Line 195: |
Line 195: |
| - Use this paintbrush in art class. | | - Use this paintbrush in art class. |
| | | |
− | 5. Interrogative Adjectives - These adjectives are used to ask questions about nouns or in relation to nouns, they are - What, Which and Whose. | + | === 5. Interrogative Adjectives - === |
| + | These adjectives are used to ask questions about nouns or in relation to nouns, they are - What, Which and Whose. |
| | | |
| ಗಳನ್ನು ನಾಮಪದಗಳ ಬಗ್ಗೆ ಅಥವಾ ನಾಮಪದಗಳಿಗೆ ಸಂಬಂಧಿಸಿದಂತೆ ಪ್ರಶ್ನೆಗಳನ್ನು ಕೇಳಲು ಬಳಸಲಾಗುತ್ತದೆ , ಅವುಗಳು - ಯಾವುದು , ಯಾವುದು ಮತ್ತು ಯಾರದ್ದು. | | ಗಳನ್ನು ನಾಮಪದಗಳ ಬಗ್ಗೆ ಅಥವಾ ನಾಮಪದಗಳಿಗೆ ಸಂಬಂಧಿಸಿದಂತೆ ಪ್ರಶ್ನೆಗಳನ್ನು ಕೇಳಲು ಬಳಸಲಾಗುತ್ತದೆ , ಅವುಗಳು - ಯಾವುದು , ಯಾವುದು ಮತ್ತು ಯಾರದ್ದು. |
| | | |
− | <nowiki>https://youtu.be/bg1_3MpLiOY</nowiki>
| + | https://youtu.be/bg1_3MpLiOY |
− | | |
− | Verb ಕ್ರಿಯಾಪದ
| |
| | | |
| + | == Verb ಕ್ರಿಯಾಪದ == |
| This is the most important part of a speech, for without a verb, a sentence would not exist. Simply put, this is a word that shows an action (physical or mental) or state of being of the subject in a sentence or state of having something. | | This is the most important part of a speech, for without a verb, a sentence would not exist. Simply put, this is a word that shows an action (physical or mental) or state of being of the subject in a sentence or state of having something. |
| | | |
Line 209: |
Line 209: |
| Examples of “State of Being Verbs”: am, is, was, are, and were | | Examples of “State of Being Verbs”: am, is, was, are, and were |
| | | |
− | Sample Sentences: | + | ==== Sample Sentences: ==== |
− | | |
| * As usual, the Pakistan team lost to India. | | * As usual, the Pakistan team lost to India. |
| * The italicized word expresses the action of the subject “Pakistan team.” | | * The italicized word expresses the action of the subject “Pakistan team.” |
Line 217: |
Line 216: |
| * The verb “are” refers to the state of being of the pronoun “they,” which is the subject in the sentence. | | * The verb “are” refers to the state of being of the pronoun “they,” which is the subject in the sentence. |
| | | |
− | <nowiki>https://youtu.be/bg1_3MpLiOY</nowiki>
| + | https://youtu.be/bg1_3MpLiOY |
− | | |
− | Adverb ಕ್ರಿಯಾವಿಶೇಷಣ
| |
| | | |
| + | == Adverb ಕ್ರಿಯಾವಿಶೇಷಣ == |
| Just like adjectives, adverbs are also used to describe words, but the difference is that adverbs describe adjectives, verbs, or another adverb. | | Just like adjectives, adverbs are also used to describe words, but the difference is that adverbs describe adjectives, verbs, or another adverb. |
| | | |
| ವಿಶೇಷಣಗಳಂತೆಯೇ, ಕ್ರಿಯಾವಿಶೇಷಣಗಳನ್ನು ಪದಗಳನ್ನು ವಿವರಿಸಲು ಬಳಸಲಾಗುತ್ತದೆ, ಆದರೆ ವ್ಯತ್ಯಾಸವೆಂದರೆ ಕ್ರಿಯಾವಿಶೇಷಣಗಳು ವಿಶೇಷಣಗಳು, ಕ್ರಿಯಾಪದಗಳು ಅಥವಾ ಇನ್ನೊಂದು ಕ್ರಿಯಾವಿಶೇಷಣವನ್ನು ವಿವರಿಸುತ್ತದೆ. | | ವಿಶೇಷಣಗಳಂತೆಯೇ, ಕ್ರಿಯಾವಿಶೇಷಣಗಳನ್ನು ಪದಗಳನ್ನು ವಿವರಿಸಲು ಬಳಸಲಾಗುತ್ತದೆ, ಆದರೆ ವ್ಯತ್ಯಾಸವೆಂದರೆ ಕ್ರಿಯಾವಿಶೇಷಣಗಳು ವಿಶೇಷಣಗಳು, ಕ್ರಿಯಾಪದಗಳು ಅಥವಾ ಇನ್ನೊಂದು ಕ್ರಿಯಾವಿಶೇಷಣವನ್ನು ವಿವರಿಸುತ್ತದೆ. |
| | | |
− | The different types of adverbs are: ಕ್ರಿಯಾವಿಶೇಷಣಗಳ ವಿವಿಧ ಪ್ರಕಾರಗಳು: | + | === The different types of adverbs are: ಕ್ರಿಯಾವಿಶೇಷಣಗಳ ವಿವಿಧ ಪ್ರಕಾರಗಳು: === |
| | | |
− | * Adverb of Manner– this refers to how something happens or how an action is done.
