Changes

Jump to navigation Jump to search
Undo revision 39590 by LeenaAK (talk)
Line 24: Line 24:  
== '''COMMUNICATION''' ==
 
== '''COMMUNICATION''' ==
 
A single most important quality of an instructor is the ability to communicate. An instructor may have everything else; all the knowledge, skills and proper attitudes, but if he/she cannot communicate effectively, then learning won’t take place. Therefore, all teaching is about communication, though not all communication is about teaching.
 
A single most important quality of an instructor is the ability to communicate. An instructor may have everything else; all the knowledge, skills and proper attitudes, but if he/she cannot communicate effectively, then learning won’t take place. Therefore, all teaching is about communication, though not all communication is about teaching.
  −
ഒരു ഇൻസ്ട്രക്ടറുടെ ഏറ്റവും പ്രധാനപ്പെട്ട ഗുണം ആശയവിനിമയത്തിനുള്ള കഴിവാണ്. ഒരു അധ്യാപകന് മറ്റെല്ലാം ഉണ്ടായിരിക്കാം; എല്ലാ അറിവും കഴിവുകളും ശരിയായ മനോഭാവങ്ങളും, പക്ഷേ അവന് / അവൾക്ക് ഫലപ്രദമായി ആശയവിനിമയം നടത്താൻ കഴിയുന്നില്ലെങ്കിൽ, പഠനം നടക്കില്ല. അതിനാൽ, എല്ലാ അധ്യാപനവും ആശയവിനിമയത്തെക്കുറിച്ചാണ്, എന്നിരുന്നാലും എല്ലാ ആശയവിനിമയവും അധ്യാപനത്തെക്കുറിച്ചല്ല.
      
'''Communication means establishing “commonness” between two or more parties through a particular medium.'''
 
'''Communication means establishing “commonness” between two or more parties through a particular medium.'''
    
Often, in a classroom setting, this medium is the language. And essentially a language consists of words, symbols, phrases, gestures and gesticulations. Now, while communicating, the teacher should ensure that the medium (singular) or media (plural) should meet the following criteria:-
 
Often, in a classroom setting, this medium is the language. And essentially a language consists of words, symbols, phrases, gestures and gesticulations. Now, while communicating, the teacher should ensure that the medium (singular) or media (plural) should meet the following criteria:-
  −
മിക്കപ്പോഴും, ഒരു ക്ലാസ് റൂം ക്രമീകരണത്തിൽ, ഈ മാധ്യമം ഭാഷയാണ്. അടിസ്ഥാനപരമായി ഒരു ഭാഷയിൽ വാക്കുകൾ, ചിഹ്നങ്ങൾ, വാചകങ്ങൾ, ആംഗ്യങ്ങൾ, ഗെസ്റ്റിക്കുലേഷനുകൾ എന്നിവ അടങ്ങിയിരിക്കുന്നു. ഇപ്പോൾ, ആശയവിനിമയം നടത്തുമ്പോൾ, മീഡിയം (സിംഗിൾ) അല്ലെങ്കിൽ മീഡിയ (ബഹുവചനം) ഇനിപ്പറയുന്ന മാനദണ്ഡങ്ങൾ പാലിക്കുന്നുണ്ടെന്ന് അധ്യാപകൻ ഉറപ്പാക്കണം:-
      
• Simple and down-to-earth.  
 
• Simple and down-to-earth.  
  −
ക്ലിയർ-കട്ട് - ഒരു പൊതു അർത്ഥത്തെയും വ്യാഖ്യാനത്തെയും സൂചിപ്പിക്കാൻ.
      
• Clear-cut - to refer to one common meaning and interpretation.
 
• Clear-cut - to refer to one common meaning and interpretation.
  −
പരിചിതം - അധ്യാപകനും പഠിതാക്കൾക്കും ഒരുപോലെ.
      
• Familiar - to both the teacher and learners.
 
• Familiar - to both the teacher and learners.
  −
മനസ്സിലാക്കാവുന്നത് - ആവശ്യമുള്ള ആശയവും വ്യാഖ്യാനവും പുറത്തുകൊണ്ടുവരുന്നു.
      
• Understandable - brings out the desired idea and interpretation.
 
• Understandable - brings out the desired idea and interpretation.
  −
വ്യക്തമായി - ഇത് പഠിതാക്കളിൽ ആശയക്കുഴപ്പം ഉണ്ടാക്കാൻ പോകുന്നില്ല.
      
• Unambiguous - is not bound to cause confusions in the learners.
 
• Unambiguous - is not bound to cause confusions in the learners.
  −
അസന്ദിഗ്ദ്ധം - പഠിതാക്കളിൽ ആശയക്കുഴപ്പം ഉണ്ടാക്കില്ല.
      
• Stimulating and exciting - can convey clarity and vividness of a situation, object or example being used or given.
 
