Changes

Jump to navigation Jump to search
no edit summary
Line 6: Line 6:  
The participants are divided in to 5 groups. The facilitator holds a brief discussion on high frequency words and then assigned each group to list out the structural words as given below.  
 
The participants are divided in to 5 groups. The facilitator holds a brief discussion on high frequency words and then assigned each group to list out the structural words as given below.  
   −
Group1 : Pronuons  Group2: Auxiliary verbs  Group3: Simple Prepositions Group4: simple cunjuctions         Group5 : questioning words
+
പങ്കെടുക്കുന്നവരെ 5 ഗ്രൂപ്പുകളായി തിരിക്കുന്നു . ഫെസിലിറ്റേറ്റർ ഉയർന്ന ആവൃത്തിയുള്ള വാക്കുകളെക്കുറിച്ച് ഒരു ഹ്രസ്വ ചർച്ച നടത്തുന്നു, തുടർന്ന് ചുവടെ നൽകിയിരിക്കുന്ന ഘടനാപരമായ വാക്കുകൾ പട്ടികപ്പെടുത്താൻ ഓരോ ഗ്രൂപ്പിനെയും ചുമതലപ്പെടുത്തുന്നു .
 +
 
 +
Group1 : Pronuons  Group2: Auxiliary verbs  Group3: Simple Prepositions Group 4: simple conjunctions         Group 5 : questioning words
    
After that groups present their list to the whole class, facilitator displays the high frequency words chart and briefs about the importance.
 
After that groups present their list to the whole class, facilitator displays the high frequency words chart and briefs about the importance.
Line 14: Line 16:     
== Task B - Working with the text ==
 
== Task B - Working with the text ==
The facilitator select the story from the English textbook. Divides the participants in to pairs, and gives one partner (A) comprehension questions and asks him/her to construct a story based on those comprehension questions. The facilitator gives the other partner (B) the original story from the textbook and asks him/her to read silently.
+
താഴെ തന്നിരിക്കുന്ന വാചകങ്ങൾ വായിച്ചു സിനിമയുടെ പേര് പറയാമോ?
 +
 
 +
മലയാളി പ്രേക്ഷകര്‍ അങ്ങനെ മറക്കാൻ ഇടയില്ലാത്തൊരു ദിവസമാണ് ആഗസ്റ്റ് 2. ജോർജുകുട്ടിയും കുടുംബവും ധ്യാനത്തിനുപോയത്. സിനിമയിൽ ഒരു തിയതിക്ക് ഇത്രയധികം പ്രാധാന്യം ഉണ്ടാകുന്നതും അത് പ്രേക്ഷകരിൽ ചർച്ചയാകുന്നതും ഈ സിനിമയിലൂടെയാണ്
 +
 
 +
സിനിമയിലൂടെയാണ്
 +
 
 +
The facilitator selects the story from the English textbook. Divides the participants into pairs, and gives one partner (A) comprehension questions and asks him/her to construct a story based on those comprehension questions. The facilitator gives the other partner (B) the original story from the textbook and asks him/her to read silently.
    
Partner A , who has constructed the story, narrates it to partner B. Partner B listens and then narrates the original story to partner A. Both of them compare and contrast the two stories.
 
