Anonymous

Changes

From Karnataka Open Educational Resources
no edit summary
Line 1: Line 1: −
'''Teacher Professional Development'''
+
==  '''Teacher Professional Development''' ==
 
+
Dr Hitesh C Bhakat
'''Dr Hitesh C Bhakat'''
  −
 
  −
Topics/ areas
      +
=== Topics/ areas ===
 
1.     The concept and Needs of Teacher Professional Development,
 
1.     The concept and Needs of Teacher Professional Development,
   −
      ''' (ఉపాధ్యాయ వృత్తిపరమైన అభివృద్ధి యొక్క భావన మరియు అవసరాలు)'''
+
      ''' '''(ఉపాధ్యాయ వృత్తిపరమైన అభివృద్ధి యొక్క భావన మరియు అవసరాలు)
   −
2.     The means of professional development ''' (వృత్తిపరమైన అభివృద్ధి సాధనాలు)'''
+
2.     The means of professional development  (వృత్తిపరమైన అభివృద్ధి సాధనాలు)
    
3.       Dimensions and skills for Teacher Professional Development (ఉపాధ్యాయుల వృత్తిపరమైన అభివృద్ధి కోసం  ప్రమాణాలు మరియు నైపుణ్యాలు.)
 
3.       Dimensions and skills for Teacher Professional Development (ఉపాధ్యాయుల వృత్తిపరమైన అభివృద్ధి కోసం  ప్రమాణాలు మరియు నైపుణ్యాలు.)
Line 17: Line 15:  
5.       Learning Styles, Strategies and Classroom Behaviour   (అభ్యసనా శైలి, ప్రణాళిక   మరియు తరగతి గదిలో ప్రవర్తన)  
 
5.       Learning Styles, Strategies and Classroom Behaviour   (అభ్యసనా శైలి, ప్రణాళిక   మరియు తరగతి గదిలో ప్రవర్తన)  
   −
'''The main objectives of this area are:'''
+
=== The main objectives of this area are: ===
 
   
to develop among the participants the ability:
 
to develop among the participants the ability:
   −
a.                  to observe and reflect in a structured way on their classroom practice.( వారి తరగతి గది అభ్యాసంపై నిర్మాణాత్మక మార్గంలో పరిశీలించడానికి మరియు ప్రతిబింబించడానికి.)
+
a. to observe and reflect in a structured way on their classroom practice. (వారి తరగతి గది అభ్యాసంపై నిర్మాణాత్మక మార్గంలో పరిశీలించడానికి మరియు ప్రతిబింబించడానికి.)
   −
b.                  to modify their teaching strategies in the light of self-evaluation. (స్వీయ-మూల్యాంకనం వెలుగులో వారి బోధనా వ్యూహాలను సవరించడానికి. )
+
b. to modify their teaching strategies in the light of self-evaluation. (స్వీయ-మూల్యాంకనం వెలుగులో వారి బోధనా వ్యూహాలను సవరించడానికి. )
   −
c.                  to enable them to undertake sustained independent academic work. (వారు నిరంతరం  విధ్యా విషయక కృత్యాలను స్వతంత్రంగా చేసుకోవటానికి  వీలు కల్పించడం)
+
c. to enable them to undertake sustained independent academic work. (వారు నిరంతరం  విధ్యా విషయక కృత్యాలను స్వతంత్రంగా చేసుకోవటానికి  వీలు కల్పించడం)
   −
d. to enable them to locate their teaching in the wider context and to reflect on, discuss and evaluate the growing needs of English language education.
+
d. to enable them to locate their teaching in the wider context and to reflect on, discuss and evaluate the growing needs of English language education. (విస్తృత సందర్భంలో వారి బోధనను గుర్తించడానికి మరియు ఆంగ్ల భాషా విద్య యొక్క పెరుగుతున్న అవసరాలను ప్రతిబింబించడానికి, చర్చించడానికి మరియు మూల్యాంకనం చేయడానికి వారిని అనుమతిస్తుంది.)
 
