Changes

Jump to navigation Jump to search
heading n subheading
Line 1: Line 1: −
'''Course Objectives'''
+
== '''<big>CLASSROOM-BASED RESEARCH</big>''' ==
    +
===                                                                                    '''Dr.  Ravinarayan ChakrakodiCourse Objectives''' ===
 
* The sessions on classroom research will help teachers:
 
* The sessions on classroom research will help teachers:
 
* Understand the nuances and importance of doing classroom-based research
 
* Understand the nuances and importance of doing classroom-based research
Line 17: Line 18:  
* ಸಂಶೋಧನಾ-ಆಧಾರಿತ ಪೇಪರ್‌ಗಳು ಮತ್ತು ವರದಿಗಳನ್ನು ಬರೆಯುವರು  
 
* ಸಂಶೋಧನಾ-ಆಧಾರಿತ ಪೇಪರ್‌ಗಳು ಮತ್ತು ವರದಿಗಳನ್ನು ಬರೆಯುವರು  
   −
'''Reflective practice'''  
+
== '''<big>Reflective practice</big>''' ==
 
  −
'''What is reflective practice?'''
      +
=== '''What is reflective practice?''' ===
 
* Knowing how you teach makes you a more effective teacher
 
* Knowing how you teach makes you a more effective teacher
 
* Provides a record of your progress
 
* Provides a record of your progress
 
* Clarifies your thinking
 
* Clarifies your thinking
 
* Allows you to actively participate in your own development
 
* Allows you to actively participate in your own development
 +
'''ಸ್ವಯಂ ವಿಶ್ಲೇಷಣೆ'''
   −
'''ಸ್ವಯಂ ವಿಶ್ಲೇಷಣೆ'''
+
'''ಸ್ವಯಂ ವಿಶ್ಲೇಷಣೆ ಎಂದರೇನು?'''
 
  −
'''ಸ್ವಯಂ ವಿಶ್ಲೇಷಣೆ ಎಂದರೇನು?'''
      
* ಶಿಕ್ಷಕರ ನಿರಂತರ ಬೆಳವಣಿಗೆಯಲ್ಲಿ ಸಾಧನವಾದ ಇದು ...  
 
* ಶಿಕ್ಷಕರ ನಿರಂತರ ಬೆಳವಣಿಗೆಯಲ್ಲಿ ಸಾಧನವಾದ ಇದು ...  
Line 36: Line 35:  
* ನಿಮ್ಮ ಸ್ವಂತ ಅಭಿವೃದ್ಧಿಯಲ್ಲಿ ಸಕ್ರಿಯವಾಗಿ ಭಾಗವಹಿಸಲು ನಿಮಗೆ ಅನುಕೂಲಿಸುತ್ತದೆ  
 
* ನಿಮ್ಮ ಸ್ವಂತ ಅಭಿವೃದ್ಧಿಯಲ್ಲಿ ಸಕ್ರಿಯವಾಗಿ ಭಾಗವಹಿಸಲು ನಿಮಗೆ ಅನುಕೂಲಿಸುತ್ತದೆ  
   −
 
+
=== '''Why do reflective practice?''' ===
 
  −
'''Why do reflective practice?'''
  −
 
   
* We can become conscious of our bias and discrimination.
 
* We can become conscious of our bias and discrimination.
 
* Make the best use of the knowledge available.
 
* Make the best use of the knowledge available.
 
* Avoid past mistakes.
 
* Avoid past mistakes.
 
* Maximise our own opportunities for learning.
 
* Maximise our own opportunities for learning.
 
+
'''ಸ್ವಯಂ ವಿಶ್ಲೇಷಣೆ ಏಕೆ ಮಾಡಬೇಕು?'''
'''ಸ್ವಯಂ ವಿಶ್ಲೇಷಣೆ ಏಕೆ ಮಾಡಬೇಕು?'''
      
