Changes

Jump to navigation Jump to search
21,432 bytes added ,  06:47, 24 February 2023
Created page with "=== Speaking === ഭാഷ പ്രാഥമികമായി സംസാരമാണ്. ഒഴുക്കോടെയും കൃത്യമായും സംസാ..."
=== Speaking ===
ഭാഷ പ്രാഥമികമായി സംസാരമാണ്. ഒഴുക്കോടെയും കൃത്യമായും സംസാരിക്കാനുള്ള കഴിവ് ഒരാളെ മനസ്സിലാക്കാൻ പ്രാപ്തനാക്കുന്നു, ഇത് ഫലപ്രദമായ ആശയവിനിമയത്തിനുള്ള പ്രധാന മാനദണ്ഡങ്ങളിലൊന്നാണ്.

ഇംഗ്ലീഷിൽ 44 ശബ്ദങ്ങളെയോ സ്വരസൂചകങ്ങളെയോ പ്രതിനിധീകരിക്കുന്ന 26 അക്ഷരങ്ങൾ ഉണ്ട്. ഇതിനർത്ഥം, അക്ഷരമാലയിലെ ഒരു അക്ഷരം ഒന്നിലധികം ശബ്ദങ്ങളെ പ്രതിനിധീകരിക്കുന്നു, നേരെമറിച്ച്, ഒരേ ശബ്ദത്തെ അക്ഷരമാലയിലെ വ്യത്യസ്ത അക്ഷരങ്ങൾ പ്രതിനിധീകരിക്കുന്നു. അതിനാൽ, അക്ഷരമാലയിലെ അക്ഷരങ്ങളും അവ പ്രതിനിധീകരിക്കുന്ന ശബ്ദങ്ങളും തമ്മിൽ പരസ്പരം പൊരുത്തപ്പെടുന്നില്ല, ഇത് ഇംഗ്ലീഷിനെ അൺ-ഫൊണറ്റിക് ഭാഷയാക്കുന്നു. IPA (International Phonetic Alphabet) ചിഹ്നങ്ങൾ പരിചയപ്പെടേണ്ടതിന്റെ ആവശ്യകതയും ഇത് വിശദീകരിക്കുന്നു.

== Phonemes ==

=== Consonant Sounds  (വ്യഞ്ജനാക്ഷരങ്ങൾ) ===
English language has 21 consonant letters but 24 consonant sounds which are represented by the phonemic symbols as shown below.

ഇംഗ്ലീഷ് ഭാഷയിൽ 21 വ്യഞ്ജനാക്ഷരങ്ങളുണ്ട്, അവ താഴെ കാണിച്ചിരിക്കുന്നതുപോലെ സ്വരസൂചക ചിഹ്നങ്ങളാൽ പ്രതിനിധീകരിക്കുന്നു.
{| class="wikitable"
|Consonant sounds
|Key words
|-
|/p/
|pan, copy, copper, lap, nap
|-
|/b/
|ball, brother, cabin, mob
|-
|/t/
|try, tight, cotton, bat
|-
|/d/
|dear, toddler, odd
|-
|/tʃ /
|chain, teacher, nature, match
|-
|/dʒ/
|jug, soldier, cage, judge
|-
|/k/
|cat, school, lock, cook
|-
|/g/
|got, struggle, log
|-
|/f/
|father, toffee, telephone, cough, calf
|-
|/v/
|vase, heavy, love
|-
|/Ɵ/
|think, maths, bath
|-
|/ð/
|that, other, bathe
|-
|/s/
|sip, sister, cell, biscuit, bus
|-
|/z/
|zebra, busy, rose, buzz
|-
|/ ʃ /
|ship, sugar, passion, national, chef, brush
|-
|/ʒ/
|genre, measure, visual, garage
|-
|/h/
|hat, behind, ahead
|-
|/m/
|mother, summer, gum
|-
|/n/
|now, know, sunny, run
|-
|/ ŋ /
|sing, English, anger, bank, ring
|-
|/l/
|late, alley, cool
|-
|/r/
|rate, bring, hurry
|-
|/ј/
|yes, university, yellow
|-
|/w/
|well, when, between, quick
|}
'''Identify the consonant sounds represented by the letter/s underlined in the following words and write the phonemic symbols in the space provided'''

