Anonymous

Changes

From Karnataka Open Educational Resources
no edit summary
Line 195: Line 195:  
      - Use this paintbrush in art class.
 
      - Use this paintbrush in art class.
   −
5.     Interrogative Adjectives - These adjectives are used to ask questions about nouns or in relation to nouns, they are - What, Which and Whose.
+
=== 5.     Interrogative Adjectives - ===
 +
These adjectives are used to ask questions about nouns or in relation to nouns, they are - What, Which and Whose.
    
ಗಳನ್ನು ನಾಮಪದಗಳ ಬಗ್ಗೆ ಅಥವಾ ನಾಮಪದಗಳಿಗೆ ಸಂಬಂಧಿಸಿದಂತೆ ಪ್ರಶ್ನೆಗಳನ್ನು ಕೇಳಲು ಬಳಸಲಾಗುತ್ತದೆ , ಅವುಗಳು - ಯಾವುದು , ಯಾವುದು ಮತ್ತು ಯಾರದ್ದು.
 
ಗಳನ್ನು ನಾಮಪದಗಳ ಬಗ್ಗೆ ಅಥವಾ ನಾಮಪದಗಳಿಗೆ ಸಂಬಂಧಿಸಿದಂತೆ ಪ್ರಶ್ನೆಗಳನ್ನು ಕೇಳಲು ಬಳಸಲಾಗುತ್ತದೆ , ಅವುಗಳು - ಯಾವುದು , ಯಾವುದು ಮತ್ತು ಯಾರದ್ದು.
   −
<nowiki>https://youtu.be/bg1_3MpLiOY</nowiki>
+
https://youtu.be/bg1_3MpLiOY
 
  −
Verb ಕ್ರಿಯಾಪದ
      +
== Verb ಕ್ರಿಯಾಪದ ==
 
This is the most important part of a speech, for without a verb, a sentence would not exist. Simply put, this is a word that shows an action (physical or mental) or state of being of the subject in a sentence or state of having something.
 
This is the most important part of a speech, for without a verb, a sentence would not exist. Simply put, this is a word that shows an action (physical or mental) or state of being of the subject in a sentence or state of having something.
   Line 209: Line 209:  
Examples of “State of Being Verbs”: am, is, was, are, and were
 
Examples of “State of Being Verbs”: am, is, was, are, and were
   −
Sample Sentences:
+
==== Sample Sentences: ====
 
   
* As usual, the Pakistan team lost to India.
 
* As usual, the Pakistan team lost to India.
 
* The italicized word expresses the action of the subject “Pakistan team.”
 
* The italicized word expresses the action of the subject “Pakistan team.”
Line 217: Line 216:  
* The verb “are” refers to the state of being of the pronoun “they,” which is the subject in the sentence.
 
* The verb “are” refers to the state of being of the pronoun “they,” which is the subject in the sentence.
   −
<nowiki>https://youtu.be/bg1_3MpLiOY</nowiki>
+
https://youtu.be/bg1_3MpLiOY
 
  −
Adverb ಕ್ರಿಯಾವಿಶೇಷಣ
      +
== Adverb ಕ್ರಿಯಾವಿಶೇಷಣ ==
 
Just like adjectives, adverbs are also used to describe words, but the difference is that adverbs describe adjectives, verbs, or another adverb.
 
Just like adjectives, adverbs are also used to describe words, but the difference is that adverbs describe adjectives, verbs, or another adverb.
    
ವಿಶೇಷಣಗಳಂತೆಯೇ, ಕ್ರಿಯಾವಿಶೇಷಣಗಳನ್ನು ಪದಗಳನ್ನು ವಿವರಿಸಲು ಬಳಸಲಾಗುತ್ತದೆ, ಆದರೆ ವ್ಯತ್ಯಾಸವೆಂದರೆ ಕ್ರಿಯಾವಿಶೇಷಣಗಳು ವಿಶೇಷಣಗಳು, ಕ್ರಿಯಾಪದಗಳು ಅಥವಾ ಇನ್ನೊಂದು ಕ್ರಿಯಾವಿಶೇಷಣವನ್ನು ವಿವರಿಸುತ್ತದೆ.
 
