Line 2: |
Line 2: |
| '''The sessions on reading aim to…''' | | '''The sessions on reading aim to…''' |
| | | |
− | * activate reading skills and sub-skills at the level of proficiency and pedagogy
| + | # activate reading skills and sub-skills at the level of proficiency and pedagogy |
| + | # cultivate interest in reading and to inculcate effective reading habits |
| + | # develop creative and critical thinking skills using interesting, relevant texts |
| + | # develop new techniques and to design tasks and activities to enhance second language learners’ reading skill |
| + | # assess learners’ reading skill |
| | | |
− | * cultivate interest in reading and to inculcate effective reading habits
| + | # బోధన స్థాయి లో పఠన నైపుణ్యాలు మరియు ఉపనైపుణ్యాల లో ప్రావీణ్యత ను ప్రోత్సహించటం. |
− | * develop creative and critical thinking skills using interesting, relevant texts
| + | # చదవడంలోఆసక్తినిపెంపొందించుతూ సమర్థవంతమైనపఠనఅలవాట్లనుపెంపొందించుట. |
− | | + | # ఆసక్తికరమైనవిషయాలను చదవటం ద్వారా సృజనాత్మక మరియు విమర్శనాత్మక ఆలోచనా నైపుణ్యాలను పెంపొందించుట. |
− | * develop new techniques and to design tasks and activities to enhance second language learners’ reading skill
| + | # కొత్త సాంకేతికత ను వినియోగిస్తూ వివిధ అభ్యాసాలుమరియుకృత్యాల ద్వారా ద్వితీయ భాష అభ్యాసకుల పఠననైపుణ్యాన్నిపెంపొందించుట. |
− | | + | # అభ్యాసకులపఠననైపుణ్యాన్నిఅంచనావేయుట . |
− | * assess learners’ reading skill
| |
− | | |
− | * '''బోధన స్థాయి లో పఠన నైపుణ్యాలు మరియు ఉపనైపుణ్యాల లో ప్రావీణ్యత ను ప్రోత్సహించటం. '''
| |
− | | |
− | * '''చదవడంలోఆసక్తినిపెంపొందించుతూ సమర్థవంతమైనపఠనఅలవాట్లనుపెంపొందించుట.'''
| |
− | * '''ఆసక్తికరమైనవిషయాలను చదవటం ద్వారా సృజనాత్మక మరియు విమర్శనాత్మక ఆలోచనా నైపుణ్యాలను పెంపొందించుట.'''
| |
− | * '''కొత్త సాంకేతికత ను వినియోగిస్తూ వివిధ అభ్యాసాలుమరియుకృత్యాల ద్వారా ద్వితీయ భాష అభ్యాసకుల పఠననైపుణ్యాన్నిపెంపొందించుట.'''
| |
− | * '''అభ్యాసకులపఠననైపుణ్యాన్నిఅంచనావేయుట''' .
| |
| | | |
| == '''''COMPONENTS''''' == | | == '''''COMPONENTS''''' == |
Line 26: |
Line 22: |
| * SESSION 5: Assessment of Reading | | * SESSION 5: Assessment of Reading |
| | | |
− | '''సెషన్ 1: యువ అభ్యాసకులలో పఠనాన్ ని అభివృద్ధి చేయడానికి చిత్రాలను ఉపయోగించడం •'''
| + | సెషన్ 1: యువ అభ్యాసకులలో పఠనాన్ ని అభివృద్ధి చేయడానికి చిత్రాలను ఉపయోగించడం • |
| | | |
− | ''' సెషన్ 2: ప్రారంభకులకు పఠన కృత్యాలు మరియు కార్యకలాపాలు •'''
| + | సెషన్ 2: ప్రారంభకులకు పఠన కృత్యాలు మరియు కార్యకలాపాలు • |
| | | |
− | ''' సెషన్ 3: పెద్ద పుస్తకాలు, ప్రామాణికమైన పదార్థాలు మరియు అధిక ఫ్రీక్వెన్సీ పదాలు •'''
| + | సెషన్ 3: పెద్ద పుస్తకాలు, ప్రామాణికమైన పదార్థాలు మరియు అధిక ఫ్రీక్వెన్సీ పదాలు • |
| | | |
− | ''' సెషన్ 4: చదివి అర్థంచేసుకోగల నైపుణ్యన్ని పెంపొందించడానికి వ్యూహాలు. '''
| + | సెషన్ 4: చదివి అర్థంచేసుకోగల నైపుణ్యన్ని పెంపొందించడానికి వ్యూహాలు. |
| | | |
− | ''' సెషన్ 5: పఠన నైపుణ్య మూల్యాంకనం.'''
