"ಬೇಸಿಗೆ ಶಿಬಿರ - ಮೇ 2023" ಆವೃತ್ತಿಗಳ ಮಧ್ಯದ ಬದಲಾವಣೆಗಳು
(ಅದೇ ಬಳಕೆದಾರನ ೪ ಮಧ್ಯದ ಬದಲಾವಣೆಗಳನ್ನು ತೋರಿಸುತ್ತಿಲ್ಲ) | |||
೧ ನೇ ಸಾಲು: | ೧ ನೇ ಸಾಲು: | ||
ಐ ಟಿ ಫಾರ್ ಚೇಂಜ್ ಹಾಗು ವುಮೆನ್ಸ್ ವಾಯ್ಸ್ ಸಂಸ್ಥೆಗಳು ಜಂಟಿಯಾಗಿ ಇದೇ ಮೇ 19, 29 ಹಾಗು 21ರಂದು ಜಯನಗರದ ವಿಜಯ ಶಿಕ್ಷಕರ ಕಾಲೇಜಿನಲ್ಲಿ ಮೂರು ದಿನಗಳ ಬೇಸಿಗೆ ಶಿಬಿರವನ್ನು ಆಯೋಜಿಸಿವೆ. | ಐ ಟಿ ಫಾರ್ ಚೇಂಜ್ ಹಾಗು ವುಮೆನ್ಸ್ ವಾಯ್ಸ್ ಸಂಸ್ಥೆಗಳು ಜಂಟಿಯಾಗಿ ಇದೇ ಮೇ 19, 29 ಹಾಗು 21ರಂದು ಜಯನಗರದ ವಿಜಯ ಶಿಕ್ಷಕರ ಕಾಲೇಜಿನಲ್ಲಿ ಮೂರು ದಿನಗಳ ಬೇಸಿಗೆ ಶಿಬಿರವನ್ನು ಆಯೋಜಿಸಿವೆ. | ||
− | ಶಿಬಿರಾರ್ಥಿಗಳು ಮೂರು ದಿನಗಳ ವಿವಿಧ ಸೆಶನ್ಗಳಲ್ಲಿ ಕಂಪ್ಯೂಟರ್ ಎಂದರೇನು | + | |
− | ಈ ಕಾರ್ಯಕ್ರಮದ ರೂಪುರೇಷೆ ಕೆಳಕಂಡಂತಿದೆ. | + | ಶಿಬಿರಾರ್ಥಿಗಳು ಮೂರು ದಿನಗಳ ವಿವಿಧ ಸೆಶನ್ಗಳಲ್ಲಿ ಕಂಪ್ಯೂಟರ್ ಎಂದರೇನು ಎನ್ನುವುದರಿಂದ ಮೊದಲ್ಗೊಂಡು ಅದರ ಬಳಕೆಯ ಮಾಹಿತಿಯನ್ನು ಪಡೆಯುತ್ತಾರೆ. |
+ | |||
+ | ಇವರು ಬೆಂಗಳೂರಿನ ವಿವಿಧ ಸಮುದಾಯಗಳಿಂದ ಬರುವ ಶಿಬಿರಾರ್ಥಿಗಳಾಗಿದ್ದು, ಶಾಲಾ ಹಂತದಿಂದ ದೊಡ್ಡವರ ವರೆಗೆ ಎಲ್ಲರೂ ಇರುತ್ತಾರೆ. | ||
+ | |||
+ | ಅಷ್ಟೇ ಅಲ್ಲದೆ ಅವುಗಳನ್ನು ಬಳಸುವುದರ ಮೂಲಕ ಹೊಸ ಹೊಸ ವಿಷಯಗಳ ಬಗ್ಗೆ ಕಲಿಯಲಿದ್ದಾರೆ. | ||
+ | |||
+ | ಕಂಪ್ಯೂಟರ್ ಜೊತೆಗೆ ತಂತಮ್ಮ ಮೋಬೈಲ್ ಫೋನ್ಗಳನ್ನು ಬಳಸಿ ಹೇಗೆ ಮಾಹಿತಿಯನ್ನು ಹುಡುಕುವುದು, ಆ ಮಾಹಿತಿಯನ್ನು ಒಂದೆಡೆ ಸಂಗ್ರಹಿಸಿ ಹೇಗೆ ಬದುಕಿನ ನಿರ್ಧಾರಗಳೆಡೆಗೆ ಮುಂದುವರೆಯುವುದು ಎಂಬುದನ್ನು ವಿವಿಧ ಕಥೆಗಳ ಮೂಲಕ, ಚಟುವಟಿಕೆಗಳ ಮೂಲಕ ಕಲಿಯುತ್ತಾರೆ. ಹಲವರು ಕಾರ್ಮಿಕ ಇಲಾಖೆಯ ವತಿಯಿಂದ ನೀಡಿರುವ ಟ್ಯಾಬ್ಗಳನ್ನು ಬಳಸುತ್ತಿರುವುದರಿಂದ ಅವರಿಗೆ ಈ ಸೆಶನ್ಗಳು ಸಹಕಾರಿಯಾಗಲಿವೆ. | ||
+ | |||
+ | ಈ ಕಾರ್ಯಕ್ರಮದ ವಿಸೃತ ರೂಪುರೇಷೆ ಕೆಳಕಂಡಂತಿದೆ. | ||
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
− | |''' | + | |'''ಸೆಶನ್ಗಳು''' |
− | |''' | + | |'''ಕಂಪ್ಯೂಟರ್ ಲ್ಯಾಬ್''' |
− | |''' | + | |'''ತರಗತಿ''' |
− | |''' | + | |'''ಫೆಸಿಲಿಟೇಟರ್''' |
|- | |- | ||
|'''Day 01''' | |'''Day 01''' | ||
೧೪ ನೇ ಸಾಲು: | ೨೨ ನೇ ಸಾಲು: | ||
|- | |- | ||
|10 – 10:30 AM | |10 – 10:30 AM | ||
− | | - Introduction to the camp and ice breaking activities | + | | - Introduction to the camp and ice breaking activities |
To introduce participants to the summer camp and get to know each other. | To introduce participants to the summer camp and get to know each other. | ||
| | | | ||
೨೦ ನೇ ಸಾಲು: | ೨೮ ನೇ ಸಾಲು: | ||
|- | |- | ||
|10:30 - 11 AM | |10:30 - 11 AM | ||
− | | - Context setting for the summer camp | + | | - Context setting for the summer camp |
Why technology is important for adolescents | Why technology is important for adolescents | ||
| | | | ||
|Guru | |Guru | ||
|- | |- | ||
− | |11 – 11:30AM | + | |11 – 11:30AM |
