Line 222: |
Line 222: |
| i) ಕೋರ್ಸ್ ಅನ್ನು ಯಶಸ್ವಿಯಾಗಿ ಪೂರ್ಣಗೊಳಿಸಿದ ಪ್ರಮಾಣವನ್ನು ನಿರ್ಧರಿಸಲು. | | i) ಕೋರ್ಸ್ ಅನ್ನು ಯಶಸ್ವಿಯಾಗಿ ಪೂರ್ಣಗೊಳಿಸಿದ ಪ್ರಮಾಣವನ್ನು ನಿರ್ಧರಿಸಲು. |
| | | |
− | ''SUGGESTIVE CONTENT TO BE ADDED TO THE CHAPTER:'' | + | == ''SUGGESTIVE CONTENT TO BE ADDED TO THE CHAPTER:'' == |
| + | ''APPROCHES TO EVALUATION'' |
| | | |
− | == ''APPROCHES TO EVALUATION'' ==
| + | '''Ø ''What does Formative Assessment mean?''''' |
| | | |
− | == Ø ''What does Formative Assessment mean?'' ==
| |
| Ø '''What does Summative Assessment mean?''' | | Ø '''What does Summative Assessment mean?''' |
| | | |
Line 241: |
Line 241: |
| '''Ø What are the digital formative assessment tools for primary level?''' | | '''Ø What are the digital formative assessment tools for primary level?''' |
| | | |
− | == Ø ರಚನಾತ್ಮಕ ಮೌಲ್ಯಮಾಪನದ ಅರ್ಥವೇನು? ==
| + | Ø ರಚನಾತ್ಮಕ ಮೌಲ್ಯಮಾಪನದ ಅರ್ಥವೇನು? |
| + | |
| Ø '''ಸಂಕಲನಾತ್ಮಕ ಮೌಲ್ಯಮಾಪನದ ಅರ್ಥವೇನು?''' | | Ø '''ಸಂಕಲನಾತ್ಮಕ ಮೌಲ್ಯಮಾಪನದ ಅರ್ಥವೇನು?''' |
| | | |
Line 256: |
Line 257: |
| '''Ø ಪ್ರಾಥಮಿಕ ಹಂತಕ್ಕೆ ಡಿಜಿಟಲ್ ರಚನಾತ್ಮಕ ಮೌಲ್ಯಮಾಪನ ಪರಿಕರಗಳು ಯಾವುವು?''' | | '''Ø ಪ್ರಾಥಮಿಕ ಹಂತಕ್ಕೆ ಡಿಜಿಟಲ್ ರಚನಾತ್ಮಕ ಮೌಲ್ಯಮಾಪನ ಪರಿಕರಗಳು ಯಾವುವು?''' |
| | | |
− | '''Formative Assessment ರಚನಾತ್ಮಕ ಮೌಲ್ಯಮಾಪನ''' | + | === '''Formative Assessment ರಚನಾತ್ಮಕ ಮೌಲ್ಯಮಾಪನ''' === |
− | | |
| 'Formative Assessment' defines all the processes by which learners and teachers use information about the achievement of students to make changes in the students learning that enhance their '''achievement'''. | | 'Formative Assessment' defines all the processes by which learners and teachers use information about the achievement of students to make changes in the students learning that enhance their '''achievement'''. |
| | | |
Line 270: |
Line 270: |
| Formative assessment in the classroom means that '''the teacher is monitoring pupils' learning by providing regular and timely feedback on what they've done well and what they need to improve on'''. It can take a variety of forms from informal quizzes to verbal feedback on a piece of work. | | Formative assessment in the classroom means that '''the teacher is monitoring pupils' learning by providing regular and timely feedback on what they've done well and what they need to improve on'''. It can take a variety of forms from informal quizzes to verbal feedback on a piece of work. |
