Line 24: |
Line 24: |
| == '''COMMUNICATION''' == | | == '''COMMUNICATION''' == |
| A single most important quality of an instructor is the ability to communicate. An instructor may have everything else; all the knowledge, skills and proper attitudes, but if he/she cannot communicate effectively, then learning won’t take place. Therefore, all teaching is about communication, though not all communication is about teaching. | | A single most important quality of an instructor is the ability to communicate. An instructor may have everything else; all the knowledge, skills and proper attitudes, but if he/she cannot communicate effectively, then learning won’t take place. Therefore, all teaching is about communication, though not all communication is about teaching. |
| + | |
| + | ഒരു ഇൻസ്ട്രക്ടറുടെ ഏറ്റവും പ്രധാനപ്പെട്ട ഗുണം ആശയവിനിമയത്തിനുള്ള കഴിവാണ്. ഒരു അധ്യാപകന് മറ്റെല്ലാം ഉണ്ടായിരിക്കാം; എല്ലാ അറിവും കഴിവുകളും ശരിയായ മനോഭാവങ്ങളും, പക്ഷേ അവന് / അവൾക്ക് ഫലപ്രദമായി ആശയവിനിമയം നടത്താൻ കഴിയുന്നില്ലെങ്കിൽ, പഠനം നടക്കില്ല. അതിനാൽ, എല്ലാ അധ്യാപനവും ആശയവിനിമയത്തെക്കുറിച്ചാണ്, എന്നിരുന്നാലും എല്ലാ ആശയവിനിമയവും അധ്യാപനത്തെക്കുറിച്ചല്ല. |
| | | |
| '''Communication means establishing “commonness” between two or more parties through a particular medium.''' | | '''Communication means establishing “commonness” between two or more parties through a particular medium.''' |
| | | |
| Often, in a classroom setting, this medium is the language. And essentially a language consists of words, symbols, phrases, gestures and gesticulations. Now, while communicating, the teacher should ensure that the medium (singular) or media (plural) should meet the following criteria:- | | Often, in a classroom setting, this medium is the language. And essentially a language consists of words, symbols, phrases, gestures and gesticulations. Now, while communicating, the teacher should ensure that the medium (singular) or media (plural) should meet the following criteria:- |
| + | |
| + | മിക്കപ്പോഴും, ഒരു ക്ലാസ് റൂം ക്രമീകരണത്തിൽ, ഈ മാധ്യമം ഭാഷയാണ്. അടിസ്ഥാനപരമായി ഒരു ഭാഷയിൽ വാക്കുകൾ, ചിഹ്നങ്ങൾ, വാചകങ്ങൾ, ആംഗ്യങ്ങൾ, ഗെസ്റ്റിക്കുലേഷനുകൾ എന്നിവ അടങ്ങിയിരിക്കുന്നു. ഇപ്പോൾ, ആശയവിനിമയം നടത്തുമ്പോൾ, മീഡിയം (സിംഗിൾ) അല്ലെങ്കിൽ മീഡിയ (ബഹുവചനം) ഇനിപ്പറയുന്ന മാനദണ്ഡങ്ങൾ പാലിക്കുന്നുണ്ടെന്ന് അധ്യാപകൻ ഉറപ്പാക്കണം:- |
| | | |
| • Simple and down-to-earth. | | • Simple and down-to-earth. |
| + | |
| + | ക്ലിയർ-കട്ട് - ഒരു പൊതു അർത്ഥത്തെയും വ്യാഖ്യാനത്തെയും സൂചിപ്പിക്കാൻ. |
| | | |
| • Clear-cut - to refer to one common meaning and interpretation. | | • Clear-cut - to refer to one common meaning and interpretation. |
| + | |
| + | പരിചിതം - അധ്യാപകനും പഠിതാക്കൾക്കും ഒരുപോലെ. |
| | | |
| • Familiar - to both the teacher and learners. | | • Familiar - to both the teacher and learners. |
| + | |
| + | മനസ്സിലാക്കാവുന്നത് - ആവശ്യമുള്ള ആശയവും വ്യാഖ്യാനവും പുറത്തുകൊണ്ടുവരുന്നു. |
| | | |
| • Understandable - brings out the desired idea and interpretation. | | • Understandable - brings out the desired idea and interpretation. |
| + | |
| + | വ്യക്തമായി - ഇത് പഠിതാക്കളിൽ ആശയക്കുഴപ്പം ഉണ്ടാക്കാൻ പോകുന്നില്ല. |
| | | |
| • Unambiguous - is not bound to cause confusions in the learners. | | • Unambiguous - is not bound to cause confusions in the learners. |
| + | |
| + | അസന്ദിഗ്ദ്ധം - പഠിതാക്കളിൽ ആശയക്കുഴപ്പം ഉണ്ടാക്കില്ല. |
| | | |
