Anonymous

Changes

From Karnataka Open Educational Resources
no edit summary
Line 1: Line 1:  +
'''Approaches to Evaluation'''
 +
 +
 +
'''*How justified am I in my evaluation?'''
 +
 +
'''*How qualified am I to test?'''
 +
 +
'''*How practical am I in testing?'''
 +
 +
Task: Evaluate the letter written by a 3 rd year of English.
 +
 +
My dear sir, Kengeri
 +
 +
 +
I no school today. High fever and stomach pain. Tomorrow I will come. Give me leave, please. Doctor no allows me school.
 +
 +
 +
Your lovely,
 +
 +
 +
Madesh
 +
 +
Now, reevaluate the letter on the basis of the following:
 +
 +
 +
Content Organization Grammar Format
 +
 +
4 2 3 1
 +
 +
3 3 2 2
 +
 +
 +
'''Objectives of Teaching:'''
 +
 +
 +
Aim in teaching English is to train students to become efficient users of English. At the high school level, the objectives are that at the end of the course at high school level a student should be able to
 +
 +
 +
Understand a passage in English read out to him.
 +
 +
Listen to spoken English and understand it,
 +
 +
Carry out a meaningful conversation in English,
 +
 +
Read silently and understand the main ideas in a passage,
 +
 +
Express himself in writing with relevance and clarity,
 +
 +
Read on his own with the help of the dictionary and other reference books, and
 +
 +
Read simple English poems with enjoyment.
 +
 +
 +
 +
'''Objectives of Testing:'''
 +
 +
To measure the extent of student achievement of the instructional objectives (mastery of lg skills-LSRW, communication skills, study skills, literary skills, lg elements- structures, vocabulary.
 +
 +
To re-in force learning,
 +
 +
To evaluate the efficiency of teaching,
 +
 +
To help the teacher plan his future programme,
 +
 +
To motivate children,
 +
 +
To diagnose student weakness and strengths, and plan remedial work,
 +
 +
To assess the student potential and predict their future performance,
 +
 +
For placements and classification on the basis of current level of competence, and
 +
 +
To rank and promote on the basis of merit. 
 +
 +
പരിശോധനയുടെ ലക്ഷ്യങ്ങൾ:
 +
 +
 +
1. പ്രബോധന ലക്ഷ്യങ്ങളുടെ വിദ്യാർത്ഥി നേട്ടത്തിന്റെ വ്യാപ്തി അളക്കുന്നതിന് (എൽജി വൈദഗ്ദ്ധ്യം-എൽഎസ്ആർഡബ്ല്യു, ആശയവിനിമയ കഴിവുകൾ, പഠന വൈദഗ്ദ്ധ്യം, സാഹിത്യ വൈദഗ്ദ്ധ്യം, എൽജി ഘടകങ്ങൾ- ഘടനകൾ, പദാവലി.
 +
 +
2. പഠനം വീണ്ടും ശക്തിപ്പെടുത്തുന്നതിന്,
 +
 +
3. അധ്യാപനത്തിന്റെ കാര്യക്ഷമത വിലയിരുത്തുന്നതിന്,
 +
 +
4. തന്റെ ഭാവി പരിപാടി ആസൂത്രണം ചെയ്യാൻ അധ്യാപകനെ സഹായിക്കുന്നതിന്,
 +
 +
5. കുട്ടികളെ പ്രചോദിപ്പിക്കുന്നതിന്,
 +
 +