  −
విస్తృత సందర్భంలో వారి బోధనను గుర్తించడానికి మరియు ఆంగ్ల భాషా విద్య యొక్క పెరుగుతున్న అవసరాలను ప్రతిబింబించడానికి, చర్చించడానికి మరియు మూల్యాంకనం చేయడానికి వారిని అనుమతిస్తుంది.
      
e.  to acquire specific trainer skills in order to further their professional growth. (వారు శిక్షకులుగా  ఎదగడానికి మరియు వారి వృత్తి లో మరింత నైపుణ్యాలను పొందడం కొరకు.)
 
e.  to acquire specific trainer skills in order to further their professional growth. (వారు శిక్షకులుగా  ఎదగడానికి మరియు వారి వృత్తి లో మరింత నైపుణ్యాలను పొందడం కొరకు.)
   −
e.       to enable them to horn their language and skills for classroom transaction. (తరగతిగది వ్యవహరాలను అనుకూలంగా మార్చు కోవడానికి వారి భాష నైపుణ్యాలను మెరుగు పరచుకొనే వీలు కల్పించడం.)  
+
f.   to enable them to horn their language and skills for classroom transaction. (తరగతిగది వ్యవహరాలను అనుకూలంగా మార్చు కోవడానికి వారి భాష నైపుణ్యాలను మెరుగు పరచుకొనే వీలు కల్పించడం.)  
   −
# to develop confidence, self-esteem and belief in their own ability    to work independently.<span lang="EN-US">Teacher Professional Development</span>
+
g. to develop confidence, self-esteem and belief in their own ability    to work independently.<span lang="EN-US">Teacher Professional Development</span>  
    
(ఆత్మవిశ్వాసం, ఆత్మగౌరవం మరియు స్వతంత్రంగా పని చేసే వారి స్వంత సామర్థ్యంపై నమ్మకం పెంపొందించుకోవడం.)
 
(ఆత్మవిశ్వాసం, ఆత్మగౌరవం మరియు స్వతంత్రంగా పని చేసే వారి స్వంత సామర్థ్యంపై నమ్మకం పెంపొందించుకోవడం.)
   −
'''Session:  Teacher Professional Growth'''
+
=== '''Session:  Teacher Professional Growth''' ===
 
  −
 
  −
'''Framework'''
      +
==== '''Framework''' ====
 
Hargreaves and Fullan (1992, p.IX), “the teacher is the ultimate key to educational change and school improvement.” Teachers do not simply implement the curriculum. They define and refine the curriculum; they interpret and transform the curriculum in a way that makes learning more manageable for the learners. Hence, it is what teachers think and do at the classroom level that eventually determines what learners learn in the classroom.
 
Hargreaves and Fullan (1992, p.IX), “the teacher is the ultimate key to educational change and school improvement.” Teachers do not simply implement the curriculum. They define and refine the curriculum; they interpret and transform the curriculum in a way that makes learning more manageable for the learners. Hence, it is what teachers think and do at the classroom level that eventually determines what learners learn in the classroom.
   Line 49: Line 42:     
అందిస్తారు.విద్యార్థులు ఏమి నేర్చుకొంటారు అనేది తరగతి గది స్థాయిలో ఉపాధ్యాయులు ఏమి ఆలోచిస్తారు, ఏమి చేస్తారు అనే దానిని బట్టి నిర్ణయించబతుంది.)
 
అందిస్తారు.విద్యార్థులు ఏమి నేర్చుకొంటారు అనేది తరగతి గది స్థాయిలో ఉపాధ్యాయులు ఏమి ఆలోచిస్తారు, ఏమి చేస్తారు అనే దానిని బట్టి నిర్ణయించబతుంది.)
      
 [Richards, J. C. & Renandya, W. A. (2002). (eds). ''Methodology in  Language Teaching- an anthology of current practice.'' CUP.]  
 
 [Richards, J. C. & Renandya, W. A. (2002). (eds). ''Methodology in  Language Teaching- an anthology of current practice.'' CUP.]  
Line 56: Line 48:     
      వృత్తిపరమైన అభివృద్ధి అనేది ‘‘ఉపాధ్యాయుల యొక్క నిరంతర మేధోపరమైన, అనుభవపూర్వకమైన మరియు వారి వైఖరి కి  సంబంధించిన  ప్రక్రియ.
 