Partner A , who has constructed the story, narrates it to partner B. Partner B listens and then narrates the original story to partner A. Both of them compare and contrast the two stories.
 +
 +
ഇംഗ്ലീഷ് പാഠപുസ്തകത്തിൽ നിന്ന് ഫെസിലിറ്റേറ്റർ കഥ തിരഞ്ഞെടുക്കുന്നു. പങ്കാളികളെ ജോഡികളായി വിഭജിക്കുകയും ഒരു പങ്കാളിക്ക് (എ) കോംപ്രിഹെൻഷൻ ചോദ്യങ്ങൾ നൽകുകയും ആ കോംപ്രഹെൻഷൻ ചോദ്യങ്ങളെ അടിസ്ഥാനമാക്കി ഒരു സ്റ്റോറി നിർമ്മിക്കാൻ അവരോട്  ആവശ്യപ്പെടുകയും ചെയ്യുന്നു. ഫെസിലിറ്റേറ്റർ മറ്റ് പങ്കാളിക്ക് (ബി) പാഠപുസ്തകത്തിൽ നിന്നുള്ള യഥാർത്ഥ കഥ നൽകുകയും അവനോട്/അവളോട് നിശബ്ദമായി വായിക്കാൻ ആവശ്യപ്പെടുകയും ചെയ്യുന്നു.
 +
 +
കഥ നിർമ്മിച്ച പങ്കാളി A , അത് പങ്കാളി B യോട് വിവരിക്കുന്നു. പാർട്ണർ B അത് കേൾക്കുകയും തുടർന്ന് A പങ്കാളിയോട് യഥാർത്ഥ കഥ വിവരിക്കുകയും ചെയ്യുന്നു. ഇരുവരും രണ്ട് കഥകളും താരതമ്യം  ചെയ്‌തു വൈപരീത്യം കണ്ടുപിടിക്കുന്നു.
    
== Task C ==
 
== Task C ==
Line 30: Line 42:     
Determine what will be the important points or questions (Final Thoughts).
 
Determine what will be the important points or questions (Final Thoughts).
 +
 +
മുഴുവൻ വാചകവും വായിക്കുന്നതിന് മുമ്പ്, തലക്കെട്ട്, ഉപശീർഷകങ്ങൾ, വിഷ്വലുകൾ (ചാർട്ടുകൾ, ഗ്രാഫുകൾ, ഫോട്ടോകൾ, ആർട്ട്), ബോൾഡ് ഫോണ്ടിലുള്ള  വാക്കുകൾ, ആദ്യത്തേതും അവസാനത്തേതും എന്നിവ നോക്കി വായനയെ സ്‌കാൻ ചെയ്യാൻ  പങ്കെടുക്കുന്നവർ  ജോഡികളായി പ്രവർത്തിക്കുകയും .പ്രവർത്തിച്ചും ചർച്ചചെയ്‌തും  
 +
 +
വായന എന്തിനെക്കുറിച്ചായിരിക്കുമെന്ന് ധാരണ വരുത്തുന്നു.
 +
 +
പങ്കെടുക്കുന്നവർ അവർ കണ്ടെത്തിയ നിരവധി വസ്തുതകൾ എഴുതുന്നു (വേഗതയുള്ള വസ്തുതകൾ).
 +
 +
പ്രധാനപ്പെട്ട പോയിന്റുകളോ ചോദ്യങ്ങളോ എന്തായിരിക്കുമെന്ന് നിർണയിക്കുന്നു  (അവസാന ചിന്തകൾ).
    
'''Answer the following questions based on the article:'''
 
'''Answer the following questions based on the article:'''
Line 60: Line 80:     
== Task D: Strategies for promoting reading comprehension ==
 
== Task D: Strategies for promoting reading comprehension ==
'''Familiarize yourself with the following framework that can be used in the classroom to promote reading comprehension. Prepare a poster/use a chart and present a summary of the activities that can be conducted at different stages of reading.'''  
+
'''Familiarize yourself with the following framework that can be used in the classroom to promote reading comprehension. Prepare a poster/use a chart and present a summary of the activities that can be conducted at different stages of reading.'''
 +
 
 +
വായനാ ഗ്രഹണം പ്രോത്സാഹിപ്പിക്കുന്നതിന് ക്ലാസ്റൂമിൽ ഉപയോഗിക്കാവുന്ന ഇനിപ്പറയുന്ന ചട്ടക്കൂട് സ്വയം പരിചയപ്പെടുത്തുക. ഒരു പോസ്റ്റർ തയ്യാറാക്കുക/ഒരു ചാർട്ട് ഉപയോഗിക്കുക, വായനയുടെ വിവിധ ഘട്ടങ്ങളിൽ നടത്താവുന്ന പ്രവർത്തനങ്ങളുടെ ഒരു സംഗ്രഹം അവതരിപ്പിക്കുക.
    
http://www.readingrockets.org/article/strategies-promote-comprehension
 
http://www.readingrockets.org/article/strategies-promote-comprehension
Line 78: Line 100:     
* Establish a purpose for reading.
 