6. വിദ്യാർത്ഥികളുടെ ബലഹീനതയും ശക്തിയും കണ്ടുപിടിക്കുന്നതിനും പരിഹാര പ്രവർത്തനങ്ങൾ ആസൂത്രണം ചെയ്യുന്നതിനും,
 +
 +
7. വിദ്യാർത്ഥികളുടെ കഴിവ് വിലയിരുത്തുന്നതിനും അവരുടെ ഭാവി പ്രകടനം പ്രവചിക്കുന്നതിനും,
 +
 +
8. പ്ലെയ്‌സ്‌മെന്റുകൾക്കും വർഗ്ഗീകരണത്തിനും നിലവിലെ തലത്തിലുള്ള കഴിവിന്റെ അടിസ്ഥാനത്തിൽ, കൂടാതെ
 +
 +
9. മെറിറ്റിന്റെ അടിസ്ഥാനത്തിൽ റാങ്ക് നൽകാനും സ്ഥാനക്കയറ്റം നൽകാനും.
 +
 +
'''Class test:'''
 +
 +
Class test plays a vital role in the evaluation of teaching-learning activities.
 +
 +
'''Objectives:'''
 +
 +
To evaluate each students
 +
 +
Progress
 +
 +
Attainment of course objectives, i.e., LSRW, Structures & Vocabulary
 +
 +
Performance in relation to that of his classmates,
 +
 +
To make teaching and learning more effective.
 +
 +
= '''Types of  class test''' =
 +
'''a) Based on functions'''
 +
 +
Placement tests (Pre-test)
 +
 +
Formative test
 +
 +
Diagnostic test
 +
 +
Summative test
 +
 +
'''b) Based on content'''
 +
 +
Unit test
 +
 +
Terminal test
 +
 +
Final test
 +
 +
'''i) Placement test:'''
 +
 +
Objectives:
 +
 +
To measure the pre-requisite skills needed to succeed in a unit / course,
 +
 +
To measure how much of objectives-LSRW have already been learnt,
 +
 +
To determine best mode of teaching and learning. 
 +
 +
'''ii) Formative Test Objectives:'''
 +
 +
To determine progress
 +
 +
To provide on-going feedback to pupils and teachers,
 +
 +
To provide re-inforcement of successful learning,
 +
 +
To diagnose learning weaknesses
 +
 +
To provide incentive for further learning.
 +
 +
 +
'''iii) Diagnostic Test Objectives:'''
 +
 +
To determine causes of learning difficulties,
 +
 +
Identify the strength and weakness
 +
 +
'''iv) Summative Test Objectives:'''
 +
 +
i) To determine the achievement of course
 +
 +
 +
Objectives of question items
 +
 +
1. Knowledge i.e., recognition, recall
 +
 +
 +
2. Comprehension, i.e., grasping meaning, illustrating, comparing, classifying, translating, finding relationships, locating errors etc,
 +
 +
 +
3. Expression, i.e., using appropriate words, phrases and structures, spelling correctly, using punctuation marks, organizing ideas, sequencing etc.
 +
 +
 +
evaluation characterization naturalization
 +
 +
 +
synthesis organization articulation
 +
 +
 +
analysis valuing precision
 +
 +
 +
application responding manipulation
 +
 +
comprehension receiving imitation
 +
 +
 +
knowledge
 +
 +
 +
Exposition
 +
 +
 +
Blue print
 +
 +
Types of test items:
 +
 +
Essay type, short answer type, very short answer type, objective types