  1. Precious _____2. Yellow ______3. Think  ______ 4. Phone _____ 5. Measure ________      

  6. Machine _____  7. Catch _____   8. These ______ 9. Thank ______ 10. Engine ________

=== Pure Vowels (ശുദ്ധ സ്വരാക്ഷരങ്ങൾ) ===
{| class="wikitable"
| rowspan="2" |Sl.

No
| rowspan="2" |Vowel Sounds
| colspan="3" |                                        Key words
|-
|Initial
|Medial
|Final
|-
|1
|/I:/, /i:/
|each, event
|seat feet
|  free, tree
|-
|2
|/I/, /i/
|if, in, inn
|sit, fit
|me, he, she
|-
|3
|/e/
|end, enter
|bend, head, many
|<nowiki>-</nowiki>
|-
|4
|/æ/
|ant, action
|bad, mat
|<nowiki>-</nowiki>
|-
|5
|/a:/
|art, arm,
|heart, father
|far, star
|-
|6
|/ D /
|on, oxygen,
|got, fox
|<nowiki>-</nowiki>
|-
|7
|/ ɔ: /
|all, always
|tall, water, daughter
|four, more, door
|-
|8
|/u/
|      -
|look, good, put
|do, who, to
|-
|9
|/u: /
|  Ooze
|snooze, lose
|do,who, two, too, shoe
|-
|10
|/ ʌ /
|up, umbrella, onion
|hut, cut, shut
|<nowiki>-</nowiki>
|-
|11
|/3:/, /ə:/
|earn, urn, earth
|turn, fern, bird
|sir, were, err
|-
|12
|/ə/
|aloud, again
|police, standard
|colour, mother,doctor
|}


'''Identify the vowel sound represented by the letter/s underlined in the following words and write the phonemic symbols in the space provided'''

   1. Cat  ____ 2. Good _____ 3. Head _____ 4. Word _____ 5. Were    ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­_____

   6. Hymn ____ 7. Tell                   8. Hot   ______ 9. Ask   _____ 10. Sister   _____

   11. Scene ______ 12. Meal________13. Food ______14. Bottle _____15. Push __________ 16. But _____17. Could ______18. Match         

19.  Cupboard ______20. Daughter _______

=== Diphthongs ===
During the process of articulation of sounds of a language, the tongue occupies different positions in the mouth. When it ‘glides’ from one vowel position to another vowel position it forms a ‘Vowel Glide’ which is also called a ‘Diphthong’. There are 8 Diphthongs in the English language.

ഒരു ഭാഷയുടെ ശബ്ദങ്ങൾ ഉച്ചരിക്കുന്ന പ്രക്രിയയിൽ, നാവ് ഒരു സ്വരാക്ഷര സ്ഥാനത്ത് നിന്ന് മറ്റൊരു സ്വരാക്ഷര സ്ഥാനത്തേക്ക് തെന്നി മാറുമ്പോൾ  അത് ഒരു 'സ്വരസൂചകം' ഉണ്ടാക്കുന്നു, ഇതിനെ 'ഡിഫ്തോംഗ്' എന്നും വിളിക്കുന്നു. ഇംഗ്ലീഷ് ഭാഷയിൽ 8 Diphthongs ഉണ്ട്.
{| class="wikitable"
| colspan="3" |Diphthongs
|-
|      /ei/

