"ಬೆಂಗಳೂರು ವಿದ್ಯಾರ್ಥಿ ಶಿಕ್ಷಕರ ಕಾರ್ಯಾಗಾರ ಏಪ್ರಿಲ್‌ 2019" ಆವೃತ್ತಿಗಳ ಮಧ್ಯದ ಬದಲಾವಣೆಗಳು

ಕರ್ನಾಟಕ ಮುಕ್ತ ಶೈಕ್ಷಣಿಕ ಸಂಪನ್ಮೂಲಗಳು ಇಂದ
Jump to navigation Jump to search
೭೬ ನೇ ಸಾಲು: ೭೬ ನೇ ಸಾಲು:
 
ಅಂತರ್ಜಾಲದಲ್ಲಿ ಸಂಪನ್ಮೂಲಗಳನ್ನು ಪ್ರವೇಶಿಸಿ ಮತ್ತು ಮೌಲ್ಯಮಾಪನ ಮಾಡಿ
 
ಅಂತರ್ಜಾಲದಲ್ಲಿ ಸಂಪನ್ಮೂಲಗಳನ್ನು ಪ್ರವೇಶಿಸಿ ಮತ್ತು ಮೌಲ್ಯಮಾಪನ ಮಾಡಿ
  
Understand importance of FOSS and OER in teaching-learning
+
ಬೋಧನೆ-ಕಲಿಕೆಯಲ್ಲಿ FOSS ಮತ್ತು OER ನ ಪ್ರಾಮುಖ್ಯತೆಯನ್ನು ಅರ್ಥಮಾಡಿಕೊಳ್ಳಿ
  
Chose a topic to build a Personal Digital Library (PDL)
+
ವೈಯಕ್ತಿಕ ಡಿಜಿಟಲ್ ಗ್ರಂಥಾಲಯ (ವೈಡಿಗ್ರಂ) ನಿರ್ಮಿಸಲು ಒಂದು ವಿಷಯವನ್ನು ಆಯ್ಕೆ ಮಾಡಿಕೊಂಡರು.
  
Organize resources to create a repository
+
ಭಂಡಾರವನ್ನು ರಚಿಸಲು ಸಂಪನ್ಮೂಲಗಳನ್ನು ಆಯೋಜಿಸುವುದು.
 
|[[Why public software|Why FOSS]]
 
|[[Why public software|Why FOSS]]
 
[[Understanding copyright|What is copyright]]
 
[[Understanding copyright|What is copyright]]
೮೯ ನೇ ಸಾಲು: ೮೯ ನೇ ಸಾಲು:
  
 
|-
 
|-
|ICT for connecting and learning
+
|"ಸಂಪರ್ಕ ಹಾಗು ಕಲಿಕೆಗಾಗಿ" ಐಸಿಟಿ
 
|3.00 - 5.00
 
|3.00 - 5.00
|Presentation and
+
|ಪ್ರಸ್ತುತಿ ಹಾಗು
Hands-on
+
ಅಭ್ಯಾಸ
|Participants create PDL for a chosen topic, accessing and downloading resources- images, videos and animations to create a PDL
+
|ಭಾಗವಹಿಸುವವರು ಸಂಪನ್ಮೂಲಗಳನ್ನು ಪ್ರವೇಶಿಸುವುದು ಮತ್ತು ಡೌನ್ಲೋಡ್ ಮಾಡುವುದರ ಮೂಲಕ- PDL ಅನ್ನು ರಚಿಸಲು ಚಿತ್ರಗಳು, ವೀಡಿಯೊಗಳು ಮತ್ತು ಅನಿಮೇಷನ್ಗಳನ್ನು ಬಳಸುತ್ತಾರೆ ಹಾಗು ವೈಡಿಗ್ರಂ ಅನ್ನು ಆಯ್ಕೆಯ ವಿಷಯದಲ್ಲಿ ರಚಿಸುವರು.
Learning browser features
+
ಬ್ರೌಸರ್‌ನ ವೈಶಿಷ್ಟ್ಯಗಳನ್ನು ಕಲಿಯುವುದು
|Participants have a repository of resourses for the chosen topic acessed from internet that are collected and organised
+
|ಸಂಗ್ರಹಿಸಿದ ಮತ್ತು ಆಯೋಜಿಸಿದ ಅಂತರ್ಜಾಲದಿಂದ ಪಡೆದ ಆಯ್ದ ವಿಷಯಕ್ಕಾಗಿ ಭಾಗವಹಿಸುವವರು ಸಂಪನ್ಮೂಲಗಳ ಭಂಡಾರವನ್ನು ಹೊಂದಿದ್ದಾರೆ
 
