ಬದಲಾವಣೆಗಳು

Jump to navigation Jump to search
ಸಂಪಾದನೆಯ ಸಾರಾಂಶವಿಲ್ಲ
೧ ನೇ ಸಾಲು: ೧ ನೇ ಸಾಲು: −
Table of Contents
+
== Chapter 1 ==
Introduction 1
  −
The Changing School Context and its Demands 2
     −
Introduction
+
== Context, Concerns and Vision of Teacher Education ==
 +
 
 +
=== Introduction ===
 
India has made considerable progress in school education since independence with reference to overall literacy, infrastructure and universal access and enrolment in schools. Two major developments in the recent years form the background to the present reform in teacher education – the political recognition of Universalization of Elementary Education (UEE) as a legitimate demand and the state commitment towards UEE in the form of the Right of Children to Free and Compulsory Education Act, 2009.
 
India has made considerable progress in school education since independence with reference to overall literacy, infrastructure and universal access and enrolment in schools. Two major developments in the recent years form the background to the present reform in teacher education – the political recognition of Universalization of Elementary Education (UEE) as a legitimate demand and the state commitment towards UEE in the form of the Right of Children to Free and Compulsory Education Act, 2009.
 
ಸ್ವಾತಂತ್ರ್ಯದ ನಂತರ ಶಾಲಾ ಶಿಕ್ಷಣದಲ್ಲಿ ಭಾರತವು ಒಟ್ಟಾರೆ ಸಾಕ್ಷರತೆ, ಮೂಲಭೂತ ಸೌಕರ್ಯ ಮತ್ತು ಸಾರ್ವತ್ರಿಕ ಪ್ರವೇಶ ಮತ್ತು ಶಾಲೆಗಳಲ್ಲಿ ದಾಖಲಾತಿಗೆ ಸಂಬಂಧಿಸಿದಂತೆ ಗಣನೀಯ ಪ್ರಗತಿಯನ್ನು ಸಾಧಿಸಿದೆ. ಇತ್ತೀಚಿನ ವರ್ಷಗಳಲ್ಲಿ ಎರಡು ಪ್ರಮುಖ ಬೆಳವಣಿಗೆಗಳು ಪ್ರಸ್ತುತ ಶಿಕ್ಷಣದಲ್ಲಿ ಪ್ರಸ್ತುತ ಶಿಕ್ಷಣದಲ್ಲಿ ಶಿಕ್ಷಣದ ವಿಶ್ವವಿದ್ಯಾನಿಲಯಗಳ ಶಿಕ್ಷಣದ (ಯುಇಇ) ಮಾನ್ಯವಾದ ಬೇಡಿಕೆಯಂತೆ ಮತ್ತು ಯುಇಇ ಕಡೆಗೆ ರಾಜ್ಯ ಬದ್ಧತೆಯು ಉಚಿತ ಮಕ್ಕಳ ಮತ್ತು ಕಡ್ಡಾಯ ಶಿಕ್ಷಣ ಕಾಯಿದೆ, 2009.
 