bay /bei/

date /deit/

day /dai/

rate /reit/

main /mein/
|          /ai/

buy /bai/

tie /tai/

die /dai/

right /rait/

mine /main/
|    /ɔ i/

oil  /ɔil/

boy /bɔi/

toy /tɔi/

coy /kɔi/

voice /vɔis/
|-
|    /əu/

no /nəu/

so /səu/

row /rəu/

bow /bəu/
|        /au/

cow /kau/

now /nau/

how /hau/

bow /bau/
|
|-
|  /iə/

beer /biə/

hear /hiə/

dear /diə/

deer/ diə/
|      /uə/

poor /puə/

cure /kjuə/

tour /tuə/

sure /∫uə/
|    /eə/

bear /beə/

care /keə/

chair /t∫eə/

dare /deə/
|}
'''Identify the diphthongs represented by the letter/s underlined in the following words and write the phonemic symbols in the space provided'''

   1. Care ____ 2. Go _____ 3. Hide_____ 4. Fail _____   5. File    ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­_____ 6.Foil _____

   7. Foul                8. How   ______ 9. Deer   _____ 10. Air  _____  11. Where  _____

  12. Road  ________  13.Great ________14.Fear __________15. Tour     _____

==== Write the phonemic transcription of the following words ====
1. Apple ______________2.  Fix _________________  3. Photo ___________________

4. English ___________  5. Teacher _____________ 6. Student __________________

7.Vowels ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­__________8.Button ________________   9. Phonemes _____________________                           

10. Wear____________   11. Come ____________   12.Suddenly____________

13. Laugh _____________14. Fare   ___________     15. Crack ______________  

16. Phonics_____________17. Judge ___________  18.  Packet _______________

19. Marked ______________20. Early _______________________

=== Syllable ===
A syllable is the basic unit of rhythmic structure in English. It is a sound unit in which the nucleus is a vowel sound.

ഇംഗ്ലീഷിലെ താളഘടനയുടെ അടിസ്ഥാന യൂണിറ്റാണ് ഒരു syllable. . ഇത് ഒരു ശബ്ദ യൂണിറ്റാണ്, അതിൽ ന്യൂക്ലിയസ് ഒരു സ്വരാക്ഷരമാണ്.

It is very important to understand how the rhythm is counted in English. A syllable consists of an obligatory vowel segment, plus an optional consonantal segment or segments that surround the vowel. In other words, a syllable ALWAYS has a vowel. It may or may not have a consonant sound/s on the either side of the vowel. The number of syllables in a word is counted by the number of vowel sounds in the word.

ഇംഗ്ലീഷിൽ താളം എങ്ങനെ കണക്കാക്കുന്നുവെന്ന് മനസിലാക്കേണ്ടത് വളരെ പ്രധാനമാണ്. ഒരു അക്ഷരത്തിൽ നിർബന്ധിത സ്വരാക്ഷര സെഗ്‌മെന്റും കൂടാതെ ഒരു ഓപ്ഷണൽ വ്യഞ്ജനാക്ഷര വിഭാഗവും അല്ലെങ്കിൽ സ്വരാക്ഷരത്തെ ചുറ്റിപ്പറ്റിയുള്ള സെഗ്‌മെന്റുകളും അടങ്ങിയിരിക്കുന്നു. മറ്റൊരു വിധത്തിൽ പറഞ്ഞാൽ, എല്ലായ്‌പ്പോഴും ഒരു syllable   ഒരു സ്വരാക്ഷരമുണ്ട്. ഇതിന് സ്വരാക്ഷരത്തിന്റെ ഇരുവശത്തും വ്യഞ്ജനാക്ഷരങ്ങൾ ഉണ്ടാകാം അല്ലെങ്കിൽ ഇല്ലായിരിക്കാം. ഒരു വാക്കിലെ syllablesന്റെ  എണ്ണം വാക്കിലെ സ്വരാക്ഷരങ്ങളുടെ എണ്ണം കൊണ്ടാണ് കണക്കാക്കുന്നത്.

