Anonymous

Changes

From Karnataka Open Educational Resources
10 bytes added ,  10:17, 3 February 2023
no edit summary
Line 1: Line 1:  +
{{Color-box|5|LANGUAGE LAB - ಭಾಷಾ ಪ್ರಯೋಗಾಲಯ}}
 
{| class="wikitable"
 
{| class="wikitable"
 
|{{Color-table|theme=5} }}
 
|{{Color-table|theme=5} }}
== LANGUAGE LAB - ಭಾಷಾ ಪ್ರಯೋಗಾಲಯ ==
   
Children have a special connection with stories. They enjoy listening to stories and are familiar with narrative conventions. As a pedagogical tool, stories can be very useful in helping develop listening, speaking and reading skills. Stories provide an ideal introduction to a second or third language as they present language in a repetitive and memorable context. The intention is to not merely read the stories by themselves and check for  reading comprehension, but to enable an immersive language experience. <br> <br>
 
Children have a special connection with stories. They enjoy listening to stories and are familiar with narrative conventions. As a pedagogical tool, stories can be very useful in helping develop listening, speaking and reading skills. Stories provide an ideal introduction to a second or third language as they present language in a repetitive and memorable context. The intention is to not merely read the stories by themselves and check for  reading comprehension, but to enable an immersive language experience. <br> <br>
 
ಮಕ್ಕಳಿಗೆ ಕಥೆಗಳೊಂದಿಗೆ ವಿಶೇಷ ಸಂಬಂಧವಿದೆ. ಅವರು ಕಥೆ ಕೇಳುವುದನ್ನು ಆನಂದಿಸುತ್ತಾರೆ ಮತ್ತು ಕಥೆ ನಿರೂಪಣೆ ಮಾಡುವ ರೀತಿಗೆ ಪರಿಚಿತರಾಗಿದ್ದಾರೆ. ಶಿಕ್ಷಣದ ಭೋಧನಾ ವಿಧಾನದ ಸಾಧನವಾಗಿ, ಆಲಿಸುವ, ಮಾತನಾಡುವ ಮತ್ತು ಓದುವ ಕೌಶಲ್ಯಗಳನ್ನು ಅಭಿವೃದ್ಧಿಪಡಿಸಲು ಕಥೆಗಳು ತುಂಬಾ ಉಪಯುಕ್ತವಾಗಿವೆ. ಪುನರಾವರ್ತಿತ ಮತ್ತು ಸ್ಮರಣೀಯ ಸನ್ನಿವೇಶದಲ್ಲಿ ಭಾಷೆಯನ್ನು ಪ್ರಸ್ತುತಪಡಿಸುವುದರಿಂದ ಕಥೆಗಳು ಎರಡನೆಯ ಅಥವಾ ಮೂರನೇ ಭಾಷೆಗೆ, ಅದರ ಬಳಕೆಗೆ ಪರಿಚಯವನ್ನು ನೀಡುತ್ತವೆ. ಕೇವಲ ಕಥೆಗಳನ್ನು ಸ್ವತಃ ಓದುವುದು ಮತ್ತು ಓದುವ ಗ್ರಹಿಕೆಯನ್ನು ಪರಿಶೀಲಿಸುವುದು ಭಾಷಾ ಪ್ರಯೋಗಾಲಯದ ಉದ್ದೇಶವಾಗಿಲ್ಲ, ತಲ್ಲೀನಗೊಳಿಸುವ ಭಾಷಾ ಅನುಭವವನ್ನು ಸಕ್ರಿಯಗೊಳಿಸುವುದಾಗಿದೆ.  <br> <br>
 
ಮಕ್ಕಳಿಗೆ ಕಥೆಗಳೊಂದಿಗೆ ವಿಶೇಷ ಸಂಬಂಧವಿದೆ. ಅವರು ಕಥೆ ಕೇಳುವುದನ್ನು ಆನಂದಿಸುತ್ತಾರೆ ಮತ್ತು ಕಥೆ ನಿರೂಪಣೆ ಮಾಡುವ ರೀತಿಗೆ ಪರಿಚಿತರಾಗಿದ್ದಾರೆ. ಶಿಕ್ಷಣದ ಭೋಧನಾ ವಿಧಾನದ ಸಾಧನವಾಗಿ, ಆಲಿಸುವ, ಮಾತನಾಡುವ ಮತ್ತು ಓದುವ ಕೌಶಲ್ಯಗಳನ್ನು ಅಭಿವೃದ್ಧಿಪಡಿಸಲು ಕಥೆಗಳು ತುಂಬಾ ಉಪಯುಕ್ತವಾಗಿವೆ. ಪುನರಾವರ್ತಿತ ಮತ್ತು ಸ್ಮರಣೀಯ ಸನ್ನಿವೇಶದಲ್ಲಿ ಭಾಷೆಯನ್ನು ಪ್ರಸ್ತುತಪಡಿಸುವುದರಿಂದ ಕಥೆಗಳು ಎರಡನೆಯ ಅಥವಾ ಮೂರನೇ ಭಾಷೆಗೆ, ಅದರ ಬಳಕೆಗೆ ಪರಿಚಯವನ್ನು ನೀಡುತ್ತವೆ. ಕೇವಲ ಕಥೆಗಳನ್ನು ಸ್ವತಃ ಓದುವುದು ಮತ್ತು ಓದುವ ಗ್ರಹಿಕೆಯನ್ನು ಪರಿಶೀಲಿಸುವುದು ಭಾಷಾ ಪ್ರಯೋಗಾಲಯದ ಉದ್ದೇಶವಾಗಿಲ್ಲ, ತಲ್ಲೀನಗೊಳಿಸುವ ಭಾಷಾ ಅನುಭವವನ್ನು ಸಕ್ರಿಯಗೊಳಿಸುವುದಾಗಿದೆ.  <br> <br>
RIESI
339

edits