Present the lesson in the form of a conversation. | ||
+ | |||
+ | '''Group - 4''' Recite the poem of that unit, | ||
+ | |||
+ | - While a group is presenting their task, the other groups refer to that particular unit from their textbooks. | ||
[[Category:CELT in Kannada]] | [[Category:CELT in Kannada]] | ||
[[Category:Kn Reading]] | [[Category:Kn Reading]] | ||
[[Category:RIESI]] | [[Category:RIESI]] | ||
<bs:pageaccess groups="RIESI" /> | <bs:pageaccess groups="RIESI" /> |
Revision as of 12:39, 6 June 2023
Session 1 ಸೆಷನ್ 1
Sequence these pictures.
Purpose: To make the learners read the story, pick the key points and condense the story to a maximum of 6-8 lines
: ಕಲಿಯುವವರು ಕಥೆಯನ್ನು ಓದುವಂತೆ ಮಾಡಲು, ಪ್ರಮುಖ ಅಂಶಗಳನ್ನು ಆರಿಸಿ ಮತ್ತು ಕಥೆಯನ್ನು ಗರಿಷ್ಠ
6-8 ಸಾಲುಗಳಿಗೆ ಸಂಕ್ಷಿಪ್ತಗೊಳಿಸಿ
Facilitator instructs participants to refer to the activity – Picture story on page -18 in Marigold -3.
|
2.Ice Breaking activity :- Facilitator assigns the participants to list the different emotions apart from happy and sad
ಸಂತೋಷ ಮತ್ತು ದುಃಖದ ಹೊರತಾಗಿ ವಿಭಿನ್ನ ಭಾವನೆಗಳನ್ನು ಪಟ್ಟಿ ಮಾಡಲು ಫೆಸಿಲಿಟೇಟರ್ ಸ್ಪರ್ಧಿಗಳನ್ನು ನಿಯೋಜಿಸುತ್ತದೆ
Expected answers are—excited angry jealous surprised tired bad etc
ನಿರೀಕ್ಷಿತ ಉತ್ತರಗಳು ಹೀಗಿವೆ- ಉತ್ಸಾಹಭರಿತ , ಕೋಪ, ಅಸೂಯೆ ಆಶ್ಚರ್ಯ,ದಣಿದ ,ಕೆಟ್ಟ
procedure to play the activity
ಚಟುವಟಿಕೆಯನ್ನು ಪ್ಲೇ ಮಾಡುವ ಕಾರ್ಯವಿಧಾನ
facilitator makes the participants to form a circle
ಆಯೋಜಕನು ಸ್ಪರ್ಧಿಗಳನ್ನು ಒಂದು ವೃತ್ತವನ್ನು ರಚಿಸುವಂತೆ ಮಾಡುತ್ತಾನೆ
He/she then turn towards the first participant ,and says …..angry
ನಂತರ ಅವನು /ಅವಳು ಮೊದಲ ಸ್ಪರ್ಧಿಯ ಕಡೆಗೆ ತಿರುಗುತ್ತಾರೆ, ಹೇಳುತ್ತಾರೆ ...... ಕೋಪ
The first participant turns to the next participant and shows the angry face
ಮೊದಲ ಸ್ಪರ್ಧಿಯು ಮುಂದಿನ ಸ್ಪರ್ಧಿಯ ಕಡೆಗೆ ತಿರುಗಿ ಕೋಪ ದ ಮುಖವನ್ನು ತೋರಿಸುತ್ತಾನೆ
Like wise everybody shows the angry face
ಅಂತೆಯೇ ಎಲ್ಲರೂ ಕೋಪ ದ ಮುಖವನ್ನು ತೋರಿಸುತ್ತಾರೆ
facilitator then gives another feeling..game continues
ನಂತರ ಆಯೋಜಕನು ಮತ್ತೊಂದು ಭಾವನೆಯನ್ನು ನೀಡುತ್ತಾನೆ .. ಆಟ ಮುಂದುವರಿಯುತ್ತದೆ
Task: 2
Purpose: Introduction to different styles of reading.
Reading styles:
The facilitator assigns the following tasks to 3 different groups:
Group 1 - Reading a text in chunks as it is.
Group 2 - Narrating the same text as a story.
Group 3 - Presenting the same text in the form of a conversation.