It is important to note that when we say the number of vowels, it does not mean the number of vowel letters. When we talk about vowels and consonants, we mean the vowel sounds and consonant sounds.

Words could be monosyllabic (one syllable e.g. cat, book), disyllabic (two syllables e.g. pencil, window), or polysyllabic (three or more than three syllables e.g. computer, potato).

=== Stress: ===
Stress refers to an extra force of breath that is applied on a particular syllable in a word.

Stress എന്നത് ഒരു വാക്കിലെ ഒരു പ്രത്യേക syllable ൽ   പ്രയോഗിക്കുന്ന ഒരു ഊന്നലിനെ  സൂചിപ്പിക്കുന്നു.

It is represented by a small vertical line (ˈ) just before the syllable to be stressed.

Eg. ˈpen / ˈvillage / proˈfessor

=== Word Stress ===
a) Some words take the stress on different syllables depending on the different functions they  play

ചില വാക്കുകൾ അവ സൂചിപ്പിക്കുന്ന  വ്യത്യസ്ത പ്രവർത്തനങ്ങളെ ആശ്രയിച്ച് വ്യത്യസ്ത അക്ഷരങ്ങളിൽ ഊന്നൽ നൽകുന്നു.
{| class="wikitable"
|Sl.

No.
|Disyllabic word used as a noun

(or an adjective)
|Disyllabic word

(the same word) used as a verb
|-
|1
|ˈproject
|proˈject
|-
|2
|ˈobject
|obˈject
|-
|3
|ˈpresent
|preˈsent
|-
|4
|ˈaffix
|afˈfix
|-
|5
|ˈtransfer
|transˈfer
|-
|6
|ˈincrease
|inˈcrease
|-
|7
|ˈcontest
|conˈtest
|-
|8
|ˈcontent
|conˈtent
|-
|9
|ˈconduct
|conˈduct
|-
|10
|ˈproduce
|proˈduce
|}


b) Some words take the stress on the same syllable whether they are nouns or adjectives or verbs

ചില പദങ്ങൾ നാമങ്ങളോ നാമവിശേഷണങ്ങളോ ക്രിയകളോ ആകട്ടെ, ഒരേ അക്ഷരത്തിൽ ഊന്നൽ നൽകുന്നു. .
{| class="wikitable"
|Sl.

No.
|Disyllabic word used as a noun, verb

or an adjective
|-
|1
|acˈcount
|-
|2
|adˈvance
|-
|3
|afˈfront
|-
|4
|aˈlarm
|-
|5
|arˈrest
|-
|6
|ˈaudit
|-
|7
|aˈward
|-
|8
|ˈbalance
|-
|9
|ˈbandage
|}


c) Words ending with- ‘ian, ion, ious, al, tion take the stress on the penultimate (2nd last) syllable

ian, ion, ious, al, tion എന്നിവയിൽ അവസാനിക്കുന്ന വാക്കുകൾ അവസാനത്തെ സിലബിളിനു തൊട്ടു മുൻപുള്ള  സിലബിളിൽ  ഊന്നൽ നൽകുന്നു.
{| class="wikitable"
|opˈtician
| rowspan="3" |Ian
|-
|maˈgician
|-
|techˈnician
|-
|susˈpicion
| rowspan="5" |Ion
|-
|examiˈnation
|-
|pronunciˈation
|-
|communiˈcation
|-
|anticiˈpation
|-
|ficˈtitious
|Ious
|-
|of ˈficial
| rowspan="2" |Ial
|-
|artiˈficial
|}


d) Words ending with ‘ity, cal, gy ‘ take the stress on the 3rd last (ante penultimate) syllable

