Line 1: |
Line 1: |
| + | == Question Tags == |
| + | Shyam, an 18 year old college student sees a beautiful girl on the first day of college. He tries to talk to her. She avoids him. |
| + | {| class="wikitable" |
| + | |The next day, Shyam overhears the girl’s friend say ‘Bye Geetha’ to her. |
| + | Shyam : You are Geetha, aren’t you? |
| + | |
| + | Geetha : (surprised) Yes. |
| + | |
| + | Shyam : (looks at the science book in her hand) |
| + | |
| + | You are a science student, aren’t you? |
| + | |
| + | Geetha : Yes, of course |
| + | |
| + | Shyam : (looks at the tennis racket in her bag) |
| + | |
| + | You play tennis, don’t you? |
| + | |
| + | Geetha : (very surprised) Yes, indeed. |
| + | |
| + | Shyam : You’ll join me for a cup of coffee, won’t you? |
| + | |
| + | Geetha : (laughs) Yes. |
| + | |} |
| + | |
| + | |
| + | In the conversation given above, the boy, Shyam wants Geetha to confirm the statements made by him. To get her confirmation, he uses constructions like the following. |
| + | |
| + | ಮೇಲಿನ ಸಂಭಾಷಣೆಯಲ್ಲಿ, ಹುಡುಗ, ಶ್ಯಾಮ್ ನೀಡಿದ ಹೇಳಿಕೆಗಳನ್ನು ಗೀತಾ ಖಚಿತಪಡಿಸಲು ಬಯಸುತ್ತಾರೆ. ಅವಳ ದೃಢೀಕರಣವನ್ನು ಪಡೆಯಲು, ಅವನು ಈ ಕೆಳಗಿನ ರೀತಿಯ ನಿರ್ಮಾಣಗಳನ್ನು ಬಳಸುತ್ತಾನೆ. |
| + | |
| + | You are Geetha, aren’t you? |
| + | |
| + | You play tennis, don’t you? |
| + | |
| + | These constructions are called Question Tags. They are like yes/no questions. In speech, a speaker often expects the person addressed to agree with him/her. In such situations, a question tag is used. |
| + | |
| + | ಈ ನಿರ್ಮಾಣಗಳನ್ನು Question Tag ಎಂದು ಕರೆಯಲಾಗುತ್ತದೆ. ಅವು ಹೌದು/ಇಲ್ಲ ಎಂಬ ಪ್ರಶ್ನೆಗಳು. ಭಾಷಣದಲ್ಲಿ, ಒಬ್ಬ ಭಾಷಣಕಾರನು ಸಂಬೋಧಿಸಿದ ವ್ಯಕ್ತಿಯು ಅವನ/ಅವಳೊಂದಿಗೆ ಒಪ್ಪಿಕೊಳ್ಳಬೇಕೆಂದು ಸಾಮಾನ್ಯವಾಗಿ ನಿರೀಕ್ಷಿಸುತ್ತಾನೆ. ಅಂತಹ ಸಂದರ್ಭಗಳಲ್ಲಿ, ಪ್ರಶ್ನೆ ಟ್ಯಾಗ್ ಅನ್ನು ಬಳಸಲಾಗುತ್ತದೆ. |
| + | |
| + | A question tag always contains the auxiliary and the subject of the main sentence. |
| + | |
| + | Question Tag ಯಾವಾಗಲೂ ಸಹಾಯಕ ಮತ್ತು ಮುಖ್ಯ ವಾಕ್ಯದ ವಿಷಯವನ್ನು ಒಳಗೊಂಡಿರುತ್ತದೆ. |
| + | |
| + | Geetha is beautiful, isn’t she? |
| + | |
| + | If the main sentence is positive, the tag will be negative. |
| + | |
| + | e.g. It is raining, isn’t it? |
| + | |
| + | If the main sentence is negative, the tag will be positive. |
| + | |
| + | e.g. It isn’t raining, is it? |
| + | |
| + | We use different auxiliaries to form question tags depending upon the form or tense of the main sentence. |
| + | |
| + | ಮುಖ್ಯ ವಾಕ್ಯದ ರೂಪ ಅಥವಾ ಉದ್ವಿಗ್ನತೆಗೆ ಅನುಗುಣವಾಗಿ ಪ್ರಶ್ನೆ tagಗಳನ್ನು ರೂಪಿಸಲು ನಾವು ವಿವಿಧ ಸಹಾಯಕಗಳನ್ನು ಬಳಸುತ್ತೇವೆ. |
| + | |
| + | We use tag questions just to confirm somebody’s agreement or to confirm if you’re right. |
| + | |
| + | ಯಾರೊಬ್ಬರ ಒಪ್ಪಂದವನ್ನು ದೃಢೀಕರಿಸಲು ಅಥವಾ ನೀವು ಸರಿ ಎಂದು ಖಚಿತಪಡಿಸಲು ನಾವು tag ಪ್ರಶ್ನೆಗಳನ್ನು ಬಳಸುತ್ತೇವೆ. |
| + | |
| + | This depends on how we say the tag sentence. |
| + | |
| + | ಇದು ನಾವು tag ವಾಕ್ಯವನ್ನು ಹೇಗೆ ಹೇಳುತ್ತೇವೆ ಎಂಬುದರ ಮೇಲೆ ಅವಲಂಬಿತವಾಗಿರುತ್ತದೆ. |
| + | |
| + | If our voice goes down, we call it a falling tone. This is used to make a statement or comment on something/somebody. We are sure about something and simply want somebody’s agreement. |
| + | |
| + | ನಮ್ಮ ಧ್ವನಿ ಕಡಿಮೆಯಾದರೆ, ನಾವು ಅದನ್ನು falling tone ಎಂದು ಕರೆಯುತ್ತೇವೆ. ಯಾವುದನ್ನಾದರೂ/ಯಾರಾದರೂ ಹೇಳಿಕೆ ನೀಡಲು ಅಥವಾ ಕಾಮೆಂಟ್ ಮಾಡಲು ಇದನ್ನು ಬಳಸಲಾಗುತ್ತದೆ. ನಾವು ಯಾವುದರ ಬಗ್ಗೆ ಖಚಿತವಾಗಿರುತ್ತೇವೆ ಮತ್ತು ಯಾರೊಬ್ಬರ ಒಪ್ಪಿಗೆಯನ್ನು ಬಯಸುತ್ತೇವೆ. |
| + | |
| + | Teaching is rewarding, isn’t it? |
| + | |
| + | If our voice goes up, we call it a rising tone. This means we are asking a question and would like an answer. We are not sure. |
| + | |
| + | ನಮ್ಮ ಧ್ವನಿ ಏರಿದರೆ, ನಾವು ಅದನ್ನು rising tone ಎಂದು ಕರೆಯುತ್ತೇವೆ. ಇದರರ್ಥ ನಾವು ಪ್ರಶ್ನೆಯನ್ನು ಕೇಳುತ್ತಿದ್ದೇವೆ ಮತ್ತು ಉತ್ತರವನ್ನು ಬಯಸುತ್ತೇವೆ. ನಮಗೆ ಖಚಿತವಿಲ್ಲ. |
| + | |
| + | You’re a teacher, aren’t you? |
| + | |
| + | Most of the time we use question tags with a falling tone. |
| + | == ಹೆಚ್ಚಿನ ಸಮಯ ನಾವು question tags ಅನ್ನು ಬೀಳುವ ಧ್ವನಿಯೊಂದಿಗೆ ಬಳಸುತ್ತೇವೆ. == |
| == Question Tags - Worksheet == | | == Question Tags - Worksheet == |
| | | |