Line 366: |
Line 366: |
| | | |
| ''' '''(ఆంగ్ల భాష లో పదాలను ఉచ్ఛరించేటపుడు అ పదం నిడివిని బట్టి ఏదేని ఒక హల్లు (కాన్సోనెంట్) అక్షరంను వత్తి పలకడాన్ని వర్డ్ స్ట్రెస్ అంటారు. ఇది తెలుగు భాష కు వర్తించదు) | | ''' '''(ఆంగ్ల భాష లో పదాలను ఉచ్ఛరించేటపుడు అ పదం నిడివిని బట్టి ఏదేని ఒక హల్లు (కాన్సోనెంట్) అక్షరంను వత్తి పలకడాన్ని వర్డ్ స్ట్రెస్ అంటారు. ఇది తెలుగు భాష కు వర్తించదు) |
| + | {| class="wikitable" |
| + | |'''Sl.''' |
| | | |
| + | '''No.''' |
| + | |'''Disyllabic word used as a noun''' |
| | | |
| + | '''(or an adjective)''' |
| + | |'''Disyllabic word''' |
| + | |
| + | '''(the same word) used as a verb''' |
| + | |- |
| + | |1 |
| + | |'''ˈ'''project |
| + | |pro'''ˈ'''ject |
| + | |- |
| + | |2 |
| + | |'''ˈ'''object |
| + | |ob'''ˈ'''ject |
| + | |- |
| + | |3 |
| + | |'''ˈ'''present |
| + | |pre'''ˈ'''sent |
| + | |- |
| + | |4 |
| + | |'''ˈ'''affix |
| + | |af'''ˈ'''fix |
| + | |- |
| + | |5 |
| + | |'''ˈ'''transfer |
| + | |trans'''ˈ'''fer |
| + | |- |
| + | |6 |
| + | |'''ˈ'''increase |
| + | |in'''ˈ'''crease |
| + | |- |
| + | |7 |
| + | |'''ˈ'''contest |
| + | |con'''ˈ'''test |
| + | |- |
| + | |8 |
| + | |'''ˈ'''content |
| + | |con'''ˈ'''tent |
| + | |- |
| + | |9 |
| + | |'''ˈ'''conduct |
| + | |con'''ˈ'''duct |
| + | |- |
| + | |10 |
| + | |'''ˈ'''produce |
| + | |pro'''ˈ'''duce |
| + | |} |
| | | |
| '''b)''' Some words take the stress on the same syllable whether they are nouns or adjectives or verbs | | '''b)''' Some words take the stress on the same syllable whether they are nouns or adjectives or verbs |
| + | {| class="wikitable" |
| + | |'''Sl.''' |
| + | |
| + | '''No.''' |
| + | |'''Disyllabic word used as a noun, verb''' |
| + | |
| + | '''or an adjective''' |
| + | |- |
| + | |1 |
| + | |ac'''ˈ'''count |
| + | |- |
| + | |2 |
| + | |ad'''ˈ'''vance |
| + | |- |
| + | |3 |
| + | |af'''ˈ'''front |
| + | |- |
| + | |4 |
| + | |a'''ˈ'''larm |
| + | |- |
| + | |5 |
| + | |ar'''ˈ'''rest |
| + | |- |
| + | |6 |
| + | |'''ˈ'''audit |
| + | |- |
| + | |7 |
| + | |a'''ˈ'''ward |
| + | |- |
| + | |8 |
| + | |'''ˈ'''balance |
| + | |- |
| + | |9 |
| + | |'''ˈ'''bandage |
| + | |} |
| | | |
| | | |
| '''c)''' Words ending with- '''‘ian, ion, ious, al, tion''' take the stress on the penultimate (2<sup>nd</sup> last) syllable | | '''c)''' Words ending with- '''‘ian, ion, ious, al, tion''' take the stress on the penultimate (2<sup>nd</sup> last) syllable |
| + | {| class="wikitable" |
| + | |op'''ˈ'''tician |
| + | | rowspan="3" |Ian |
| + | |- |
| + | |ma'''ˈ'''gician |
| + | |- |
| + | |tech'''ˈ'''nician |
| + | |- |
| + | |sus'''ˈ'''picion |
| + | | rowspan="5" |Ion |
| + | |- |
| + | |exami'''ˈ'''nation |
| + | |- |
| + | |pronunci'''ˈ'''ation |
| + | |- |
| + | |communi'''ˈ'''cation |
| + | |- |
| + | |antici'''ˈ'''pation |