* Establish a purpose for reading.
* Identify and discuss difficult words, phrases, and concepts in the text.
+
* Identify and discuss difficult words, phrases, and concepts in the text.
* Preview the text (by surveying the title, illustrations, and unusual text structures) to make predictions about its content.
+
* Preview the text (by surveying the title, illustrations, and unusual text structures) to make predictions about its content.
* Think, talk, and write about the topic of the text.
+
* Think, talk, and write about the topic of the text.
    
=== During Reading ===
 
=== During Reading ===
 
During reading, the teacher may:
 
During reading, the teacher may:
   −
* Remind students to use comprehension strategies as they read and to monitor their understanding.
+
* Remind students to use comprehension strategies as they read and to monitor their understanding.
* Ask questions that keep students on track and focus their attention on main ideas and important points in the text.
+
* Ask questions that keep students on track and focus their attention on main ideas and important points in the text.
* Focus attention on parts in a text that require students to make inferences.
+
* Focus attention on parts in a text that require students to make inferences.
* Call on students to summarize key sections or events.
+
* Call on students to summarize key sections or events.
* Encourage students to return to any predictions they have made before reading to see if they are confirmed by the text.
+
* Encourage students to return to any predictions they have made before reading to see if they are confirmed by the text.
* Students, with some help from the teacher, may:
+
* Students, with some help from the teacher, may:
* Determine and summarize important ideas and supportive details.
+
* Determine and summarize important ideas and supportive details.
* Make connections between and among important ideas in the text.
+
* Make connections between and among important ideas in the text.
* Integrate new ideas with existing background knowledge.
+
* Integrate new ideas with existing background knowledge.
 
* Ask themselves questions about the text.
 
* Ask themselves questions about the text.
 
* Sequence events and ideas in the text.
 
* Sequence events and ideas in the text.
* Offer interpretations of and responses to the text.
+
* Offer interpretations of and responses to the text.
* Check understanding by paraphrasing or restating important and/or difficult sentences and paragraphs.
+
* Check understanding by paraphrasing or restating important and/or difficult sentences and paragraphs.
* Visualize characters, settings, or events in a text.
+
* Visualize characters, settings, or events in a text.
    
=== After Reading ===
 
=== After Reading ===
Line 104: Line 126:     
* Guide discussion of the reading.
 
* Guide discussion of the reading.
* Ask students to recall and tell in their own words important parts of the text.
+
* Ask students to recall and tell in their own words important parts of the text.
* Offer students opportunities to respond to the reading in various ways, including through writing, dramatic play, music, readers' theatre, videos, debate, or pantomime.
+
* Offer students opportunities to respond to the reading in various ways, including through writing, dramatic play, music, readers' theatre, videos, debate, or pantomime.
* Students, with some help from the teacher, may:
+
* Students, with some help from the teacher, may:
* Evaluate and discuss the ideas encountered in the text.
+
* Evaluate and discuss the ideas encountered in the text.
* Apply and extend these ideas to other texts and real life situations.
+
* Apply and extend these ideas to other texts and real life situations.
* Summarize what was read by retelling the main ideas.
+
* Summarize what was read by retelling the main ideas.
 
* Discuss ideas for further reading.
 
* Discuss ideas for further reading.
    
<bs:pageaccess groups="RIESI" />
 
<bs:pageaccess groups="RIESI" />
RIESI
96

edits

Navigation menu