|[https://teacher-network.in/OER/index.php/ICT_teacher_handbook/What_is_internet_and_web Introduction to internet and web]
 
|[https://teacher-network.in/OER/index.php/ICT_teacher_handbook/What_is_internet_and_web Introduction to internet and web]
 
|-
 
|-
|'''DAY 2'''
+
|'''ದಿನ 2'''
 
|
 
|
 
|
 
|
೧೦೫ ನೇ ಸಾಲು: ೧೦೫ ನೇ ಸಾಲು:
 
|
 
|
 
|-
 
|-
|ICT for creating and learning
+
|"ಸಂಪರ್ಕ ಹಾಗು ಕಲಿಕೆಗಾಗಿ" ಐಸಿಟಿ
 
|First half
 
|First half
 
|Presentation and
 
|Presentation and

೦೭:೫೫, ೧ ಏಪ್ರಿಲ್ ೨೦೧೯ ನಂತೆ ಪರಿಷ್ಕರಣೆ

ಕಾರ್ಯಾಗಾರದ ಉದ್ದೇಶಗಳು

  1. ಬೋಧನೆ ಮತ್ತು ಕಲಿಕೆಯಲ್ಲಿ ಐಸಿಟಿ ಯನ್ನು ಸಂಯೋಜಿಸುವ ಸಾಧ್ಯತೆಗಳನ್ನು ಅರ್ಥಮಾಡಿಕೊಳ್ಳುವುದು.
  2. ತರಗತಿ ಬೋಧನೆಗೆ ಸ್ವತಂತ್ರ ಮತ್ತು ಮುಕ್ತ ಮೂಲ ತಂತ್ರಾಂಶದ (ಎಫ್ಒಎಸ್ಎಸ್) ಅನ್ವಯಕಗಳನ್ನು ಬಳಸುವ ಮೂಲಕ ಮುಕ್ತ ಶೈಕ್ಷಣಿಕ ಸಂಪನ್ಮೂಲಗಳನ್ನು (ಮುಶೈಸಂ) ಬಳಸುವುದು ಮತ್ತು ರಚಿಸುವುದು
  3. ಆಯ್ದ ವಿಷಯದ ಮೇಲೆ ವೈಯಕ್ತಿಕ ಡಿಜಿಟಲ್ ಗ್ರಂಥಾಲಯವನ್ನು (ವೈಡಿಗ್ರಂ) ಅಭಿವೃದ್ಧಿಪಡಿಸುವುದು.

ಭಾಗಿದಾರರ ನೋಂದಣಿ

ಕಾರ್ಯಗಾರದ ನೋಂದಣಿಗಾಗಿ ಇಲ್ಲಿ ಕ್ಲಿಕ್‌ ಮಾಡಿ.

ಸಭಾ ಯೋಜನೆ

ವಿಷಯ ಅಧಿವೇಶನದ ಸಮಯ ವಿವರಣೆ ಉದ್ದೇಶಗಳು ನಿರೀಕ್ಷಿತ ಫಲಿತಾಂಶಗಳು ಭಾಗಿದಾರರ ಸಂಪನ್ಮೂಲಗಳು
ದಿನ 1
ಭಾಗಿದಾರರ ನೋಂದಣಿ 10.00-10.30 ಅಭ್ಯಾಸ ಭಾಗಿದಾರರ ನೋಂದಣಿ

