Line 2: |
Line 2: |
| [[Category:Te Listening and Speaking]] | | [[Category:Te Listening and Speaking]] |
| [[Category:RIESI]] | | [[Category:RIESI]] |
− | <bs:pageaccess groups="RIESI" /> | + | |
| + | == '''Speaking Skill''' == |
| + | Language is primarily speech. The ability to speak fluently and accurately enables one to be intelligible, which is one of the important criteria for effective communication. |
| + | |
| + | (భాష ప్రధానంగా భావ వ్యక్తీకరణ కొరకు. అనర్ఘళంగా మరియు ఖచ్చితత్వంతో |
| + | |
| + | మాట్లాడే సామర్థ్యం వినేవారికి విషయం అర్థమయ్యేలా చేస్తుంది.సమర్థవంతమైన సంభాషణ కోసం ఇది ఓ ముఖ్యమైన ప్రమాణం.) |
| + | |
| + | === '''A brief introduction to the importance of phonemic symbols''': === |
| + | English has 26 letters of the alphabet which represent 44 sounds or phonemes. This means to say, one letter of the alphabet stands for more than one sound and conversely, the same sound is represented by different letters of the alphabet. Thus, there is no one-to-one correspondence between the letters of the alphabet and the sounds they represent, which makes English an un-phonetic language. This also explains the need to be acquainted with the IPA (International Phonetic Alphabet) symbols. ''' ''' |
| + | |
| + | (ఆంగ్లంలో 26 అక్షరాలు ఉన్నాయి, ఇవి 44 శబ్దాలు లేదా ఫోనెమ్లను సూచిస్తాయి. దీనర్థం, వర్ణమాలలోని ఒక అక్షరం ఒకటి కంటే ఎక్కువ శబ్దాలను సూచిస్తుంది మరియు అదే ధ్వనిని వర్ణమాలలోని వివిధ అక్షరాలు సూచిస్తాయి. అందువల్ల, వర్ణమాల యొక్క అక్షరాలు మరియు అవి సూచించే శబ్దాల మధ్య ఒకదానికొకటి అనురూప్యం ఉండదు, ఇది ఆంగ్లాన్ని అన్-ఫొనెటిక్ భాషగా చేస్తుంది. ఇది IPA (ఇంటర్నేషనల్ ఫొనెటిక్ ఆల్ఫాబెట్) చిహ్నాలతో పరిచయం చేయవలసిన అవసరాన్ని కూడా వివరిస్తుంది.) |
| + | |
| + | === '''Phonemes''' === |
| + | |
| + | ==== '''Consonant Sounds''' ==== |
| + | English language has 21 consonant letters but 24 consonant sounds which are represented by the phonemic symbols as shown below. |
| + | |
| + | (ఆంగ్ల భాషలో 21 హల్లులు ఉన్నాయి, అయితే 24 హల్లుల శబ్దాలు క్రింద చూపిన విధంగా ఫోనెమిక్ చిహ్నాల ద్వారా సూచించబడతాయి.) |
| + | |
| + | |
| + | |
| + | (ఇంగ్షీషు భాషలో కల కొన్ని హల్లులకు (consonants) తెలుగు భాష లో సరైన శబ్ధాలు లేవు. వాటిని అభ్యాసం ద్వారా మాత్రమే నేర్చుకోవాలి) |
| + | |
| + | * Identify the consonant sounds represented by the '''letter/s underlined''' in the following words and write the phonemic symbols in the space provided. ''' Speaking Skill''' |
| + | |
| + | ''' ''' 1. Precious _____2. Yellow ______3. Think ______ 4. Phone _____ 5. Measure ________ |
| + | |
| + | 6. Machine _____ 7. Catch _____ 8. These ______ 9. Thank ______ 10. Engine ________ |
| + | |
| + | ==== '''Pure Vowels ''' ==== |
| + | (ఇంగ్షీషు భాష లో కల కొన్ని అచ్చులకు (vowels) తెలుగు భాష లో సరైన శబ్ధాలు లేవు. వాటిని అభ్యాసం ద్వారా మాత్రమే నేర్చు కోవాలి) ''' ''' |
| + | |
| + | * Identify the vowel sound represented by the '''letter/s underlined''' in the following words and write the phonemic symbols in the space provided |
| + | |
| + | |
| + | 1. Cat ____ 2. Good _____ 3. Head _____ 4. Word _____ 5. Were _____ |
| + | |
| + | 6. Hymn ____ 7. Tell 8. Hot ______ 9. Ask _____ 10. Sister _____ |
| + | |
| + | 11. Scene ______ 12. Meal________13. Food ______14. Bottle _____15. Push _____ |