ವಿಶೇಷಣಗಳಂತೆಯೇ, ಕ್ರಿಯಾವಿಶೇಷಣಗಳನ್ನು ಪದಗಳನ್ನು ವಿವರಿಸಲು ಬಳಸಲಾಗುತ್ತದೆ, ಆದರೆ ವ್ಯತ್ಯಾಸವೆಂದರೆ ಕ್ರಿಯಾವಿಶೇಷಣಗಳು ವಿಶೇಷಣಗಳು, ಕ್ರಿಯಾಪದಗಳು ಅಥವಾ ಇನ್ನೊಂದು ಕ್ರಿಯಾವಿಶೇಷಣವನ್ನು ವಿವರಿಸುತ್ತದೆ.
   −
The different types of adverbs are: ಕ್ರಿಯಾವಿಶೇಷಣಗಳ ವಿವಿಧ ಪ್ರಕಾರಗಳು:
+
=== The different types of adverbs are: ಕ್ರಿಯಾವಿಶೇಷಣಗಳ ವಿವಿಧ ಪ್ರಕಾರಗಳು: ===
   −
* Adverb of Manner– this refers to how something happens or how an action is done.
+
=== Adverb of Manner– ===
 +
This refers to how something happens or how an action is done.
 
* ಮ್ಯಾನರ್ ಕ್ರಿಯಾವಿಶೇಷಣ - ಇದು ಹೇಗೆ ಸಂಭವಿಸುತ್ತದೆ ಅಥವಾ ಹೇಗೆ ಕ್ರಿಯೆಯನ್ನು ಮಾಡಲಾಗುತ್ತದೆ ಎಂಬುದನ್ನು ಸೂಚಿಸುತ್ತದೆ.
 
* ಮ್ಯಾನರ್ ಕ್ರಿಯಾವಿಶೇಷಣ - ಇದು ಹೇಗೆ ಸಂಭವಿಸುತ್ತದೆ ಅಥವಾ ಹೇಗೆ ಕ್ರಿಯೆಯನ್ನು ಮಾಡಲಾಗುತ್ತದೆ ಎಂಬುದನ್ನು ಸೂಚಿಸುತ್ತದೆ.
* Example: Amala danced gracefully.
     −
* Adverb of Time- this states “when” something happens or “when” it is done.
+
==== Example: ====
* Time ನ ಕ್ರಿಯಾವಿಶೇಷಣ - ಇದು "ಯಾವಾಗ" ಏನಾದರೂ ಸಂಭವಿಸುತ್ತದೆ ಅಥವಾ "ಯಾವಾಗ" ಎಂದು ಹೇಳುತ್ತದೆ.
+
* Amala danced gracefully.
* Example: She came yesterday.
+
 
* Adverb of Frequency- This states “how often” an action is done
+
=== Adverb of Time- ===
 +
* this states “when” something happens or “when” it is done.
 +
 
 +
=== Time ನ ಕ್ರಿಯಾವಿಶೇಷಣ - ===
 +
* ಇದು "ಯಾವಾಗ" ಏನಾದರೂ ಸಂಭವಿಸುತ್ತದೆ ಅಥವಾ "ಯಾವಾಗ" ಎಂದು ಹೇಳುತ್ತದೆ.
 +
 
 +
==== Example: ====
 +
* She came yesterday.
 +
 
 +
=== Adverb of Frequency- ===
 +
* This states “how often” an action is done
 
* ಆವರ್ತನದ ಕ್ರಿಯಾವಿಶೇಷಣ- ಇದು ಕ್ರಿಯೆಯನ್ನು "ಎಷ್ಟು ಬಾರಿ" ಮಾಡಲಾಗುತ್ತದೆ ಎಂದು ಹೇಳುತ್ತದೆ
 
* ಆವರ್ತನದ ಕ್ರಿಯಾವಿಶೇಷಣ- ಇದು ಕ್ರಿಯೆಯನ್ನು "ಎಷ್ಟು ಬಾರಿ" ಮಾಡಲಾಗುತ್ತದೆ ಎಂದು ಹೇಳುತ್ತದೆ
* Examples: She comes here daily
     −
* Adverb of Place– this tells something about “where” something happens or “where” something is done.
+
==== Examples: ====
 +
* She comes here daily
 +
 
 +
=== Adverb of Place– ===
 +
* this tells something about “where” something happens or “where” something is done.
    