ಸ್ವಾತಂತ್ರ್ಯದ ನಂತರ ಶಾಲಾ ಶಿಕ್ಷಣದಲ್ಲಿ ಭಾರತವು ಒಟ್ಟಾರೆ ಸಾಕ್ಷರತೆ, ಮೂಲಭೂತ ಸೌಕರ್ಯ ಮತ್ತು ಸಾರ್ವತ್ರಿಕ ಪ್ರವೇಶ ಮತ್ತು ಶಾಲೆಗಳಲ್ಲಿ ದಾಖಲಾತಿಗೆ ಸಂಬಂಧಿಸಿದಂತೆ ಗಣನೀಯ ಪ್ರಗತಿಯನ್ನು ಸಾಧಿಸಿದೆ. ಇತ್ತೀಚಿನ ವರ್ಷಗಳಲ್ಲಿ ಎರಡು ಪ್ರಮುಖ ಬೆಳವಣಿಗೆಗಳು ಪ್ರಸ್ತುತ ಶಿಕ್ಷಣದಲ್ಲಿ ಪ್ರಸ್ತುತ ಶಿಕ್ಷಣದಲ್ಲಿ ಶಿಕ್ಷಣದ ವಿಶ್ವವಿದ್ಯಾನಿಲಯಗಳ ಶಿಕ್ಷಣದ (ಯುಇಇ) ಮಾನ್ಯವಾದ ಬೇಡಿಕೆಯಂತೆ ಮತ್ತು ಯುಇಇ ಕಡೆಗೆ ರಾಜ್ಯ ಬದ್ಧತೆಯು ಉಚಿತ ಮಕ್ಕಳ ಮತ್ತು ಕಡ್ಡಾಯ ಶಿಕ್ಷಣ ಕಾಯಿದೆ, 2009.
೧೩ ನೇ ಸಾಲು: ೧೩ ನೇ ಸಾಲು:  
Teacher quality is a function of several factors: teachers’ status, remuneration, conditions of work and their academic and professional education. The teacher education system through its initial and continuing professional development programmes is expected to ensure an adequate supply of professionally competent teachers to run the nation’s schools. Initial teacher education especially, has a major part to play in the making of a teacher. It marks the initiation of the novice entrant to the calling and as such has tremendous potential to imbue the would-be teacher with the aspirations, knowledge-base, repertoire of pedagogic capacities and humane attitudes.
 
Teacher quality is a function of several factors: teachers’ status, remuneration, conditions of work and their academic and professional education. The teacher education system through its initial and continuing professional development programmes is expected to ensure an adequate supply of professionally competent teachers to run the nation’s schools. Initial teacher education especially, has a major part to play in the making of a teacher. It marks the initiation of the novice entrant to the calling and as such has tremendous potential to imbue the would-be teacher with the aspirations, knowledge-base, repertoire of pedagogic capacities and humane attitudes.
 
ಶಿಕ್ಷಕರ ಗುಣಮಟ್ಟವು ಅನೇಕ ಅಂಶಗಳ ಒಂದು ಅಂಶವಾಗಿದೆ: ಶಿಕ್ಷಕರು 'ಸ್ಥಿತಿ, ಸಂಭಾವನೆ, ಕೆಲಸದ ಸ್ಥಿತಿಗತಿಗಳು ಮತ್ತು ಅವರ ಶೈಕ್ಷಣಿಕ ಮತ್ತು ವೃತ್ತಿಪರ ಶಿಕ್ಷಣ. ಪ್ರಾರಂಭಿಕ ಮತ್ತು ಮುಂದುವರಿದ ವೃತ್ತಿಪರ ಅಭಿವೃದ್ಧಿಯ ಕಾರ್ಯಕ್ರಮಗಳ ಮೂಲಕ ಶಿಕ್ಷಕ ಶಿಕ್ಷಣ ವ್ಯವಸ್ಥೆಯು ರಾಷ್ಟ್ರದ ಶಾಲೆಗಳನ್ನು ನಡೆಸಲು ವೃತ್ತಿಪರ ಸಮರ್ಥ ಶಿಕ್ಷಕರನ್ನು ಸಾಕಷ್ಟು ಪೂರೈಕೆ ಎಂದು ನಿರೀಕ್ಷಿಸಲಾಗಿದೆ. ಆರಂಭಿಕ ಶಿಕ್ಷಕ ಶಿಕ್ಷಣ ವಿಶೇಷ, ಆಟದ ಪ್ರಮುಖ ಭಾಗವಾಗಿದೆ. ಇದು ಅನನುಭವಿ ಪ್ರವೇಶಗಾರನನ್ನು ಕರೆಗೆ ಪ್ರಾರಂಭಿಸುವುದನ್ನು ಗುರುತಿಸುತ್ತದೆ ಮತ್ತು ಆಶಯಗಳು, ಜ್ಞಾನ-ಮೂಲ, ಶಿಕ್ಷಕ ಸಾಮರ್ಥ್ಯಗಳ ಮಾನವ ಸಂಪನ್ಮೂಲ ಮತ್ತು ಮಾನವೀಯ ವರ್ತನೆಗಳೊಂದಿಗೆ ಶಿಕ್ಷಕನಾಗಿರಬೇಕೆಂಬ ಮಹತ್ತರವಾದ ಸಾಮರ್ಥ್ಯವನ್ನು ಹೊಂದಿದೆ.
 