| + | |- |
| + | |fic'''ˈ'''titious |
| + | |Ious |
| + | |- |
| + | |of '''ˈ'''ficial |
| + | | rowspan="2" |Ial |
| + | |- |
| + | |arti'''ˈ'''ficial |
| + | |} |
| | | |
| | | |
| '''d''') Words ending with ‘'''ity, cal, gy''' ‘ take the stress on the '''3<sup>rd</sup> last''' (ante penultimate) syllable''' ''' | | '''d''') Words ending with ‘'''ity, cal, gy''' ‘ take the stress on the '''3<sup>rd</sup> last''' (ante penultimate) syllable''' ''' |
− | | + | {| class="wikitable" |
− | | + | |speci'''ˈ'''ality |
| + | | rowspan="3" |Ity |
| + | |- |
| + | |re'''ˈ'''ality |
| + | |- |
| + | |elec'''ˈ'''tricity |
| + | |- |
| + | |socio'''ˈ'''logical |
| + | | rowspan="3" |Cal |
| + | |- |
| + | |bio'''ˈ'''logical |
| + | |- |
| + | |geo'''ˈ'''logical |
| + | |- |
| + | |Ge'''ˈ'''ology |
| + | | rowspan="3" |Gy |
| + | |- |
| + | |Bi'''ˈ'''ology |
| + | |- |
| + | |Psy'''ˈ'''chology |
| + | |} |
| '''e)''' Verbs ending in '''‘ate, ise, ize, ify’''' also take the stress on the '''3<sup>rd</sup> last''' syllable (ante penultimate) | | '''e)''' Verbs ending in '''‘ate, ise, ize, ify’''' also take the stress on the '''3<sup>rd</sup> last''' syllable (ante penultimate) |
| | | |
Line 389: |
Line 520: |
| | | |
| re'''ˈ'''taliate | | re'''ˈ'''taliate |
| + | |
| | | |
| | | |
Line 405: |
Line 537: |
| '''h)''' Stress/Accent in compound words | | '''h)''' Stress/Accent in compound words |
| | | |
| + | A compound word is composed of two separable words with or without a hyphen between them. In most compound words in English the primary accent falls on one of the two elements. |
| | | |
− | | + | (ఒక జంట పదం వాటి మధ్య హైఫన్తో లేదా లేకుండా వేరు చేయగల రెండు పదాలతో కూడి ఉంటుంది. ఇటువంటి పదాలను ఆంగ్లంలో ప్రాథమిక ఉచ్ఛారణ రెండు మూలకాలలో ఒకదానిపై వస్తుంది.) |
− | A compound word is composed of two separable words with or without a hyphen between them. In most compound words in English the primary accent falls on one of the two elements.
| |
− | | |
− | | |
− | '''(ఒక జంట పదం వాటి మధ్య హైఫన్తో లేదా లేకుండా వేరు చేయగల రెండు పదాలతో కూడి ఉంటుంది. ఇటువంటి పదాలను ఆంగ్లంలో ప్రాథమిక ఉచ్ఛారణ రెండు మూలకాలలో ఒకదానిపై వస్తుంది.)'''
| |
| | | |
| i.The most common type in English is the ''first'' of the two elements receiving the primary accent. | | i.The most common type in English is the ''first'' of the two elements receiving the primary accent. |
Line 432: |
Line 561: |
| |'''ˈ'''tea-party | | |'''ˈ'''tea-party |
| |} | | |} |
− |
| + | ii.There are, however a few compound words with ''-ever'' ''–self'' and selves as the second elements in which the ''second'' element receives the primary accent. |
− | | |
− | ii.There are, however a few compound words with ''-ever'' ''–self'' and selves as the second elements in which the ''second'' element receives the primary accent.
