Line 6: |
Line 6: |
| The participants are divided in to 5 groups. The facilitator holds a brief discussion on high frequency words and then assigned each group to list out the structural words as given below. | | The participants are divided in to 5 groups. The facilitator holds a brief discussion on high frequency words and then assigned each group to list out the structural words as given below. |
| | | |
− | Group1 : Pronuons Group2: Auxiliary verbs Group3: Simple Prepositions Group4: simple cunjuctions Group5 : questioning words | + | പങ്കെടുക്കുന്നവരെ 5 ഗ്രൂപ്പുകളായി തിരിക്കുന്നു . ഫെസിലിറ്റേറ്റർ ഉയർന്ന ആവൃത്തിയുള്ള വാക്കുകളെക്കുറിച്ച് ഒരു ഹ്രസ്വ ചർച്ച നടത്തുന്നു, തുടർന്ന് ചുവടെ നൽകിയിരിക്കുന്ന ഘടനാപരമായ വാക്കുകൾ പട്ടികപ്പെടുത്താൻ ഓരോ ഗ്രൂപ്പിനെയും ചുമതലപ്പെടുത്തുന്നു . |
| + | |
| + | Group1 : Pronuons Group2: Auxiliary verbs Group3: Simple Prepositions Group 4: simple conjunctions Group 5 : questioning words |
| | | |
| After that groups present their list to the whole class, facilitator displays the high frequency words chart and briefs about the importance. | | After that groups present their list to the whole class, facilitator displays the high frequency words chart and briefs about the importance. |
Line 14: |
Line 16: |
| | | |
| == Task B - Working with the text == | | == Task B - Working with the text == |
− | The facilitator select the story from the English textbook. Divides the participants in to pairs, and gives one partner (A) comprehension questions and asks him/her to construct a story based on those comprehension questions. The facilitator gives the other partner (B) the original story from the textbook and asks him/her to read silently. | + | താഴെ തന്നിരിക്കുന്ന വാചകങ്ങൾ വായിച്ചു സിനിമയുടെ പേര് പറയാമോ? |
| + | |
| + | മലയാളി പ്രേക്ഷകര് അങ്ങനെ മറക്കാൻ ഇടയില്ലാത്തൊരു ദിവസമാണ് ആഗസ്റ്റ് 2. ജോർജുകുട്ടിയും കുടുംബവും ധ്യാനത്തിനുപോയത്. സിനിമയിൽ ഒരു തിയതിക്ക് ഇത്രയധികം പ്രാധാന്യം ഉണ്ടാകുന്നതും അത് പ്രേക്ഷകരിൽ ചർച്ചയാകുന്നതും ഈ സിനിമയിലൂടെയാണ് |
| + | |
| + | സിനിമയിലൂടെയാണ് |
| + | |
| + | The facilitator selects the story from the English textbook. Divides the participants into pairs, and gives one partner (A) comprehension questions and asks him/her to construct a story based on those comprehension questions. The facilitator gives the other partner (B) the original story from the textbook and asks him/her to read silently. |
| | | |
| Partner A , who has constructed the story, narrates it to partner B. Partner B listens and then narrates the original story to partner A. Both of them compare and contrast the two stories. | | Partner A , who has constructed the story, narrates it to partner B. Partner B listens and then narrates the original story to partner A. Both of them compare and contrast the two stories. |
| + | |
| + | ഇംഗ്ലീഷ് പാഠപുസ്തകത്തിൽ നിന്ന് ഫെസിലിറ്റേറ്റർ കഥ തിരഞ്ഞെടുക്കുന്നു. പങ്കാളികളെ ജോഡികളായി വിഭജിക്കുകയും ഒരു പങ്കാളിക്ക് (എ) കോംപ്രിഹെൻഷൻ ചോദ്യങ്ങൾ നൽകുകയും ആ കോംപ്രഹെൻഷൻ ചോദ്യങ്ങളെ അടിസ്ഥാനമാക്കി ഒരു സ്റ്റോറി നിർമ്മിക്കാൻ അവരോട് ആവശ്യപ്പെടുകയും ചെയ്യുന്നു. ഫെസിലിറ്റേറ്റർ മറ്റ് പങ്കാളിക്ക് (ബി) പാഠപുസ്തകത്തിൽ നിന്നുള്ള യഥാർത്ഥ കഥ നൽകുകയും അവനോട്/അവളോട് നിശബ്ദമായി വായിക്കാൻ ആവശ്യപ്പെടുകയും ചെയ്യുന്നു. |
| + | |