'IT, cal, gy' എന്നിവയിൽ അവസാനിക്കുന്ന വാക്കുകൾ അവസാനത്തെ മൂന്നാമത്തെ സിലബിളിൽ ഊന്നൽ നൽകുന്നു.
{| class="wikitable"
|speciˈality
| rowspan="3" |Ity
|-
|reˈality
|-
|elecˈtricity
|-
|socioˈlogical
| rowspan="3" |Cal
|-
|bioˈlogical
|-
|geoˈlogical
|-
|Geˈology
| rowspan="3" |Gy
|-
|Biˈology
|-
|Psyˈchology
|}


e) Verbs ending in ‘ate, ise, ize, ify’ also take the stress on the 3rd last syllable (ante penultimate)

'at, ise, ize, ify' എന്നതിൽ അവസാനിക്കുന്ന ക്രിയകൾ അവസാനത്തെ സിലബിളില്നിന്നും മൂന്നാമത്തെ സിലബിളിൽ ഊന്നൽ നൽകുന്നു.

Eg.     asˈsociate

              ˈsocialise

memorize

perˈsonify

reˈtaliate

f) Numbers ending in ‘teen’ take the stress on the last syllable

'Teen ൽ ' അവസാനിക്കുന്ന സംഖ്യകൾ അവസാനത്തെ സിലബിളിൽ ഊന്നൽ കൊടുക്കുന്നു.

Eg : fifˈteen

sevenˈteen

g) Words ending with ‘ee’ take the stress on the last syllable.

'ee 'യിൽ അവസാനിക്കുന്ന വാക്കുകൾ അവസാനത്തെ സിലബിളിൽ ഊന്നൽ നൽകുന്നു.

Eg : nomiˈnee, traiˈnee

h) Stress/Accent in compound words

A compound word is composed of two separable words with or without a hyphen between them. In most compound words in English the primary accent falls on one of the two elements.

ഒരു സംയുക്ത വാക്ക്, അവയ്ക്കിടയിൽ ഒരു ഹൈഫൻ ഉള്ളതോ അല്ലാതെയോ വേർതിരിക്കാവുന്ന രണ്ട് പദങ്ങൾ ചേർന്നതാണ്. ഇംഗ്ലീഷിലെ മിക്ക സംയുക്ത പദങ്ങളിലും ഉച്ചാരണത്തിൽ  പ്രാഥമിക ഊന്നൽ  രണ്ട് ഘടകങ്ങളിൽ ഒന്നിൽ പതിക്കുന്നു.


i) The most common type in English is the first of the two elements receiving the primary accent.

Eg :
{| class="wikitable"
|ˈair-raid
|ˈcrossword
|ˈpostman
|-
|ˈblackbird
|ˈfootprint
|ˈrain-coat
|-
|ˈbookshelf
|ˈhairbrush
|ˈschool-bus
|-
|ˈcardboard
|ˈpickpocket
|ˈtea-party
|}
 

(ii) There are, however a few compound words with -ever –self and selves as the second elements in which the second element receives the primary accent.

Eg :
{| class="wikitable"
|herˈself
|howˈever
|-
|himˈself
|whatˈever
|-
|myˈself
|whenˈever
|-
|themˈselves
|whoˈever
|}


(iii)             There are other compound words in which both the elements are accented, but the primary accent falls on the second element.

Eg :
{| class="wikitable"
|after-ˈnoon
|home-ˈmade
|-
|bad-ˈtempered
|post-ˈgraduate
|-
|country-ˈhouse
|vice-ˈchancellor
|}

=== Sentence stress ===
As a rule, in connected speech the content words are stressed and the structural words are not. However, if a structural word requires emphasis in relation to the context, it gets stressed.

connected speech ൽ   content words ഊന്നിപ്പറയുന്നു, structural words ഊന്നി പറയുന്നില്ല, എന്നിരുന്നാലും, ഒരു structural word  ന് സന്ദർഭവുമായി ബന്ധപ്പെട്ട് ഊന്നൽ ആവശ്യമുണ്ടെങ്കിൽ, അത് ഊന്നിപ്പറയുന്നു.


'''Content words'''

Nouns                       - man, tree, axe, forest, friend, trip, prize, president..