| | | |
− | '''Summative Assessment ಸಂಕಲನಾತ್ಮಕ ಮೌಲ್ಯಮಾಪನ''' | + | === '''Summative Assessment ಸಂಕಲನಾತ್ಮಕ ಮೌಲ್ಯಮಾಪನ''' === |
− | | |
| The goal of summative assessment is '''to evaluate student learning at the end of an instructional unit by comparing it against some standard or benchmark'''. Summative assessments are often high stakes, which means that they have a high point value. | | The goal of summative assessment is '''to evaluate student learning at the end of an instructional unit by comparing it against some standard or benchmark'''. Summative assessments are often high stakes, which means that they have a high point value. |
| | | |
− | = What is the difference between formative and summative assessment? = | + | === What is the difference between formative and summative assessment? ರಚನಾತ್ಮಕ ಮತ್ತು ಸಂಕಲನಾತ್ಮಕ ಮೌಲ್ಯಮಾಪನದ ನಡುವಿನ ವ್ಯತ್ಯಾಸವೇನು? === |
| | | |
− | == Formative assessment == | + | ==== Formative assessment ರಚನಾತ್ಮಕ ಮೌಲ್ಯಮಾಪನ ==== |
| The goal of formative assessment is to ''monitor student learning'' to provide ongoing feedback that can be used by instructors to improve their teaching and by students to improve their learning. More specifically, formative assessments: | | The goal of formative assessment is to ''monitor student learning'' to provide ongoing feedback that can be used by instructors to improve their teaching and by students to improve their learning. More specifically, formative assessments: |
| | | |
Line 293: |
Line 292: |
| ಸಂಕಲನಾತ್ಮಕ ಮೌಲ್ಯಮಾಪನದ ಗುರಿಯು '''ಸೂಚನಾ ಘಟಕದ ಕೊನೆಯಲ್ಲಿ ವಿದ್ಯಾರ್ಥಿಗಳ ಕಲಿಕೆಯನ್ನು ಕೆಲವು ಪ್ರಮಾಣಿತ ಅಥವಾ ಮಾನದಂಡಕ್ಕೆ ಹೋಲಿಸುವ ಮೂಲಕ ಮೌಲ್ಯಮಾಪನ ಮಾಡುವುದು''' . ಸಂಕಲನಾತ್ಮಕ ಮೌಲ್ಯಮಾಪನಗಳು ಸಾಮಾನ್ಯವಾಗಿ ಹೆಚ್ಚಿನ ಹಕ್ಕನ್ನು ಹೊಂದಿರುತ್ತವೆ, ಅಂದರೆ ಅವುಗಳು ಹೆಚ್ಚಿನ ಪಾಯಿಂಟ್ ಮೌಲ್ಯವನ್ನು ಹೊಂದಿರುತ್ತವೆ. | | ಸಂಕಲನಾತ್ಮಕ ಮೌಲ್ಯಮಾಪನದ ಗುರಿಯು '''ಸೂಚನಾ ಘಟಕದ ಕೊನೆಯಲ್ಲಿ ವಿದ್ಯಾರ್ಥಿಗಳ ಕಲಿಕೆಯನ್ನು ಕೆಲವು ಪ್ರಮಾಣಿತ ಅಥವಾ ಮಾನದಂಡಕ್ಕೆ ಹೋಲಿಸುವ ಮೂಲಕ ಮೌಲ್ಯಮಾಪನ ಮಾಡುವುದು''' . ಸಂಕಲನಾತ್ಮಕ ಮೌಲ್ಯಮಾಪನಗಳು ಸಾಮಾನ್ಯವಾಗಿ ಹೆಚ್ಚಿನ ಹಕ್ಕನ್ನು ಹೊಂದಿರುತ್ತವೆ, ಅಂದರೆ ಅವುಗಳು ಹೆಚ್ಚಿನ ಪಾಯಿಂಟ್ ಮೌಲ್ಯವನ್ನು ಹೊಂದಿರುತ್ತವೆ. |