| + | കഥ നിർമ്മിച്ച പങ്കാളി A , അത് പങ്കാളി B യോട് വിവരിക്കുന്നു. പാർട്ണർ B അത് കേൾക്കുകയും തുടർന്ന് A പങ്കാളിയോട് യഥാർത്ഥ കഥ വിവരിക്കുകയും ചെയ്യുന്നു. ഇരുവരും രണ്ട് കഥകളും താരതമ്യം ചെയ്തു വൈപരീത്യം കണ്ടുപിടിക്കുന്നു. |
| | | |
| == Task C == | | == Task C == |
Line 30: |
Line 42: |
| | | |
| Determine what will be the important points or questions (Final Thoughts). | | Determine what will be the important points or questions (Final Thoughts). |
| + | |
| + | മുഴുവൻ വാചകവും വായിക്കുന്നതിന് മുമ്പ്, തലക്കെട്ട്, ഉപശീർഷകങ്ങൾ, വിഷ്വലുകൾ (ചാർട്ടുകൾ, ഗ്രാഫുകൾ, ഫോട്ടോകൾ, ആർട്ട്), ബോൾഡ് ഫോണ്ടിലുള്ള വാക്കുകൾ, ആദ്യത്തേതും അവസാനത്തേതും എന്നിവ നോക്കി വായനയെ സ്കാൻ ചെയ്യാൻ പങ്കെടുക്കുന്നവർ ജോഡികളായി പ്രവർത്തിക്കുകയും .പ്രവർത്തിച്ചും ചർച്ചചെയ്തും |
| + | |
| + | വായന എന്തിനെക്കുറിച്ചായിരിക്കുമെന്ന് ധാരണ വരുത്തുന്നു. |
| + | |
| + | പങ്കെടുക്കുന്നവർ അവർ കണ്ടെത്തിയ നിരവധി വസ്തുതകൾ എഴുതുന്നു (വേഗതയുള്ള വസ്തുതകൾ). |
| + | |
| + | പ്രധാനപ്പെട്ട പോയിന്റുകളോ ചോദ്യങ്ങളോ എന്തായിരിക്കുമെന്ന് നിർണയിക്കുന്നു (അവസാന ചിന്തകൾ). |
| | | |
| '''Answer the following questions based on the article:''' | | '''Answer the following questions based on the article:''' |
Line 60: |
Line 80: |
| | | |
| == Task D: Strategies for promoting reading comprehension == | | == Task D: Strategies for promoting reading comprehension == |
− | '''Familiarize yourself with the following framework that can be used in the classroom to promote reading comprehension. Prepare a poster/use a chart and present a summary of the activities that can be conducted at different stages of reading.''' | + | '''Familiarize yourself with the following framework that can be used in the classroom to promote reading comprehension. Prepare a poster/use a chart and present a summary of the activities that can be conducted at different stages of reading.''' |
| + | |
| + | വായനാ ഗ്രഹണം പ്രോത്സാഹിപ്പിക്കുന്നതിന് ക്ലാസ്റൂമിൽ ഉപയോഗിക്കാവുന്ന ഇനിപ്പറയുന്ന ചട്ടക്കൂട് സ്വയം പരിചയപ്പെടുത്തുക. ഒരു പോസ്റ്റർ തയ്യാറാക്കുക/ഒരു ചാർട്ട് ഉപയോഗിക്കുക, വായനയുടെ വിവിധ ഘട്ടങ്ങളിൽ നടത്താവുന്ന പ്രവർത്തനങ്ങളുടെ ഒരു സംഗ്രഹം അവതരിപ്പിക്കുക. |
| | | |
| http://www.readingrockets.org/article/strategies-promote-comprehension | | http://www.readingrockets.org/article/strategies-promote-comprehension |
Line 78: |
Line 100: |
| | | |
| * Establish a purpose for reading. | | * Establish a purpose for reading. |
− | * Identify and discuss difficult words, phrases, and concepts in the text. | + | * Identify and discuss difficult words, phrases, and concepts in the text. |
− | * Preview the text (by surveying the title, illustrations, and unusual text structures) to make predictions about its content. | + | * Preview the text (by surveying the title, illustrations, and unusual text structures) to make predictions about its content. |
− | * Think, talk, and write about the topic of the text. | + | * Think, talk, and write about the topic of the text. |
| | | |
| === During Reading === | | === During Reading === |
| During reading, the teacher may: | | During reading, the teacher may: |
| | | |
− | * Remind students to use comprehension strategies as they read and to monitor their understanding. | + | * Remind students to use comprehension strategies as they read and to monitor their understanding. |