Verbs                        - cutting, arranged, received..

Adverbs                    - slowly, carefully, fast..

Adjectives                - old, big, sharp, thick..

Reflexives                 - myself, himself..

Demonstratives         - this, that..

Interrogatives           - who, when..

'''Structural words'''

Pronouns           -         personal, possessive & relative –I, she, her, who

Articles                      -    a, an, the

Auxiliaries                 -     is, was..

Prepositions             -      in, into...

Conjunctions            -      and, but..


Eg:

1.      ˈMaria has ˈjust reˈturned from ˈLondon.

2.      I reˈceived a ˈprize from the ˈminister.

3.      My ˈfriend has arˈranged my reˈturn ˈtrip.


Exception:  A. Can you ˈdrive a ˈcar?

                  B. ˈYes I ˈcan.

Intonation:

Input: This is another important supra-segmental feature which plays a significant role in communication. When we speak the pitch of the voice goes on changing, that is, the voice rises and falls. This rise and fall of pitch in speech is called modulation of voice or ‘intonation’. Though there are many tones, knowledge of the major tones would suffice.

ആശയവിനിമയത്തിൽ ഒരു പ്രധാന പങ്ക് വഹിക്കുന്ന മറ്റൊരു സുപ്ര-സെഗ്മെന്റൽ സവിശേഷതയാണിത്. നമ്മൾ സംസാരിക്കുമ്പോൾ ശബ്ദം മാറിക്കൊണ്ടിരിക്കും, അതായത് ശബ്ദം ഉയരുകയും താഴുകയും ചെയ്യുന്നു. സംസാരത്തിലെ ഈ ഉയർച്ചയും താഴ്ചയും ശബ്ദത്തിന്റെ മോഡുലേഷൻ അല്ലെങ്കിൽ intonation എന്ന് വിളിക്കുന്നു.


Falling Intonation is used in

a)  statements made without implications


I’m going

I shall see you this evening


b)  questions beginning with a question word


What’s your name?

How’s your father?


c)  commands


Go and post it

Go away

d) exclamations


How annoying!

What lovely roses!


Rising Intonation is used in


a)  incomplete utterances, often the first clause of a sentence.

Eg : Luckily / the snake didn’t bite anyone.


b)  questions that demand a Yes or a No answer.

Can you come?

Are you there?

Haven’t you seen it yet?


c)  ‘Wh’ questions (asked with warmth)

What’s the matter?

How’s your head-ache?

d) polite requests

Do sit down.

Come here.

Could I borrow your newspaper?


'''Fall-Rise Intonation is used in'''

a)      implication of something one doesn’t want to express openly

The coffee is good.... (but it’s very expensive)

b)      surprise and doubt

Ready? (because s/he is usually late)

c)      differences of opinion

A: She’s so humble

B: Certainly not

d)     comparison and contrast

He writes better than Balu.

=== Reading Aloud - Practice ===


'''1.  Listen and repeat:'''

toy         Joyce           destroy

boys       enjoying      noisy

Roy       annoyed      spoiled

voices    annoying


'''2.  Dialogue:'''

Roy:      Boys! Stop making so much noise!

Boys:     What?

Roy:      Keep your voices down! YOU’RE MAKING TOO MUCH NOISE!

Joyce:    Why are you so annoyed? They’re enjoying themselves. They’re little boys – of course they’ll make noise.

Roy:      We’ll it’s very annoying…

              (raising his voice) Boys!

              They don’t listen. They’re spoiled. They destroy all the toys I buy them. And they’re the noisiest boys I’ve ever heard. I’m sure I wasn’t that noisy when I was a little boy.

Joyce:    Well, maybe you shouldn’t buy them such noisy toys.

Roy:      It’s not the toys that are noisy – it’s the boys!
[[Category:CELT in Malayalam]]
RIESI
92

edits

Navigation menu