− | | - Introduction to computers – Common session | + | | - Introduction to computers – Common session |
| | | | ||
|Rakesh | |Rakesh | ||
೩೩ ನೇ ಸಾಲು: | ೪೧ ನೇ ಸಾಲು: | ||
|Working with computers for Group 1- | |Working with computers for Group 1- | ||
- Files, folders, getting comfortable with the computers. | - Files, folders, getting comfortable with the computers. | ||
+ | |||
- Familiarity with using keyboard - TuxType | - Familiarity with using keyboard - TuxType | ||
+ | |||
- Familiarity with using mouse – TuxPaint | - Familiarity with using mouse – TuxPaint | ||
| | | | ||
೪೨ ನೇ ಸಾಲು: | ೫೨ ನೇ ಸಾಲು: | ||
|Getting familiarised with using cloud storage, using documents - for Group 2 | |Getting familiarised with using cloud storage, using documents - for Group 2 | ||
- Creating documents on mobile phones | - Creating documents on mobile phones | ||
− | - Typing using Voice to text feature (English and regional languages) | + | |
+ | - Typing using Voice to text feature (English and regional languages) | ||
+ | |||
- Grammar checker | - Grammar checker | ||
|Nafeesa | |Nafeesa | ||
|- | |- | ||
− | |Lunch break (1PM – 2:00PM) | + | |Lunch break (1PM – 2:00PM) |
| | | | ||
| | | | ||
೫೯ ನೇ ಸಾಲು: | ೭೧ ನೇ ಸಾಲು: | ||
|Working with computers for Group 2- | |Working with computers for Group 2- | ||
- Files, folders, getting comfortable with the computers. | - Files, folders, getting comfortable with the computers. | ||
+ | |||
- Familiarity with using keyboard - TuxType | - Familiarity with using keyboard - TuxType | ||
+ | |||
- Familiarity with using mouse – TuxPaint | - Familiarity with using mouse – TuxPaint | ||
| | | | ||
೬೮ ನೇ ಸಾಲು: | ೮೨ ನೇ ಸಾಲು: | ||
|Getting familiarised with using cloud storage, using documents - for Group 1 | |Getting familiarised with using cloud storage, using documents - for Group 1 | ||
- Creating documents on mobile phones | - Creating documents on mobile phones | ||
+ | |||
- Typing using Voice to text feature (English and regional languages) | - Typing using Voice to text feature (English and regional languages) | ||
+ | |||
- Grammar checker | - Grammar checker | ||
|Nafeesa | |Nafeesa | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
