Anonymous

Changes

From Karnataka Open Educational Resources
edited text
Line 193: Line 193:  
                          (పాఠ్యప్రణాళిక, మూల్యాంకనం, ప్రతిబింబించే బోధన విద్యార్థులకు బోధించడం, నాలుగు భాషా నైపుణ్యాలను బోధించడం మొదలైనవి ఇందులో ఉన్నాయి.)
 
                          (పాఠ్యప్రణాళిక, మూల్యాంకనం, ప్రతిబింబించే బోధన విద్యార్థులకు బోధించడం, నాలుగు భాషా నైపుణ్యాలను బోధించడం మొదలైనవి ఇందులో ఉన్నాయి.)
   −
==== '''Theorizing of Practice''' (సిద్ధాంతాలను ఆచరణ లో పెట్టుట) ====
+
==='''Theorizing of Practice''' (సిద్ధాంతాలను ఆచరణ లో పెట్టుట) ===
 
* Teacher learning involves developing    a deeper understanding of  
 
* Teacher learning involves developing    a deeper understanding of  
 
** what teaching is,  
 
** what teaching is,  
Line 199: Line 199:  
** concepts, theories, and  principles  based on personal experience of teaching known as theorizing of practice.
 
** concepts, theories, and  principles  based on personal experience of teaching known as theorizing of practice.
   −
 
+
=== '''Teacher Classroom Behaviour''' (తరగతి గది లో ఉపాధ్యాయుని ప్రవర్తన)      ===
'''Teacher Classroom Behaviour''' (తరగతి గది లో ఉపాధ్యాయుని ప్రవర్తన)     
  −
 
   
I.With your partner, go over the following list of teacher behaviours. Which ones are “dos” and which ones are ‘don’ts’?
 
I.With your partner, go over the following list of teacher behaviours. Which ones are “dos” and which ones are ‘don’ts’?
   Line 207: Line 205:     
III.Imagine a teacher who does everything ''wrong.'' Prepare a short skit with your partner about a really ‘bad’ teacher.
 
III.Imagine a teacher who does everything ''wrong.'' Prepare a short skit with your partner about a really ‘bad’ teacher.
 +
       
'''Consolidation and Summary'''
 
'''Consolidation and Summary'''
      
'''Teachers Do’s'''
 
'''Teachers Do’s'''
   −
                              I.Be organized and focused.
+
           I.   Be organized and focused.
   −
·        Do Speak clearly and slowly.
+
*        Do Speak clearly and slowly.
   −
·        Use vocabulary that is appropriate.
+
*        Use vocabulary that is appropriate.
   −
·        Do make eye contact.
+
*        Do make eye contact.
   −
·        Do move around.
+
*        Do move around.
   −
·        Do use hand gestures.
+
*        Do use hand gestures.
   −
·        Do allow them to ask questions.
+
*        Do allow them to ask questions.
   −
·        Plan lesson carefully.
+
*        Plan lesson carefully.
   −
·        Speak less.
+
*        Speak less.
   −
·        Have an understanding of their mother tongue.
+
*        Have an understanding of their mother tongue.
   −
·        Hone your students’ skills in English on a daily basis.
+
*        Hone your students’ skills in English on a daily basis.
   −
·        Keep the class lively and fun.
+
*        Keep the class lively and fun.
   −
           ఉపాధ్యాయులు చేయవలసినవి
+
*            ఉపాధ్యాయులు చేయవలసినవి
   −
.  వ్యవస్థీకృతంగా దృష్టి కేంద్రీకరించండి.
+
*   వ్యవస్థీకృతంగా దృష్టి కేంద్రీకరించండి.
    
• స్పష్టంగా మరియు నెమ్మదిగా మాట్లాడండి.
 
• స్పష్టంగా మరియు నెమ్మదిగా మాట్లాడండి.
Line 263: Line 261:     
• తరగతిని ఉత్సాహవంతంగా మరియు సరదాగా ఉంచండి.
 
• తరగతిని ఉత్సాహవంతంగా మరియు సరదాగా ఉంచండి.
  −
  −
  −
      
'''Teachers Don’t.'''
 
