Changes

Jump to navigation Jump to search
no edit summary
Line 8: Line 8:     
6-8 ಸಾಲುಗಳಿಗೆ ಸಂಕ್ಷಿಪ್ತಗೊಳಿಸಿ
 
6-8 ಸಾಲುಗಳಿಗೆ ಸಂಕ್ಷಿಪ್ತಗೊಳಿಸಿ
 +
[[File:Reading1.png|alt=|left|frameless|500x500px]]
   −
Facilitator instructs participants to refer to the activity – Picture story on page -18 in Marigold -3.
  −
  −
{| class="wikitable"
  −
|
  −
  −
  −
  −
  −
|}
  −
  −
  −
  −
2.Ice Breaking activity  :-  Facilitator assigns the participants to list the different emotions apart from happy and sad
  −
  −
ಸಂತೋಷ ಮತ್ತು ದುಃಖದ ಹೊರತಾಗಿ ವಿಭಿನ್ನ ಭಾವನೆಗಳನ್ನು ಪಟ್ಟಿ ಮಾಡಲು  ಫೆಸಿಲಿಟೇಟರ್ ಸ್ಪರ್ಧಿಗಳನ್ನು ನಿಯೋಜಿಸುತ್ತದೆ
  −
  −
  −
Expected answers are—excited angry jealous surprised tired bad etc
  −
  −
ನಿರೀಕ್ಷಿತ ಉತ್ತರಗಳು ಹೀಗಿವೆ- ಉತ್ಸಾಹಭರಿತ , ಕೋಪ, ಅಸೂಯೆ ಆಶ್ಚರ್ಯ,ದಣಿದ ,ಕೆಟ್ಟ
     −
procedure to play the activity
     −
ಚಟುವಟಿಕೆಯನ್ನು ಪ್ಲೇ ಮಾಡುವ ಕಾರ್ಯವಿಧಾನ
     −
facilitator makes the participants to form a circle
     −
ಆಯೋಜಕನು ಸ್ಪರ್ಧಿಗಳನ್ನು ಒಂದು ವೃತ್ತವನ್ನು ರಚಿಸುವಂತೆ ಮಾಡುತ್ತಾನೆ
        −
He/she then turn towards the first participant ,and says …..angry
     −
ನಂತರ ಅವನು /ಅವಳು ಮೊದಲ ಸ್ಪರ್ಧಿಯ ಕಡೆಗೆ ತಿರುಗುತ್ತಾರೆ, ಹೇಳುತ್ತಾರೆ ...... ಕೋಪ
     −
The first participant turns to the next participant and shows the angry  face
     −
ಮೊದಲ ಸ್ಪರ್ಧಿಯು ಮುಂದಿನ ಸ್ಪರ್ಧಿಯ ಕಡೆಗೆ ತಿರುಗಿ ಕೋಪ ದ ಮುಖವನ್ನು ತೋರಿಸುತ್ತಾನೆ
     −
Like wise everybody shows the angry face
  −
  −
ಅಂತೆಯೇ ಎಲ್ಲರೂ ಕೋಪ  ದ ಮುಖವನ್ನು ತೋರಿಸುತ್ತಾರೆ
  −
  −
facilitator then gives another feeling..game continues
  −
  −
ನಂತರ ಆಯೋಜಕನು ಮತ್ತೊಂದು ಭಾವನೆಯನ್ನು ನೀಡುತ್ತಾನೆ .. ಆಟ ಮುಂದುವರಿಯುತ್ತದೆ
  −
  −
'''Task: 2'''
  −
  −
'''Purpose:''' Introduction to different styles of reading.
  −
  −
'''Reading styles:'''
  −
  −
The facilitator assigns the following tasks to 3 different groups:
  −
  −
Group 1 - Reading a text in chunks as it is.
  −
  −
Group 2 - Narrating the same text as a story.
  −
  −
Group 3 - Presenting the same text in the form of a conversation.
  −
  −
'''ಕಾರ್ಯ: 2'''
  −
  −
'''ಉದ್ದೇಶ:''' ವಿವಿಧ ಶೈಲಿಯ ಓದುವಿಕೆಯ ಪರಿಚಯ.
  −
  −
'''ಓದುವ ಶೈಲಿಗಳು:'''
  −
  −
ಆಯೋಜಕನು ಈ ಕೆಳಗಿನ ಕಾರ್ಯಗಳನ್ನು 3 ವಿಭಿನ್ನ ಗುಂಪುಗಳಿಗೆ ನಿಯೋಜಿಸುತ್ತಾನೆ:
  −
  −
ಗುಂಪು 1 - ಪಠ್ಯವನ್ನು ಯಥಾವತ್ತಾಗಿ ಓದುವುದು.
  −
  −
ಗುಂಪು 2 - ಅದೇ ಪಠ್ಯವನ್ನು ಕಥೆಯಂತೆ ನಿರೂಪಿಸುವುದು.
  −
  −
ಗುಂಪು 3 - ಅದೇ ಪಠ್ಯವನ್ನು ಸಂಭಾಷಣೆಯ ರೂಪದಲ್ಲಿ ಪ್ರಸ್ತುತಪಡಿಸುವುದು.
  −
  −
'''Session 1 ಸೆಷನ್ 1'''
  −
  −
'''Sequence these pictures.'''
  −
  −
'''Purpose:'''   To make the learners read the story, pick the key points and condense the story to a maximum of 6-8 lines
  −
  −
''':''' ಕಲಿಯುವವರು ಕಥೆಯನ್ನು ಓದುವಂತೆ ಮಾಡಲು, ಪ್ರಮುಖ ಅಂಶಗಳನ್ನು ಆರಿಸಿ ಮತ್ತು ಕಥೆಯನ್ನು ಗರಿಷ್ಠ
  −
  −
6-8 ಸಾಲುಗಳಿಗೆ ಸಂಕ್ಷಿಪ್ತಗೊಳಿಸಿ
      