ಕಾರ್ಯ: 2
ಉದ್ದೇಶ: ವಿವಿಧ ಶೈಲಿಯ ಓದುವಿಕೆಯ ಪರಿಚಯ.
ಓದುವ ಶೈಲಿಗಳು:
ಆಯೋಜಕನು ಈ ಕೆಳಗಿನ ಕಾರ್ಯಗಳನ್ನು 3 ವಿಭಿನ್ನ ಗುಂಪುಗಳಿಗೆ ನಿಯೋಜಿಸುತ್ತಾನೆ:
ಗುಂಪು 1 - ಪಠ್ಯವನ್ನು ಯಥಾವತ್ತಾಗಿ ಓದುವುದು.
ಗುಂಪು 2 - ಅದೇ ಪಠ್ಯವನ್ನು ಕಥೆಯಂತೆ ನಿರೂಪಿಸುವುದು.
ಗುಂಪು 3 - ಅದೇ ಪಠ್ಯವನ್ನು ಸಂಭಾಷಣೆಯ ರೂಪದಲ್ಲಿ ಪ್ರಸ್ತುತಪಡಿಸುವುದು.
Session 1 ಸೆಷನ್ 1
Sequence these pictures.
Purpose: To make the learners read the story, pick the key points and condense the story to a maximum of 6-8 lines
: ಕಲಿಯುವವರು ಕಥೆಯನ್ನು ಓದುವಂತೆ ಮಾಡಲು, ಪ್ರಮುಖ ಅಂಶಗಳನ್ನು ಆರಿಸಿ ಮತ್ತು ಕಥೆಯನ್ನು ಗರಿಷ್ಠ
6-8 ಸಾಲುಗಳಿಗೆ ಸಂಕ್ಷಿಪ್ತಗೊಳಿಸಿ
Facilitator instructs participants to refer to the activity – Picture story on page -18 in Marigold -3.
|
2.Ice Breaking activity :- Facilitator assigns the participants to list the different emotions apart from happy and sad
ಸಂತೋಷ ಮತ್ತು ದುಃಖದ ಹೊರತಾಗಿ ವಿಭಿನ್ನ ಭಾವನೆಗಳನ್ನು ಪಟ್ಟಿ ಮಾಡಲು ಫೆಸಿಲಿಟೇಟರ್ ಸ್ಪರ್ಧಿಗಳನ್ನು ನಿಯೋಜಿಸುತ್ತದೆ
Expected answers are—excited angry jealous surprised tired bad etc
ನಿರೀಕ್ಷಿತ ಉತ್ತರಗಳು ಹೀಗಿವೆ- ಉತ್ಸಾಹಭರಿತ , ಕೋಪ, ಅಸೂಯೆ ಆಶ್ಚರ್ಯ,ದಣಿದ ,ಕೆಟ್ಟ
procedure to play the activity
ಚಟುವಟಿಕೆಯನ್ನು ಪ್ಲೇ ಮಾಡುವ ಕಾರ್ಯವಿಧಾನ
facilitator makes the participants to form a circle
ಆಯೋಜಕನು ಸ್ಪರ್ಧಿಗಳನ್ನು ಒಂದು ವೃತ್ತವನ್ನು ರಚಿಸುವಂತೆ ಮಾಡುತ್ತಾನೆ
He/she then turn towards the first participant ,and says …..angry
ನಂತರ ಅವನು /ಅವಳು ಮೊದಲ ಸ್ಪರ್ಧಿಯ ಕಡೆಗೆ ತಿರುಗುತ್ತಾರೆ, ಹೇಳುತ್ತಾರೆ ...... ಕೋಪ
The first participant turns to the next participant and shows the angry face
ಮೊದಲ ಸ್ಪರ್ಧಿಯು ಮುಂದಿನ ಸ್ಪರ್ಧಿಯ ಕಡೆಗೆ ತಿರುಗಿ ಕೋಪ ದ ಮುಖವನ್ನು ತೋರಿಸುತ್ತಾನೆ
Like wise everybody shows the angry face
ಅಂತೆಯೇ ಎಲ್ಲರೂ ಕೋಪ ದ ಮುಖವನ್ನು ತೋರಿಸುತ್ತಾರೆ
facilitator then gives another feeling..game continues
ನಂತರ ಆಯೋಜಕನು ಮತ್ತೊಂದು ಭಾವನೆಯನ್ನು ನೀಡುತ್ತಾನೆ .. ಆಟ ಮುಂದುವರಿಯುತ್ತದೆ
Task: 2
Purpose: Introduction to different styles of reading.