ಸ್ಥಳದ ಕ್ರಿಯಾವಿಶೇಷಣ - ಇದು "ಎಲ್ಲಿ" ಏನಾದರೂ ಸಂಭವಿಸುತ್ತದೆ ಅಥವಾ "ಎಲ್ಲಿ" ಏನನ್ನಾದರೂ ಮಾಡಲಾಗುತ್ತದೆ ಎಂಬುದರ ಕುರಿತು ಹೇಳುತ್ತದೆ.
 
ಸ್ಥಳದ ಕ್ರಿಯಾವಿಶೇಷಣ - ಇದು "ಎಲ್ಲಿ" ಏನಾದರೂ ಸಂಭವಿಸುತ್ತದೆ ಅಥವಾ "ಎಲ್ಲಿ" ಏನನ್ನಾದರೂ ಮಾಡಲಾಗುತ್ತದೆ ಎಂಬುದರ ಕುರಿತು ಹೇಳುತ್ತದೆ.
   −
* Example:  Of course, I looked everywhere!
+
==== Example:   ====
 +
* Of course, I looked everywhere!
    
* Adverb of Degree– this states the intensity or the degree to which a specific thing happens or is done.
 
* Adverb of Degree– this states the intensity or the degree to which a specific thing happens or is done.
Line 248: Line 260:  
ಪದವಿಯ ಕ್ರಿಯಾವಿಶೇಷಣ - ಇದು ಒಂದು ನಿರ್ದಿಷ್ಟ ವಿಷಯ ಸಂಭವಿಸುವ ಅಥವಾ ಮಾಡುವ ತೀವ್ರತೆ ಅಥವಾ ಮಟ್ಟವನ್ನು ಹೇಳುತ್ತದೆ.
 
ಪದವಿಯ ಕ್ರಿಯಾವಿಶೇಷಣ - ಇದು ಒಂದು ನಿರ್ದಿಷ್ಟ ವಿಷಯ ಸಂಭವಿಸುವ ಅಥವಾ ಮಾಡುವ ತೀವ್ರತೆ ಅಥವಾ ಮಟ್ಟವನ್ನು ಹೇಳುತ್ತದೆ.
   −
* Example: The child is very talented.
+
==== Example: ====
 +
* The child is very talented.
   −
<nowiki>https://youtu.be/bg1_3MpLiOY</nowiki>
+
https://youtu.be/bg1_3MpLiOY
 
  −
Preposition ಪೂರ್ವಭಾವಿ
      +
== Preposition ಪೂರ್ವಭಾವಿ ==
 
This part of a speech basically refers to words that specify location or time. They also relate the subject to the other parts of speech.
 
This part of a speech basically refers to words that specify location or time. They also relate the subject to the other parts of speech.
    
ಭಾಷಣದ ಈ ಭಾಗವು ಮೂಲತಃ ಸ್ಥಳ ಅಥವಾ ಸಮಯವನ್ನು ಸೂಚಿಸುವ ಪದಗಳನ್ನು ಸೂಚಿಸುತ್ತದೆ. ಅವರು ಭಾಷಣದ ಇತರ ಭಾಗಗಳಿಗೆ ವಿಷಯವನ್ನು ಸಹ ಸಂಬಂಧಿಸುತ್ತಾರೆ.
 
ಭಾಷಣದ ಈ ಭಾಗವು ಮೂಲತಃ ಸ್ಥಳ ಅಥವಾ ಸಮಯವನ್ನು ಸೂಚಿಸುವ ಪದಗಳನ್ನು ಸೂಚಿಸುತ್ತದೆ. ಅವರು ಭಾಷಣದ ಇತರ ಭಾಗಗಳಿಗೆ ವಿಷಯವನ್ನು ಸಹ ಸಂಬಂಧಿಸುತ್ತಾರೆ.
   −
Examples of Prepositions: above, below, of, in, outside, before, near, and since
+
==== Examples of Prepositions: ====
 
+
above, below, of, in, outside, before, near, and since
Sample Sentences:
      +
==== Sample Sentences: ====
 
* Manoj is hiding under the bed.
 
