Line 8: |
Line 8: |
| | | |
| 6-8 ಸಾಲುಗಳಿಗೆ ಸಂಕ್ಷಿಪ್ತಗೊಳಿಸಿ | | 6-8 ಸಾಲುಗಳಿಗೆ ಸಂಕ್ಷಿಪ್ತಗೊಳಿಸಿ |
| + | [[File:Reading1.png|alt=|left|frameless|500x500px]] |
| | | |
− | Facilitator instructs participants to refer to the activity – Picture story on page -18 in Marigold -3.
| |
− |
| |
− | {| class="wikitable"
| |
− | |
| |
− |
| |
− |
| |
− |
| |
− |
| |
− | |}
| |
− |
| |
− |
| |
− |
| |
− | 2.Ice Breaking activity :- Facilitator assigns the participants to list the different emotions apart from happy and sad
| |
− |
| |
− | ಸಂತೋಷ ಮತ್ತು ದುಃಖದ ಹೊರತಾಗಿ ವಿಭಿನ್ನ ಭಾವನೆಗಳನ್ನು ಪಟ್ಟಿ ಮಾಡಲು ಫೆಸಿಲಿಟೇಟರ್ ಸ್ಪರ್ಧಿಗಳನ್ನು ನಿಯೋಜಿಸುತ್ತದೆ
| |
− |
| |
− |
| |
− | Expected answers are—excited angry jealous surprised tired bad etc
| |
− |
| |
− | ನಿರೀಕ್ಷಿತ ಉತ್ತರಗಳು ಹೀಗಿವೆ- ಉತ್ಸಾಹಭರಿತ , ಕೋಪ, ಅಸೂಯೆ ಆಶ್ಚರ್ಯ,ದಣಿದ ,ಕೆಟ್ಟ
| |
| | | |
− | procedure to play the activity
| |
| | | |
− | ಚಟುವಟಿಕೆಯನ್ನು ಪ್ಲೇ ಮಾಡುವ ಕಾರ್ಯವಿಧಾನ
| |
| | | |
− | facilitator makes the participants to form a circle
| |
| | | |
− | ಆಯೋಜಕನು ಸ್ಪರ್ಧಿಗಳನ್ನು ಒಂದು ವೃತ್ತವನ್ನು ರಚಿಸುವಂತೆ ಮಾಡುತ್ತಾನೆ
| |
| | | |
| | | |
− | He/she then turn towards the first participant ,and says …..angry
| |
| | | |
− | ನಂತರ ಅವನು /ಅವಳು ಮೊದಲ ಸ್ಪರ್ಧಿಯ ಕಡೆಗೆ ತಿರುಗುತ್ತಾರೆ, ಹೇಳುತ್ತಾರೆ ...... ಕೋಪ
| |
| | | |
− | The first participant turns to the next participant and shows the angry face
| |
| | | |
− | ಮೊದಲ ಸ್ಪರ್ಧಿಯು ಮುಂದಿನ ಸ್ಪರ್ಧಿಯ ಕಡೆಗೆ ತಿರುಗಿ ಕೋಪ ದ ಮುಖವನ್ನು ತೋರಿಸುತ್ತಾನೆ
| |
| | | |
− | Like wise everybody shows the angry face
| |
− |
| |
− | ಅಂತೆಯೇ ಎಲ್ಲರೂ ಕೋಪ ದ ಮುಖವನ್ನು ತೋರಿಸುತ್ತಾರೆ
| |
− |
| |
− | facilitator then gives another feeling..game continues
| |
− |
| |
− | ನಂತರ ಆಯೋಜಕನು ಮತ್ತೊಂದು ಭಾವನೆಯನ್ನು ನೀಡುತ್ತಾನೆ .. ಆಟ ಮುಂದುವರಿಯುತ್ತದೆ
| |
− |
| |
− | '''Task: 2'''
| |
− |
| |
− | '''Purpose:''' Introduction to different styles of reading.
| |
− |
| |
− | '''Reading styles:'''
| |
− |
| |
− | The facilitator assigns the following tasks to 3 different groups:
| |
− |
| |
− | Group 1 - Reading a text in chunks as it is.
| |
− |
| |
− | Group 2 - Narrating the same text as a story.
| |
− |
| |
− | Group 3 - Presenting the same text in the form of a conversation.
| |
− |
| |
− | '''ಕಾರ್ಯ: 2'''
| |
− |
| |
− | '''ಉದ್ದೇಶ:''' ವಿವಿಧ ಶೈಲಿಯ ಓದುವಿಕೆಯ ಪರಿಚಯ.