| • Stimulating and exciting - can convey clarity and vividness of a situation, object or example being used or given. | | • Stimulating and exciting - can convey clarity and vividness of a situation, object or example being used or given. |
| + | |
| + | ഉത്തേജിപ്പിക്കുന്നതും ആവേശകരവും - ഒരു സാഹചര്യത്തിന്റെയോ വസ്തുവിന്റെയോ ഉദാഹരണത്തിന്റെയോ വ്യക്തതയും വ്യക്തതയും അറിയിക്കാൻ കഴിയും |
| | | |
| == '''EFFECTIVE COMMUNICATION''' == | | == '''EFFECTIVE COMMUNICATION''' == |
Line 45: |
Line 61: |
| | | |
| •Behaviour - what the instructor wants them to do. | | •Behaviour - what the instructor wants them to do. |
| + | |
| + | • പെരുമാറ്റം - അവർ ചെയ്യാൻ ഇൻസ്ട്രക്ടർ ആഗ്രഹിക്കുന്നത്. |
| | | |
| •Meaning - what they ought to understand. | | •Meaning - what they ought to understand. |
| + | |
| + | അർത്ഥം - അവർ മനസ്സിലാക്കേണ്ട കാര്യങ്ങൾ. |
| | | |
| •Message/idea - what they need to think about. | | •Message/idea - what they need to think about. |
| + | |
| + | സന്ദേശം / ആശയം - അവർ എന്താണ് ചിന്തിക്കേണ്ടത്. |
| | | |
| •Value/attitudes - how they should feel about what is communicated. | | •Value/attitudes - how they should feel about what is communicated. |
| + | |
| + | • മൂല്യം / മനോഭാവം - ആശയവിനിമയം നടത്തുന്ന കാര്യങ്ങളെക്കുറിച്ച് അവർക്ക് എങ്ങനെ തോന്നണം. |
| | | |
| Difference between Oral and Written Communication would be discussed followed by : | | Difference between Oral and Written Communication would be discussed followed by : |
Line 56: |
Line 80: |
| == '''Sub-Skills of Writing''' == | | == '''Sub-Skills of Writing''' == |
| 1. Mechanics - handwriting, spelling, punctuation | | 1. Mechanics - handwriting, spelling, punctuation |
| + | |
| + | മെക്കാനിക്സ് - കൈയക്ഷരം, സ്പെല്ലിംഗ്, വിരാമ ചിഹ്നങ്ങൾ |
| | | |
| 2. Word selection - vocabulary, idioms, tone | | 2. Word selection - vocabulary, idioms, tone |
| + | |
| + | പദ തിരഞ്ഞെടുപ്പ് - പദാവലി, പദാവലി, ടോൺ |
| | | |
| 3. Organization - paragraphs, topic and support, cohesion and | | 3. Organization - paragraphs, topic and support, cohesion and |
| + | |
| + | ഓർഗനൈസേഷൻ - ഖണ്ഡികകൾ, വിഷയവും പിന്തുണയും, ഒത്തൊരുമ |
| | | |
| 4. Syntax - sentence structure, sentence boundaries, stylistics, etc. | | 4. Syntax - sentence structure, sentence boundaries, stylistics, etc. |
| + | |
| + | വാക്യഘടന - വാക്യ ഘടന, വാക്യ അതിരുകൾ, |
| | | |
| 5. Grammar - rules of verbs, agreement, articles, pronouns, etc. | | 5. Grammar - rules of verbs, agreement, articles, pronouns, etc. |
| + | |
| + | വ്യാകരണം - ക്രിയകളുടെ നിയമങ്ങൾ, ഉടമ്പടി, ലേഖനങ്ങൾ, സർവ്വനാമങ്ങൾ മുതലായവ |
| | | |
| 6. Content - relevance, clarity, originality, logic, etc. | | 6. Content - relevance, clarity, originality, logic, etc. |
| + | |
| + | ഉള്ളടക്കം - പ്രസക്തി, വ്യക്തത, ഒറിജിനാലിറ്റി, യുക്തി മുതലായവ. |
| | | |
| 7. The writing process - getting ideas, getting started, writing drafts, revising etc. (Stages of writing: prewriting, drafting, revising, editing and publishing) | | 7. The writing process - getting ideas, getting started, writing drafts, revising etc. (Stages of writing: prewriting, drafting, revising, editing and publishing) |
| + | |
| + | എഴുത്ത് പ്രക്രിയ - ആശയങ്ങൾ നേടുക, ആരംഭിക്കുക, ഡ്രാഫ്റ്റുകൾ എഴുതുക, പുനരവലോകനം മുതലായവ. (എഴുത്തിന്റെ ഘട്ടങ്ങൾ: പ്രീ റൈറ്റിംഗ്, ഡ്രാഫ്റ്റിംഗ്, റിവൈസിംഗ്, എഡിറ്റിംഗ്, പബ്ലിഷിംഗ്) |
| | | |
| 8. Purpose - the reason for writing, justification | | 8. Purpose - the reason for writing, justification |
| + | |
| + | ഉദ്ദേശ്യം - എഴുതാനുള്ള കാരണം, ന്യായീകരണം |
| | | |
| <bs:pageaccess groups="RIESI" /> | | <bs:pageaccess groups="RIESI" /> |