* Manoj is hiding under the bed.
    
* This book belongs to him
 
* This book belongs to him
   −
<nowiki>https://youtu.be/KssLpupGSmg</nowiki>
+
https://youtu.be/KssLpupGSmg
 
  −
Conjunction ಸಂಯೋಗ
      +
== Conjunction ಸಂಯೋಗ ==
 
The conjunction is a part of a speech which joins words, phrases, or clauses together.
 
The conjunction is a part of a speech which joins words, phrases, or clauses together.
   Line 276: Line 287:  
Examples of Conjunctions:  and, yet, but, for, nor, or, and so
 
Examples of Conjunctions:  and, yet, but, for, nor, or, and so
   −
Sample Sentences:
+
=== Sample Sentences: ===
 
   
* This cup of tea is delicious and very soothing.
 
* This cup of tea is delicious and very soothing.
 
* Reena has started again because she failed the driving test.
 
* Reena has started again because she failed the driving test.
Line 284: Line 294:  
The italicized words in the sentences above are some examples of conjunctions.
 
The italicized words in the sentences above are some examples of conjunctions.
   −
<nowiki>https://youtu.be/KssLpupGSmg</nowiki>
+
==== https://youtu.be/KssLpupGSmg ====
 
  −
Interjection ಪ್ರಕ್ಷೇಪಣ
      +
== Interjection ಪ್ರಕ್ಷೇಪಣ ==
 
This part of a speech refers to words which express emotions. Since interjections are commonly used to convey strong emotions, they are usually followed by an exclamation mark.
 
This part of a speech refers to words which express emotions. Since interjections are commonly used to convey strong emotions, they are usually followed by an exclamation mark.
    
ಮಾತಿನ ಈ ಭಾಗವು ಭಾವನೆಗಳನ್ನು ವ್ಯಕ್ತಪಡಿಸುವ ಪದಗಳನ್ನು ಸೂಚಿಸುತ್ತದೆ. ಬಲವಾದ ಭಾವನೆಗಳನ್ನು ತಿಳಿಸಲು ಮಧ್ಯಸ್ಥಿಕೆಗಳನ್ನು ಸಾಮಾನ್ಯವಾಗಿ ಬಳಸುವುದರಿಂದ, ಅವುಗಳನ್ನು ಸಾಮಾನ್ಯವಾಗಿ ಆಶ್ಚರ್ಯಸೂಚಕ ಚಿಹ್ನೆಯಿಂದ ಅನುಸರಿಸಲಾಗುತ್ತದೆ.
 
ಮಾತಿನ ಈ ಭಾಗವು ಭಾವನೆಗಳನ್ನು ವ್ಯಕ್ತಪಡಿಸುವ ಪದಗಳನ್ನು ಸೂಚಿಸುತ್ತದೆ. ಬಲವಾದ ಭಾವನೆಗಳನ್ನು ತಿಳಿಸಲು ಮಧ್ಯಸ್ಥಿಕೆಗಳನ್ನು ಸಾಮಾನ್ಯವಾಗಿ ಬಳಸುವುದರಿಂದ, ಅವುಗಳನ್ನು ಸಾಮಾನ್ಯವಾಗಿ ಆಶ್ಚರ್ಯಸೂಚಕ ಚಿಹ್ನೆಯಿಂದ ಅನುಸರಿಸಲಾಗುತ್ತದೆ.
   −
Examples of Interjections:
+
==== Examples of Interjections: ====
 
   
Sample Sentences:
 
Sample Sentences:
   Line 300: Line 308:  
* Hey! How are you!
 
* Hey! How are you!
   −
<nowiki>https://youtu.be/KssLpupGSmg</nowiki>
+
'''https://youtu.be/KssLpupGSmg'''
 
[[Category:CELT in Kannada]]
 
[[Category:CELT in Kannada]]
 
[[Category:Kn Language Work]]
 
[[Category:Kn Language Work]]
 
[[Category:RIESI]]
 
[[Category:RIESI]]
 
  <bs:pageaccess groups="RIESI" />
 
  <bs:pageaccess groups="RIESI" />
RIESI
45

edits