| + | === Adverb of Manner– === |
| + | This refers to how something happens or how an action is done. |
| * ಮ್ಯಾನರ್ ಕ್ರಿಯಾವಿಶೇಷಣ - ಇದು ಹೇಗೆ ಸಂಭವಿಸುತ್ತದೆ ಅಥವಾ ಹೇಗೆ ಕ್ರಿಯೆಯನ್ನು ಮಾಡಲಾಗುತ್ತದೆ ಎಂಬುದನ್ನು ಸೂಚಿಸುತ್ತದೆ. | | * ಮ್ಯಾನರ್ ಕ್ರಿಯಾವಿಶೇಷಣ - ಇದು ಹೇಗೆ ಸಂಭವಿಸುತ್ತದೆ ಅಥವಾ ಹೇಗೆ ಕ್ರಿಯೆಯನ್ನು ಮಾಡಲಾಗುತ್ತದೆ ಎಂಬುದನ್ನು ಸೂಚಿಸುತ್ತದೆ. |
− | * Example: Amala danced gracefully.
| |
| | | |
− | * Adverb of Time- this states “when” something happens or “when” it is done. | + | ==== Example: ==== |
− | * Time ನ ಕ್ರಿಯಾವಿಶೇಷಣ - ಇದು "ಯಾವಾಗ" ಏನಾದರೂ ಸಂಭವಿಸುತ್ತದೆ ಅಥವಾ "ಯಾವಾಗ" ಎಂದು ಹೇಳುತ್ತದೆ.
| + | * Amala danced gracefully. |
− | * Example: She came yesterday.
| + | |
− | * Adverb of Frequency- This states “how often” an action is done
| + | === Adverb of Time- === |
| + | * this states “when” something happens or “when” it is done. |
| + | |
| + | === Time ನ ಕ್ರಿಯಾವಿಶೇಷಣ - === |
| + | * ಇದು "ಯಾವಾಗ" ಏನಾದರೂ ಸಂಭವಿಸುತ್ತದೆ ಅಥವಾ "ಯಾವಾಗ" ಎಂದು ಹೇಳುತ್ತದೆ. |
| + | |
| + | ==== Example: ==== |
| + | * She came yesterday. |
| + | |
| + | === Adverb of Frequency- === |
| + | * This states “how often” an action is done |
| * ಆವರ್ತನದ ಕ್ರಿಯಾವಿಶೇಷಣ- ಇದು ಕ್ರಿಯೆಯನ್ನು "ಎಷ್ಟು ಬಾರಿ" ಮಾಡಲಾಗುತ್ತದೆ ಎಂದು ಹೇಳುತ್ತದೆ | | * ಆವರ್ತನದ ಕ್ರಿಯಾವಿಶೇಷಣ- ಇದು ಕ್ರಿಯೆಯನ್ನು "ಎಷ್ಟು ಬಾರಿ" ಮಾಡಲಾಗುತ್ತದೆ ಎಂದು ಹೇಳುತ್ತದೆ |
− | * Examples: She comes here daily
| |
| | | |
− | * Adverb of Place– this tells something about “where” something happens or “where” something is done. | + | ==== Examples: ==== |
| + | * She comes here daily |
| + | |
| + | === Adverb of Place– === |
| + | * this tells something about “where” something happens or “where” something is done. |
| | | |
| ಸ್ಥಳದ ಕ್ರಿಯಾವಿಶೇಷಣ - ಇದು "ಎಲ್ಲಿ" ಏನಾದರೂ ಸಂಭವಿಸುತ್ತದೆ ಅಥವಾ "ಎಲ್ಲಿ" ಏನನ್ನಾದರೂ ಮಾಡಲಾಗುತ್ತದೆ ಎಂಬುದರ ಕುರಿತು ಹೇಳುತ್ತದೆ. | | ಸ್ಥಳದ ಕ್ರಿಯಾವಿಶೇಷಣ - ಇದು "ಎಲ್ಲಿ" ಏನಾದರೂ ಸಂಭವಿಸುತ್ತದೆ ಅಥವಾ "ಎಲ್ಲಿ" ಏನನ್ನಾದರೂ ಮಾಡಲಾಗುತ್ತದೆ ಎಂಬುದರ ಕುರಿತು ಹೇಳುತ್ತದೆ. |
| | | |
− | * Example: Of course, I looked everywhere!