| | | |
− | = ರಚನಾತ್ಮಕ ಮತ್ತು ಸಂಕಲನಾತ್ಮಕ ಮೌಲ್ಯಮಾಪನದ ನಡುವಿನ ವ್ಯತ್ಯಾಸವೇನು? =
| |
− |
| |
− | == ರಚನಾತ್ಮಕ ಮೌಲ್ಯಮಾಪನ ==
| |
| ಬೋಧಕರು ತಮ್ಮ ಬೋಧನೆಯನ್ನು ಸುಧಾರಿಸಲು ಮತ್ತು ವಿದ್ಯಾರ್ಥಿಗಳು ತಮ್ಮ ಕಲಿಕೆಯನ್ನು ಸುಧಾರಿಸಲು ಬಳಸಬಹುದಾದ ನಿರಂತರ ಪ್ರತಿಕ್ರಿಯೆಯನ್ನು ಒದಗಿಸಲು ''ವಿದ್ಯಾರ್ಥಿಗಳ ಕಲಿಕೆಯನ್ನು ಮೇಲ್ವಿಚಾರಣೆ ಮಾಡುವುದು'' ರಚನಾತ್ಮಕ ಮೌಲ್ಯಮಾಪನದ ಗುರಿಯಾಗಿದೆ . ಹೆಚ್ಚು ನಿರ್ದಿಷ್ಟವಾಗಿ, ರಚನಾತ್ಮಕ ಮೌಲ್ಯಮಾಪನಗಳು: | | ಬೋಧಕರು ತಮ್ಮ ಬೋಧನೆಯನ್ನು ಸುಧಾರಿಸಲು ಮತ್ತು ವಿದ್ಯಾರ್ಥಿಗಳು ತಮ್ಮ ಕಲಿಕೆಯನ್ನು ಸುಧಾರಿಸಲು ಬಳಸಬಹುದಾದ ನಿರಂತರ ಪ್ರತಿಕ್ರಿಯೆಯನ್ನು ಒದಗಿಸಲು ''ವಿದ್ಯಾರ್ಥಿಗಳ ಕಲಿಕೆಯನ್ನು ಮೇಲ್ವಿಚಾರಣೆ ಮಾಡುವುದು'' ರಚನಾತ್ಮಕ ಮೌಲ್ಯಮಾಪನದ ಗುರಿಯಾಗಿದೆ . ಹೆಚ್ಚು ನಿರ್ದಿಷ್ಟವಾಗಿ, ರಚನಾತ್ಮಕ ಮೌಲ್ಯಮಾಪನಗಳು: |
| | | |
Line 310: |
Line 306: |
| o ಆರಂಭಿಕ ಪ್ರತಿಕ್ರಿಯೆಗಾಗಿ ಸಂಶೋಧನಾ ಪ್ರಸ್ತಾಪವನ್ನು ಮಾಡಿ | | o ಆರಂಭಿಕ ಪ್ರತಿಕ್ರಿಯೆಗಾಗಿ ಸಂಶೋಧನಾ ಪ್ರಸ್ತಾಪವನ್ನು ಮಾಡಿ |
| | | |
− | == Summative assessment == | + | === Summative assessment ಸಂಕಲನಾತ್ಮಕ ಮೌಲ್ಯಮಾಪನ === |
| The goal of summative assessment is to ''evaluate student learning'' at the end of an instructional unit by comparing it against some standard or benchmark. | | The goal of summative assessment is to ''evaluate student learning'' at the end of an instructional unit by comparing it against some standard or benchmark. |
| | | |
Line 325: |
Line 321: |
| Information from summative assessments can be used formatively when students or faculty use it to guide their efforts and activities in subsequent courses. | | Information from summative assessments can be used formatively when students or faculty use it to guide their efforts and activities in subsequent courses. |
| | | |
− | == ಸಂಕಲನಾತ್ಮಕ ಮೌಲ್ಯಮಾಪನ ==
| |
| ಸಂಕಲನಾತ್ಮಕ ಮೌಲ್ಯಮಾಪನದ ಗುರಿಯು ಸೂಚನಾ ಘಟಕದ ಕೊನೆಯಲ್ಲಿ ''ವಿದ್ಯಾರ್ಥಿಗಳ ಕಲಿಕೆಯನ್ನು ಕೆಲವು ಪ್ರಮಾಣಿತ ಅಥವಾ ಮಾನದಂಡದ ವಿರುದ್ಧ ಹೋಲಿಸುವ ಮೂಲಕ ಮೌಲ್ಯಮಾಪನ ಮಾಡುವುದು .'' | | ಸಂಕಲನಾತ್ಮಕ ಮೌಲ್ಯಮಾಪನದ ಗುರಿಯು ಸೂಚನಾ ಘಟಕದ ಕೊನೆಯಲ್ಲಿ ''ವಿದ್ಯಾರ್ಥಿಗಳ ಕಲಿಕೆಯನ್ನು ಕೆಲವು ಪ್ರಮಾಣಿತ ಅಥವಾ ಮಾನದಂಡದ ವಿರುದ್ಧ ಹೋಲಿಸುವ ಮೂಲಕ ಮೌಲ್ಯಮಾಪನ ಮಾಡುವುದು .'' |
| | | |
Line 340: |
Line 335: |
