Changes

Jump to navigation Jump to search
Created page with "'''Introduction''' Passing balls in 2 circles. Wherever it stops, those 2 children should introduce each other '''Body rhythm game''' Observation: Ability to follow instru..."
'''Introduction'''

Passing balls in 2 circles. Wherever it stops, those 2 children should introduce each other

'''Body rhythm game'''

Observation: Ability to follow instructions and remember sequential patterns and replicate them.

The facilitator demonstrates making rhythms using one's body. Different patterns are done which students are to repeat. The patterns get progressively complex. Students are then asked to volunteer to create their own patterns which the group should repeat.

Example: Mudde, dose, Chapathi, coffee (or) Head shoulder knee toes (or)clap, top, lap, snap

https://youtu.be/vs1xWuIRGes

'''Word Anthyakshari'''

Observation: Vocabulary, ability to recall words that start with a particular sound

Round 1 - Kannada: Student1 starts by naming an object/animal. Student2 must name the next object/animal starting with the ending sound of the one named by Student1. Now, Student3 must name the next one with the ending sound of the one named by Student2 and so on. This can be done with students seated in a circle or by using the 'popcorn' method.

Round 2 - English: same as above but with English words. Emphasis can be on the ending sound and not the letter/spelling of the word.

'''Free draw'''

8-10 children sit in a circle. Each child is given a sheet of paper. When the facilitator says start, everyone begins drawing anything they wish to using colours. After a while, the facilitator says "switch" when the children have to hand over their sheet to the person next to them, and they continue the drawing. The process continues till the child gets back their original sheet.

'''Word formation'''

Observation: Ability to form words in English with given letters

Students will be given a letter grid from which they are to form as many words as possible.

Letter grid worksheet

'''Join dots with numbers and tables 1-9'''


'''Roll and Race'''

Objective: - Building familiarity with numerals, addition ideas, Counting, forming numerical equations

Each child will be given a grid with numbers 1 - 100. Make groups of 3 or 4 children. Each child will take a turn to roll a pair of dice, and colour the number of boxes as the number on the dice. The one who reaches 100 first is the winner.

After colouring in each turn, ask students to write the addition equation of the number of boxes coloured in total. For e.g. - 1st turn: 8, 2nd turn: 3, 3rd turn: 10; student has to write 8+3 = 11, 11+10=21, and so on ...

Children can be told to use a different colour for every turn so that the different numbers adding up are clearly visible.

Worksheet

'''Maze worksheet'''

Each child will be given a worksheet with 3 drawings of mazes that they can solve.

Worksheet

'''Acting out Verbs'''

eating ice-cream, drinking juice, playing hockey, cooking Maggi, cutting vegetables, stealing jewellery, climbing a mountain, throwing garbage, writing a letter, watching a video on laptop, catching butterflies, basket in ball, Arranging books in bag, dancing on a street, baking cake, growing plants, running in a ground, painting on a wall.(ಐಸ್ ಕ್ರೀಮ್ ತಿನ್ನುವುದು, ಜ್ಯೂಸ್ ಕುಡಿಯುವುದು, ಹಾಕಿ ಆಡುವುದು, ಮ್ಯಾಗಿ ಮಾಡುವುದು, ತರಕಾರಿಗಳನ್ನು ಕತ್ತರಿಸುವುದು, ಆಭರಣಗಳನ್ನು ಕದಿಯುವುದು, ಬೆಟ್ಟ ಹತ್ತುವುದು, ಕಸ ಎಸೆಯುವುದು, ಪತ್ರ ಬರೆಯುವುದು, ಕಂಪ್ಯೂಟರ್ ನಲ್ಲಿ  ಟೈಪ್ ಮಾಡುವುದು, ಚಿಟ್ಟೆಗಳನ್ನು ಹಿಡಿಯುವುದು, ರೈಲಿನಲ್ಲಿ ಹೋಗುವುದು ಬ್ಯಾಗ್ ನಲ್ಲಿ ಪುಸ್ತಕಗಳನ್ನು ಜೋಡಿಸುವುದು, ಟಮಟೆ/ ಅಣ್ಣಮ್ಮ ಡ್ಯಾನ್ಸ್  ಮಾಡುವುದು, ಒಬ್ಬಟ್ಟು ಮಾಡುವುದು, ಸಸ್ಯಗಳನ್ನು ನೆಡುವುದು, ಬಸ್ಸಿನ ಹಿಂದೆ ಓಡುವುದು, ಗೋಡೆಯ ಮೇಲೆ ಚಿತ್ರ ಬಿಡಿಸುವುದುಜೋಳ ತಿನ್ನೋದು ಮರ ಹತ್ತುವುದು ಹೋಳಿ ಆಡುವುದು ಗಾಳಿಪಟ ಹಾರಿಸುವುದು ಈರುಳ್ಳಿ ಹಚ್ಚುವುದು ಹೂವು ಕಟ್ಟುವುದು ಕಿತ್ತಳೆ ಹಣ್ಣು ಸುಲಿಯುವುದು ಚಪಾತಿ ಮಾಡುವುದು ಪಾತ್ರೆ ತೋಳೆಯುವುದು.)

'''Guess -  Who am I?'''

