Line 493: |
Line 493: |
| * re'''ˈ'''taliate | | * re'''ˈ'''taliate |
| | | |
− | ===== Numbers ending in '''‘teen’''' take the stress on the '''last''' syllable ===== | + | ===== Numbers ending in '''‘teen’''' take the stress on the '''last''' syllable ===== |
| + | '''‘teen, ee’''' ನಿಂದ ಕೊನೆಯಾಗುವ ಪದಗಳೂ ಸಹ ಕೊನೆಯ ಉಚ್ಚಾರಾಂಶದ ಮೇಲೆ ಒತ್ತನ್ನು ಸ್ವೀಕರಿಸುತ್ತವೆ. |
| + | |
| '''Eg :''' fif'''ˈ'''teen | | '''Eg :''' fif'''ˈ'''teen |
| | | |
Line 502: |
Line 504: |
| | | |
| trai'''ˈ'''nee | | trai'''ˈ'''nee |
− |
| |
− | '''‘teen, ee’''' ನಿಂದ ಕೊನೆಯಾಗುವ ಪದಗಳೂ ಸಹ ಕೊನೆಯ ಉಚ್ಚಾರಾಂಶದ ಮೇಲೆ ಒತ್ತನ್ನು ಸ್ವೀಕರಿಸುತ್ತವೆ.
| |
| | | |
| ===== '''Stress/Accent in compound words ಸಂಯುಕ್ತಾಕ್ಷರಗಳಲ್ಲಿ ಒತ್ತು.''' ===== | | ===== '''Stress/Accent in compound words ಸಂಯುಕ್ತಾಕ್ಷರಗಳಲ್ಲಿ ಒತ್ತು.''' ===== |
| A compound word is composed of two separable words with or without a hyphen between them. In most compound words in English the primary accent falls on one of the two elements. | | A compound word is composed of two separable words with or without a hyphen between them. In most compound words in English the primary accent falls on one of the two elements. |
| | | |
− | ಎರಡು ಬೇರೆ ಬೇರೆ ಪದಗಳು ‘-‘ ಚಿಹ್ನೆ ಯಿಲ್ಲದೆ ಒಟ್ಟಾಗಿ ಒಂಡು ಅರ್ಥಬಧ್ದ ಪದವಾದಾಗ ಆ ಪದವನ್ನು ಸಂಯುಕ್ತಾಕ್ಷರವೆನ್ನುವರು. ಬಹುಪಾಲು ಸಂಯುಕ್ತಾಕ್ಷರಗಳಲ್ಲಿ ಪ್ರಾಥಮಿಕ ಒತ್ತು 2 ರಲ್ಲಿ ಯಾವುದೇ ಒಂದು ಪದ ಪಡೆಯುತ್ತದೆ. | + | ಎರಡು ಬೇರೆ ಬೇರೆ ಪದಗಳು '''‘ - '''' ಚಿಹ್ನೆ ಯಿಲ್ಲದೆ ಒಟ್ಟಾಗಿ ಒಂಡು ಅರ್ಥಬಧ್ದ ಪದವಾದಾಗ ಆ ಪದವನ್ನು ಸಂಯುಕ್ತಾಕ್ಷರವೆನ್ನುವರು. ಬಹುಪಾಲು ಸಂಯುಕ್ತಾಕ್ಷರಗಳಲ್ಲಿ ಪ್ರಾಥಮಿಕ ಒತ್ತು 2 ರಲ್ಲಿ ಯಾವುದೇ ಒಂದು ಪದ ಪಡೆಯುತ್ತದೆ. |
| | | |
| (i) The most common type in English is the ''first'' of the two elements receiving the primary accent. | | (i) The most common type in English is the ''first'' of the two elements receiving the primary accent. |
Line 536: |
Line 536: |
| (ii) There are, however a few compound words with ''-ever'' ''–self'' and selves as the second elements in which the ''second'' element receives the primary accent. | | (ii) There are, however a few compound words with ''-ever'' ''–self'' and selves as the second elements in which the ''second'' element receives the primary accent. |
| | | |
− | ಆದರೆ ಕೆಲವೊಮ್ಮೆ ಕೆಲವು – ''-ever'' ''–self '' ಮತ್ತು selves ಗಳಿಂದ ಕೊನೆಯಾಗುವ ಪದಗಳು 2 ನೆ ಪದಕ್ಕೆ ಪ್ರಾಥಮಿಕ ಒತ್ತು ಪಡೆಯುತ್ತದೆ. | + | ಆದರೆ ಕೆಲವೊಮ್ಮೆ ಕೆಲವು '''– ''-ever'' ''–self'''''<nowiki/>'' '' ಮತ್ತು --'''selves''' ಗಳಿಂದ ಕೊನೆಯಾಗುವ ಪದಗಳು '''2 ನೆ ಪದಕ್ಕೆ''' ಪ್ರಾಥಮಿಕ ಒತ್ತು ಪಡೆಯುತ್ತದೆ. |
