Changes

Jump to navigation Jump to search
no edit summary
Line 44: Line 44:       −
'''ఫెసిలిటేటర్ ఆంగ్ల పాఠ్యపుస్తకం నుండి కథను ఎంచుకుంటారు. పాల్గొనేవారిని జంటలుగా విభజించి, ఒక భాగస్వామికి (A) కాంప్రహెన్షన్(అవగాహన ) ప్రశ్నలను అందజేస్తారు మరియు ఆ ప్రశ్నల ఆధారంగా కథను రూపొందించమని  అడుగుతారు. ఫెసిలిటేటర్ ఇతర భాగస్వామికి (B) పాఠ్యపుస్తకం నుండి అసలు కథను అందజేసి  నిశ్శబ్దంగా చదవమని అడుగుతారు.'''
+
ఫెసిలిటేటర్ ఆంగ్ల పాఠ్యపుస్తకం నుండి కథను ఎంచుకుంటారు. పాల్గొనేవారిని జంటలుగా విభజించి, ఒక భాగస్వామికి (A) కాంప్రహెన్షన్(అవగాహన ) ప్రశ్నలను అందజేస్తారు మరియు ఆ ప్రశ్నల ఆధారంగా కథను రూపొందించమని  అడుగుతారు. ఫెసిలిటేటర్ ఇతర భాగస్వామికి (B) పాఠ్యపుస్తకం నుండి అసలు కథను అందజేసి  నిశ్శబ్దంగా చదవమని అడుగుతారు.
 
Partner A , who has constructed the story, narrates it to partner B. Partner B listens and then narrates the original story to partner A. Both of them compare and contrast the two stories.
 
Partner A , who has constructed the story, narrates it to partner B. Partner B listens and then narrates the original story to partner A. Both of them compare and contrast the two stories.
   Line 93: Line 93:     
===  '''Task D: Strategies for promoting reading comprehension''' ===
 
===  '''Task D: Strategies for promoting reading comprehension''' ===
'''Familiarize yourself with the following framework that can be used in the classroom to promote reading comprehension. Prepare a poster/use a chart and present a summary of the activities that can be conducted at different stages of reading.'''
+
Familiarize yourself with the following framework that can be used in the classroom to promote reading comprehension. Prepare a poster/use a chart and present a summary of the activities that can be conducted at different stages of reading.  
   −
'''పఠన  నైపుణ్యన్ని పంపొందించడానికి వ్యూహాలు'''
+
పఠన  నైపుణ్యన్ని పంపొందించడానికి వ్యూహాలు
   −
* '''పఠన  నైపుణ్యన్ని    ప్రోత్సహించడానికి తరగతి గదిలో ఉపయోగించగల కిందిముసాయిదాని    అర్ధం చేసుకోండి.'''
+
# పఠన  నైపుణ్యన్ని    ప్రోత్సహించడానికి తరగతి గదిలో ఉపయోగించగల కిందిముసాయిదాని    అర్ధం చేసుకోండి.
* '''పఠనం యొక్క వివిధ దశలలో నిర్వహించగల  కృత్యాలసారాంశాన్ని పోస్టర్‌  -రూపంలో తయారుచేసి    ప్రదర్శించండి.'''
+
# పఠనం యొక్క వివిధ దశలలో నిర్వహించగల  కృత్యాలసారాంశాన్ని పోస్టర్‌  -రూపంలో తయారుచేసి    ప్రదర్శించండి.
    
<nowiki>http://www.readingrockets.org/article/strategies-promote-comprehension</nowiki>)
 
<nowiki>http://www.readingrockets.org/article/strategies-promote-comprehension</nowiki>)
Line 112: Line 112:  
Motivate students through activities that may increase their interest (book talks, dramatic readings, or displays of art related to the text), making the text relevant to students in some way.  
 