|'''Day 02''' | |'''Day 02''' | ||
೮೪ ನೇ ಸಾಲು: | ೯೫ ನೇ ಸಾಲು: | ||
|10:30 – 12PM | |10:30 – 12PM | ||
|Group 1 | |Group 1 | ||
− | Understanding text editing and creating documents | + | Understanding text editing and creating documents |
+ | |||
- Notepad - To save text, links | - Notepad - To save text, links | ||
| | | | ||
೯೦ ನೇ ಸಾಲು: | ೧೦೨ ನೇ ಸಾಲು: | ||
|- | |- | ||
|12 – 1PM | |12 – 1PM | ||
− | | - Search engine - How to search for information about education, different careers | + | | - Search engine - How to search for information about education, different careers |
| | | | ||
|Harish | |Harish | ||
೯೭ ನೇ ಸಾಲು: | ೧೦೯ ನೇ ಸಾಲು: | ||
| | | | ||
|Group 2 | |Group 2 | ||
− | Internet for adolescent empowerment | + | Internet for adolescent empowerment |
− | - How to search for information on the internet using mobile phones | + | |
+ | - How to search for information on the internet using mobile phones | ||
+ | |||
- Add to home screen option on the mobile phone | - Add to home screen option on the mobile phone | ||
|Karthik | |Karthik | ||
|- | |- | ||
− | |Lunch break (1 – 2:00PM) | + | |Lunch break (1 – 2:00PM) |
| | | | ||
| | | | ||
೧೦೯ ನೇ ಸಾಲು: | ೧೨೩ ನೇ ಸಾಲು: | ||
|2 – 3:30PM | |2 – 3:30PM | ||
|Group 2 | |Group 2 | ||
− | Understanding text editing and creating documents | + | Understanding text editing and creating documents |
+ | |||
- Notepad - To save text, links | - Notepad - To save text, links | ||
| | | | ||
೧೧೫ ನೇ ಸಾಲು: | ೧೩೦ ನೇ ಸಾಲು: | ||
|- | |- | ||
|3:30 – 5PM | |3:30 – 5PM | ||
− | | - Search engine - How to search for information about education, different careers | + | | - Search engine - How to search for information about education, different careers |
| | | | ||
|Rakesh | |Rakesh | ||
|- | |- | ||
− | |2 – 5PM | + | |2 – 5PM |
| | | | ||
|Group 1 | |Group 1 | ||
− | Internet for adolescent empowerment | + | Internet for adolescent empowerment |
− | - How to search for information on the internet using mobile phones | + | |
+ | - How to search for information on the internet using mobile phones | ||
+ | |||
- Add to home screen option on the mobile phone | - Add to home screen option on the mobile phone | ||
|Karthik | |Karthik | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
