Line 39: |
Line 39: |
| | | |
| '''Encourage the participants to share about the objectives of Teaching English.''' | | '''Encourage the participants to share about the objectives of Teaching English.''' |
− | ==='''Objectives of Teaching (బోధనా లక్ష్యాలు):'''=== | + | ==='''Objectives of Teaching (బోధనా లక్ష్యాలు)'''=== |
| Aim in teaching English is to train students to become efficient users of English. At the high school level, the objectives are that at the end of the course at high school level a student should be able to: | | Aim in teaching English is to train students to become efficient users of English. At the high school level, the objectives are that at the end of the course at high school level a student should be able to: |
| | | |
Line 50: |
Line 50: |
| #Read on his own with the help of the dictionary and other reference books (నిఘంటువు మరియు ఇతర రిఫరెన్స్ పుస్తకాల సహాయంతో సొంతంగా చదవగలగాలి), and | | #Read on his own with the help of the dictionary and other reference books (నిఘంటువు మరియు ఇతర రిఫరెన్స్ పుస్తకాల సహాయంతో సొంతంగా చదవగలగాలి), and |
| #Read simple English poems with enjoyment (సాధారణ ఆంగ్ల పద్యాలను ఆనందంతో చదవగలగాలి). | | #Read simple English poems with enjoyment (సాధారణ ఆంగ్ల పద్యాలను ఆనందంతో చదవగలగాలి). |
− | ==='''Objectives of Testing (పరీక్ష యొక్క లక్ష్యాలు):'''=== | + | ==='''Objectives of Testing (పరీక్ష యొక్క లక్ష్యాలు)'''=== |
| '''Activity:Encourage the trainees to share about the objectives of testing A 3''' | | '''Activity:Encourage the trainees to share about the objectives of testing A 3''' |
| #To measure the extent of student achievement of the instructional objectives (mastery of lg skills-LSRW, communication skills, study skills, literary skills, language elements- structures, vocabulary, (విద్యార్థి సాధించిన బోధనా లక్ష్యాల భాషా నైపుణ్యాల ప్రావీణ్యం -LSRW, కమ్యూనికేషన్ నైపుణ్యాలు, అధ్యయన నైపుణ్యాలు, సాహిత్య నైపుణ్యాలు, భాషాంశాలు- నిర్మాణాలు, పదజాలం)యొక్క పరిధిని కొలవడానికి) | | #To measure the extent of student achievement of the instructional objectives (mastery of lg skills-LSRW, communication skills, study skills, literary skills, language elements- structures, vocabulary, (విద్యార్థి సాధించిన బోధనా లక్ష్యాల భాషా నైపుణ్యాల ప్రావీణ్యం -LSRW, కమ్యూనికేషన్ నైపుణ్యాలు, అధ్యయన నైపుణ్యాలు, సాహిత్య నైపుణ్యాలు, భాషాంశాలు- నిర్మాణాలు, పదజాలం)యొక్క పరిధిని కొలవడానికి) |
Line 61: |
Line 61: |
| #For placements and classification on the basis of current level of competence (ప్రస్తుత స్థాయి సామర్థ్యం ఆధారంగా అభ్యసనస్థాయి మరియు వర్గీకరణ కోసం) , and | | #For placements and classification on the basis of current level of competence (ప్రస్తుత స్థాయి సామర్థ్యం ఆధారంగా అభ్యసనస్థాయి మరియు వర్గీకరణ కోసం) , and |
| #To rank and promote on the basis of merit (మెరిట్ ఆధారంగా ర్యాంక్ మరియు ప్రమోట్ చేయడంకొరకు). | | #To rank and promote on the basis of merit (మెరిట్ ఆధారంగా ర్యాంక్ మరియు ప్రమోట్ చేయడంకొరకు). |
− | ==='''Class test :'''=== | + | ==='''Class test '''=== |
| Class test plays a vital role in the evaluation of teaching-learning activities. | | Class test plays a vital role in the evaluation of teaching-learning activities. |
| ===='''Objectives:'''==== | | ===='''Objectives:'''==== |
Line 88: |
Line 88: |
| | | |
| iii. Final test | | iii. Final test |
− | ==='''i) Placement test (స్థాయి నిర్ధారణ పరీక్ష):'''=== | + | ==='''i) Placement test (స్థాయి నిర్ధారణ పరీక్ష)'''=== |
| '''Activity-4:''' | | '''Activity-4:''' |
| | | |
Line 95: |
Line 95: |
| '''Enlist the tools/strategies for placement test''' | | '''Enlist the tools/strategies for placement test''' |
| | | |
− | '''Objectives:''' | + | ==== '''Objectives:''' ==== |
− | | |
| i. To measure the pre-requisite skills needed to succeed in a unit / course (యూనిట్/కోర్సులో విజయం సాధించడానికి అవసరమైన ముందస్తు నైపుణ్యాలను తెలుసుకోవడానికి), | | i. To measure the pre-requisite skills needed to succeed in a unit / course (యూనిట్/కోర్సులో విజయం సాధించడానికి అవసరమైన ముందస్తు నైపుణ్యాలను తెలుసుకోవడానికి), |
| | | |
Line 102: |
Line 101: |
| | | |
| iii. To determine best mode of teaching and learning (ఉత్తమ బోధన మరియు అభ్యసన విధానాన్ని నిర్ణయించడానికి). | | iii. To determine best mode of teaching and learning (ఉత్తమ బోధన మరియు అభ్యసన విధానాన్ని నిర్ణయించడానికి). |
− | ==='''ii) Formative Test Objectives:'''=== | + | ==='''ii) Formative Test (నిర్మాణాత్మక పరీక్ష)'''=== |
| '''Activity-5:''' | | '''Activity-5:''' |
| | | |
Line 109: |
Line 108: |