Motivate students through activities that may increase their interest (book talks, dramatic readings, or displays of art related to the text), making the text relevant to students in some way.  
   −
'''విద్యార్థులలో  చదవడం పై   ఆశక్తిని పెంచే కార్యక్రమలైన  పుస్తక చర్చలు, నాటకీయ రీడింగ్‌లు లేదా టెక్స్ట్‌కు సంబంధించిన కళల ప్రదర్శనలు ద్వారా విద్యార్థులను ప్రోత్సహించడం.'''
+
విద్యార్థులలో  చదవడం పై   ఆశక్తిని పెంచే కార్యక్రమలైన  పుస్తక చర్చలు, నాటకీయ రీడింగ్‌లు లేదా టెక్స్ట్‌కు సంబంధించిన కళల ప్రదర్శనలు ద్వారా విద్యార్థులను ప్రోత్సహించడం.  
    
Activate students' background knowledge important to the content of the text by discussing what students will read and what they already know about its topic and about the text organization.  
 
Activate students' background knowledge important to the content of the text by discussing what students will read and what they already know about its topic and about the text organization.  
   −
'''చదవబోయే   అంశం  యొక్క నేపధ్యము  గురించి విద్యార్థలతో చర్చించడం ద్వారా వారు  ఏమి చదవబోతున్నారో తెలియచేస్తూ అంశం  చదవడానికి ప్రోత్సహించడం.'''
+
చదవబోయే   అంశం  యొక్క నేపధ్యము  గురించి విద్యార్థలతో చర్చించడం ద్వారా వారు  ఏమి చదవబోతున్నారో తెలియ'''చేస్తూ అంశం  చదవడానికి ప్రోత్సహించడం.'''
    
'''.'''Students, with some help from the teacher, may:  
 
'''.'''Students, with some help from the teacher, may:  
Line 128: Line 128:  
· Think, talk, and write about the topic of the text.  
 
· Think, talk, and write about the topic of the text.  
   −
'''విద్యార్థులు, ఉపాధ్యాయుని సహాయంతో, వీటిని చేయవచ్చు:'''
+
విద్యార్థులు, ఉపాధ్యాయుని సహాయంతో, వీటిని చేయవచ్చు:
   −
* '''చదవడానికి ఒక ఉద్దేశ్యాన్ని    ఏర్పరచుకోండి.Answer the following questions based on the article: '''
+
# చదవడానికి ఒక ఉద్దేశ్యాన్ని    ఏర్పరచుకోండి.Answer the following questions based on the article: 
   −
'''·టెక్స్ట్‌లోని కష్టమైన పదాలు మరియు భావనలను గుర్తించి చర్చించండి.'''
+
# ·టెక్స్ట్‌లోని కష్టమైన పదాలు మరియు భావనలను గుర్తించి చర్చించండి.
 
+
# ·దాని కంటెంట్ గురించి అంచనాలను రూపొందించడానికి టెక్స్ట్ శీర్షిక, దృష్టాంతాలు మరియు అసాధారణ వచన నిర్మాణాలను సర్వే చేయడం ద్వారా అంచనా వేయండి.
'''·దాని కంటెంట్ గురించి అంచనాలను రూపొందించడానికి టెక్స్ట్ శీర్షిక, దృష్టాంతాలు మరియు అసాధారణ వచన నిర్మాణాలను సర్వే చేయడం ద్వారా అంచనా వేయండి.'''
+
# ·టెక్స్ట్ యొక్క అంశం గురించి ఆలోచించండి, మాట్లాడండి మరియు వ్రాయండి'''.'''
 
  −
'''·టెక్స్ట్ యొక్క అంశం గురించి ఆలోచించండి, మాట్లాడండి మరియు వ్రాయండి.'''
      
==== '''During Reading''' ====
 
==== '''During Reading''' ====
 
During reading, the teacher may:  
 
During reading, the teacher may:  
   −
· Remind students to use comprehension strategies as they read and to monitor their understanding.  
+
# · Remind students to use comprehension strategies as they read and to monitor their understanding.  
 