ಪರಿಚಯ

ಭಾಗಿದಾರರ ಮಾಹಿತಿಯನ್ನು ತುಂಬಿರಿ (ಮುಂಚೆಯೇ ತುಂಬಿರದಿದ್ದರೆ) Google form
ಕಾರ್ಯಗಾರಕ್ಕೆ ಪರಿಚಯ 10.30-12.00 ಪ್ರಸ್ತುತಿ ಹಾಗು ಚರ್ಚೆ ಕಾರ್ಯಾಗಾರದ ಉದ್ದೇಶಗಳನ್ನು ಅರ್ಥೈಸುವುದು

ಕಾರ್ಯಾಗಾರದಲ್ಲಿ ಭಾಗವಹಿಸುವವರ ನಿರೀಕ್ಷೆಗಳ ಅವಲೋಕನ

ಕಾರ್ಯಾಗಾರದ ಉದ್ದೇಶಗಳು, ವ್ಯಾಪ್ತಿ ಮತ್ತು ವಿಧಾನವನ್ನು ಅರ್ಥಮಾಡಿಕೊಳ್ಳುವುದು ಕಾರ್ಯಾಗಾರದ ಪುಟ , ಯೋಜನೆ
"ಸಂಪರ್ಕ ಹಾಗು ಕಲಿಕೆಗಾಗಿ" ಐಸಿಟಿ 12.00 - 1.00 ಪ್ರಸ್ತುತಿ ಹಾಗು

ಅಭ್ಯಾಸ

ಉಬುಂಟು ಡೆಸ್ಕ್‌ಟಾಪ್‌ಗೆ ಪರಿಚಯ

ಅಂತರ್ಜಾಲದಲ್ಲಿ ಸಂಪನ್ಮೂಲಗಳನ್ನು ಪ್ರವೇಶಿಸುವುದು ಹೇಗೆ ಎಂದು ಕಲಿಯುವುದು

ಡಿಜಿಟಲ್ ಸಂಪನ್ಮೂಲಗಳನ್ನು ರಚಿಸಲು, ಸಂಗ್ರಹಿಸಲು, ಸಂಘಟಿಸಲು ಮತ್ತು ಬಳಸುವ ಸಾಮರ್ಥ್ಯಗಳನ್ನು ನಿರ್ಮಿಸುವುದು

ಅಂತರ್ಜಾಲವನ್ನು / ಗ್ಲೋಬಲ್ ಡಿಜಿಟಲ್ ಲೈಬ್ರರಿಯನ್ನು (ಜಿಡಿಎಲ್)ಅರ್ಥೈಸುವುದು

ಅಂತರ್ಜಾಲದ ಮೂಲಕ ಸಂಪರ್ಕ ಮತ್ತು ಕಲಿಯಿರಿ

ಅಂತರ್ಜಾಲದಲ್ಲಿ ಸಂಪನ್ಮೂಲಗಳನ್ನು ಹುಡುಕಿ

Learn Ubuntu

Learn Firefox

Introduction to internet and web

ಭೋಜನ 1.00 - 2.00
"ಸಂಪರ್ಕ ಹಾಗು ಕಲಿಕೆಗಾಗಿ" ಐಸಿಟಿ 2.00 - 3.00 ಪ್ರಸ್ತುತಿ ಹಾಗು

ಅಭ್ಯಾಸ

ಅಂತರ್ಜಾಲದಲ್ಲಿ ಕೃತಿಸ್ವಾಮ್ಯದ ಪರಿಚಯ - ಮುಕ್ತ ಶೈಕ್ಷಣಿಕ ಸಂಪನ್ಮೂಲಗಳನ್ನು (ಮುಶೈಸಂ)