'''Teachers Don’t.'''
Line 284: Line 278:  
3. మీ విద్యార్థులను క్రమం తప్పకుండా సమీక్షించడం మరియు అంచనా వేయడం మర్చిపోడం.
 
3. మీ విద్యార్థులను క్రమం తప్పకుండా సమీక్షించడం మరియు అంచనా వేయడం మర్చిపోడం.
   −
 
+
=== '''Characteristics of great teacher''' ===
 
  −
 
  −
'''Characteristics of great teacher'''
  −
 
   
1.     Inspires students
 
1.     Inspires students
   Line 335: Line 325:  
11. నైతికత కలిగిన వ్యక్తి
 
11. నైతికత కలిగిన వ్యక్తి
   −
 
+
=== '''Assignment''' ===
 
  −
 
  −
'''Assignment'''
  −
 
   
'''Instructions I:'''  Participants to ponder over the following discussion questions and write an essay for internal assessment'''.'''  
 
'''Instructions I:'''  Participants to ponder over the following discussion questions and write an essay for internal assessment'''.'''  
      
'''Discussion Questions:'''
 
'''Discussion Questions:'''
Line 347: Line 332:  
# As a teacher, what have you done to promote your professional    competence?   ఒక ఉపాధ్యాయునిగా నీవు నీ వృత్తి    పరమైన సామర్థ్యాన్ని పెంచుకోవటానికి ఏమి చేసావు?  
 
# As a teacher, what have you done to promote your professional    competence?   ఒక ఉపాధ్యాయునిగా నీవు నీ వృత్తి    పరమైన సామర్థ్యాన్ని పెంచుకోవటానికి ఏమి చేసావు?  
   −
<span lang="EN-US">Teacher Professional
+
# Discuss in what ways the following can help you develop professionally.    Which ones contribute most to your professional development?
Development</span>
  −
# Discuss in what ways the following can help you develop professionally.    Which ones contribute most to your professional development?<span lang="EN-US">Teacher Professional Development</span>
      
క్రింది వాటి లో ఏ అంశాలు నీ వృత్తి పరమైన అభివృధి కి తోడ్పడతాయి.?
 
క్రింది వాటి లో ఏ అంశాలు నీ వృత్తి పరమైన అభివృధి కి తోడ్పడతాయి.?
Line 363: Line 346:  
గడిచిన కొన్ని సంవత్సరాలలో నీ బోధనా సిద్ధాంతాలలో కలిగిన మార్పులు ఏమిటి?
 
గడిచిన కొన్ని సంవత్సరాలలో నీ బోధనా సిద్ధాంతాలలో కలిగిన మార్పులు ఏమిటి?
    +
=== '''Learning Styles and Strategies of Learning''' ===
   −
'''Learning Styles and Strategies of Learning'''
+
==== '''Goal :'''   లక్ష్యం: ====
 
  −
 
  −
'''Goal :'''   లక్ష్యం:
  −
 
   
The component provides concept of learning styles and make familiar with strategies to be adopted in lesson transaction to generate maximum learning.  
 
The component provides concept of learning styles and make familiar with strategies to be adopted in lesson transaction to generate maximum learning.  
    
(ఈ భాగం అభ్యసన శైలులు మరియు వాటికి కావలసిన వ్యూహాలను తెలుసుకుని వాటిని అవలంబించటం గురించి తెలుపుతుంది)  
 
(ఈ భాగం అభ్యసన శైలులు మరియు వాటికి కావలసిన వ్యూహాలను తెలుసుకుని వాటిని అవలంబించటం గురించి తెలుపుతుంది)  
   −
The specific objectives are నిర్దిష్ట లక్ష్యాలు
+
The specific objectives are (నిర్దిష్ట లక్ష్యాలు)
   −
·        To provide concept clarity  
+
·        To provide concept clarity ∙ (విషయ స్పష్టత కల్పించటం)  
   −
∙ విషయ స్పష్టత కల్పించటం  
+
·        Designing classroom language tasks for effective teaching ( సమర్థవంతమైన బోధన కోసం తరగతి గది లో భాషా సంభంధ కృత్యాలను రూపొందించడం)
   −
·        Designing classroom language tasks for effective teaching (                          సమర్థవంతమైన బోధన కోసం తరగతి గది లో భాషా సంభంధ కృత్యాలను రూపొందించడం
+
==== '''Presentation:''' ====
 
+
* Give the '''Hand-out  1 a'''nd ask the participants to read    and write the styles of learning
 
+
* Ask them to present their completed task to the whole class.
 