      వృత్తిపరమైన అభివృద్ధి అనేది ‘‘ఉపాధ్యాయుల యొక్క నిరంతర మేధోపరమైన, అనుభవపూర్వకమైన మరియు వారి వైఖరి కి  సంబంధించిన  ప్రక్రియ.
{| class="wikitable"
+
[[File:V9.png|left|thumb|129x129px|image]]
|+
+
[[File:V11.png|none|thumb|160x160px|pic]]
|[[File:Minu.jpg|center|frameless|190x190px]]
+
[[File:V12.png|none|thumb|140x140px|image]]
|
+
[[File:Minu_2.png|alt=|frameless|162x162px]]  
|
  −
|
  −
|}
  −
[[File:Minu 2.png|center|frameless|137x137px]]
  −
 
  −
 
  −
'''Dimensions of Teacher professional Development'''
      +
==== '''Dimensions of Teacher professional Development''' ====
 
Psychological:  to look within or creating awareness of the strengths and weakness and  developing positive attitude;
 
Psychological:  to look within or creating awareness of the strengths and weakness and  developing positive attitude;
    
Professional: display of teaching skills: enhancement of skills, appreciation of language system, literature and culture of the target language.
 
Professional: display of teaching skills: enhancement of skills, appreciation of language system, literature and culture of the target language.
   −
'''Needs for Teacher Professional Development'''
+
==== '''Needs for Teacher Professional Development''' ====
 
   
Professional development is one’s evaluation of one’s own classroom performance and getting feedback and keep updating.
 
Professional development is one’s evaluation of one’s own classroom performance and getting feedback and keep updating.
   −
'''Needs for Updating'''
+
==== '''Needs for Updating''' ====
 
   
To increase knowledge base of the teacher
 
To increase knowledge base of the teacher
   −
'''Content''' – (విషయము)  
+
==== '''Content''' – (విషయము) ====
 
   
(a) referencing, (సూచించటం) (b) research, (పరిశోధన)  (c) optimum reading (comprehensible input), (తగినంత పఠణం) (d) awareness lg elements, (అంశాల పైన అవగాహన) etc…
 
(a) referencing, (సూచించటం) (b) research, (పరిశోధన)  (c) optimum reading (comprehensible input), (తగినంత పఠణం) (d) awareness lg elements, (అంశాల పైన అవగాహన) etc…
   −
'''Pedagogy'''- (భోధన విధానం) (a) Inquiry learning, (పరిశోధనాత్మక అభ్యసన) (b) creative and critical thinking,(నిర్మాణాత్మక మరియు వివరణాత్మక మైన ఆలోచన)   (c) problem solving, (సమస్య సాధన)  etc
+
==== '''Pedagogy'''- (భోధన విధానం) (a) Inquiry learning, (పరిశోధనాత్మక అభ్యసన) (b) creative and critical thinking,(నిర్మాణాత్మక మరియు వివరణాత్మక మైన ఆలోచన)   (c) problem solving, (సమస్య సాధన)  etc ====
 
  −
'''Assessment-''' (మదింపు) (a) CCA, (b) assess of learning, (c) assessment for learning, (d) Feedback
      +
==== '''Assessment-''' (మదింపు) (a) CCA, (b) assess of learning, (c) assessment for learning, (d) Feedback ====
 
'''ICT''' integration and other soft skills (Soft Skills are a combination of Personal Attributes and Interpersonal Skills. Soft Skills are influenced by personal attributes and are directly dependent on interpersonal skills. While Personal Attributes, such as profession Integrity, usually cannot be changed for a professional person, Interpersonal Skills, such as Communications Skills, can be developed.)  
 
'''ICT''' integration and other soft skills (Soft Skills are a combination of Personal Attributes and Interpersonal Skills. Soft Skills are influenced by personal attributes and are directly dependent on interpersonal skills. While Personal Attributes, such as profession Integrity, usually cannot be changed for a professional person, Interpersonal Skills, such as Communications Skills, can be developed.)  
   −
'''(Video /audio clip to be inserted)  '''
+
=== '''Means for Teacher Professional Development''' ===
 
+
* Attending In-service Training,    Workshops, Seminars, Conference (వృత్యంతర శిక్షణ, వర్క్‌షాప్‌లు, సెమినార్‌లు, కాన్ఫరెన్స్‌లకు హాజరవటం)
'''Means for Teacher Professional Development'''
+
* Academic Writing- Papers, Articles ( విద్యాసంబంధమైన రచనలు)  
 