 +
 +
Distribution of marks
 +
 +
Weigh to objectives
 +
 +
Weigh to content
 +
 +
Weigh to form of questions
 +
 +
Language of questions: definite, unambiguous, simple.
 +
 +
Question paper setting:
 +
 +
Value-points and distribution of marks.
 +
 +
'''Testing and Evaluation'''
 +
 +
Class VIII Maximum marks: 20
 +
 +
Topic: The Sun and its Family Time: 40 Minutes
 +
 +
 +
'''Weight age to Objectives:'''
 +
{| class="wikitable"
 +
|Objectives
 +
|Marks
 +
|Percentage
 +
|-
 +
|Knowledge
 +
|10
 +
|50%
 +
|-
 +
|Comprehension
 +
|5
 +
|25%
 +
|-
 +
|Expression
 +
|5
 +
|25%
 +
|-
 +
|Total
 +
|20
 +
|100%
 +
|}
 +
 +
 +
'''Weight age to Forms of Questions:'''
 +
 +
{| class="wikitable"
 +
|Forms
 +
|No. of Questions
 +
|Time allotment
 +
|Marks
 +
|Percentage
 +
|-
 +
|Essay Type
 +
|1
 +
|15
 +
|5
 +
|25%
 +
|-
 +
|Short Answer Type
 +
|3
 +
|12
 +
|6
 +
|30%
 +
|-
 +
|Very Short Answer Type
 +
|3
 +
|6
 +
|3
 +
|15%
 +
|-
 +
|Objective Types
 +
|6
 +
|6
 +
|6
 +
|30%
 +
|}
 +
'''Weightage to Content (Unite 1, Sub Unit -1& 2)'''
 +
{| class="wikitable"
 +
|Content Area
 +
|Marks
 +
|Percentage
 +
|-
 +
|Content
 +
|11
 +
|55%
 +
|-
 +
|Grammar
 +
|6
 +
|30%
 +
|-
 +
|Vocabulary
 +
|3
 +
|15%
 +
|-
 +
|Total
 +
|20
 +
|100%
 +
|}
 +
 +
'''Blue Print of a question paper'''
 +
 +
Subject: English Class VIII Marks: 20 Time: 40 minutes
 +
 +
{| class="wikitable"
 +
|Objectives
 +
 +
Unit
 +
|Knowledge
 +
|Comprehension
 +
|Expression
 +
|
 +
|-
 +
|Forms of Questions
 +
|ET  SAT VSAT  OT
 +
|ET  SAT VSAT  OT
 +
|ET  SAT VSAT  OT
 +
|
 +
|-
 +
|Unit/S.U 1
 +
|                1(2)  1(2)
 +
|                  1(3)
 +
|5(1)
 +
|12
 +
|-
 +
|Unit/S.U 2
 +
|        2(2)
 +
|       2(1)  
 +
|       2(1)
 +
|8
 +
|-
 +
|Total
 +
|        4(2) 2(2)  2(2)
 +
|       2(1)     3(3)
 +
|5(1)  2(1)
 +
|20
 +
|}
 +
 +
'''Continuous and Comprehensive Evaluation'''
 +
 +
'''The Concept'''
 +
 +
'''I. Continuous Evaluation:'''
 +
 +
(i) '''Continuous Evaluation''' means regularity in assessment, frequency of testing, diagnosis of learning gaps and use of remedial measures.
 +
 +
(ii) '''Continuous evaluation''' is an evaluation system, which integrates evaluation with the teaching-learning process and begins with the beginning of the programme itself.
 +
 +
(iii) '''Continuous evaluation''' is a system of evaluation, which emphasizes formative evaluation where evaluation is used in every step of development of the child.
 +
 +
'''II. Comprehensive Evaluation:'''
 +
 +