+
# · Ask questions that keep students on track and focus their attention on main ideas and important points in the text.  
· Ask questions that keep students on track and focus their attention on main ideas and important points in the text.  
+
# · Focus attention on parts in a text that require students to make inferences.  
 
+
# · Call on students to summarize key sections or events.  
· Focus attention on parts in a text that require students to make inferences.  
+
# · Encourage students to return to any predictions they have made before reading to see if they are confirmed by the text.  
 
+
# · Students, with some help from the teacher, may:  
· Call on students to summarize key sections or events.  
+
# · Determine  
 
+
# ∙ Make connections between and among important ideas in the text.  
· Encourage students to return to any predictions they have made before reading to see if they are confirmed by the text.  
+
# · Integrate new ideas with existing background knowledge.  
 
+
# · Ask themselves questions about the text.  
· Students, with some help from the teacher, may:  
+
# · Sequence events and ideas in the text.  
 
+
# · Offer interpretations of and responses to the text.  
· Determine  
+
# · Check understanding by paraphrasing or restating important and/or difficult sentences and paragraphs.  
 
+
# · Visualize characters, settings, or events in a text.  
∙ Make connections between and among important ideas in the text.  
  −
 
  −
· Integrate new ideas with existing background knowledge.  
  −
 
  −
· Ask themselves questions about the text.  
  −
 
  −
· Sequence events and ideas in the text.  
  −
 
  −
· Offer interpretations of and responses to the text.  
  −
 
  −
· Check understanding by paraphrasing or restating important and/or difficult sentences and paragraphs.  
  −
 
  −
· Visualize characters, settings, or events in a text.  
  −
 
  −
'''విద్యార్థులు చదివేటప్పుడుగ్రహణ వ్యూహాలను ఉపయోగించాలని మరియు వారి అవగాహనను పర్యవేక్షించాలని వారికి గుర్తు చేయండి.'''
  −
 
  −
'''·విద్యార్థులను ట్రాక్‌లో ఉంచే ప్రశ్నలను అడగండి.  టెక్స్ట్‌లోని ప్రధాన ఆలోచనలు మరియు ముఖ్యమైన అంశాలపై వారి దృష్టిని కేంద్రీకరించండి.'''
  −
 
  −
'''·విద్యార్థులు అంచనా వేయడానికి అవసరమైన పాఠంలోని భాగాలపై దృష్టి కేంద్రీకరించండి.'''
  −
 
  −
'''·ముఖ్య విభాగాలు లేదా సంఘటనలను సంగ్రహించడానికి విద్యార్థులను ప్రోత్సహించండి..'''
  −
 
  −
'''·విద్యార్థుల అంచనాలు టెక్స్ట్ కు సరియైనవో కాదో  చూసుకోవడటానికి మరల చదివేలా ప్రోత్సహించండి.'''
  −
 
  −
'''·విద్యార్థులు, ఉపాధ్యాయుని నుండి కొంత సహాయంతో, వీటిని చేయవచ్చు:'''
  −
 
  −
'''·ముఖ్యమైన ఆలోచనలు, సహాయక వివరాలను నిర్ణయించి సంగ్రహించండి. టెక్స్ట్‌లోని ముఖ్యమైన ఆలోచనల మధ్య మరియు వాటి మధ్య సంబంధాలను ఏర్పరచుకోండి.'''
  −
 