• Stimulating and exciting - can convey clarity and vividness of a situation, object or example being used or given.
  −
ഉത്തേജിപ്പിക്കുന്നതും ആവേശകരവും - ഒരു സാഹചര്യത്തിന്റെയോ വസ്തുവിന്റെയോ ഉദാഹരണത്തിന്റെയോ വ്യക്തതയും വ്യക്തതയും അറിയിക്കാൻ കഴിയും
      
== '''EFFECTIVE COMMUNICATION''' ==
 
== '''EFFECTIVE COMMUNICATION''' ==
Line 61: Line 45:     
•Behaviour          - what the instructor wants them to do.
 
•Behaviour          - what the instructor wants them to do.
  −
• പെരുമാറ്റം - അവർ ചെയ്യാൻ ഇൻസ്ട്രക്ടർ ആഗ്രഹിക്കുന്നത്.
      
•Meaning            - what they ought to understand.
 
•Meaning            - what they ought to understand.
  −
അർത്ഥം - അവർ മനസ്സിലാക്കേണ്ട കാര്യങ്ങൾ.
      
•Message/idea    - what they need to think about.
 
•Message/idea    - what they need to think about.
  −
സന്ദേശം / ആശയം - അവർ എന്താണ് ചിന്തിക്കേണ്ടത്.
      
•Value/attitudes  - how they should feel about what is communicated.
 
•Value/attitudes  - how they should feel about what is communicated.
  −
• മൂല്യം / മനോഭാവം - ആശയവിനിമയം നടത്തുന്ന കാര്യങ്ങളെക്കുറിച്ച് അവർക്ക് എങ്ങനെ തോന്നണം.
      
Difference between Oral and Written Communication would be discussed followed by :
 
Difference between Oral and Written Communication would be discussed followed by :
Line 80: Line 56:  
== '''Sub-Skills of Writing''' ==
 
== '''Sub-Skills of Writing''' ==
 
1. Mechanics - handwriting, spelling, punctuation  
 
1. Mechanics - handwriting, spelling, punctuation  
  −
മെക്കാനിക്സ് - കൈയക്ഷരം, സ്പെല്ലിംഗ്, വിരാമ ചിഹ്നങ്ങൾ
      
2. Word selection - vocabulary, idioms, tone
 
2. Word selection - vocabulary, idioms, tone
  −
പദ തിരഞ്ഞെടുപ്പ് - പദാവലി, പദാവലി, ടോൺ
      
3. Organization - paragraphs, topic and support, cohesion and
 
3. Organization - paragraphs, topic and support, cohesion and
  −
ഓർഗനൈസേഷൻ - ഖണ്ഡികകൾ, വിഷയവും പിന്തുണയും, ഒത്തൊരുമ
      
4. Syntax - sentence structure, sentence boundaries, stylistics, etc.
 
4. Syntax - sentence structure, sentence boundaries, stylistics, etc.
  −
വാക്യഘടന - വാക്യ ഘടന, വാക്യ അതിരുകൾ,
      
5. Grammar - rules of verbs, agreement, articles, pronouns, etc.  
 
5. Grammar - rules of verbs, agreement, articles, pronouns, etc.  
  −
വ്യാകരണം - ക്രിയകളുടെ നിയമങ്ങൾ, ഉടമ്പടി, ലേഖനങ്ങൾ, സർവ്വനാമങ്ങൾ മുതലായവ
      
6. Content - relevance, clarity, originality, logic, etc.  
 
6. Content - relevance, clarity, originality, logic, etc.  
  −
ഉള്ളടക്കം - പ്രസക്തി, വ്യക്തത, ഒറിജിനാലിറ്റി, യുക്തി മുതലായവ.
      
7. The writing process - getting ideas, getting started, writing drafts, revising etc. (Stages of writing: prewriting, drafting, revising, editing and publishing)
 
7. The writing process - getting ideas, getting started, writing drafts, revising etc. (Stages of writing: prewriting, drafting, revising, editing and publishing)
  −
എഴുത്ത് പ്രക്രിയ - ആശയങ്ങൾ നേടുക, ആരംഭിക്കുക, ഡ്രാഫ്റ്റുകൾ എഴുതുക, പുനരവലോകനം മുതലായവ. (എഴുത്തിന്റെ ഘട്ടങ്ങൾ: പ്രീ റൈറ്റിംഗ്, ഡ്രാഫ്റ്റിംഗ്, റിവൈസിംഗ്, എഡിറ്റിംഗ്, പബ്ലിഷിംഗ്)
      
8. Purpose - the reason for writing, justification
 
8. Purpose - the reason for writing, justification
  −
ഉദ്ദേശ്യം - എഴുതാനുള്ള കാരണം, ന്യായീകരണം
      
<bs:pageaccess groups="RIESI" />
 
<bs:pageaccess groups="RIESI" />

Navigation menu