Facilitator instructs participants to refer to the activity – Picture story on page -18 in Marigold -3.
 
Facilitator instructs participants to refer to the activity – Picture story on page -18 in Marigold -3.
  −
{| class="wikitable"
  −
|
  −
  −
  −
  −
  −
|}
  −
  −
      
2.Ice Breaking activity  :-  Facilitator assigns the participants to list the different emotions apart from happy and sad
 
2.Ice Breaking activity  :-  Facilitator assigns the participants to list the different emotions apart from happy and sad
Line 181: Line 99:  
{| class="wikitable"
 
{| class="wikitable"
 
|
 
|
  −
  −
      
|}
 
|}
Line 213: Line 128:  
The first participant turns to the next participant and shows the angry  face
 
The first participant turns to the next participant and shows the angry  face
   −
ಮೊದಲ ಸ್ಪರ್ಧಿಯು ಮುಂದಿನ ಸ್ಪರ್ಧಿಯ ಕಡೆಗೆ ತಿರುಗಿ ಕೋಪ ದ ಮುಖವನ್ನು ತೋರಿಸುತ್ತಾನೆ
+
ಮೊದಲ ಸ್ಪರ್
 
  −
Like wise everybody shows the angry face
  −
 
  −
ಅಂತೆಯೇ ಎಲ್ಲರೂ ಕೋಪ  ದ ಮುಖವನ್ನು ತೋರಿಸುತ್ತಾರೆ
  −
 
  −
facilitator then gives another feeling..game continues
  −
 
  −
ನಂತರ ಆಯೋಜಕನು ಮತ್ತೊಂದು ಭಾವನೆಯನ್ನು ನೀಡುತ್ತಾನೆ .. ಆಟ ಮುಂದುವರಿಯುತ್ತದೆ
  −
 
  −
'''Task: 2'''
  −
 
  −
'''Purpose:''' Introduction to different styles of reading.
  −
 
  −
'''Reading styles:'''
  −
 
  −
The facilitator assigns the following tasks to 3 different groups:
  −
 
  −
Group 1 - Reading a text in chunks as it is.
  −
 
  −
Group 2 - Narrating the same text as a story.
  −
 
  −
Group 3 - Presenting the same text in the form of a conversation.
  −
 
  −
'''ಕಾರ್ಯ: 2'''
  −
 
  −
'''ಉದ್ದೇಶ:''' ವಿವಿಧ ಶೈಲಿಯ ಓದುವಿಕೆಯ ಪರಿಚಯ.
  −
 
  −
'''ಓದುವ ಶೈಲಿಗಳು:'''
  −
 
  −
ಆಯೋಜಕನು ಈ ಕೆಳಗಿನ ಕಾರ್ಯಗಳನ್ನು 3 ವಿಭಿನ್ನ ಗುಂಪುಗಳಿಗೆ ನಿಯೋಜಿಸುತ್ತಾನೆ:
  −
 
  −
ಗುಂಪು 1 - ಪಠ್ಯವನ್ನು ಯಥಾವತ್ತಾಗಿ ಓದುವುದು.
  −
 
  −
ಗುಂಪು 2 - ಅದೇ ಪಠ್ಯವನ್ನು ಕಥೆಯಂತೆ ನಿರೂಪಿಸುವುದು.
  −
 
  −
ಗುಂಪು 3 - ಅದೇ ಪಠ್ಯವನ್ನು ಸಂಭಾಷಣೆಯ ರೂಪದಲ್ಲಿ ಪ್ರಸ್ತುತಪಡಿಸುವುದು.