* ನಮ್ಮ ಮನೋಧೋರಣೆ ( ಪಕ್ಷಪಾತ ಮತ್ತು ತಾರತಮ್ಯದ) ಬಗ್ಗೆ ನಾವು ಜಾಗೃತರಾಗಬಹುದು.
 
* ನಮ್ಮ ಮನೋಧೋರಣೆ ( ಪಕ್ಷಪಾತ ಮತ್ತು ತಾರತಮ್ಯದ) ಬಗ್ಗೆ ನಾವು ಜಾಗೃತರಾಗಬಹುದು.
Line 54: Line 49:  
[[File:Kolb’s learning Cycle.png|center|thumb]]
 
[[File:Kolb’s learning Cycle.png|center|thumb]]
   −
'''Critical incidents from training sessions'''
+
==== '''Critical incidents from training sessions''' ====
 
* Correcting teachers’ language errors. Pointed out some mistakes made by a teacher while presenting her reflections. She got angry, wanted to discontinue the training.
 
* Correcting teachers’ language errors. Pointed out some mistakes made by a teacher while presenting her reflections. She got angry, wanted to discontinue the training.
 
* One challenge was establishing rapport with the teacher participants. A few were aged and experienced, a few came in just because the Dept forced them to write the test and a few who really wanted to learn.  
 
* One challenge was establishing rapport with the teacher participants. A few were aged and experienced, a few came in just because the Dept forced them to write the test and a few who really wanted to learn.  
Line 68: Line 63:  
* ಒಂದು ದಿನ ಟ್ರೈನರ್  ತಾಳ್ಮೆ ಕಳೆದುಕೊಂಡು ಹಾಗೆ ಮಾಡಬೇಡಿ ಎಂದು ಕಟುವಾಗಿ ಎಚ್ಚರಿಸಿದರು. ಈ ಘಟನೆ ಟ್ರೈನರ್ ಗೆ ಬೇಸರ ತಂದಿದೆ.
 
* ಒಂದು ದಿನ ಟ್ರೈನರ್  ತಾಳ್ಮೆ ಕಳೆದುಕೊಂಡು ಹಾಗೆ ಮಾಡಬೇಡಿ ಎಂದು ಕಟುವಾಗಿ ಎಚ್ಚರಿಸಿದರು. ಈ ಘಟನೆ ಟ್ರೈನರ್ ಗೆ ಬೇಸರ ತಂದಿದೆ.
 
* ಒಬ್ಬ ಶಿಕ್ಷಕ ಯಾವಾಗಲೂ ಮೊಬೈಲ್ ಬಳಸುವುದರಲ್ಲಿ ನಿರತನಾಗಿದ್ದನು. ತರಬೇತಿಯ ಸಮಯದಲ್ಲಿ, ಅವರು ಚಾಟಿಂಗ್, ಸಂದೇಶ ಇತ್ಯಾದಿಗಳನ್ನು ಮಾಡುತ್ತಿದ್ದರು, ಅವರು ಒಂದು ದಿನ DIET ಉಪನ್ಯಾಸಕರ ರೆಡ್ ಹ್ಯಾಂಡ್ ಆಗಿ ಸಿಕ್ಕಿಬಿದ್ದರು. ಉಪನ್ಯಾಸಕರು ಎಚ್ಚರಿಕೆ ನೀಡಿದರು. ಇದರಿಂದ ಶಿಕ್ಷಕರಿಗೆ ಅವಮಾನವಾದಂತಾಗಿ ಅದನ್ನೇ ದೊಡ್ಡ ಸಮಸ್ಯೆಯನ್ನಾಗಿಸಿ ಕಾರ್ಯಾಗಾರ ದಲ್ಲಿ ಸಮಸ್ಯೆ  ಮಾಡಿಕೊಂಡರು.
 