+
* Creative Writing- Story, Poems, novels, drama, etc (సృజనాత్మక    రచనలు)
* Attending In-service Training,    Workshops, Seminars, Conference (వృత్యంతర శిక్షణ, వర్క్‌షాప్‌లు, సెమినార్‌లు, కాన్ఫరెన్స్‌లకు హాజరవటం)<span lang="EN-US">Teacher Professional Development</span>
  −
* Academic Writing- Papers,     Articles ( విద్యాసంబంధమైన రచనలు) <span lang="EN-US">Teacher Professional Development</span>
  −
* Creative Writing- Story, Poems,     novels, drama, etc (సృజనాత్మక    రచనలు)
     −
<span lang="EN-US">Teacher Professional
  −
Development</span>
   
* Peer Observation- Reporting,    Reflecting, (తోటివారి    పరిశీలన----నివేదించడం, ప్రతిబింబించడం)
 
* Peer Observation- Reporting,    Reflecting, (తోటివారి    పరిశీలన----నివేదించడం, ప్రతిబింబించడం)
   −
<span lang="EN-US">Teacher Professional
  −
Development</span>
   
* Reflective Practices  (ప్రతిబింబ సాధన (రిఫ్లెక్టివ్    ప్రాక్టీస్ అనేది ఒకరి స్వంత అభ్యాసం మరియు ఒకరి తోటివారి పట్ల క్లిష్టమైన    వైఖరి లేదా వైఖరిని తీసుకోవడానికి, నిరంతర అనుసరణ మరియు అభ్యాస    ప్రక్రియలో నిమగ్నమయ్యేలా ఒకరి చర్యలపై ప్రతిబింబించే సామర్థ్యం )
 
* Reflective Practices  (ప్రతిబింబ సాధన (రిఫ్లెక్టివ్    ప్రాక్టీస్ అనేది ఒకరి స్వంత అభ్యాసం మరియు ఒకరి తోటివారి పట్ల క్లిష్టమైన    వైఖరి లేదా వైఖరిని తీసుకోవడానికి, నిరంతర అనుసరణ మరియు అభ్యాస    ప్రక్రియలో నిమగ్నమయ్యేలా ఒకరి చర్యలపై ప్రతిబింబించే సామర్థ్యం )
* <span lang="EN-US">Teacher Professional Development</span>Material Preparation for     Classroom Practices (బోధన    అభ్యసన సామగ్రి తయారీ చేసుకొనుట)    
+
* Material Preparation for Classroom Practices (బోధన    అభ్యసన సామగ్రి తయారీ చేసుకొనుట)  
   −
<span lang="EN-US">Teacher Professional
+
* Teacher Development Groups ((ఉపాధ్యాయుల అభివృద్ధి సమూహాలు)
Development</span>
  −
* Teacher Development Groups ((ఉపాధ్యాయుల అభివృద్ధి సమూహాలు)<span lang="EN-US">Teacher Professional Development</span>
     −
* TESOL International Group  (అంతర్జాతీయ సమూహాలు ) <span lang="EN-US">Teacher Professional Development</span>
+
* TESOL International Group  (అంతర్జాతీయ సమూహాలు )  
* Subsidiaries of TESOL- ELTAI (యొక్క అనుబంధ సంస్థలు)<span lang="EN-US">Teacher Professional Development</span>
+
* Subsidiaries of TESOL- ELTAI (యొక్క అనుబంధ సంస్థలు)
* Other Social Networking Education    Groups- (ఇతర సామాజిక సమూహాలు)<span lang="EN-US">Teacher Professional Development</span>
+
* Other Social Networking Education    Groups- (ఇతర సామాజిక సమూహాలు)
 +
      Teaching English to Teens,
   −
               Teaching English to Teens,
+
       English Language Teaching to 21<sup>st</sup> Century ELLs.
   −
               English Language Teaching to 21<sup>st</sup> Century ELLs.
+
* Connecting to BC, RELO, etc
 +
* On-line Courses- Short terms, medium term and Long-terms (E-Teacher Scholarship Program)
 +
* Webinar- Online Seminars (RELO) www.shapingenglish.ning.com              www.wow.org
   −
* Connecting to BC, RELO, etc<span lang="EN-US">Teacher Professional Development</span>
+
=== '''Skills Development''' ===
* On-line Courses- Short terms,    medium term and Long-terms (E-Teacher Scholarship Program)<span lang="EN-US">Teacher Professional Development</span>
  −
* Webinar- Online Seminars (RELO) www.shapingenglish.ning.com              www.wow.org<span lang="EN-US">Teacher Professional Development</span>
     −
'''Skills Development'''
+
==== '''Methodological Skills''' (బోధనా పద్దతుల నైపుణ్యం)   ====
   −
'''Methodological Skills''' (బోధనా పద్దతుల నైపుణ్యం)  
+
===== '''Lesson planning,''' =====
 +
* ·        Goals: What the general goals of the lesson are,
 +
* ·        Activities: what kinds of things students will do during the lesson, such as dialogue work, free writing, and  brain storming,
 +
* ·        Sequencing : (క్రమ పద్దతి లో అమర్చుట) the order in which activities will be used, including opening and closing activities (సంబంధిత విషయాలు ఒకదానికొకటి అనుసరించే ఒక నిర్దిష్ట క్రమం.)
 +
* ·        Timing: How much time will be spent on different activities,
 +
* ·        Grouping: When the class will be taught as a whole and when they will work in pairs and groups,
 +
* ·        Resources: (వనరులు) What materials will be used, such as the textbook, worksheets, and DVDs.
   −
'''Lesson planning,'''
+
===== '''    Richard-Amato (2009) suggest five phases:''' =====
 