| ವಿದ್ಯಾರ್ಥಿಗಳು ಅಥವಾ ಅಧ್ಯಾಪಕರು ತಮ್ಮ ಪ್ರಯತ್ನಗಳು ಮತ್ತು ಚಟುವಟಿಕೆಗಳನ್ನು ನಂತರದ ಕೋರ್ಸ್ಗಳಲ್ಲಿ ಮಾರ್ಗದರ್ಶನ ಮಾಡಲು ಬಳಸಿದಾಗ ಸಂಕಲನಾತ್ಮಕ ಮೌಲ್ಯಮಾಪನಗಳಿಂದ ಮಾಹಿತಿಯನ್ನು ರಚನಾತ್ಮಕವಾಗಿ ಬಳಸಬಹುದು. | | ವಿದ್ಯಾರ್ಥಿಗಳು ಅಥವಾ ಅಧ್ಯಾಪಕರು ತಮ್ಮ ಪ್ರಯತ್ನಗಳು ಮತ್ತು ಚಟುವಟಿಕೆಗಳನ್ನು ನಂತರದ ಕೋರ್ಸ್ಗಳಲ್ಲಿ ಮಾರ್ಗದರ್ಶನ ಮಾಡಲು ಬಳಸಿದಾಗ ಸಂಕಲನಾತ್ಮಕ ಮೌಲ್ಯಮಾಪನಗಳಿಂದ ಮಾಹಿತಿಯನ್ನು ರಚನಾತ್ಮಕವಾಗಿ ಬಳಸಬಹುದು. |
| | | |
| + | (<nowiki>https://www.cmu.edu/teaching/assessment/basics/formativesummative.html#:~:text=The%20goal%20of%20summative%20assessment,a%20final%20project</nowiki>) |
| | | |
− | (<nowiki>https://www.cmu.edu/teaching/assessment/basics/formative-summative.html#:~:text=The%20goal%20of%20summative%20assessment,a%20final%20project</nowiki>)
| + | === '''Characteristics of Formative Assessment (ರಚನಾತ್ಮಕ ಮೌಲ್ಯಮಾಪನದ ಗುಣಲಕ್ಷಣಗಳು)''' === |
− | | + | · '''''Ongoing and progressive''''' |
− | | |
− | | |
− | '''Characteristics of Formative Assessment''' | |
− | | |
− | · '''''Ongoing and progressive''''' | |
− | | |
− | · '''''Informal'''''
| |
| | | |
− | '''· ''interactive''''' | + | · '''''Informal''''' |
| | | |
− | '''ರಚನಾತ್ಮಕ ಮೌಲ್ಯಮಾಪನದ ಗುಣಲಕ್ಷಣಗಳು''' | + | '''· ''Interactive''''' |
| | | |
− | · '''''ನಡೆಯುತ್ತಿರುವ ಮತ್ತು ಪ್ರಗತಿಪರ''''' | + | · '''''ನಡೆಯುತ್ತಿರುವ ಮತ್ತು ಪ್ರಗತಿಪರ''''' |
| | | |
− | · '''''ಅನೌಪಚಾರಿಕ''''' | + | · '''''ಅನೌಪಚಾರಿಕ''''' |
| | | |
− | '''· ''ಸಂವಾದಾತ್ಮಕ''''' | + | '''· ''ಸಂವಾದಾತ್ಮಕ''''' |
| | | |
| '''Some significant formative assessment strategies ''' | | '''Some significant formative assessment strategies ''' |
Line 367: |
Line 356: |
| '''1. Analysis of Students Work''' | | '''1. Analysis of Students Work''' |
| | | |
− | Students' homework, quizzes and standardised tests can be used as evidence of student learning. When teachers carry out the '''analysis of student performance''' they get knowledge about: | + | Students' homework, quizzes and standardized tests can be used as evidence of student learning. When teachers carry out the '''analysis of student performance''' they get knowledge about: |
| | | |
| A student's current level of '''skills''', '''attitude''' and '''knowledge''' about the subject matter; | | A student's current level of '''skills''', '''attitude''' and '''knowledge''' about the subject matter; |