Reading styles:
The facilitator assigns the following tasks to 3 different groups:
Group 1 - Reading a text in chunks as it is.
Group 2 - Narrating the same text as a story.
Group 3 - Presenting the same text in the form of a conversation.
ಕಾರ್ಯ: 2
ಉದ್ದೇಶ: ವಿವಿಧ ಶೈಲಿಯ ಓದುವಿಕೆಯ ಪರಿಚಯ.
ಓದುವ ಶೈಲಿಗಳು:
ಆಯೋಜಕನು ಈ ಕೆಳಗಿನ ಕಾರ್ಯಗಳನ್ನು 3 ವಿಭಿನ್ನ ಗುಂಪುಗಳಿಗೆ ನಿಯೋಜಿಸುತ್ತಾನೆ:
ಗುಂಪು 1 - ಪಠ್ಯವನ್ನು ಯಥಾವತ್ತಾಗಿ ಓದುವುದು.
ಗುಂಪು 2 - ಅದೇ ಪಠ್ಯವನ್ನು ಕಥೆಯಂತೆ ನಿರೂಪಿಸುವುದು.
ಗುಂಪು 3 - ಅದೇ ಪಠ್ಯವನ್ನು ಸಂಭಾಷಣೆಯ ರೂಪದಲ್ಲಿ ಪ್ರಸ್ತುತಪಡಿಸುವುದು.
Session 1 ಸೆಷನ್ 1
Sequence these pictures.
Purpose: To make the learners read the story, pick the key points and condense the story to a maximum of 6-8 lines
: ಕಲಿಯುವವರು ಕಥೆಯನ್ನು ಓದುವಂತೆ ಮಾಡಲು, ಪ್ರಮುಖ ಅಂಶಗಳನ್ನು ಆರಿಸಿ ಮತ್ತು ಕಥೆಯನ್ನು ಗರಿಷ್ಠ
6-8 ಸಾಲುಗಳಿಗೆ ಸಂಕ್ಷಿಪ್ತಗೊಳಿಸಿ
Facilitator instructs participants to refer to the activity – Picture story on page -18 in Marigold -3.
|
2.Ice Breaking activity :- Facilitator assigns the participants to list the different emotions apart from happy and sad
ಸಂತೋಷ ಮತ್ತು ದುಃಖದ ಹೊರತಾಗಿ ವಿಭಿನ್ನ ಭಾವನೆಗಳನ್ನು ಪಟ್ಟಿ ಮಾಡಲು ಫೆಸಿಲಿಟೇಟರ್ ಸ್ಪರ್ಧಿಗಳನ್ನು ನಿಯೋಜಿಸುತ್ತದೆ
Expected answers are—excited angry jealous surprised tired bad etc
ನಿರೀಕ್ಷಿತ ಉತ್ತರಗಳು ಹೀಗಿವೆ- ಉತ್ಸಾಹಭರಿತ , ಕೋಪ, ಅಸೂಯೆ ಆಶ್ಚರ್ಯ,ದಣಿದ ,ಕೆಟ್ಟ
procedure to play the activity
ಚಟುವಟಿಕೆಯನ್ನು ಪ್ಲೇ ಮಾಡುವ ಕಾರ್ಯವಿಧಾನ
facilitator makes the participants to form a circle
ಆಯೋಜಕನು ಸ್ಪರ್ಧಿಗಳನ್ನು ಒಂದು ವೃತ್ತವನ್ನು ರಚಿಸುವಂತೆ ಮಾಡುತ್ತಾನೆ
He/she then turn towards the first participant ,and says …..angry
ನಂತರ ಅವನು /ಅವಳು ಮೊದಲ ಸ್ಪರ್ಧಿಯ ಕಡೆಗೆ ತಿರುಗುತ್ತಾರೆ, ಹೇಳುತ್ತಾರೆ ...... ಕೋಪ
The first participant turns to the next participant and shows the angry face
ಮೊದಲ ಸ್ಪರ್ಧಿಯು ಮುಂದಿನ ಸ್ಪರ್ಧಿಯ ಕಡೆಗೆ ತಿರುಗಿ ಕೋಪ ದ ಮುಖವನ್ನು ತೋರಿಸುತ್ತಾನೆ
Like wise everybody shows the angry face
ಅಂತೆಯೇ ಎಲ್ಲರೂ ಕೋಪ ದ ಮುಖವನ್ನು ತೋರಿಸುತ್ತಾರೆ
facilitator then gives another feeling..game continues
ನಂತರ ಆಯೋಜಕನು ಮತ್ತೊಂದು ಭಾವನೆಯನ್ನು ನೀಡುತ್ತಾನೆ .. ಆಟ ಮುಂದುವರಿಯುತ್ತದೆ
Task: 2
Purpose: Introduction to different styles of reading.