| + | సెషన్ 5: పఠన నైపుణ్య మూల్యాంకనం. |
| | | |
| * ''“Reading is to mind what exercise is to the body”(Richard Steele)'' ''“''శరీరానికివ్యాయామం ఏటువంటిదో మనసుకు పఠనం అటువంటిది ” (రిచర్డ్స్టీల్) ''“''Reading without reflecting is like eating without digesting.” (Edmund Brurke) Being able to READ, to connect the meanings/ideas between words and between sentences can help the learner to understand a text. READING is not merely decoding. The learner should be able to decode, but also become a meaning-maker, a text-user and a text critic. Reading occupies a very significant place in one’s life. It is considered the most effective means of learning a language, especially English. | | * ''“Reading is to mind what exercise is to the body”(Richard Steele)'' ''“''శరీరానికివ్యాయామం ఏటువంటిదో మనసుకు పఠనం అటువంటిది ” (రిచర్డ్స్టీల్) ''“''Reading without reflecting is like eating without digesting.” (Edmund Brurke) Being able to READ, to connect the meanings/ideas between words and between sentences can help the learner to understand a text. READING is not merely decoding. The learner should be able to decode, but also become a meaning-maker, a text-user and a text critic. Reading occupies a very significant place in one’s life. It is considered the most effective means of learning a language, especially English. |
Line 42: |
Line 38: |
| These sessions emphasize on developing reading skills both at the proficiency level and the pedagogical level by introducing various discour''ses to enhance reading-skills, updating latest teaching methods, exploring and interacting with the text-book.'' | | These sessions emphasize on developing reading skills both at the proficiency level and the pedagogical level by introducing various discour''ses to enhance reading-skills, updating latest teaching methods, exploring and interacting with the text-book.'' |
| | | |
− | '''''ఈసెషన్లుపఠన నైపుణ్యస్థాయిఅభివృద్ధిచేయడంపై కేంద్రీకృతమై ఉన్నాయి. పఠననైపుణ్యాలను పెంపొందించడానికి వివిధ ఉపన్యాసాలను పరిచయం చేయడం ద్వారా బోధనాస్థాయి, నూతన బోధనాపద్ధతులు, టెక్స్ట్-బుక్ని శోధిస్తూ అభిప్రాయాలను వ్యక్త పరచటం.'''''
| + | ''ఈసెషన్లుపఠన నైపుణ్యస్థాయిఅభివృద్ధిచేయడంపై కేంద్రీకృతమై ఉన్నాయి. పఠననైపుణ్యాలను పెంపొందించడానికి వివిధ ఉపన్యాసాలను పరిచయం చేయడం ద్వారా బోధనాస్థాయి, నూతన బోధనాపద్ధతులు, టెక్స్ట్-బుక్ని శోధిస్తూ అభిప్రాయాలను వ్యక్త పరచటం'''.''''' |
| [[Category:CELT in Telugu]] | | [[Category:CELT in Telugu]] |
| [[Category:Te Reading]] | | [[Category:Te Reading]] |
| [[Category:RIESI]] | | [[Category:RIESI]] |
| <bs:pageaccess groups="RIESI" /> | | <bs:pageaccess groups="RIESI" /> |