− | * Ask questions that keep students on track and focus their attention on main ideas and important points in the text. | + | * Ask questions that keep students on track and focus their attention on main ideas and important points in the text. |
− | * Focus attention on parts in a text that require students to make inferences. | + | * Focus attention on parts in a text that require students to make inferences. |
− | * Call on students to summarize key sections or events. | + | * Call on students to summarize key sections or events. |
− | * Encourage students to return to any predictions they have made before reading to see if they are confirmed by the text. | + | * Encourage students to return to any predictions they have made before reading to see if they are confirmed by the text. |
− | * Students, with some help from the teacher, may: | + | * Students, with some help from the teacher, may: |
− | * Determine and summarize important ideas and supportive details. | + | * Determine and summarize important ideas and supportive details. |
− | * Make connections between and among important ideas in the text. | + | * Make connections between and among important ideas in the text. |
− | * Integrate new ideas with existing background knowledge. | + | * Integrate new ideas with existing background knowledge. |
| * Ask themselves questions about the text. | | * Ask themselves questions about the text. |
| * Sequence events and ideas in the text. | | * Sequence events and ideas in the text. |
− | * Offer interpretations of and responses to the text. | + | * Offer interpretations of and responses to the text. |
− | * Check understanding by paraphrasing or restating important and/or difficult sentences and paragraphs. | + | * Check understanding by paraphrasing or restating important and/or difficult sentences and paragraphs. |
− | * Visualize characters, settings, or events in a text. | + | * Visualize characters, settings, or events in a text. |
| | | |
| === After Reading === | | === After Reading === |
Line 104: |
Line 126: |
| | | |
| * Guide discussion of the reading. | | * Guide discussion of the reading. |
− | * Ask students to recall and tell in their own words important parts of the text. | + | * Ask students to recall and tell in their own words important parts of the text. |
− | * Offer students opportunities to respond to the reading in various ways, including through writing, dramatic play, music, readers' theatre, videos, debate, or pantomime. | + | * Offer students opportunities to respond to the reading in various ways, including through writing, dramatic play, music, readers' theatre, videos, debate, or pantomime. |
− | * Students, with some help from the teacher, may: | + | * Students, with some help from the teacher, may: |
− | * Evaluate and discuss the ideas encountered in the text. | + | * Evaluate and discuss the ideas encountered in the text. |
− | * Apply and extend these ideas to other texts and real life situations. | + | * Apply and extend these ideas to other texts and real life situations. |
− | * Summarize what was read by retelling the main ideas. | + | * Summarize what was read by retelling the main ideas. |
| * Discuss ideas for further reading. | | * Discuss ideas for further reading. |
| | | |
| <bs:pageaccess groups="RIESI" /> | | <bs:pageaccess groups="RIESI" /> |