| + | ==== Example: ==== |
| + | * Of course, I looked everywhere! |
| | | |
| * Adverb of Degree– this states the intensity or the degree to which a specific thing happens or is done. | | * Adverb of Degree– this states the intensity or the degree to which a specific thing happens or is done. |
Line 248: |
Line 260: |
| ಪದವಿಯ ಕ್ರಿಯಾವಿಶೇಷಣ - ಇದು ಒಂದು ನಿರ್ದಿಷ್ಟ ವಿಷಯ ಸಂಭವಿಸುವ ಅಥವಾ ಮಾಡುವ ತೀವ್ರತೆ ಅಥವಾ ಮಟ್ಟವನ್ನು ಹೇಳುತ್ತದೆ. | | ಪದವಿಯ ಕ್ರಿಯಾವಿಶೇಷಣ - ಇದು ಒಂದು ನಿರ್ದಿಷ್ಟ ವಿಷಯ ಸಂಭವಿಸುವ ಅಥವಾ ಮಾಡುವ ತೀವ್ರತೆ ಅಥವಾ ಮಟ್ಟವನ್ನು ಹೇಳುತ್ತದೆ. |
| | | |
− | * Example: The child is very talented.
| + | ==== Example: ==== |
| + | * The child is very talented. |
| | | |
− | <nowiki>https://youtu.be/bg1_3MpLiOY</nowiki>
| + | https://youtu.be/bg1_3MpLiOY |
− | | |
− | Preposition ಪೂರ್ವಭಾವಿ
| |
| | | |
| + | == Preposition ಪೂರ್ವಭಾವಿ == |
| This part of a speech basically refers to words that specify location or time. They also relate the subject to the other parts of speech. | | This part of a speech basically refers to words that specify location or time. They also relate the subject to the other parts of speech. |
| | | |
| ಭಾಷಣದ ಈ ಭಾಗವು ಮೂಲತಃ ಸ್ಥಳ ಅಥವಾ ಸಮಯವನ್ನು ಸೂಚಿಸುವ ಪದಗಳನ್ನು ಸೂಚಿಸುತ್ತದೆ. ಅವರು ಭಾಷಣದ ಇತರ ಭಾಗಗಳಿಗೆ ವಿಷಯವನ್ನು ಸಹ ಸಂಬಂಧಿಸುತ್ತಾರೆ. | | ಭಾಷಣದ ಈ ಭಾಗವು ಮೂಲತಃ ಸ್ಥಳ ಅಥವಾ ಸಮಯವನ್ನು ಸೂಚಿಸುವ ಪದಗಳನ್ನು ಸೂಚಿಸುತ್ತದೆ. ಅವರು ಭಾಷಣದ ಇತರ ಭಾಗಗಳಿಗೆ ವಿಷಯವನ್ನು ಸಹ ಸಂಬಂಧಿಸುತ್ತಾರೆ. |
| | | |
− | Examples of Prepositions: above, below, of, in, outside, before, near, and since | + | ==== Examples of Prepositions: ==== |
− | | + | above, below, of, in, outside, before, near, and since |
− | Sample Sentences:
| |
| | | |
| + | ==== Sample Sentences: ==== |
| * Manoj is hiding under the bed. | | * Manoj is hiding under the bed. |
| | | |
| * This book belongs to him | | * This book belongs to him |
| | | |
− | <nowiki>https://youtu.be/KssLpupGSmg</nowiki>
| + | https://youtu.be/KssLpupGSmg |
− | | |
− | Conjunction ಸಂಯೋಗ
| |
| | | |
| + | == Conjunction ಸಂಯೋಗ == |
| The conjunction is a part of a speech which joins words, phrases, or clauses together. | | The conjunction is a part of a speech which joins words, phrases, or clauses together. |
| | | |
Line 276: |
Line 287: |