* ಒಬ್ಬ ಶಿಕ್ಷಕ ಯಾವಾಗಲೂ ಮೊಬೈಲ್ ಬಳಸುವುದರಲ್ಲಿ ನಿರತನಾಗಿದ್ದನು. ತರಬೇತಿಯ ಸಮಯದಲ್ಲಿ, ಅವರು ಚಾಟಿಂಗ್, ಸಂದೇಶ ಇತ್ಯಾದಿಗಳನ್ನು ಮಾಡುತ್ತಿದ್ದರು, ಅವರು ಒಂದು ದಿನ DIET ಉಪನ್ಯಾಸಕರ ರೆಡ್ ಹ್ಯಾಂಡ್ ಆಗಿ ಸಿಕ್ಕಿಬಿದ್ದರು. ಉಪನ್ಯಾಸಕರು ಎಚ್ಚರಿಕೆ ನೀಡಿದರು. ಇದರಿಂದ ಶಿಕ್ಷಕರಿಗೆ ಅವಮಾನವಾದಂತಾಗಿ ಅದನ್ನೇ ದೊಡ್ಡ ಸಮಸ್ಯೆಯನ್ನಾಗಿಸಿ ಕಾರ್ಯಾಗಾರ ದಲ್ಲಿ ಸಮಸ್ಯೆ  ಮಾಡಿಕೊಂಡರು.
'''Classroom incidents'''
      +
===== '''Classroom incidents''' =====
 
This incident took place a year ago. I was engaging English class in VIII std. It was the fine morning of Monday. Suddenly my Headmaster entered the class accompanied by an Education officer. He introduced me to the Officer as the new English teacher. After asking me about my teaching style and the syllabus, the Officer started interacting with the students. He asked them about the last English lesson I taught. A few of them said the title and others probably have forgotten it. He took my textbook, opened the said lesson and started asking questions.  
 
This incident took place a year ago. I was engaging English class in VIII std. It was the fine morning of Monday. Suddenly my Headmaster entered the class accompanied by an Education officer. He introduced me to the Officer as the new English teacher. After asking me about my teaching style and the syllabus, the Officer started interacting with the students. He asked them about the last English lesson I taught. A few of them said the title and others probably have forgotten it. He took my textbook, opened the said lesson and started asking questions.  
   Line 88: Line 83:  
I have to do something to make these students regular and punctual. I will talk to their parents once. I will request our SRG (School Resource Group) to conduct awareness classes for parents in every term of the academic year.  
 
I have to do something to make these students regular and punctual. I will talk to their parents once. I will request our SRG (School Resource Group) to conduct awareness classes for parents in every term of the academic year.  
   −
 
+
===== '''Classroom issues''' =====
 
  −
'''Classroom issues'''
  −
 
   
All the students in Class VII can read textbook lessons properly but they cannot read any passage outside the textbookMy students hesitate to speak in English. They always answer in their mother tongue.When I teach a topic in my class, all the students understand well. They respond and answer all the questions. But they forget most of the things the very next day. They cannot answer my questions.
 
All the students in Class VII can read textbook lessons properly but they cannot read any passage outside the textbookMy students hesitate to speak in English. They always answer in their mother tongue.When I teach a topic in my class, all the students understand well. They respond and answer all the questions. But they forget most of the things the very next day. They cannot answer my questions.
   Line 134: Line 126:  
ನೀವು ಅನ್ವೇಷಿಸಲು ಮತ್ತು ಮತ್ತಷ್ಟು ಅಧ್ಯಯನ ಮಾಡಲು ಬಯಸುವ ಪ್ರದೇಶವನ್ನು ಆಯ್ಕೆಮಾಡಿ. ಸಂಶೋಧನಾ ಪ್ರಶ್ನೆಗಳನ್ನು ಬರೆಯಿರಿ, ಸಂಶೋಧನಾ ಪರಿಕರಗಳನ್ನು ವಿನ್ಯಾಸಗೊಳಿಸಿ ಮತ್ತು ನೀವು ಅಳವಡಿಸಿಕೊಳ್ಳುವ ವಿಧಾನವನ್ನು ಚರ್ಚಿಸಿ.  
 