|'''Day 03''' | |'''Day 03''' | ||
೧೭೦ ನೇ ಸಾಲು: | ೧೮೨ ನೇ ಸಾಲು: | ||
|12 – 12:30PM | |12 – 12:30PM | ||
| | | | ||
− | |Using instagram safely - using phones/tabs | + | |Using instagram safely - using phones/tabs |
|Karthik | |Karthik | ||
|- | |- | ||
೧೮೮ ನೇ ಸಾಲು: | ೨೦೦ ನೇ ಸಾಲು: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
− | |Lunch break (1PM – 1:30PM) | + | |Lunch break (1PM – 1:30PM) |
| | | | ||
| | | | ||
೧೯೬ ನೇ ಸಾಲು: | ೨೦೮ ನೇ ಸಾಲು: | ||
|Group 2 | |Group 2 | ||
Gcompris | Gcompris | ||
+ | |||
-Getting familiar with a computer | -Getting familiar with a computer | ||
− | -Practising reading and writing through activities | + | |
− | -Enhancing strategic thinking through games that require both memory and logic | + | -Practising reading and writing through activities |
+ | |||
+ | -Enhancing strategic thinking through games that require both memory and logic | ||
+ | |||
-Exploring activities, games, and puzzles, and having fun | -Exploring activities, games, and puzzles, and having fun | ||
| | | | ||
೨೧೫ ನೇ ಸಾಲು: | ೨೩೧ ನೇ ಸಾಲು: | ||
|2 – 2:30PM | |2 – 2:30PM | ||
| | | | ||
− | |Group | + | |Group 1 |
Stories about cyber safety | Stories about cyber safety | ||
|Asha | |Asha | ||
೨೨೬ ನೇ ಸಾಲು: | ೨೪೨ ನೇ ಸಾಲು: | ||
|3:30 – 4PM | |3:30 – 4PM | ||
| | | | ||
− | |Using instagram safely - using phones/tabs | + | |Using instagram safely - using phones/tabs |
|Karthik | |Karthik | ||
|- | |- | ||
೨೪೪ ನೇ ಸಾಲು: | ೨೬೦ ನೇ ಸಾಲು: | ||
| | | | ||
|} | |} | ||
+ | |||
+ | ಇಲ್ಲಿ ಬಳಸುವ ಸಂಪನ್ಮೂಲಗಳು | ||
+ | |||
+ | # [https://storyweaver.org.in/stories/35195-password-please ಪಾಸ್ವರ್ಡ್ ಕೊಡು ಸ್ವಲ್ಪ!] | ||
+ | # [https://storyweaver.org.in/stories/50835-the-mystery-of-the-cyber-friend ಸೈಬರ್ ಸ್ನೇಹಿತೆಯ ರಹಸ್ಯ!] | ||
+ | # ಮಾದರಿ ಫಾರ್ಮನ್ನು ಭರ್ತಿ ಮಾಡಲು [https://teacher-network.in/limesurvey/index.php/651981?lang=en ಇಲ್ಲಿ ಕ್ಲಿಕ್ಕಿಸಿ]. | ||
+ | # WhatsApp ಗುಂಪಿಗೆ ಸೇರಲು [https://chat.whatsapp.com/Hr1aCXWCH4J6C9RzD4jAXO ಇಲ್ಲಿ ಕ್ಲಿಕ್ಕಿಸಿ.] | ||
+ | # | ||
+ | |||
[[ವರ್ಗ:ಹೊಸ ಹೆಜ್ಜೆ ಹೊಸ ದಿಶೆ]] | [[ವರ್ಗ:ಹೊಸ ಹೆಜ್ಜೆ ಹೊಸ ದಿಶೆ]] |
೧೩:೧೩, ೨೧ ಮೇ ೨೦೨೩ ದ ಇತ್ತೀಚಿನ ಆವೃತ್ತಿ
ಐ ಟಿ ಫಾರ್ ಚೇಂಜ್ ಹಾಗು ವುಮೆನ್ಸ್ ವಾಯ್ಸ್ ಸಂಸ್ಥೆಗಳು ಜಂಟಿಯಾಗಿ ಇದೇ ಮೇ 19, 29 ಹಾಗು 21ರಂದು ಜಯನಗರದ ವಿಜಯ ಶಿಕ್ಷಕರ ಕಾಲೇಜಿನಲ್ಲಿ ಮೂರು ದಿನಗಳ ಬೇಸಿಗೆ ಶಿಬಿರವನ್ನು ಆಯೋಜಿಸಿವೆ.