Reading styles:
The facilitator assigns the following tasks to 3 different groups:
Group 1 - Reading a text in chunks as it is.
Group 2 - Narrating the same text as a story.
Group 3 - Presenting the same text in the form of a conversation.
ಕಾರ್ಯ: 2
ಉದ್ದೇಶ: ವಿವಿಧ ಶೈಲಿಯ ಓದುವಿಕೆಯ ಪರಿಚಯ.
ಓದುವ ಶೈಲಿಗಳು:
ಆಯೋಜಕನು ಈ ಕೆಳಗಿನ ಕಾರ್ಯಗಳನ್ನು 3 ವಿಭಿನ್ನ ಗುಂಪುಗಳಿಗೆ ನಿಯೋಜಿಸುತ್ತಾನೆ:
ಗುಂಪು 1 - ಪಠ್ಯವನ್ನು ಯಥಾವತ್ತಾಗಿ ಓದುವುದು.
ಗುಂಪು 2 - ಅದೇ ಪಠ್ಯವನ್ನು ಕಥೆಯಂತೆ ನಿರೂಪಿಸುವುದು.
ಗುಂಪು 3 - ಅದೇ ಪಠ್ಯವನ್ನು ಸಂಭಾಷಣೆಯ ರೂಪದಲ್ಲಿ ಪ್ರಸ್ತುತಪಡಿಸುವುದು.
Link to the story:
http://read.gov/aesop/143.html
You Tube link for the story:
https://youtu.be/0GGvRtuxglM
ಈಗ ನಾವು ಪಂಚತಂತ್ರದ ಕಥೆಗಳಲ್ಲಿ ಒಂದನ್ನು ನೋಡೋಣ
Video link….. https://youtube.com/watch?v=AKCF0uadCs0&feature=share
Reflection:
- How do you think different styles of reading make a difference to learners at the primary level?
Did you notice the difference in reading styles of the three groups?
- What do you mean by chunk reading?
- What is the difference between narrating and conversation form of reading
- Discussion --facilitator elicits from the participants
ಪ್ರತಿಫಲನ
1. ವಿಭಿನ್ನ ಓದುವ ಶೈಲಿಗಳು ಪ್ರಾಥಮಿಕ ಮಟ್ಟದಲ್ಲಿ ಕಲಿಯುವವರಿಗೆ ವ್ಯತ್ಯಾಸವನ್ನುಂಟು ಮಾಡುತ್ತವೆ ಎಂದು ನೀವು ಹೇಗೆ ಭಾವಿಸುತ್ತೀರಿ?
ಮೂರು ಗುಂಪುಗಳ ಓದುವ ಶೈಲಿಗಳಲ್ಲಿನ ವ್ಯತ್ಯಾಸವನ್ನು ನೀವು ಗಮನಿಸಿದ್ದೀರಾ?
2. ತುಂಡು ಓದುವಿಕೆ ಎಂದರೇನು?
3. ಓದುವಿಕೆಯ ನಿರೂಪಣೆ ಮತ್ತು ಸಂಭಾಷಣೆಯ ರೂಪದ ನಡುವಿನ ವ್ಯತ್ಯಾಸವೇನು?
Follow-up
The facilitator divides the class into 4 groups and assigns a prose from Marigold-3 (prose - pg 81-82 and poem – pg, 43) to each group. S/he instructs as follows:
Group -1 Read the text with expressions.
Group -2 Narrate the lesson as a story.
Group - 3 Present the lesson in the form of a conversation.
Group - 4 Recite the poem of that unit,
- While a group is presenting their task, the other groups refer to that particular unit from their textbooks.