| |
− |
| |
− | '''ಓದುವ ಶೈಲಿಗಳು:'''
| |
− |
| |
− | ಆಯೋಜಕನು ಈ ಕೆಳಗಿನ ಕಾರ್ಯಗಳನ್ನು 3 ವಿಭಿನ್ನ ಗುಂಪುಗಳಿಗೆ ನಿಯೋಜಿಸುತ್ತಾನೆ:
| |
− |
| |
− | ಗುಂಪು 1 - ಪಠ್ಯವನ್ನು ಯಥಾವತ್ತಾಗಿ ಓದುವುದು.
| |
− |
| |
− | ಗುಂಪು 2 - ಅದೇ ಪಠ್ಯವನ್ನು ಕಥೆಯಂತೆ ನಿರೂಪಿಸುವುದು.
| |
− |
| |
− | ಗುಂಪು 3 - ಅದೇ ಪಠ್ಯವನ್ನು ಸಂಭಾಷಣೆಯ ರೂಪದಲ್ಲಿ ಪ್ರಸ್ತುತಪಡಿಸುವುದು.
| |
− |
| |
− | '''Session 1 ಸೆಷನ್ 1'''
| |
− |
| |
− | '''Sequence these pictures.'''
| |
− |
| |
− | '''Purpose:''' To make the learners read the story, pick the key points and condense the story to a maximum of 6-8 lines
| |
− |
| |
− | ''':''' ಕಲಿಯುವವರು ಕಥೆಯನ್ನು ಓದುವಂತೆ ಮಾಡಲು, ಪ್ರಮುಖ ಅಂಶಗಳನ್ನು ಆರಿಸಿ ಮತ್ತು ಕಥೆಯನ್ನು ಗರಿಷ್ಠ
| |
− |
| |
− | 6-8 ಸಾಲುಗಳಿಗೆ ಸಂಕ್ಷಿಪ್ತಗೊಳಿಸಿ
| |
| | | |
| Facilitator instructs participants to refer to the activity – Picture story on page -18 in Marigold -3. | | Facilitator instructs participants to refer to the activity – Picture story on page -18 in Marigold -3. |
− |
| |
− | {| class="wikitable"
| |
− | |
| |
− |
| |
− |
| |
− |
| |
− |
| |
− | |}
| |
− |
| |
− |
| |
| | | |
| 2.Ice Breaking activity :- Facilitator assigns the participants to list the different emotions apart from happy and sad | | 2.Ice Breaking activity :- Facilitator assigns the participants to list the different emotions apart from happy and sad |
Line 181: |
Line 99: |
| {| class="wikitable" | | {| class="wikitable" |
| | | | | |
− |
| |
− |
| |
− |
| |
| | | |
| |} | | |} |
Line 213: |
Line 128: |
| The first participant turns to the next participant and shows the angry face | | The first participant turns to the next participant and shows the angry face |
| | | |
− | ಮೊದಲ ಸ್ಪರ್ಧಿಯು ಮುಂದಿನ ಸ್ಪರ್ಧಿಯ ಕಡೆಗೆ ತಿರುಗಿ ಕೋಪ ದ ಮುಖವನ್ನು ತೋರಿಸುತ್ತಾನೆ | + | ಮೊದಲ ಸ್ಪರ್ |
− | | |
− | Like wise everybody shows the angry face
| |
− | | |
− | ಅಂತೆಯೇ ಎಲ್ಲರೂ ಕೋಪ ದ ಮುಖವನ್ನು ತೋರಿಸುತ್ತಾರೆ
| |
− | | |
− | facilitator then gives another feeling..game continues
| |
− | | |
− | ನಂತರ ಆಯೋಜಕನು ಮತ್ತೊಂದು ಭಾವನೆಯನ್ನು ನೀಡುತ್ತಾನೆ .. ಆಟ ಮುಂದುವರಿಯುತ್ತದೆ
| |
− | | |
− | '''Task: 2'''
| |
− | | |
− | '''Purpose:''' Introduction to different styles of reading.
| |
− | | |
− | '''Reading styles:'''
| |
− | | |
− | The facilitator assigns the following tasks to 3 different groups:
| |
− | | |
− | Group 1 - Reading a text in chunks as it is.
| |
− | | |
− | Group 2 - Narrating the same text as a story.
| |
− | | |
− | Group 3 - Presenting the same text in the form of a conversation.