ಶಿಬಿರಾರ್ಥಿಗಳು ಮೂರು ದಿನಗಳ ವಿವಿಧ ಸೆಶನ್ಗಳಲ್ಲಿ ಕಂಪ್ಯೂಟರ್ ಎಂದರೇನು ಎನ್ನುವುದರಿಂದ ಮೊದಲ್ಗೊಂಡು ಅದರ ಬಳಕೆಯ ಮಾಹಿತಿಯನ್ನು ಪಡೆಯುತ್ತಾರೆ.
ಇವರು ಬೆಂಗಳೂರಿನ ವಿವಿಧ ಸಮುದಾಯಗಳಿಂದ ಬರುವ ಶಿಬಿರಾರ್ಥಿಗಳಾಗಿದ್ದು, ಶಾಲಾ ಹಂತದಿಂದ ದೊಡ್ಡವರ ವರೆಗೆ ಎಲ್ಲರೂ ಇರುತ್ತಾರೆ.
ಅಷ್ಟೇ ಅಲ್ಲದೆ ಅವುಗಳನ್ನು ಬಳಸುವುದರ ಮೂಲಕ ಹೊಸ ಹೊಸ ವಿಷಯಗಳ ಬಗ್ಗೆ ಕಲಿಯಲಿದ್ದಾರೆ.
ಕಂಪ್ಯೂಟರ್ ಜೊತೆಗೆ ತಂತಮ್ಮ ಮೋಬೈಲ್ ಫೋನ್ಗಳನ್ನು ಬಳಸಿ ಹೇಗೆ ಮಾಹಿತಿಯನ್ನು ಹುಡುಕುವುದು, ಆ ಮಾಹಿತಿಯನ್ನು ಒಂದೆಡೆ ಸಂಗ್ರಹಿಸಿ ಹೇಗೆ ಬದುಕಿನ ನಿರ್ಧಾರಗಳೆಡೆಗೆ ಮುಂದುವರೆಯುವುದು ಎಂಬುದನ್ನು ವಿವಿಧ ಕಥೆಗಳ ಮೂಲಕ, ಚಟುವಟಿಕೆಗಳ ಮೂಲಕ ಕಲಿಯುತ್ತಾರೆ. ಹಲವರು ಕಾರ್ಮಿಕ ಇಲಾಖೆಯ ವತಿಯಿಂದ ನೀಡಿರುವ ಟ್ಯಾಬ್ಗಳನ್ನು ಬಳಸುತ್ತಿರುವುದರಿಂದ ಅವರಿಗೆ ಈ ಸೆಶನ್ಗಳು ಸಹಕಾರಿಯಾಗಲಿವೆ.
ಈ ಕಾರ್ಯಕ್ರಮದ ವಿಸೃತ ರೂಪುರೇಷೆ ಕೆಳಕಂಡಂತಿದೆ.