| |
| | | |
| '''Eg''' : | | '''Eg''' : |
Line 450: |
Line 577: |
| |who'''ˈ'''ever | | |who'''ˈ'''ever |
| |} | | |} |
− |
| |
− |
| |
| | | |
| iii. There are other compound words in which both the elements are accented, but the primary accent falls on the ''second'' element. | | iii. There are other compound words in which both the elements are accented, but the primary accent falls on the ''second'' element. |
Line 497: |
Line 622: |
| | | |
| Conjunctions - and, but.. | | Conjunctions - and, but.. |
− |
| |
| | | |
| '''Eg:''' | | '''Eg:''' |
Line 506: |
Line 630: |
| | | |
| 3. My '''ˈ'''friend has ar'''ˈ'''ranged my re'''ˈ'''turn '''ˈ'''trip. | | 3. My '''ˈ'''friend has ar'''ˈ'''ranged my re'''ˈ'''turn '''ˈ'''trip. |
| + | |
| | | |
| | | |
Line 517: |
Line 642: |
| '''Falling Intonation is used in''' | | '''Falling Intonation is used in''' |
| | | |
− | '''a. ''' statements made without implications (వివరణాత్మక వాక్యాలు) | + | a'''. ''' statements made without implications (వివరణాత్మక వాక్యాలు) |
| | | |
| I’m going | | I’m going |
Line 523: |
Line 648: |
| I shall see you this evening | | I shall see you this evening |
| | | |
− | # questions beginning with a question word (ప్రశ్నలు)
| + | b. questions beginning with a question word (ప్రశ్నలు) |
− | | |
− | | |
− | | |
| | | |
| What’s your name? | | What’s your name? |
Line 532: |
Line 654: |
| How’s your father? | | How’s your father? |
| | | |
− | # Commands (ఆదేశాలు)
| + | c. Commands (ఆదేశాలు)Go and post it |
− | | |
− | | |
− | | |
− | | |
− | Go and post it | |
| | | |
| Go away | | Go away |
| | | |
− | # Exclamations (ఆశ్చర్యార్థకాలు)'''Speaking Skill'''
| + | d. Exclamations (ఆశ్చర్యార్థకాలు)'''Speaking Skill''' |
− | | |
− | | |
| | | |
| How annoying! | | How annoying! |
Line 553: |
Line 668: |
| a. incomplete utterances, often the first clause of a sentence. ( అసంపూర్ణ ఉచ్చారణలు, తరచుగా వాక్యం యొక్క మొదటి భాగం లో మాత్రమే ) | | a. incomplete utterances, often the first clause of a sentence. ( అసంపూర్ణ ఉచ్చారణలు, తరచుగా వాక్యం యొక్క మొదటి భాగం లో మాత్రమే ) |
| | | |
− | '''Eg''' : Luckily / the snake didn’t bite anyone.
| + | Eg : Luckily / the snake didn’t bite anyone. |
| | | |
− | # questions that demand a '''Yes''' or a '''No''' answer. (అవును లేదా కాదు అని సమాధానం కోరే ప్రశ్నలు.)
| + | b. questions that demand a '''Yes''' or a '''No''' answer. (అవును లేదా కాదు అని సమాధానం కోరే ప్రశ్నలు.) |
| | | |
| Can you come? | | Can you come? |
Line 563: |
Line 678: |
| Haven’t you seen it yet? | | Haven’t you seen it yet? |
| | | |
− | # ‘Wh’ questions (asked with warmth) (ఆత్మీయంగా అడిగే ప్రశ్నలు)
| + | c. ‘Wh’ questions (asked with warmth) (ఆత్మీయంగా అడిగే ప్రశ్నలు) |
| | | |
| What’s the matter? | | What’s the matter? |
Line 569: |
Line 684: |
| How’s your head-ache? | | How’s your head-ache? |
| | | |
− | # polite requests (మర్యాదపూర్వక అభ్యర్థనలు)
| + | d. polite requests (మర్యాదపూర్వక అభ్యర్థనలు) |
| | | |
| Do sit down. | | Do sit down. |
Line 578: |
Line 693: |
| | | |
| ==== '''Fall-Rise Intonation is used in''' ==== | | ==== '''Fall-Rise Intonation is used in''' ==== |
− | '''a. ''' implication of something one doesn’t want to express openly. ఎవరైనా బహిరంగంగా వ్యక్తపరచకూడదనుకునే దాని యొక్క అంతరార్థం | + | a'''. ''' implication of something one doesn’t want to express openly. ఎవరైనా బహిరంగంగా వ్యక్తపరచకూడదనుకునే దాని యొక్క అంతరార్థం |
| | | |
| The coffee is good.... (but it’s very expensive) | | The coffee is good.... (but it’s very expensive) |
Line 598: |
Line 713: |
| ==='''Reading Aloud - Practice'''=== | | ==='''Reading Aloud - Practice'''=== |
| | | |
− | . '''Listen and repeat:''' | + | 1. '''Listen and repeat:''' |
| | | |
| toy Joyce destroy | | toy Joyce destroy |
Line 630: |
Line 745: |
| Roy: It’s not the toys that are noisy – it’s the boys! | | Roy: It’s not the toys that are noisy – it’s the boys! |
| | | |
− | ==='''GLOSSARY'''=== | + | ==='''Glossary'''=== |
| attitudinal: వైఖరి | | attitudinal: వైఖరి |
| | | |