| '''Enlist the tools/strategies for formative test''' | | '''Enlist the tools/strategies for formative test''' |
| | | |
| + | ==== '''Objectives''' ==== |
| i. To determine progress (ప్రగతిని తెలుసుకోడానికి) | | i. To determine progress (ప్రగతిని తెలుసుకోడానికి) |
| | | |
Line 119: |
Line 119: |
| v. To provide incentive for further learning (తదుపరి అభ్యాసానికి ప్రోత్సాహాకాన్ని అందించడం). | | v. To provide incentive for further learning (తదుపరి అభ్యాసానికి ప్రోత్సాహాకాన్ని అందించడం). |
| | | |
− | '''iii) Diagnostic Test Objectives (అభ్యసన లోప నిర్ధారణ పరీక్ష లక్ష్యాలు):''' | + | === '''iii) Diagnostic Test (అభ్యసన లోప నిర్ధారణ పరీక్ష లక్ష్యాలు)''' === |
− | | |
| '''Activity-6:''' | | '''Activity-6:''' |
| | | |
Line 127: |
Line 126: |
| '''Enlist the tools/strategies for placement test''' | | '''Enlist the tools/strategies for placement test''' |
| | | |
− | i. To determine causes of learning difficulties, | + | ==== '''Objectives''' ==== |
− | | + | i. To determine causes of learning difficulties ('''అభ్యసన ఇబ్బందులకు గల కారణాలను గుర్తించడానికి)''', |
− | ii. Identify the strength and weakness
| |
− | | |
− | '''i) అభ్యసన ఇబ్బందులకు గల కారణాలను గుర్తించడానికి,''' | |
| | | |
− | '''ii) బలం మరియు బలహీనతను గుర్తించడం.''' | + | ii. Identify the strength and weakness ('''బలం మరియు బలహీనతను గుర్తించడం)''' |
| | | |
− | === '''iv) Summative Test Objectives (సంగ్రహణాత్మక పరీక్ష లక్ష్యాలు):''' === | + | ==='''iv) Summative Test Objectives (సంగ్రహణాత్మక పరీక్ష లక్ష్యాలు)'''=== |
| i) To determine the achievement of course. ('''కోర్సును ఏ మేరకు విజయవంతంగా పూర్తిచేశారో నిర్ణయించడానికి)''' | | i) To determine the achievement of course. ('''కోర్సును ఏ మేరకు విజయవంతంగా పూర్తిచేశారో నిర్ణయించడానికి)''' |
| | | |
− | '''Objectives of question items:''' | + | ==== '''Objectives of question items''' ==== |
| *1. Knowledge i.e., recognition, recall | | *1. Knowledge i.e., recognition, recall |
| *2. Comprehension, i.e., grasping meaning, illustrating, comparing, classifying, translating, finding relationships, locating errors etc, | | *2. Comprehension, i.e., grasping meaning, illustrating, comparing, classifying, translating, finding relationships, locating errors etc, |
| *3. Expression, i.e., using appropriate words, phrases and structures, spelling correctly, using punctuation marks, organizing ideas, sequencing etc. | | *3. Expression, i.e., using appropriate words, phrases and structures, spelling correctly, using punctuation marks, organizing ideas, sequencing etc. |
− | '''evaluation characterization naturalisation''' | + | '''evaluation characterization naturalisation''' |
| | | |
− | '''synthesis organisation articulation''' | + | '''synthesis organisation articulation''' |
| | | |
| '''analysis valuing precision''' | | '''analysis valuing precision''' |
| | | |
− | '''application responding manipulation''' | + | '''application responding manipulation''' |
| | | |
− | '''comprehension receiving limitation''' | + | '''comprehension receiving limitation''' |
| | | |
− | '''knowledge exposition''' | + | '''knowledge exposition''' |
| ==='''Blue print'''=== | | ==='''Blue print'''=== |
| '''Types of test items:''' | | '''Types of test items:''' |
Line 195: |
Line 191: |
| |100% | | |100% |
| |} | | |} |
− |
| |
| | | |
| '''Weight age to Forms of Questions:''' | | '''Weight age to Forms of Questions:''' |
Line 250: |
Line 245: |
| |100% | | |100% |
| |} | | |} |
− |
| |
| | | |
| '''Blue Print of a question paper''' | | '''Blue Print of a question paper''' |
Line 315: |
Line 309: |
| | | |
| iii. Annual tests | | iii. Annual tests |
− | ===='''Non-scholastic'''====
| + | |
| + | '''Non-scholastic''' |
| + | |
| i. Work experience | | i. Work experience |
| | | |
Line 324: |
Line 320: |
| iv. General conduct | | iv. General conduct |
| ===='''V. Process of Evaluation:'''==== | | ===='''V. Process of Evaluation:'''==== |
− | ===='''Scholastic:'''====
| + | '''Scholastic:''' |
| + | |
| By holding class tests | | By holding class tests |
| | | |
Line 332: |
Line 329: |
| | | |
| By checking attendance (regularity, punctuality of attending school/class/activities, submitting work assignments, etc) | | By checking attendance (regularity, punctuality of attending school/class/activities, submitting work assignments, etc) |
− | ===='''Non-scholastic''':====
| + | |
| + | '''Non-scholastic''': |
| + | |
| By observation in areas like: | | By observation in areas like: |
| | | |