ಸೆಶನ್ಗಳು | ಕಂಪ್ಯೂಟರ್ ಲ್ಯಾಬ್ | ತರಗತಿ | ಫೆಸಿಲಿಟೇಟರ್ |
Day 01 | |||
10 – 10:30 AM | - Introduction to the camp and ice breaking activities
To introduce participants to the summer camp and get to know each other. |
Aparna | |
10:30 - 11 AM | - Context setting for the summer camp
Why technology is important for adolescents |
Guru | |
11 – 11:30AM | - Introduction to computers – Common session | Rakesh | |
11:30 – 1PM | Working with computers for Group 1-
- Files, folders, getting comfortable with the computers. - Familiarity with using keyboard - TuxType - Familiarity with using mouse – TuxPaint |
Harish | |
11:30 – 1PM | Getting familiarised with using cloud storage, using documents - for Group 2
- Creating documents on mobile phones - Typing using Voice to text feature (English and regional languages) - Grammar checker |
Nafeesa | |
Lunch break (1PM – 2:00PM) | |||
2 – 3PM | Practice time for Group 1 | ||
3PM – 5PM | Working with computers for Group 2-
- Files, folders, getting comfortable with the computers. - Familiarity with using keyboard - TuxType - Familiarity with using mouse – TuxPaint |
Harish | |
3PM – 5PM | Getting familiarised with using cloud storage, using documents - for Group 1
- Creating documents on mobile phones - Typing using Voice to text feature (English and regional languages) - Grammar checker |
Nafeesa | |
Day 02 | |||
10:30 – 12PM | Group 1
Understanding text editing and creating documents - Notepad - To save text, links |
Rakesh | |
12 – 1PM | - Search engine - How to search for information about education, different careers | Harish | |
10:30 – 1PM | Group 2
Internet for adolescent empowerment - How to search for information on the internet using mobile phones - Add to home screen option on the mobile phone |
Karthik | |
Lunch break (1 – 2:00PM) | |||
2 – 3:30PM | Group 2
Understanding text editing and creating documents - Notepad - To save text, links |
Harish | |
3:30 – 5PM | - Search engine - How to search for information about education, different careers | Rakesh | |
2 – 5PM | Group 1
Internet for adolescent empowerment - How to search for information on the internet using mobile phones - Add to home screen option on the mobile phone |
Karthik | |
Day 03 | |||
10:30 – 12PM | Group 1
Gcompris -Getting familiar with a computer -Practising reading and writing through activities, -Enhancing strategic thinking through games that require both memory and logic, -Exploring activities, games, and puzzles, and having fun |
Girija | |
12 – 12:30PM | Searching, downloading images from the internet | Rakesh | |
12:30 – 1PM | Filling forms - for scholarships, admissions | Prateek | |
10:30 – 11AM | Group 2
Stories about cyber safety |
Asha | |
11 – 12PM | Cyber safety - Passwords, apps permissions, giving personal information, selfie, spams, reporting, chats via IMs, phone calls blocking | Karthik | |
12 – 12:30PM | Using instagram safely - using phones/tabs | Karthik | |
12:30 – 1PM | Posters - what they have learnt in the last 3 days. | Anusha | |
Lunch break (1PM – 1:30PM) | |||
2- 3PM | Group 2
Gcompris -Getting familiar with a computer -Practising reading and writing through activities -Enhancing strategic thinking through games that require both memory and logic -Exploring activities, games, and puzzles, and having fun |
Girija | |
3 – 3:30PM | Searching, downloading images from the internet | Rakesh | |
3:30 – 4PM | Filling forms - for scholarships, admissions | Prateek | |
2 – 2:30PM | Group 1
Stories about cyber safety |
Asha | |
2:30 – 3:30PM | Cyber safety - Passwords, apps permissions, giving personal information, selfie, spams, reporting, chats via IMs, phone calls blocking | Karthik | |
3:30 – 4PM | Using instagram safely - using phones/tabs | Karthik | |
Posters - what they have learnt in the last 3 days. | Anusha | ||
4 – 5PM | Certificate distribution |
ಇಲ್ಲಿ ಬಳಸುವ ಸಂಪನ್ಮೂಲಗಳು
- ಪಾಸ್ವರ್ಡ್ ಕೊಡು ಸ್ವಲ್ಪ!
- ಸೈಬರ್ ಸ್ನೇಹಿತೆಯ ರಹಸ್ಯ!
- ಮಾದರಿ ಫಾರ್ಮನ್ನು ಭರ್ತಿ ಮಾಡಲು ಇಲ್ಲಿ ಕ್ಲಿಕ್ಕಿಸಿ.
- WhatsApp ಗುಂಪಿಗೆ ಸೇರಲು ಇಲ್ಲಿ ಕ್ಲಿಕ್ಕಿಸಿ.