| | | |
| '''Eg''' : | | '''Eg''' : |
Line 572: |
Line 572: |
| As a rule, in connected speech the content words are stressed and the structural words are not. However, if a structural word requires emphasis in relation to the context, it gets stressed. ''' ''' | | As a rule, in connected speech the content words are stressed and the structural words are not. However, if a structural word requires emphasis in relation to the context, it gets stressed. ''' ''' |
| | | |
− | ನಿಯಮದ ಪ್ರಕಾರ ಭಾಷೆಯನ್ನು ಮಾತನಾಡುವ ಸಂಧರ್ಬದಲ್ಲಿ ‘ವಿಷಯ ಸೂಚಿ’ ಪದಗಳಿಗೆ ಒತ್ತು ನೀಡಲಾಗುವುದು, ‘ರಚನಾತ್ಮಕ’ ಪದಗಳಿಗೆ ಯವುದೇ ಒತ್ತು ನೀಡುವುದಿಲ್ಲ. ಆದರೆ ಕೆಲವು ಸಂಧರ್ಭಗಳಲ್ಲಿ ರಚನಾತ್ಮಕ’ ಪದಗಳು ವಾಕ್ಯದ ಅರ್ಥಕ್ಕೆ ಮಹತ್ವವಾದಾಗ ರಚನಾತ್ಮಕ’ ಪದಗಳಿಗೂ ಒತ್ತು ನೀಡಲಾಗುವುದು. | + | ನಿಯಮದ ಪ್ರಕಾರ ಭಾಷೆಯನ್ನು ಮಾತನಾಡುವ ಸಂಧರ್ಬದಲ್ಲಿ '''‘ವಿಷಯ ಸೂಚಿ’''' ಪದಗಳಿಗೆ ಒತ್ತು ನೀಡಲಾಗುವುದು, '''‘ರಚನಾತ್ಮಕ’''' ಪದಗಳಿಗೆ ಯವುದೇ ಒತ್ತು ನೀಡುವುದಿಲ್ಲ. ಆದರೆ ಕೆಲವು ಸಂಧರ್ಭಗಳಲ್ಲಿ ರಚನಾತ್ಮಕ’ ಪದಗಳು ವಾಕ್ಯದ ಅರ್ಥಕ್ಕೆ ಮಹತ್ವವಾದಾಗ ರಚನಾತ್ಮಕ’ ಪದಗಳಿಗೂ ಒತ್ತು ನೀಡಲಾಗುವುದು. |
| | | |
| ===== '''Content words ('''‘ವಿಷಯ ಸೂಚಿ’ ಪದಗಳು) ===== | | ===== '''Content words ('''‘ವಿಷಯ ಸೂಚಿ’ ಪದಗಳು) ===== |
Line 625: |
Line 625: |
| How’s your father? | | How’s your father? |
| | | |
− | ====== '''Commands''' ಆದೇಶಗಳು. Go and post it ====== | + | ====== '''Commands''' ಆದೇಶಗಳು. ====== |
| + | Go and post it |
| + | |
| Go away | | Go away |
| | | |
− | ====== '''Exclamations''' ====== | + | ====== '''Exclamations ಆಶ್ಚರ್ಯ ಸೂಚಕಗಳು''' ====== |
− | ಆಶ್ಚರ್ಯ ಸೂಚಕಗಳುHow annoying! (a graphical picture will be added)
| + | How annoying! (a graphical picture will be added) |
| | | |
| What lovely roses! | | What lovely roses! |
Line 636: |
Line 638: |
| ====== '''Incomplete utterances, often the first clause of a sentence.'''====== | | ====== '''Incomplete utterances, often the first clause of a sentence.'''====== |
| ಅಪೂರ್ಣ ವಾಕ್ಯಗಳು( ಸಾಮಾನ್ಯವಾಗಿ ವಾಕ್ಯದ ಮೊದಲ ಭಾಗ ) | | ಅಪೂರ್ಣ ವಾಕ್ಯಗಳು( ಸಾಮಾನ್ಯವಾಗಿ ವಾಕ್ಯದ ಮೊದಲ ಭಾಗ ) |
| + | |
| '''Eg''' : Luckily / the snake didn’t bite anyone. | | '''Eg''' : Luckily / the snake didn’t bite anyone. |
| | | |
Line 647: |
Line 650: |
| Haven’t you seen it yet? | | Haven’t you seen it yet? |
| | | |
− | ====== ‘'''Wh’ questions (asked with warmth)''' ಅಕ್ಕರೆಯಿಂದ ಕೇಳುವ ‘Wh ‘ ಪ್ರಶ್ನೆಗಳು. ====== | + | ====== ‘'''Wh’ questions (asked with warmth)''' ಅಕ್ಕರೆಯಿಂದ ಕೇಳುವ ‘Wh ‘ ಪ್ರಶ್ನೆಗಳು. ====== |
| What’s the matter? | | What’s the matter? |
| | | |