+
* ·        Opening: (ప్రారంభం)Links are made to previous learning or the lesson is previewed,
* ·        Goals: What the general goals of the lesson are,
+
* ·        Simulation: (అనుకరణ) A lead into the main activity is provided to create interest in the lesson,
* ·        Activities: what kinds of things students will do during the lesson, such as dialogue work, free writing, and  brain storming,
+
* ·        Instruction: (సూచన) The main activity of the lesson is taught,
* ·        Sequencing : (క్రమ పద్దతి లో అమర్చుట) the order in which activities will be used, including opening and closing activities (సంబంధిత విషయాలు ఒకదానికొకటి అనుసరించే ఒక నిర్దిష్ట క్రమం.)
+
* ·        Closure: (ముగింవు) The lesson may be reviewed and future learning previewed,
* ·        Timing: How much time will be spent on different activities,
  −
* ·        Grouping: When the class will be taught as a whole and when they will work in pairs and groups,
  −
* ·        Resources: (వనరులు) What materials will be used, such as the textbook, worksheets, and DVDs.
  −
*  '''               Richard-Amato (2009) suggest five phases:'''  
  −
* ·        Opening: (ప్రారంభం)Links are made to previous learning or the lesson is previewed,  
  −
* ·        Simulation: (అనుకరణ) A lead into the main activity is provided to create interest in the lesson,  
  −
* ·        Instruction: (సూచన) The main activity of the lesson is taught,  
  −
* ·        Closure: (ముగింవు) The lesson may be reviewed and future learning previewed,  
   
* ·        Follow-up:  Independent work or homework is assigned.
 
* ·        Follow-up:  Independent work or homework is assigned.
 
* ·        Using technology,  
 
* ·        Using technology,  
 
* ·        Correcting learners’ mistakes, etc
 
* ·        Correcting learners’ mistakes, etc
   −
 
+
==== '''Social Skills''': (సామాజిక నైపుణ్యాలు) ====
'''Social Skills''': (సామాజిక నైపుణ్యాలు)
  −
 
   
* Interactive skills, (పరస్పర సంభాషించు సామర్ధ్యం),<span lang="EN-US">Teacher Professional Development</span>
 
* Interactive skills, (పరస్పర సంభాషించు సామర్ధ్యం),<span lang="EN-US">Teacher Professional Development</span>
 
* Communication skills (సంభాషణా సామర్ధ్యాలు ) (with parents, peer groups, others, etc<span lang="EN-US">Teacher Professional Development</span>
 
* Communication skills (సంభాషణా సామర్ధ్యాలు ) (with parents, peer groups, others, etc<span lang="EN-US">Teacher Professional Development</span>
   −
'''Decision Making Skills''' (నిర్ణయం తీసుకునే సామర్ధ్యం)
+
==== '''Decision Making Skills''' (నిర్ణయం తీసుకునే సామర్ధ్యం) ====
 