ಬೋಧನೆ ಮತ್ತು ಕಲಿಕೆಯಲ್ಲಿ ಮುಶೈಸಂನ ಪಾತ್ರವನ್ನು ಅರ್ಥೈಸುವುದು

ಶಿಕ್ಷಣದಲ್ಲಿ FOSS, ಸಂಪನ್ಮೂಲಗಳನ್ನು ಪ್ರವೇಶಿಸಲು ಮುಶೈಸಂ ಪ್ಲಾಟ್ಫಾರ್ಮ್ಗಳು

ಮುಶೈಸಂ ಅನ್ನು ಅರ್ಥ ಮಾಡಿಕೊಳ್ಳಿ

ಅಂತರ್ಜಾಲದಲ್ಲಿ ಸಂಪನ್ಮೂಲಗಳನ್ನು ಪ್ರವೇಶಿಸಿ ಮತ್ತು ಮೌಲ್ಯಮಾಪನ ಮಾಡಿ

ಬೋಧನೆ-ಕಲಿಕೆಯಲ್ಲಿ FOSS ಮತ್ತು OER ನ ಪ್ರಾಮುಖ್ಯತೆಯನ್ನು ಅರ್ಥಮಾಡಿಕೊಳ್ಳಿ

ವೈಯಕ್ತಿಕ ಡಿಜಿಟಲ್ ಗ್ರಂಥಾಲಯ (ವೈಡಿಗ್ರಂ) ನಿರ್ಮಿಸಲು ಒಂದು ವಿಷಯವನ್ನು ಆಯ್ಕೆ ಮಾಡಿಕೊಂಡರು.

ಭಂಡಾರವನ್ನು ರಚಿಸಲು ಸಂಪನ್ಮೂಲಗಳನ್ನು ಆಯೋಜಿಸುವುದು.

Why FOSS

What is copyright

Introduction to OER

How to build your PDL

"ಸಂಪರ್ಕ ಹಾಗು ಕಲಿಕೆಗಾಗಿ" ಐಸಿಟಿ 3.00 - 5.00 ಪ್ರಸ್ತುತಿ ಹಾಗು

ಅಭ್ಯಾಸ

ಭಾಗವಹಿಸುವವರು ಸಂಪನ್ಮೂಲಗಳನ್ನು ಪ್ರವೇಶಿಸುವುದು ಮತ್ತು ಡೌನ್ಲೋಡ್ ಮಾಡುವುದರ ಮೂಲಕ- PDL ಅನ್ನು ರಚಿಸಲು ಚಿತ್ರಗಳು, ವೀಡಿಯೊಗಳು ಮತ್ತು ಅನಿಮೇಷನ್ಗಳನ್ನು ಬಳಸುತ್ತಾರೆ ಹಾಗು ವೈಡಿಗ್ರಂ ಅನ್ನು ಆಯ್ಕೆಯ ವಿಷಯದಲ್ಲಿ ರಚಿಸುವರು.

ಬ್ರೌಸರ್‌ನ ವೈಶಿಷ್ಟ್ಯಗಳನ್ನು ಕಲಿಯುವುದು

ಸಂಗ್ರಹಿಸಿದ ಮತ್ತು ಆಯೋಜಿಸಿದ ಅಂತರ್ಜಾಲದಿಂದ ಪಡೆದ ಆಯ್ದ ವಿಷಯಕ್ಕಾಗಿ ಭಾಗವಹಿಸುವವರು ಸಂಪನ್ಮೂಲಗಳ ಭಂಡಾರವನ್ನು ಹೊಂದಿದ್ದಾರೆ Introduction to internet and web
ದಿನ 2
"ಸಂಪರ್ಕ ಹಾಗು ಕಲಿಕೆಗಾಗಿ" ಐಸಿಟಿ First half Presentation and

Hands-on

Creating concept map for the chosen topic

Hyper-linking (local & web) resources to the concept map

Using note window, internal connectors to enrich your concept map Insert images and different symbols to make more attractive

Use different export option to export your concept map as text document, html, pdf and Image format also

Participants explore and create an overview of chosen topic, add notes, images and web links to enrich the created mind map

Participants make different versions of the map created

Learn Freeplane

Exercise on making a concept map

Benefits of making concept maps

LUNCH 1.00 - 2.00
ICT for creating and learning 2:00 – 5:00 Presentation and

Hands-on

Using text editor for documentation

Formatting the document Adding information to your topic

Typing in local languages Adding formatting features, numbers and bullets, hyper-links Inserting tables, Images, header, footers/ Saving created document in different formats - odt, doc and pdf

Use text editor for documentation

Format document with features availabe in the editor Create a detailed text document for the chosen topic by inserting details in the form of tables, images and charts