| + | |
| + | 16. But _____17. Could ______18. M'''a'''tch 19. Cupboard ______20. Daughter _______ |
| + | |
| + | ==== '''Diphthongs''' ==== |
| + | |
| + | ==== During the process of articulation of sounds of a language, the tongue occupies different positions in the mouth. When it ‘glides’ from one vowel position to another vowel position it forms a ‘Vowel Glide’ which is also called a ‘Diphthong’. There are 8 Diphthongs in the English language. ==== |
| + | (ఒక భాష లో పదాలను పలికేటప్పుడు నాలుక నోటిలోని వివిధ స్థానాలను ఆక్రమిస్తుంది. ఇది ఒక అచ్చు స్థానం నుండి మరొక అచ్చు స్థానానికి 'గ్లైడ్' చేసినప్పుడు అది 'వోవెల్ గ్లైడ్'ని ఏర్పరుస్తుంది, దీనిని 'డిఫ్తాంగ్' అని కూడా పిలుస్తారు. ఆంగ్ల భాషలో 8 డిఫ్థాంగ్లు ఉన్నాయి.) |
| + | |
| + | |
| + | |
| + | |
| + | |
| + | (ఇంగ్షీషు భాష లో అన్ని diphthongs కు శబ్దలు తెలుగు భాష లో లేవు . కనుక వాటిని అభ్యాసం ద్వారా మాత్రమే నేర్చు కోవాలి) ''' ''' |
| + | |
| + | * Identify the diphthongs represented by the '''letter/s underlined''' in the following words and write the phonemic symbols in the space provided |
| + | |
| + | 1. Care ____ 2. Go _____ 3. Hide_____ 4. Fail _____ 5. File _____ 6.Foil _____ |
| + | |
| + | 7. Foul 8. How ______ 9. Deer _____ 10. Air _____ 11. Where _____ |
| + | |
| + | 12. Road ________ 13.Great ________14.Fear __________15. Tour _____ |
| + | |
| + | |
| + | |
| + | * Write the phonemic transcription of the following words'''Speaking Skill''' |
| + | |
| + | 1. Apple ______________2. Fix _________________ 3. Photo ___________________ |
| + | |
| + | 4. English ___________ 5. Teacher _____________ 6. Student __________________ |
| + | |
| + | 7.Vowels __________8.Button ________________ 9. Phonemes _____________________ |
| + | |
| + | 10. Wear____________ 11. Come ____________ 12.Suddenly____________ |
| + | |
| + | 13. Laugh _____________14. Fare ___________ 15. Crack ______________ |
| + | |
| + | 16. Phonics_____________17. Judge ___________ 18. Packet _______________ |
| + | |
| + | 19. Marked ______________20. Early _______________________ |
| + | |
| + | ==== '''Syllable''' ==== |
| + | |
| + | ==== ''' ''' A syllable is the basic unit of rhythmic structure in English. It is a sound unit in which the nucleus is a vowel sound. ==== |
| + | '''(ఒక అక్షరం అనేది ఆంగ్లంలో లయ నిర్మాణం యొక్క ప్రాథమిక యూనిట్. ఇది ఒక ధ్వని యూనిట్, దీనిలో కేంద్రకం అచ్చు శబ్దం.)''' |
| + | |
| + | It is very important to understand how the rhythm is counted in English. A syllable consists of an obligatory vowel segment, plus an optional consonantal segment or segments that surround the vowel. In other words, a syllable ALWAYS has a vowel. It may or may not have a consonant sound/s on the either side of the vowel. The number of syllables in a word is counted by the number of vowel sounds in the word. |
| + | |
| + | '''ఆంగ్లంలో లయ ఎలా లెక్కించబడుతుందో అర్థం చేసుకోవడం చాలా అవసరం. ఒక అక్షరం ఎల్లప్పుడూ అచ్చును కలిగి ఉంటుంది. ఇది అచ్చుకు ఇరువైపులా హల్లు శబ్దం/లు కలిగి ఉండవచ్చు లేదా ఉండకపోవచ్చు. పదంలోని అక్షరాల సంఖ్య పదంలోని అచ్చు శబ్దాల సంఖ్యతో లెక్కించబడుతుంది.)''' It is important to note that when we say the number of vowels, it does not mean the number of vowel letters. When we talk about vowels and consonants, we mean the vowel sounds and consonant sounds. |