'''Comprehensive Evaluation''' refers to areas of assessment covering both scholastic and non-scholastic aspects of development of the child.
 +
 +
'''Comprehensive Evaluation''' aims at providing activities to pupils in areas of physical health, creative and aesthetic development, promotion of desirable interests and attitudes and timely guidance to pupils through a system of regular assessment in all these areas.
 +
 +
'''III. The Objectives:'''
 +
 +
To make teaching-learning process more effective by making evaluation an integral part of it.
 +
 +
To make school education wider and comprehensive by giving emphasis on non-scholastic areas also.
 +
 +
To entrust the teachers responsibility to evaluate their children internally.
 +
 +
To broaden the scope of evaluation process and to utilize it for diagnosis and remedial teaching.
 +
 +
'''IV. Areas Covered: Scholastic'''
 +
 +
Class tests (formative)
 +
 +
Unit tests
 +
 +
Annual tests
 +
 +
'''Non-scholastic'''
 +
 +
Work experience
 +
 +
Games and sports
 +
 +
Literary and cultural activities, and
 +
 +
General conduct
 +
 +
 +
'''V. Process of Evaluation: Scholastic:'''
 +
 +
By holding class tests
 +
 +
By holding Unit tests
 +
 +
By holding Annual tests
 +
 +
By checking attendance (regularity, punctuality of attending school/class/activities, submitting work assignments, etc)
 +
 +
'''Non-scholastic''': By observation in areas like:
 +
 +
Regularity: (frequency of participation in the programmes)
 +
 +
Cooperation: (behavioural tendency to work together with classmates)
 +
 +
Leadership :( capability to guide others to work for a desirable goal).
 +
 +
 +
നിരന്തരവും സമഗ്രവുമായ വിലയിരുത്തൽ
 +
 +
ആശയം
 +
 +
I. തുടർച്ചയായ മൂല്യനിർണ്ണയം:
 +
 +
(i) തുടർച്ചയായ മൂല്യനിർണ്ണയം അർത്ഥമാക്കുന്നത് മൂല്യനിർണ്ണയത്തിലെ ക്രമം, പരിശോധനയുടെ ആവൃത്തി, പഠന വിടവുകൾ കണ്ടെത്തൽ, പരിഹാര നടപടികളുടെ ഉപയോഗം എന്നിവയാണ്.
 +
 +
(ii) തുടർച്ചയായ മൂല്യനിർണ്ണയം ഒരു മൂല്യനിർണ്ണയ സംവിധാനമാണ്, അത് മൂല്യനിർണ്ണയത്തെ അധ്യാപന-പഠന പ്രക്രിയയുമായി സമന്വയിപ്പിക്കുകയും പ്രോഗ്രാമിന്റെ തുടക്കത്തിൽ തന്നെ ആരംഭിക്കുകയും ചെയ്യുന്നു.
 +
 +
(iii) തുടർച്ചയായ മൂല്യനിർണ്ണയം എന്നത് ഒരു മൂല്യനിർണ്ണയ സംവിധാനമാണ്, ഇത് രൂപീകരണ മൂല്യനിർണ്ണയത്തിന് ഊന്നൽ നൽകുന്നു, അവിടെ കുട്ടിയുടെ വളർച്ചയുടെ ഓരോ ഘട്ടത്തിലും മൂല്യനിർണ്ണയം ഉപയോഗിക്കുന്നു.
 +
 +
II. സമഗ്രമായ വിലയിരുത്തൽ:
 +
 +
(i) സമഗ്രമായ മൂല്യനിർണ്ണയം എന്നത് കുട്ടിയുടെ വികാസത്തിന്റെ സ്കോളാസ്റ്റിക്, നോൺ-സ്കോളാസ്റ്റിക് വശങ്ങൾ ഉൾക്കൊള്ളുന്ന മൂല്യനിർണ്ണയ മേഖലകളെ സൂചിപ്പിക്കുന്നു.
 +
 +