| Examples of Conjunctions: and, yet, but, for, nor, or, and so | | Examples of Conjunctions: and, yet, but, for, nor, or, and so |
| | | |
− | Sample Sentences: | + | === Sample Sentences: === |
− | | |
| * This cup of tea is delicious and very soothing. | | * This cup of tea is delicious and very soothing. |
| * Reena has started again because she failed the driving test. | | * Reena has started again because she failed the driving test. |
Line 284: |
Line 294: |
| The italicized words in the sentences above are some examples of conjunctions. | | The italicized words in the sentences above are some examples of conjunctions. |
| | | |
− | <nowiki>https://youtu.be/KssLpupGSmg</nowiki>
| + | ==== https://youtu.be/KssLpupGSmg ==== |
− | | |
− | Interjection ಪ್ರಕ್ಷೇಪಣ
| |
| | | |
| + | == Interjection ಪ್ರಕ್ಷೇಪಣ == |
| This part of a speech refers to words which express emotions. Since interjections are commonly used to convey strong emotions, they are usually followed by an exclamation mark. | | This part of a speech refers to words which express emotions. Since interjections are commonly used to convey strong emotions, they are usually followed by an exclamation mark. |
| | | |
| ಮಾತಿನ ಈ ಭಾಗವು ಭಾವನೆಗಳನ್ನು ವ್ಯಕ್ತಪಡಿಸುವ ಪದಗಳನ್ನು ಸೂಚಿಸುತ್ತದೆ. ಬಲವಾದ ಭಾವನೆಗಳನ್ನು ತಿಳಿಸಲು ಮಧ್ಯಸ್ಥಿಕೆಗಳನ್ನು ಸಾಮಾನ್ಯವಾಗಿ ಬಳಸುವುದರಿಂದ, ಅವುಗಳನ್ನು ಸಾಮಾನ್ಯವಾಗಿ ಆಶ್ಚರ್ಯಸೂಚಕ ಚಿಹ್ನೆಯಿಂದ ಅನುಸರಿಸಲಾಗುತ್ತದೆ. | | ಮಾತಿನ ಈ ಭಾಗವು ಭಾವನೆಗಳನ್ನು ವ್ಯಕ್ತಪಡಿಸುವ ಪದಗಳನ್ನು ಸೂಚಿಸುತ್ತದೆ. ಬಲವಾದ ಭಾವನೆಗಳನ್ನು ತಿಳಿಸಲು ಮಧ್ಯಸ್ಥಿಕೆಗಳನ್ನು ಸಾಮಾನ್ಯವಾಗಿ ಬಳಸುವುದರಿಂದ, ಅವುಗಳನ್ನು ಸಾಮಾನ್ಯವಾಗಿ ಆಶ್ಚರ್ಯಸೂಚಕ ಚಿಹ್ನೆಯಿಂದ ಅನುಸರಿಸಲಾಗುತ್ತದೆ. |
| | | |
− | Examples of Interjections: | + | ==== Examples of Interjections: ==== |
− | | |
| Sample Sentences: | | Sample Sentences: |
| | | |
Line 300: |
Line 308: |
| * Hey! How are you! | | * Hey! How are you! |
| | | |
− | <nowiki>https://youtu.be/KssLpupGSmg</nowiki>
| + | '''https://youtu.be/KssLpupGSmg''' |
| [[Category:CELT in Kannada]] | | [[Category:CELT in Kannada]] |
| [[Category:Kn Language Work]] | | [[Category:Kn Language Work]] |
| [[Category:RIESI]] | | [[Category:RIESI]] |
| <bs:pageaccess groups="RIESI" /> | | <bs:pageaccess groups="RIESI" /> |