| + | |
| + | '''(ఆంగ్ల భాషలో గల అచ్చులు అంటే దాని అర్థం అచ్చు అక్షరాలు అని కాదు. అచ్చులు మరియు హల్లుల గురించి మాట్లాడేటప్పుడు వాటి శబ్దాలను అర్థం చేసుకుంటాము.) ''' |
| + | |
| + | Words could be monosyllabic (one syllable e.g. cat, book), disyllabic (two syllables e.g. pencil, window), or polysyllabic (three or more than three syllables e.g. computer, potato). |
| + | |
| + | '''(ఆంగ్లం లో సాధారణంగా ఒక అక్షరం, రెండు అక్షరాలు, మూడు లేదా అంతకంటే ఎక్కువ అక్షరాలు కలిగి ఉంటాయి. ''' |
| + | |
| + | ==== '''Stress: ''' ==== |
| + | Stress refers to an extra force of breath that is applied on a particular syllable in a word. It is represented by a small vertical line ('''ˈ)''' just before the syllable to be stressed. |
| + | |
| + | Eg. '''ˈ'''pen / '''ˈ'''village / pro'''ˈ'''fessor |
| + | |
| + | '''(ఒత్తిడి అనేది ఒక పదంలోని నిర్దిష్ట అక్షరంపై వర్తించే అదనపు శ్వాస శక్తిని సూచిస్తుంది. ఇది ఒక చిన్న నిలువు పంక్తి (ˈ) ద్వారా సూచించబడుతుంది, అది నొక్కి చెప్పబడే అక్షరం ముందు ఉంటుంది.) ''' |
| + | |
| + | ==== '''Word Stress''' ==== |
| + | |
| + | ==== a) Some words take the stress on different syllables depending on the different functions they play. ==== |
| + | ''' (ఆంగ్ల భాష లో పదాలను ఉచ్ఛరించేటపుడు అ పదం నిడివిని బట్టి ఏదేని ఒక హల్లు (కాన్సోనెంట్) అక్షరంను వత్తి పలకడాన్ని వర్డ్ స్ట్రెస్ అంటారు. ఇది తెలుగు భాష కు వర్తించదు) ''' |
| + | |
| + | |
| + | |
| + | '''b)''' Some words take the stress on the same syllable whether they are nouns or adjectives or verbs |
| + | |
| + | |
| + | '''c)''' Words ending with- '''‘ian, ion, ious, al, tion''' take the stress on the penultimate (2<sup>nd</sup> last) syllable |
| + | |
| + | |
| + | '''d''') Words ending with ‘'''ity, cal, gy''' ‘ take the stress on the '''3<sup>rd</sup> last''' (ante penultimate) syllable''' ''' |
| + | |
| + | |
| + | '''e)''' Verbs ending in '''‘ate, ise, ize, ify’''' also take the stress on the '''3<sup>rd</sup> last''' syllable (ante penultimate) |
| + | |
| + | '''Eg.''' as'''ˈ'''sociate |
| + | |
| + | '''ˈ'''socialise |
| + | |
| + | '''ˈ'''memorize |
| + | |
| + | per'''ˈ'''sonify |
| + | |
| + | re'''ˈ'''taliate |
| + | |
| + | |
| + | '''f)''' Numbers ending in '''‘teen’''' take the stress on the '''last''' syllable |
| + | |
| + | '''Eg :''' fif'''ˈ'''teen |
| + | |
| + | seven'''ˈ'''teen |
| + | |
| + | '''g)''' Words ending with ‘'''ee’''' take the stress on the '''last''' syllable. |
| + | |
| + | '''Eg :''' nomi'''ˈ'''nee |
| + | |
| + | trai'''ˈ'''nee |
| + | |
| + | ==== '''h) Stress/Accent in compound words''' ==== |
| + | |
| + | |
| + | A compound word is composed of two separable words with or without a hyphen between them. In most compound words in English the primary accent falls on one of the two elements. |
| + | |
| + | |
| + | '''(ఒక జంట పదం వాటి మధ్య హైఫన్తో లేదా లేకుండా వేరు చేయగల రెండు పదాలతో కూడి ఉంటుంది. ఇటువంటి పదాలను ఆంగ్లంలో ప్రాథమిక ఉచ్ఛారణ రెండు మూలకాలలో ఒకదానిపై వస్తుంది.)''' |
| + | |
| + | i.The most common type in English is the ''first'' of the two elements receiving the primary accent. |
| + | |
| + | '''Eg''' : |
| + | {| class="wikitable" |