   
* Decision related to    planning:   (ప్రణాళికకు సంబంధించిన నిర్ణయం)<span lang="EN-US">Teacher Professional Development</span>
 
* Decision related to    planning:   (ప్రణాళికకు సంబంధించిన నిర్ణయం)<span lang="EN-US">Teacher Professional Development</span>
 
* What do I want my learners to learn from this lesson?  <span lang="EN-US">Teacher Professional Development</span>
 
* What do I want my learners to learn from this lesson?  <span lang="EN-US">Teacher Professional Development</span>
Line 157: Line 126:  
* Evaluative: (మూల్యాంకన) Was this lesson successful?'''<span lang="EN-US"></span>'''
 
* Evaluative: (మూల్యాంకన) Was this lesson successful?'''<span lang="EN-US"></span>'''
   −
'''Enabling Skills''' (అమలు చేసే నైపుణ్యాలు)  
+
==== '''Enabling Skills''' (అమలు చేసే నైపుణ్యాలు)   ====
 
   
* Professional reading skills       (వృత్తిపరమైన పఠన నైపుణ్యాలు)<span lang="EN-US">Teacher Professional Development</span>
 
* Professional reading skills       (వృత్తిపరమైన పఠన నైపుణ్యాలు)<span lang="EN-US">Teacher Professional Development</span>
 
* (Scaffolding and triggering)<span lang="EN-US">Teacher Professional Development</span>
 
* (Scaffolding and triggering)<span lang="EN-US">Teacher Professional Development</span>
Line 164: Line 132:  
* Investigating and theorizing    skill '''('''పరిశోధన  మరియు సిద్ధాంతీకరించే నైపుణ్యం)  (ability to acquire, refine, evaluate,    and use theories for improvement of practice,)   (అభ్యాసాన్ని మెరుగుపరచడం కోసం    సిద్ధాంతాలను పొందడం, మెరుగుపరచడం, మూల్యాంకనం చేయడం మరియు ఉపయోగించడం)
 
* Investigating and theorizing    skill '''('''పరిశోధన  మరియు సిద్ధాంతీకరించే నైపుణ్యం)  (ability to acquire, refine, evaluate,    and use theories for improvement of practice,)   (అభ్యాసాన్ని మెరుగుపరచడం కోసం    సిద్ధాంతాలను పొందడం, మెరుగుపరచడం, మూల్యాంకనం చేయడం మరియు ఉపయోగించడం)
    +
===== '''Other Skills''' (ఇతర నైపుణ్యాలు ) =====
 +
* Explanation skills   (వివరించుట )
 +
* Skills of voice modulation (స్వర నియంత్రణ)
 +
* Skills of using examples (ఉదాహరించుట )
 +
* Skills of enhancing participation    (కృత్యాల లో పాల్గొనే    విధంగా చేయుట )  
   −
<span lang="EN-US">Teacher Professional
+
* Skills of using body language Skills of integration of ideas.( (సమగ్ర భావనలు కలిగి ఉండుట  
Development</span>'''Other Skills''' (ఇతర నైపుణ్యాలు )
  −
 
  −
* Explanation skills   (వివరించుట ) <span lang="EN-US">Teacher Professional Development</span>
  −
* Skills of <span lang="EN-US">Teacher Professional Development</span>voice modulation (స్వర నియంత్రణ) <span lang="EN-US">Teacher Professional Development</span>
  −
* Skills of using examples (ఉదాహరించుట )<span lang="EN-US">Teacher Professional Development</span>
  −
* Skills of enhancing participation    (కృత్యాల లో పాల్గొనే    విధంగా చేయుట )  
  −
 
  −
<span lang="EN-US">Teacher Professional
  −
Development</span>
  −
* Skills of using body    language <span lang="EN-US">Teacher Professional Development</span>
  −
* S<span lang="EN-US">Teacher Professional Development</span>kills o<span lang="EN-US">Teacher Professional Development</span>f integ<span lang="EN-US">Teacher Professional Development</span>ration of ideas.( (సమగ్ర     భావనలు కలిగి ఉండుట <span lang="EN-US">Teacher Professional Development</span>
  −
 
      
'''Personal/identity/theories/ beliefs.''' (వ్యక్తిగత/గుర్తింపు/సిద్ధాంతాలు/ నమ్మకాలు.):
 
'''Personal/identity/theories/ beliefs.''' (వ్యక్తిగత/గుర్తింపు/సిద్ధాంతాలు/ నమ్మకాలు.):
Line 201: Line 162:  
·        ending the lesson.  
 