ಶಿಕ್ಷಕರ ಗುಣಮಟ್ಟವು ಅನೇಕ ಅಂಶಗಳ ಒಂದು ಅಂಶವಾಗಿದೆ: ಶಿಕ್ಷಕರು 'ಸ್ಥಿತಿ, ಸಂಭಾವನೆ, ಕೆಲಸದ ಸ್ಥಿತಿಗತಿಗಳು ಮತ್ತು ಅವರ ಶೈಕ್ಷಣಿಕ ಮತ್ತು ವೃತ್ತಿಪರ ಶಿಕ್ಷಣ. ಪ್ರಾರಂಭಿಕ ಮತ್ತು ಮುಂದುವರಿದ ವೃತ್ತಿಪರ ಅಭಿವೃದ್ಧಿಯ ಕಾರ್ಯಕ್ರಮಗಳ ಮೂಲಕ ಶಿಕ್ಷಕ ಶಿಕ್ಷಣ ವ್ಯವಸ್ಥೆಯು ರಾಷ್ಟ್ರದ ಶಾಲೆಗಳನ್ನು ನಡೆಸಲು ವೃತ್ತಿಪರ ಸಮರ್ಥ ಶಿಕ್ಷಕರನ್ನು ಸಾಕಷ್ಟು ಪೂರೈಕೆ ಎಂದು ನಿರೀಕ್ಷಿಸಲಾಗಿದೆ. ಆರಂಭಿಕ ಶಿಕ್ಷಕ ಶಿಕ್ಷಣ ವಿಶೇಷ, ಆಟದ ಪ್ರಮುಖ ಭಾಗವಾಗಿದೆ. ಇದು ಅನನುಭವಿ ಪ್ರವೇಶಗಾರನನ್ನು ಕರೆಗೆ ಪ್ರಾರಂಭಿಸುವುದನ್ನು ಗುರುತಿಸುತ್ತದೆ ಮತ್ತು ಆಶಯಗಳು, ಜ್ಞಾನ-ಮೂಲ, ಶಿಕ್ಷಕ ಸಾಮರ್ಥ್ಯಗಳ ಮಾನವ ಸಂಪನ್ಮೂಲ ಮತ್ತು ಮಾನವೀಯ ವರ್ತನೆಗಳೊಂದಿಗೆ ಶಿಕ್ಷಕನಾಗಿರಬೇಕೆಂಬ ಮಹತ್ತರವಾದ ಸಾಮರ್ಥ್ಯವನ್ನು ಹೊಂದಿದೆ.
The Changing School Context and its Demands
+
 
ಬದಲಾಯಿಸುವುದು ಶಾಲಾ ಸನ್ನಿವೇಶ ಮತ್ತು ಅದರ ಬೇಡಿಕೆಗಳು
+
=== The Changing School Context and its Demands ===
 +
 
 +
=== ಬದಲಾಯಿಸುವುದು ಶಾಲಾ ಸನ್ನಿವೇಶ ಮತ್ತು ಅದರ ಬೇಡಿಕೆಗಳು ===
    
A teacher functions within the broad framework of the school education system – its goals, curricula, materials, methods and expectations from the teacher. A teacher education curriculum framework needs to be in consonance with the curriculum framework for school education. A teacher needs to be prepared in relation to the needs and demands arising in the school context, to engage with questions of school knowledge, the learner and the learning process. The expectations of the school system from a teacher change from time to time, responding to the broader social, economic and political changes taking place in the society.
 
A teacher functions within the broad framework of the school education system – its goals, curricula, materials, methods and expectations from the teacher. A teacher education curriculum framework needs to be in consonance with the curriculum framework for school education. A teacher needs to be prepared in relation to the needs and demands arising in the school context, to engage with questions of school knowledge, the learner and the learning process. The expectations of the school system from a teacher change from time to time, responding to the broader social, economic and political changes taking place in the society.

ಸಂಚರಣೆ ಪಟ್ಟಿ