+
* Ask them to list down various learning style and their features.'''Support:'''
 
  −
'''Presentation:'''  
  −
 
  −
* Give the '''Hand-out  1 a'''nd ask the participants to read    and write the styles of learning<span lang="EN-US">Teacher Professional Development</span>
  −
* Ask them to present their completed task to the whole class.<span lang="EN-US">Teacher Professional Development</span>
  −
* Ask them to list down various learning style and their features.<span lang="EN-US">Teacher Professional Development</span>
  −
 
  −
'''Support:'''
  −
 
  −
'''Hand-out'''
  −
 
  −
 
  −
'''Practice:'''  
      +
'''Hand-out'''
    +
==== '''Practice:''' ====
 
* Give the '''Hand-out 2'''and ask them to find specific learning    strategies to be adopted to support learning of their corresponding    styles.
 
* Give the '''Hand-out 2'''and ask them to find specific learning    strategies to be adopted to support learning of their corresponding    styles.
   −
<span lang="EN-US">Teacher Professional
+
* Display a PPT and highlight different learning styles, strategies    and procedure of helping learners.
Development</span>
  −
* Display a PPT and highlight different learning styles, strategies    and procedure of helping learners.<span lang="EN-US">Teacher Professional Development</span>
  −
 
      
'''Insight:'''  
 
'''Insight:'''  
    
·       Give teacher input handout and ask
 
·       Give teacher input handout and ask
      
'''Generate:'''  
 
'''Generate:'''  
   −
* Emphasize the point that it is imperative for each teacher to    understand learner’s learning styles<span lang="EN-US">Teacher Professional Development</span>
+
* Emphasize the point that it is imperative for each teacher to    understand learner’s learning styles
 
* Tell them that activities conducted in classroom have to match with    each type of learners’ learning style.'''<u><span lang="EN-US"></span></u>'''
 
* Tell them that activities conducted in classroom have to match with    each type of learners’ learning style.'''<u><span lang="EN-US"></span></u>'''
 
* Ask them to make a list of strategies for their classroom practices.'''<u><span lang="EN-US"></span></u>'''
 
* Ask them to make a list of strategies for their classroom practices.'''<u><span lang="EN-US"></span></u>'''
      
'''Hand-out – 1'''
 
'''Hand-out – 1'''
    
'''Learning Styles'''  (అభ్యసన శైలి)  
 
'''Learning Styles'''  (అభ్యసన శైలి)  
      
'''Given below are some ways of teaching different types of learners. Write the name of style against the teaching strategy.'''
 
'''Given below are some ways of teaching different types of learners. Write the name of style against the teaching strategy.'''
Line 431: Line 394:  
|
 
|
 
|-
 
|-
|3. Involve in activities which  demand manipulation, assemble objects, materials. Conduct field trip.  Encourage taking notes during talks and discussion.
+
|3. Involve in activities which  demand manipulation, assemble objects, materials.  
 +
Conduct field trip.  Encourage taking notes during talks and discussion.
 
|
 
|
 
|-
 
|-
|4. Give oral instructions. Help  brain storming. Engage learners in reporting orally. Encourage lot of peer  interaction.
+
|4. Give oral instructions. Help  brain storming. Engage learners in reporting orally.  
 +
Encourage lot of peer  interaction.
 
|
 
|
 
|}
 
|}
 
+
* What    are learning styles and strategies then?
 
+
* How    can we identify which styles and strategies a learner adopts?
* What    are learning styles and strategies then?<span lang="EN-US">Teacher Professional Development</span>
  −
* How    can we identify which styles and strategies a learner adopts?<span lang="EN-US">Teacher Professional Development</span>
       
RIESI
87

edits