·        ending the lesson.  
   −
'''Learning to Apply Professional Knowledge''' (నేర్చుకొన్న వృత్తిపరమైన జ్ఞానాన్ని వినియోగించడం )
+
==== '''Learning to Apply Professional Knowledge''' (నేర్చుకొన్న వృత్తిపరమైన జ్ఞానాన్ని వినియోగించడం ) ====
 
  −
'''The Domain of Disciplinary Knowledge''' (క్రమశిక్షణా పరిజ్ఞాన పరిది)
      +
===== '''The Domain of Disciplinary Knowledge''' (క్రమశిక్షణా పరిజ్ఞాన పరిది) =====
 
Knowledge that is considered to be essential for a language teacher  
 
Knowledge that is considered to be essential for a language teacher  
   Line 215: Line 175:  
              critical pedagogy and sociolinguistics   ( కీలకమైన బోధనా విధానం  మరియు సామాజిక   భాషా శాస్త్రం)  
 
              critical pedagogy and sociolinguistics   ( కీలకమైన బోధనా విధానం  మరియు సామాజిక   భాషా శాస్త్రం)  
    +
==== '''Learning to apply Professional Knowledge''' ====
 +
 +
===== The Domain of Disciplinary Knowledge =====
 +
Knowledge that is considered to be essential for a language teacher.
 +
 +
history of language teaching methods, contemporary linguistic theories,
   −
'''The Domain of Pedagogical Knowledge''' (బోధనా పరిజ్ఞాన పరిది)  
+
psycholinguistics, critical pedagogy and sociolinguistics
    +
===== '''The Domain of Pedagogical Knowledge''' (బోధనా పరిజ్ఞాన పరిది)   =====
 
Knowledge that provides a basis for language teaching (Shuman 1987). It includes  
 
Knowledge that provides a basis for language teaching (Shuman 1987). It includes  
    
·        curriculum planning, assessment, reflective teaching, teaching children, teaching the four skills, and so on.
 
·        curriculum planning, assessment, reflective teaching, teaching children, teaching the four skills, and so on.
   −
o   Learner needs, learners’ learning problems, plan suitable instructional goals for lessons, to select and design tasks.  
+
                    Learner needs, learners’ learning problems, plan suitable instructional goals for lessons, to select and design tasks.  
    
                          (పాఠ్యప్రణాళిక, మూల్యాంకనం, ప్రతిబింబించే బోధన విద్యార్థులకు బోధించడం, నాలుగు భాషా నైపుణ్యాలను బోధించడం మొదలైనవి ఇందులో ఉన్నాయి.)
 
                          (పాఠ్యప్రణాళిక, మూల్యాంకనం, ప్రతిబింబించే బోధన విద్యార్థులకు బోధించడం, నాలుగు భాషా నైపుణ్యాలను బోధించడం మొదలైనవి ఇందులో ఉన్నాయి.)
   −
 
+
==== '''Theorizing of Practice''' (సిద్ధాంతాలను ఆచరణ లో పెట్టుట) ====
 
+
* Teacher learning involves developing    a deeper understanding of  
 
+
** what teaching is,  
'''Theorizing of Practice''' (సిద్ధాంతాలను ఆచరణ లో పెట్టుట)  
+
** of developing      ideas,  
 
+
** concepts, theories, and principles  based on personal experience of teaching known as theorizing of practice.
* Teacher learning involves developing    a deeper understanding of <span lang="EN-US">Teacher Professional Development</span>
  −
** what teaching is, <span lang="EN-US">Teacher Professional Development</span>
  −
** of developing      ideas, <span lang="EN-US">Teacher Professional Development</span>
  −
** concepts, theories, and     principles  based on personal experience of teaching known as     theorizing of practice.
  −
 
  −
<span lang="EN-US">Teacher Professional
  −
Development</span>
       
RIESI
87

edits