ನೀವು ಅನ್ವೇಷಿಸಲು ಮತ್ತು ಮತ್ತಷ್ಟು ಅಧ್ಯಯನ ಮಾಡಲು ಬಯಸುವ ಪ್ರದೇಶವನ್ನು ಆಯ್ಕೆಮಾಡಿ. ಸಂಶೋಧನಾ ಪ್ರಶ್ನೆಗಳನ್ನು ಬರೆಯಿರಿ, ಸಂಶೋಧನಾ ಪರಿಕರಗಳನ್ನು ವಿನ್ಯಾಸಗೊಳಿಸಿ ಮತ್ತು ನೀವು ಅಳವಡಿಸಿಕೊಳ್ಳುವ ವಿಧಾನವನ್ನು ಚರ್ಚಿಸಿ.  
   −
'''Write your responses to the following statements.'''
+
=== '''Write your responses to the following statements.''' ===
 
   
ಕೆಳಗಿನ ಹೇಳಿಕೆಗಳಿಗೆ ನಿಮ್ಮ ಪ್ರತಿಕ್ರಿಯೆಗಳನ್ನು ಬರೆಯಿರಿ.  
 
ಕೆಳಗಿನ ಹೇಳಿಕೆಗಳಿಗೆ ನಿಮ್ಮ ಪ್ರತಿಕ್ರಿಯೆಗಳನ್ನು ಬರೆಯಿರಿ.  
   −
'''Part 1 (Teacher related factors)'''
+
==== '''Part 1 (Teacher related factors)''' ====
 
   
Read the statements and rate your ability in a scale of 1 to 5 where 1 is the lowest and 5 is the highest point.
 
Read the statements and rate your ability in a scale of 1 to 5 where 1 is the lowest and 5 is the highest point.
   Line 267: Line 257:  
Comments, if any:
 
Comments, if any:
   −
'''Part 2 (Classroom and learner related factors)'''
+
==== '''Part 2 (Classroom and learner related factors)''' ====
 
   
'''Have your learners achieved the learning outcomes indicated below?'''  
 
'''Have your learners achieved the learning outcomes indicated below?'''  
   Line 470: Line 459:  
(Source: <nowiki>http://www.ncert.nic.in/publication/Miscellaneous/pdf_files/tilops101.pdf</nowiki>)
 
(Source: <nowiki>http://www.ncert.nic.in/publication/Miscellaneous/pdf_files/tilops101.pdf</nowiki>)
    +
====  '''Part 3 (Research related factors)''' ====
 +
'''Read the statements given below and rate your aptitude for and ability to do research.'''
   −
'''Part 3 (Research related factors)'''
+
'''ಭಾಗ 3 (ಸಂಶೋಧನೆ ಸಂಬಂಧಿತ ಅಂಶಗಳು)'''
   −
'''Read the statements given below and rate your aptitude for and ability to do research.'''
+
ಕೆಳಗೆ ನೀಡಿರುವ ಹೇಳಿಕೆಗಳನ್ನು ಓದಿ ಮತ್ತು ಸಂಶೋಧನೆ ಮಾಡುವ ನಿಮ್ಮ ಶಕ್ತತೆ  ಮತ್ತು ಸಾಮರ್ಥ್ಯವನ್ನು ರೇಟ್ ಮಾಡಿ.  
'''ಭಾಗ 3 (ಸಂಶೋಧನೆ ಸಂಬಂಧಿತ ಅಂಶಗಳು)'''
  −
 
  −
ಕೆಳಗೆ ನೀಡಿರುವ ಹೇಳಿಕೆಗಳನ್ನು ಓದಿ ಮತ್ತು ಸಂಶೋಧನೆ ಮಾಡುವ ನಿಮ್ಮ ಶಕ್ತತೆ  ಮತ್ತು ಸಾಮರ್ಥ್ಯವನ್ನು ರೇಟ್ ಮಾಡಿ.  
   