  −
'''·ఇప్పటికే ఉన్న నేపథ్య పరిజ్ఞానంతో కొత్త ఆలోచనలను ఏకీకృతం చేయండి.'''
  −
 
  −
'''·టెక్స్ట్ గురించి తమను తాము ప్రశ్నించుకోండి.'''
  −
 
  −
'''·టెక్స్ట్‌లోని సంఘటనలు మరియు ఆలోచనలను క్రమం పద్ధతిలో రాయండి.'''
     −
'''·టెక్స్ట్ యొక్క అర్ధాన్ని వివరిస్తూ ప్రతిస్పందనలను అందించండి.'''
+
# విద్యార్థులు చదివేటప్పుడుగ్రహణ వ్యూహాలను ఉపయోగించాలని మరియు వారి అవగాహనను పర్యవేక్షించాలని వారికి గుర్తు చేయండి.
 +
# ·విద్యార్థులను ట్రాక్‌లో ఉంచే ప్రశ్నలను అడగండి.  టెక్స్ట్‌లోని ప్రధాన ఆలోచనలు మరియు ముఖ్యమైన అంశాలపై వారి దృష్టిని కేంద్రీకరించండి.
 +
# ·విద్యార్థులు అంచనా వేయడానికి అవసరమైన పాఠంలోని భాగాలపై దృష్టి కేంద్రీకరించండి.
 +
# ·ముఖ్య విభాగాలు లేదా సంఘటనలను సంగ్రహించడానికి విద్యార్థులను ప్రోత్సహించండి..
 +
# ·విద్యార్థుల అంచనాలు టెక్స్ట్ కు సరియైనవో కాదో  చూసుకోవడటానికి మరల చదివేలా ప్రోత్సహించండి.
 +
# ·విద్యార్థులు, ఉపాధ్యాయుని నుండి కొంత సహాయంతో, వీటిని చేయవచ్చు:
 +
# ·ముఖ్యమైన ఆలోచనలు, సహాయక వివరాలను నిర్ణయించి సంగ్రహించండి. టెక్స్ట్‌లోని ముఖ్యమైన ఆలోచనల మధ్య మరియు వాటి మధ్య సంబంధాలను ఏర్పరచుకోండి.
 +
# ·ఇప్పటికే ఉన్న నేపథ్య పరిజ్ఞానంతో కొత్త ఆలోచనలను ఏకీకృతం చేయండి.
 +
# ·టెక్స్ట్ గురించి తమను తాము ప్రశ్నించుకోండి.
 +
# ·టెక్స్ట్‌లోని సంఘటనలు మరియు ఆలోచనలను క్రమం పద్ధతిలో రాయండి.
 +
# ·టెక్స్ట్ యొక్క అర్ధాన్ని వివరిస్తూ ప్రతిస్పందనలను అందించండి.
 +
# ·ముఖ్యమైన,  కష్టమైన వాక్యాలు మరియు పేరాగ్రాఫ్‌లను పారాఫ్రేజ్ చేయడం లేదా పునఃప్రారంభించండి.
 +
# ·వచనంలో అక్షరాలు, సెట్టింగ్‌లు లేదా ఈవెంట్‌లను  చిత్రీకరించుకోండి/ఊహించండి.
 +
# టెక్స్ట్‌లోని అక్షరాలు, సెట్టింగ్‌లు లేదా ఈవెంట్‌లను విజువలైజ్ (దృశ్యమానం) చేయడం
   −
'''·ముఖ్యమైన,  కష్టమైన వాక్యాలు మరియు పేరాగ్రాఫ్‌లను పారాఫ్రేజ్ చేయడం లేదా పునఃప్రారంభించండి.'''
+
==== After Reading[edit | edit source] ====
 +
After reading, the teacher may:
   −
'''·వచనంలో అక్షరాలు, సెట్టింగ్‌లు లేదా ఈవెంట్‌లను  చిత్రీకరించుకోండి/ఊహించండి.'''
+
* Guide discussion of the reading.
 +
* Ask students to recall and tell in their own words important parts of the text.
 +
* Offer students opportunities to respond to the reading in various ways, including through writing, dramatic play, music, readers' theatre, videos, debate, or pantomime.
 +
* Students, with some help from the teacher, may:
 +
* Evaluate and discuss the ideas encountered in the text.
 +
* Apply and extend these ideas to other texts and real life situations.
 +
* Summarize what was read by retelling the main ideas.
 +
* Discuss ideas for further reading.
    
[[Category:CELT in Telugu]]
 
[[Category:CELT in Telugu]]

Navigation menu