* ಗೂಡಿನಲ್ಲಿನ ಪಕ್ಷಿ ನಾಡೆಲ್ಲ ನೋಡುತ್ತದೆ - ಕಣ್ಣು
* ಸುತ್ತ ಮುತ್ತ ಸುಣ್ಣದ ಗೋಡೆ, ಎತ್ತ ನೋಡಿದರೂ ಬಾಗಿಲಿಲ್ಲ ಇದು ಏನು?- ಮೊಟ್ಟೆ
* ಇದ್ದಲು ನುಂಗುತ್ತ , ಗದ್ದಲ ಮಾಡುತ್ತಾ, ಉದ್ದಕ್ಕೂ ಓಡುತ್ತಾ ಮುಂದಕ್ಕೆ ಸಾಗುವ ನಾನ್ಯಾರು?- ರೈಲು
* ಊಟಕ್ಕೆ ಕುಳಿತವರು ಹನ್ನೆರಡು ಜನರು, ಬಡಿಸುವವರು ಇಬ್ಬರು, ಒಬ್ಬನು ಒಬ್ಬರಿಗೆ ಬಡಿಸುವಸ್ಟರಲ್ಲಿ ಇನ್ನೊಬ್ಬನು ಹನ್ನೆರಡು ಜನಕ್ಕೂ ಬಡಿಸಿರುತ್ತಾನೆ- ಗಡಿಯಾರ
* ಸಾಗರ ಪುತ್ರ ,ಸಾರಿನ ಮಿತ್ರ.-ಉಪ್ಪು
* ಗಿಡ ಕೊಡಲಾರದು, ಮರ ಬೆಳೆಸಲಾರದು ಅದಿಲ್ಲದೆ ಊಟ ಸೇರಲಾರದು-ಉಪ್ಪು
* ನೋಡಿದರೆ ನೋಟಗಳು ,ನಕ್ಕರೆ ನಗುಗಳು ,ಒಡೆದರೆ ತುಂಡುಗಳು.-ಕನ್ನಡಿ
* ಹಸಿರು ಗಿಡದ ಮೇಲೆ ಮೊಸರು ಚೆಲ್ಲಿದೆ-ಮಲ್ಲಿಗೆ
* ಅಂಗೈ ಕೊಟ್ಟರೆ ಮುಂಗೈನೂ ನುಂಗುತ್ತದೆ- ಬಳೆ
* ಒಂದು ಹಪ್ಪಳ ಊರಿಗೆಲ್ಲ ಊಟ– ಚಂದ್ರ
* ಬೆಳ್ಳಿ ಸಮುದ್ರದಲ್ಲಿ ಕಪ್ಪು ಸೂರ್ಯ-ಕಣ್ಣು
* ಅಂಗಣ್ಣ ಮಂಗಣ್ಣ ಅಂಗಿ ಬಿಚ್ಚಿಕೊಂಡು ನುಂಗಣ್ಣ- ಬಾಳೆಹಣ್ಣು
* ಅಂಕಡೊಂಕಿನ ಬಾವಿ ಹೊಕ್ಕು ನೋಡಿದ್ರೆ ಮುಕ್ಕ ನೀರಿಲ್ಲ-ಕಿವಿ
* ಎರಡು ಬಾವಿಗಳ ನಡುವೆಯೊಂದು ಸೇತುವೆ-ಮೂಗು
* ಗುಂಡಾಕಾರ ಮೈಯೆಲ್ಲಾ ತೂತು-ದೋಸೆ
* ಅನ್ನ ಮಾಡಲಿಕ್ಕೆ ಬಾರದಂತಹ ಅಕ್ಕಿ ಯಾವುದು-ಏಲಕ್ಕಿ
* ಊರಿಗೆಲ್ಲ ಒಂದೇ ಕಂಬಳಿ-ಆಕಾಶ
* ಕಣ್ಣಿಗೆ ಕಾಣೋದಿಲ್ಲ, ಕೈಗೆ ಸಿಗೋದಿಲ್ಲ –ಗಾಳಿ
* ಬಿಳಿ ಕುದುರೆಗೆ ಹಸಿರು ಬಾಲ.-ಮೂಲಂಗಿ
* ಹಸಿರು ಮುಖಕ್ಕೆ ವಿಪರೀತ ಕೋಪ , ಕೋಪ ಮಾಡಿಕೊಳ್ಳದೆ ನಾನ್ಯಾರೆಂದು ಹೇಳಿ?-ಮೆಣಸಿನಕಾಯಿ
* ಹಗಲಲ್ಲಿ ಮಾಯಾ ರಾತ್ರಿಯಲ್ಲಿ ಪ್ರತ್ಯಕ್ಷ -ನಕ್ಷತ್ರ
* ನನ್ನ ಕಂಡರೆ ಎಲ್ಲರು ಓದೀತಾರೆ –ಚೆಂಡು

'''One minute game'''

Game1- Collect balls with birthday caps

1. A birthday cap is tied to the forehead of all the players in upward down direction

2. As time starts players have to throw balls in the cap and collect the same ball in a bowl kept at some distance

3. Player gets a point for each ball which is there in the collection bowl

Game 2 - Transfer thermocol balls

1. Players have to put a straw in their mouth and picks thermocol with it

2. They have to collect those in a collection bowl kept at some distance

3. they will get a point for each thermocol ball in the collection bowl

https://www.youtube.com/watch?v=2V6fXkkDY6k

'''Craft''' '''Activity'''

1. Rabbit

https://www.youtube.com/watch?v=U59acbe6FXo

2. Butterfly

https://www.youtube.com/watch?v=phY05EEJXJM

3. Fish

https://www.youtube.com/watch?v=2uWIgwop2m8

4. Hat Making

https://www.youtube.com/watch?v=1TekA1Q8pc0

Navigation menu