| + | |'''ˈ'''air-raid |
| + | |'''ˈ'''crossword |
| + | |'''ˈ'''postman |
| + | |- |
| + | |'''ˈ'''blackbird |
| + | |'''ˈ'''footprint |
| + | |'''ˈ'''rain-coat |
| + | |- |
| + | |'''ˈ'''bookshelf |
| + | |'''ˈ'''hairbrush |
| + | |'''ˈ'''school-bus |
| + | |- |
| + | |'''ˈ'''cardboard |
| + | |'''ˈ'''pickpocket |
| + | |'''ˈ'''tea-party |
| + | |} |
| + | |
| + | |
| + | ii. There are, however a few compound words with ''-ever'' ''–self'' and selves as the second elements in which the ''second'' element receives the primary accent. |
| + | |
| + | '''Eg''' : |
| + | {| class="wikitable" |
| + | |her'''ˈ'''self |
| + | |how'''ˈ'''ever |
| + | |- |
| + | |him'''ˈ'''self |
| + | |what'''ˈ'''ever |
| + | |- |
| + | |my'''ˈ'''self |
| + | |when'''ˈ'''ever |
| + | |- |
| + | |them'''ˈ'''selves |
| + | |who'''ˈ'''ever |
| + | |} |
| + | |
| + | |
| + | iii. There are other compound words in which both the elements are accented, but the primary accent falls on the ''second'' element. |
| + | |
| + | '''Eg :''' |
| + | {| class="wikitable" |
| + | |after-'''ˈ'''noon |
| + | |home-'''ˈ'''made |
| + | |- |
| + | |bad-'''ˈ'''tempered |
| + | |post-'''ˈ'''graduate |
| + | |- |
| + | |country-'''ˈ'''house |
| + | |vice-'''ˈ'''chancellor |
| + | |} |
| + | '''Sentence stress (video clip) L 7''' |
| + | |
| + | As a rule, in connected speech the content words are stressed and the structural words are not. However, if a structural word requires emphasis in relation to the context, it gets stressed. |
| + | |
| + | (నియమం ప్రకారం, ఆంగ్లం లో మాట్లాడేటప్పుడు విషయ సంభంద పదాలు నొక్కిచెప్పబడతాయి మరియు వ్యాకరణ పదాల పై అంత ప్రాధాన్యత ఉండదు. అయితే, సందర్భాన్ని బట్టి, అవసరాన్ని బట్టి ఎటువంటి పదాలకైనను ప్రాధాన్యత తో ఎక్కువ నొక్కి పలుకుతాము) |
| + | |
| + | ===== '''Content words''' ===== |
| + | Nouns - man, tree, axe, forest, friend, trip, prize, president.. |
| + | |
| + | Verbs - cutting, arranged, received.. |
| + | |
| + | Adverbs - slowly, carefully, fast.. |
| + | |
| + | Adjectives - old, big, sharp, thick.. |
| + | |
| + | Reflexives - myself, himself.. |
| + | |
| + | Demonstratives - this, that.. |
| + | |
| + | Interrogatives - who, when.. |
| + | |
| + | ===== '''Structural words''' ===== |
| + | Pronouns - personal, possessive & relative –I, she, her, who |
| + | |
| + | Articles - a, an, the |
| + | |
| + | Auxiliaries - is, was.. |
| + | |
| + | Prepositions - in, into... |
| + | |
| + | Conjunctions - and, but.. |
| + | |
| + | |
| + | '''Eg:''' |
| + | |
| + | 1. '''ˈ'''Maria has '''ˈ'''just re'''ˈ'''turned from '''ˈ'''London. |
| + | |
| + | 2. I re'''ˈ'''ceived a '''ˈ'''prize from the '''ˈ'''minister. |
| + | |
| + | 3. My '''ˈ'''friend has ar'''ˈ'''ranged my re'''ˈ'''turn '''ˈ'''trip. |
| + | |
| + | |
| + | '''Exception: ''' A. Can you '''ˈ'''drive a '''ˈ'''car? |
| + | |
| + | B. '''ˈ'''Yes I '''ˈcan.''' |
| + | |
| + | === '''Intonation:''' === |
| + | '''Input:''' This is another important supra-segmental feature which plays a significant role in communication. When we speak the pitch of the voice goes on changing, that is, the voice rises and falls. This rise and fall of pitch in speech is called modulation of voice or ‘intonation’. Though there are many tones, knowledge of the major tones would suffice. |