(ii) വിദ്യാർത്ഥികൾക്ക് ശാരീരിക ആരോഗ്യം, ക്രിയാത്മകവും സൗന്ദര്യാത്മകവുമായ വികസനം, അഭികാമ്യമായ താൽപ്പര്യങ്ങളും മനോഭാവങ്ങളും പ്രോത്സാഹിപ്പിക്കുക, ഈ മേഖലകളിലെല്ലാം കൃത്യമായ മൂല്യനിർണ്ണയ സംവിധാനത്തിലൂടെ വിദ്യാർത്ഥികൾക്ക് സമയോചിതമായ മാർഗ്ഗനിർദ്ദേശം നൽകുക എന്നിവയാണ് സമഗ്രമായ മൂല്യനിർണ്ണയം ലക്ഷ്യമിടുന്നത്.
 +
 +
III. ലക്ഷ്യങ്ങൾ:
 +
 +
(i) മൂല്യനിർണ്ണയം അതിന്റെ അവിഭാജ്യ ഘടകമാക്കിക്കൊണ്ട് അധ്യാപന-പഠന പ്രക്രിയ കൂടുതൽ ഫലപ്രദമാക്കുക.
 +
 +
(ii) സ്‌കൂൾ വിദ്യാഭ്യാസം വിശാലവും സമഗ്രവുമാക്കുക, വിദ്യാഭ്യാസേതര മേഖലകൾക്കും ഊന്നൽ നൽകുക.
 +
 +
(iii) അവരുടെ കുട്ടികളെ ആന്തരികമായി വിലയിരുത്തുന്നതിനുള്ള ഉത്തരവാദിത്തം അധ്യാപകരെ ഏൽപ്പിക്കുക.
 +
 +
(iv) മൂല്യനിർണ്ണയ പ്രക്രിയയുടെ വ്യാപ്തി വിശാലമാക്കുന്നതിനും രോഗനിർണ്ണയത്തിനും പരിഹാര പഠിപ്പിക്കലിനും അത് പ്രയോജനപ്പെടുത്തുന്നതിനും.
 +
 +
IV. കവർ ചെയ്ത പ്രദേശങ്ങൾ: സ്കോളാസ്റ്റിക്
 +
 +
(i) ക്ലാസ് ടെസ്റ്റുകൾ (രൂപീകരണം)
 +
 +
(ii) യൂണിറ്റ് ടെസ്റ്റുകൾ
 +
 +
(iii) വാർഷിക പരിശോധനകൾ
 +
 +
നോൺ-സ്കോളാസ്റ്റിക്
 +
 +
(i) പ്രവൃത്തി പരിചയം
 +
 +
(ii) ഗെയിമുകളും കായിക വിനോദങ്ങളും
 +
 +
(iii) സാഹിത്യ സാംസ്കാരിക പ്രവർത്തനങ്ങൾ, ഒപ്പം
 +
 +
(iv) പൊതു പെരുമാറ്റം
 +
 +
 +
വി. മൂല്യനിർണ്ണയ പ്രക്രിയ: സ്കോളാസ്റ്റിക്:
 +
 +
ക്ലാസ് ടെസ്റ്റുകൾ നടത്തി
 +
 +
യൂണിറ്റ് ടെസ്റ്റുകൾ നടത്തി
 +
 +
വാർഷിക പരീക്ഷകൾ നടത്തുന്നതിലൂടെ
 +
 +
ഹാജർനില പരിശോധിക്കുന്നതിലൂടെ (ക്രമം, സ്കൂൾ/ക്ലാസ്/പ്രവർത്തനങ്ങളിൽ പങ്കെടുക്കുന്നതിന്റെ കൃത്യനിഷ്ഠ, ജോലി അസൈൻമെന്റുകൾ സമർപ്പിക്കൽ മുതലായവ)
 +
 +
നോൺ-സ്കോളാസ്റ്റിക്: ഇതുപോലുള്ള മേഖലകളിലെ നിരീക്ഷണത്തിലൂടെ:
 +
 +
ക്രമം: (പ്രോഗ്രാമുകളിലെ പങ്കാളിത്തത്തിന്റെ ആവൃത്തി)
 +
 +
സഹകരണം: (സഹപാഠികളുമായി ഒരുമിച്ച് പ്രവർത്തിക്കാനുള്ള പെരുമാറ്റ പ്രവണത)
 +
 +
നേതൃത്വം :( അഭിലഷണീയമായ ലക്ഷ്യത്തിനായി പ്രവർത്തിക്കാൻ മറ്റുള്ളവരെ നയിക്കാനുള്ള കഴിവ്).
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +
What is a test?
 +
 +
'''something (such as a series of questions or exercises) for measuring the skill, knowledge, intelligence, capacities, or aptitudes of an individual or group'''.
 +
 +
There are four types of testing in schools today — '''diagnostic, formative, benchmark, and summative'''
 +
 +
 +
 +
What are the uses of test?
 +
 +
They may be used '''to measure learning progress and achievement and to evaluate the effectiveness of educational programs'''. Tests may also measure student progress toward stated improvement goals or to determine student placement in programs.
 +
 
[[Category:CELT]]
 
[[Category:CELT]]
 
[[Category:CELTAssessment]]
 
[[Category:CELTAssessment]]
 
[[Category:RIESI]]
 
[[Category:RIESI]]
 
  <bs:pageaccess groups="RIESI" />
 
  <bs:pageaccess groups="RIESI" />
RIESI
37

edits