{| class="wikitable"
 
{| class="wikitable"
 
|'''Sl. No.'''
 
|'''Sl. No.'''
Line 555: Line 543:  
|}
 
|}
    +
=== '''What is classroom-based research?''' ===
 +
ತರಗತಿ ಆಧಾರಿತ ಸಂಶೋಧನೆ ಎಂದರೇನು?
   −
'''What is classroom-based research?'''
  −
ತರಗತಿ ಆಧಾರಿತ ಸಂಶೋಧನೆ ಎಂದರೇನು?
   
‘Research initiated and carried out by teachers into issues of importance to them in their own work’ / ‘’research done by teachers into issues which concern them’
 
‘Research initiated and carried out by teachers into issues of importance to them in their own work’ / ‘’research done by teachers into issues which concern them’
   Line 566: Line 554:  
'ದತ್ತಾಂಶವನ್ನು ಸಂಗ್ರಹಿಸಿ, ಅದನ್ನು ವಿಶ್ಲೇಷಿಸಿ ತಾವು  ಕಂಡುಕೊಂಡದ್ದನ್ನು ಹಂಚಿಕೊಳ್ಳುವ ಮೂಲಕ ತಮ್ಮ ಅಭ್ಯಾಸದಿಂದ    ಕಂಡುಕೊಂಡ ಜಿಜ್ಞಾಸೆಗಳನ್ನು ಹಂಚಿಕೊಳ್ಳುವರು.  
 
'ದತ್ತಾಂಶವನ್ನು ಸಂಗ್ರಹಿಸಿ, ಅದನ್ನು ವಿಶ್ಲೇಷಿಸಿ ತಾವು  ಕಂಡುಕೊಂಡದ್ದನ್ನು ಹಂಚಿಕೊಳ್ಳುವ ಮೂಲಕ ತಮ್ಮ ಅಭ್ಯಾಸದಿಂದ    ಕಂಡುಕೊಂಡ ಜಿಜ್ಞಾಸೆಗಳನ್ನು ಹಂಚಿಕೊಳ್ಳುವರು.  
 
|}
 
|}
'''TYPES OF CLASSROOM RESEARCH'''
+
 
 +
=== '''TYPES OF CLASSROOM RESEARCH''' ===
 
·       Action research
 
·       Action research
   Line 572: Line 561:     
·       Exploratory action research
 
·       Exploratory action research
'''ತರಗತಿಯ ಸಂಶೋಧನೆಯ ವಿಧಗಳು'''
+
 
 +
'''ತರಗತಿಯ ಸಂಶೋಧನೆಯ ವಿಧಗಳು'''
    
* ·        ಕ್ರಿಯಾ ಸಂಶೋಧನೆ
 
* ·        ಕ್ರಿಯಾ ಸಂಶೋಧನೆ
Line 578: Line 568:  
* ·        ಪರಿಶೋಧನಾತ್ಮಕ ಕ್ರಿಯಾ  ಸಂಶೋಧನೆ
 
* ·        ಪರಿಶೋಧನಾತ್ಮಕ ಕ್ರಿಯಾ  ಸಂಶೋಧನೆ
   −
'''Action research'''
+
==== '''Action research''' ====
 
   
'''           Topic                                                    tools needed'''
 
'''           Topic                                                    tools needed'''
   Line 596: Line 585:  
*   
 
*   
   −
'''Why explore before taking action?'''
+
===== '''Why explore before taking action?''' =====
 
   
*   Need for evidence which will help you understand / solve a problem or puzzle better (or replicate / publicise a success better)
 
*   Need for evidence which will help you understand / solve a problem or puzzle better (or replicate / publicise a success better)
  
RIESI
101

edits

Navigation menu