| + | |
| + | '''Falling Intonation is used in''' |
| + | |
| + | '''a. ''' statements made without implications '''(వివరణాత్మక వాక్యాలు)''' |
| + | |
| + | |
| + | I’m going |
| + | |
| + | I shall see you this evening |
| + | |
| + | # questions beginning with a question word '''(ప్రశ్నలు)''' |
| + | |
| + | |
| + | What’s your name? |
| + | |
| + | How’s your father? |
| + | |
| + | # Commands '''(ఆదేశాలు)''' |
| + | |
| + | |
| + | Go and post it |
| + | |
| + | Go away |
| + | |
| + | # Exclamations '''(ఆశ్చర్యార్థకాలు)Speaking Skill''' |
| + | |
| + | |
| + | How annoying! |
| + | |
| + | What lovely roses! |
| + | |
| + | ==== '''Rising Intonation is used in''' ==== |
| + | |
| + | |
| + | a. incomplete utterances, often the first clause of a sentence. '''( అసంపూర్ణ ఉచ్చారణలు, తరచుగా వాక్యం యొక్క మొదటి భాగం లో మాత్రమే )''' |
| + | |
| + | '''Eg''' : Luckily / the snake didn’t bite anyone. |
| + | |
| + | # questions that demand a '''Yes''' or a '''No''' answer. '''(అవును లేదా కాదు అని సమాధానం కోరే ప్రశ్నలు.)''' |
| + | |
| + | Can you come? |
| + | |
| + | Are you there? |
| + | |
| + | Haven’t you seen it yet? |
| + | |
| + | # ‘Wh’ questions (asked with warmth) '''(ఆత్మీయంగా అడిగే ప్రశ్నలు)''' |
| + | |
| + | What’s the matter? |
| + | |
| + | How’s your head-ache? |
| + | |
| + | # polite requests '''(మర్యాదపూర్వక అభ్యర్థనలు)Speaking Skill''' |
| + | |
| + | Do sit down. |
| + | |
| + | Come here. |
| + | |
| + | Could I borrow your newspaper? |
| + | |
| + | ==== '''Fall-Rise Intonation is used in''' ==== |
| + | '''a. '''implication of something one doesn’t want to express openly. '''ఎవరైనా బహిరంగంగా వ్యక్తపరచకూడదనుకునే దాని యొక్క అంతరార్థం''' |
| + | |
| + | The coffee is good.... (but it’s very expensive) |
| + | |
| + | b. surprise and doubt '''( ఆశ్చర్యం మరియు సందేహం)''' |
| + | |
| + | Ready? (because s/he is usually late) |
| + | |
| + | c. differences of opinion '''(అభిప్రాయ భేదాలు)''' |
| + | |
| + | A: She’s so humble |
| + | |
| + | B: Certainly not |
| + | |
| + | d. comparison and contrast . '''పోలిక మరియు కాంట్రాస్ట్ .''' |
| + | |
| + | He writes better than Balu. |
| + | |
| + | ===== '''Reading Aloud - Practice''' ===== |
| + | |
| + | |
| + | 1. Listen and repeat: |
| + | |
| + | toy Joyce destroy |
| + | |
| + | boys enjoying noisy |
| + | |
| + | Roy annoyed spoiled |
| + | |
| + | voices annoying |
| + | |
| + | 2. Dialogue: |
| + | |
| + | |
| + | Roy: Boys! Stop making so much noise! |
| + | |
| + | Boys: What? |
| + | |
| + | Roy: Keep your voices down! YOU’RE MAKING TOO MUCH NOISE! |
| + | |
| + | Joyce: Why are you so annoyed? They’re enjoying themselves. They’re little boys – of course they’ll make noise. |
| + | |
| + | Roy: We’ll it’s very annoying… |
| + | |
| + | (''raising his voice'') Boys! |
| + | |
| + | They don’t listen. They’re spoiled. They destroy all the toys I buy them. And they’re the noisiest boys I’ve ever heard. I’m sure I wasn’t that noisy when I was a little boy. |
| + | |
| + | Joyce: Well, maybe you shouldn’t buy them such noisy toys. |
| + | |
| + | Roy: It’s not the toys that are noisy – it’s the boys! |