Learn Libreoffice Writer

Learn Tux Typing

Exercises in creating a text resource

DAY 3
ICT for creating and learning 10.00-1.00 Presentation and

Hands-on

Demonstration of exemplar of ICT integration in teaching learning

(Math and science batch)

Mapping how Geogebra can support attainment of mathematics learning

Getting familiar with creating sketches using Geogebra

(SS and language batch)

Using H5P, indic anagram, video for demonstrating ICT integration in language learning

Exemplar lesson for each subject

(Math and science batch)

Geogebra - Exemplar lesson for math

Getting familiar with creating sketches using Geogebra

(SS and language batch)

H5P, Vocabulary quizzes with Indic anagram, Using a video resource for language teaching

Learn Geogebra

Learn Kanagram

Teacherstryscience

LUNCH 1.00 - 2.00
ICT for creating and learning 2.00-5.00 Presentation and

Hands-on

Demonstration of exemplar of ICT integration in teaching learning

(Math and science batch)

Using Phet simulations and videos in teaching learning Science

(SS and language batch)

Using H5P, Indic anagram, video in teaching learning Social Science

(Math and science group)

Phet - Exemplar lesson for Biology,including video simulations

Getting familiar with searching and playing with simulations

(SS and language batch)

Exemplar lesson for Social science

Learn PhET

Learn Marble

Learn KGeography

DAY 4
ICT for teaching learning 10.00-1.00 Hands-on Using ICT for lesson creation Participants practise the tools learnt to develop resources / lesson for their chosen topic
LUNCH 1.00 - 2.00
ICT for creating and learning 2:00 – 3.00 Presentation and discussions Integrating ICT in education in 'meaningful' ways .. what, when and how (and how not) Understanding that pedagogical wisdom is necessary in deciding how to use ICT
ICT for generic resource creation - Images 3.00 - 500 Presentation and

Hands-on

Using different graphic resource creation tools to create resources

Creating graphic resource for the chosen topic - taking pictures using screenshot

Creating and editing pictures, adding text, colors for created pictures

Participants are be able to edit images downloaded using image editor tool.

Participants are able to take screen shots, create and edit images

Learn Tux Paint

Learn Kazam

Learn GIMP

DAY 5
ICT for generic resource creation - Videos 10.00 - 1.00 Presentation and

Hands-on

Making a video using resources collected for the chosen topic

Adding script for the video created

Refine created/OER videos combining multiple resources

Participants create a video using resources collected and add a script to complete the video.

Participants refine the video created by combining text, audio, video and animations

Learn Kazam

Learn Kdenlive

12.00 - 1.00 Presentation
LUNCH 1.00 - 2.00
ICT for generic resource creation and teaching

ICT literacy

2.00 - 4.00 Presentation and

Hands-on

Select participants will make a brief presentation of their PDL and how they imagine using it for teaching

Ubuntu Installation

Participants will learn from their peer's presentations

Learn how to install Ubuntu

Install Ubuntu
Way forward and feedback 4:00 – 5:00 Discussions Way Forward - how to continue learning.

ಕಾರ್ಯಕ್ರಮದ ಹಿಮ್ಮಾಹಿತಿ

ಕಾರ್ಯಗಾರದ ಸಂಪನ್ಮೂಲಗಳು

  1. Explore an application
  2. A toolkit for creating and re-purposing OER using FOSS tools
  3. Install Ubuntu
  4. Complete student ICT textbook
  5. ICT Teacher handbook
  6. Useful websites for OER
    1. Wikipedia - English
    2. Wikipedia - Kannada
    3. NROER
    4. Teacherstryscience

ಇತರೆ ಅಂತರ್ಜಾಲ ಸಂಪನ್ಮೂಲಗಳು

ವಿಜಯ ಶಿಕ್ಷಕರ ಕಾಲೇಜಿನ ವಿದ್ಯಾರ್ಥಿಗಳು ಐಸಿಟಿ ಸಂಯೋಜಿತ ಕಾರ್ಯಕ್ರಮದ ಅನುಭವವನ್ನು ಹಂಚಿಕೊಳ್ಳುತ್ತಿರುವುದು.

ಕಾರ್ಯಗಾರದ ಹಿಮ್ಮಾಹಿತಿ