| |
− | | |
− | '''ಕಾರ್ಯ: 2'''
| |
− | | |
− | '''ಉದ್ದೇಶ:''' ವಿವಿಧ ಶೈಲಿಯ ಓದುವಿಕೆಯ ಪರಿಚಯ.
| |
− | | |
− | '''ಓದುವ ಶೈಲಿಗಳು:'''
| |
− | | |
− | ಆಯೋಜಕನು ಈ ಕೆಳಗಿನ ಕಾರ್ಯಗಳನ್ನು 3 ವಿಭಿನ್ನ ಗುಂಪುಗಳಿಗೆ ನಿಯೋಜಿಸುತ್ತಾನೆ:
| |
− | | |
− | ಗುಂಪು 1 - ಪಠ್ಯವನ್ನು ಯಥಾವತ್ತಾಗಿ ಓದುವುದು.
| |
− | | |
− | ಗುಂಪು 2 - ಅದೇ ಪಠ್ಯವನ್ನು ಕಥೆಯಂತೆ ನಿರೂಪಿಸುವುದು.
| |
− | | |
− | ಗುಂಪು 3 - ಅದೇ ಪಠ್ಯವನ್ನು ಸಂಭಾಷಣೆಯ ರೂಪದಲ್ಲಿ ಪ್ರಸ್ತುತಪಡಿಸುವುದು.
| |
− | | |
− | | |
− | Link to the story:
| |
− | | |
− | <nowiki>http://read.gov/aesop/143.html</nowiki>
| |
− | | |
− | | |
− | '''You Tube link for the story:'''
| |
− | | |
− | '''<nowiki>https://youtu.be/0GGvRtuxglM</nowiki>'''
| |
− | | |
− | '''ಈಗ ನಾವು ಪಂಚತಂತ್ರದ ಕಥೆಗಳಲ್ಲಿ ಒಂದನ್ನು ನೋಡೋಣ'''
| |
− | | |
− | '''Video link….. <nowiki>https://youtube.com/watch?v=AKCF0uadCs0&feature=share</nowiki>'''
| |
− | | |
− | '''Reflection:'''
| |
− | | |
− | * How do you think different styles of reading make a difference to learners at the primary level?
| |
− | | |
− | Did you notice the difference in reading styles of the three groups?
| |
− | | |
− | * What do you mean by chunk reading?
| |
− | * What is the difference between narrating and conversation form of reading
| |
− | * Discussion --facilitator elicits from the participants
| |
− | | |
− | '''ಪ್ರತಿಫಲನ'''
| |
− | | |
− | 1. ವಿಭಿನ್ನ ಓದುವ ಶೈಲಿಗಳು ಪ್ರಾಥಮಿಕ ಮಟ್ಟದಲ್ಲಿ ಕಲಿಯುವವರಿಗೆ ವ್ಯತ್ಯಾಸವನ್ನುಂಟು ಮಾಡುತ್ತವೆ ಎಂದು ನೀವು ಹೇಗೆ ಭಾವಿಸುತ್ತೀರಿ?
| |
− | | |
− | ಮೂರು ಗುಂಪುಗಳ ಓದುವ ಶೈಲಿಗಳಲ್ಲಿನ ವ್ಯತ್ಯಾಸವನ್ನು ನೀವು ಗಮನಿಸಿದ್ದೀರಾ?
| |
− | | |
− | 2. ತುಂಡು ಓದುವಿಕೆ ಎಂದರೇನು?
| |
− | | |
− | 3. ಓದುವಿಕೆಯ ನಿರೂಪಣೆ ಮತ್ತು ಸಂಭಾಷಣೆಯ ರೂಪದ ನಡುವಿನ ವ್ಯತ್ಯಾಸವೇನು?
| |
− | | |
− | | |
− | | |
− | '''Follow-up'''
| |
− | | |
− | The facilitator divides the class into 4 groups and assigns a prose from Marigold-3 (prose - pg 81-82 and poem – pg, 43) to each group. S/he instructs as follows:
| |
− | | |
− | '''Group -1''' Read the text with expressions.
| |
− | | |
− | '''Group -2''' Narrate the lesson as a story.
| |
− | | |
− | '''Group - 3''' Present the lesson in the form of a conversation.
| |
− | | |
− | '''Group - 4''' Recite the poem of that unit,
| |
− | | |
− | - While a group is presenting their task, the other groups refer to that particular unit from their textbooks.
| |
− | [[Category:CELT in Kannada]]
| |
− | [[Category:Kn Reading]]
| |
− | [[Category:RIESI]]
| |
− | <bs:pageaccess groups="RIESI" />
| |