  −
 
  −
 
  −
Link to the story:
  −
 
  −
<nowiki>http://read.gov/aesop/143.html</nowiki>
  −
 
  −
 
  −
'''You Tube link for the story:'''
  −
 
  −
'''<nowiki>https://youtu.be/0GGvRtuxglM</nowiki>'''
  −
 
  −
'''ಈಗ ನಾವು ಪಂಚತಂತ್ರದ ಕಥೆಗಳಲ್ಲಿ ಒಂದನ್ನು ನೋಡೋಣ'''
  −
 
  −
'''Video link…..  <nowiki>https://youtube.com/watch?v=AKCF0uadCs0&feature=share</nowiki>''' 
  −
 
  −
'''Reflection:'''
  −
 
  −
* How    do you think different styles of reading make a difference to learners at    the primary level?
  −
 
  −
Did you notice the difference in reading styles of the three groups?
  −
 
  −
* What    do you mean by chunk reading?
  −
* What    is the difference between narrating and conversation form of reading
  −
* Discussion  --facilitator elicits  from the participants
  −
 
  −
'''ಪ್ರತಿಫಲನ'''
  −
 
  −
1.     ವಿಭಿನ್ನ ಓದುವ ಶೈಲಿಗಳು ಪ್ರಾಥಮಿಕ ಮಟ್ಟದಲ್ಲಿ ಕಲಿಯುವವರಿಗೆ ವ್ಯತ್ಯಾಸವನ್ನುಂಟು ಮಾಡುತ್ತವೆ ಎಂದು ನೀವು ಹೇಗೆ ಭಾವಿಸುತ್ತೀರಿ?
  −
 
  −
ಮೂರು ಗುಂಪುಗಳ ಓದುವ ಶೈಲಿಗಳಲ್ಲಿನ ವ್ಯತ್ಯಾಸವನ್ನು ನೀವು ಗಮನಿಸಿದ್ದೀರಾ?
  −
 
  −
2.     ತುಂಡು ಓದುವಿಕೆ ಎಂದರೇನು?
  −
 
  −
3.     ಓದುವಿಕೆಯ ನಿರೂಪಣೆ ಮತ್ತು ಸಂಭಾಷಣೆಯ ರೂಪದ ನಡುವಿನ ವ್ಯತ್ಯಾಸವೇನು?
  −
 
  −
 
  −
 
  −
'''Follow-up'''
  −
 
  −
    The facilitator divides the class into 4 groups and assigns a prose from Marigold-3 (prose - pg 81-82 and poem – pg, 43) to each group. S/he instructs as follows:
  −
 
  −
'''Group -1''' Read the text with expressions.
  −
 
  −
'''Group -2''' Narrate the lesson as a story.
  −
 
  −
'''Group - 3''' Present the lesson in the form of a conversation.
  −
 
  −
'''Group - 4''' Recite the poem of that unit,
  −
 
  −
-       While a group is presenting their task, the other groups refer to that particular unit from their textbooks.
  −
[[Category:CELT in Kannada]]
  −
[[Category:Kn Reading]]
  −
[[Category:RIESI]]
  −
<bs:pageaccess groups="RIESI" />
 
RIESI
62

edits

Navigation menu