Line 145: |
Line 145: |
| | | |
| === രണ്ടാം ഭാഷാ ആർജ്ജനത്തിലെ മറ്റു തിയറികൾ === | | === രണ്ടാം ഭാഷാ ആർജ്ജനത്തിലെ മറ്റു തിയറികൾ === |
| + | |
| + | ==== The Acculturation Model ==== |
| + | The Acculturation Model is defined by Brown (1980a: 129) as ‘the process of becoming adapted to a new culture’. Culture is an important aspect as language reflects one's culture. Acquisition of a new language helps the learner of the target language and the second language to view each other’s culture. Acculturation is determined by the social and the psychological distance. The more social and psychological distance between the second language learner and the target language group the longer it takes for acculturation. |
| + | |
| + | Second Language acquisition is just one aspect of acculturation and the degree to which a learner acculturated to the target- language group will control the degree to which he requires the second language (Schumann ,1978b). |
| | | |
| ==== അക്ൾച്ചറേഷൻ മോഡൽ (The Acculturation Model) ==== | | ==== അക്ൾച്ചറേഷൻ മോഡൽ (The Acculturation Model) ==== |
Line 150: |
Line 155: |
| | | |
| രണ്ടാം ഭാഷാ സ്വായത്തമാക്കുക എന്നത് അക്ൾച്ചറേഷന്റെ ഒരു വശം മാത്രമാണ്, ഒരു പഠിതാവ് ടാർഗെറ്റ്-ലാംഗ്വേജ് ഗ്രൂപ്പിലേക്ക് എത്രത്തോളം പരിശീലിപ്പിക്കപ്പെടുന്നുവോ അത് അദ്ദേഹത്തിന് രണ്ടാം ഭാഷ ആവശ്യമായ അളവിനെ നിയന്ത്രിക്കും (ഷുമാൻ, 1978 ബി). | | രണ്ടാം ഭാഷാ സ്വായത്തമാക്കുക എന്നത് അക്ൾച്ചറേഷന്റെ ഒരു വശം മാത്രമാണ്, ഒരു പഠിതാവ് ടാർഗെറ്റ്-ലാംഗ്വേജ് ഗ്രൂപ്പിലേക്ക് എത്രത്തോളം പരിശീലിപ്പിക്കപ്പെടുന്നുവോ അത് അദ്ദേഹത്തിന് രണ്ടാം ഭാഷ ആവശ്യമായ അളവിനെ നിയന്ത്രിക്കും (ഷുമാൻ, 1978 ബി). |
| + | |
| + | ==== Discourse Theory: ==== |
| + | This theory ascertains that through interaction and communication the learner discovers meaningful features of a language. Halliday (1975) shows that it is through interpersonal use of the language, the formal linguistic rules for performing basic language functions develop. Cherry ( 1979:22) says:Through communicating with the other people, children accomplish actions in the world and develop the rules of language structure and use. |
| | | |
| ==== ഡിസ്കോഴ്സ് തിയറി (Discourse Theory) ==== | | ==== ഡിസ്കോഴ്സ് തിയറി (Discourse Theory) ==== |
| ആശയവിനിമയത്തിലൂടെയും ആശയവിനിമയത്തിലൂടെയും പഠിതാവ് ഒരു ഭാഷയുടെ അർത്ഥവത്തായ സവിശേഷതകൾ കണ്ടെത്തുന്നുവെന്ന് ഈ സിദ്ധാന്തം ഉറപ്പിക്കുന്നു. ഹാലിഡേ (1975) കാണിക്കുന്നത് ഭാഷയുടെ പരസ്പര ഉപയോഗത്തിലൂടെയാണ്, അടിസ്ഥാന ഭാഷാ പ്രവർത്തനങ്ങൾ നിർവഹിക്കുന്നതിനുള്ള ഔപചാരിക ഭാഷാപരമായ നിയമങ്ങൾ വികസിക്കുന്നത്. ചെറി (1979:22) പറയുന്നു: മറ്റ് ആളുകളുമായി ആശയവിനിമയം നടത്തുന്നതിലൂടെ, കുട്ടികൾ ലോകത്തിലെ പ്രവർത്തനങ്ങൾ നിർവഹിക്കുകയും ഭാഷാ ഘടനയുടെയും ഉപയോഗത്തിന്റെയും നിയമങ്ങൾ വികസിപ്പിക്കുകയും ചെയ്യുന്നു. | | ആശയവിനിമയത്തിലൂടെയും ആശയവിനിമയത്തിലൂടെയും പഠിതാവ് ഒരു ഭാഷയുടെ അർത്ഥവത്തായ സവിശേഷതകൾ കണ്ടെത്തുന്നുവെന്ന് ഈ സിദ്ധാന്തം ഉറപ്പിക്കുന്നു. ഹാലിഡേ (1975) കാണിക്കുന്നത് ഭാഷയുടെ പരസ്പര ഉപയോഗത്തിലൂടെയാണ്, അടിസ്ഥാന ഭാഷാ പ്രവർത്തനങ്ങൾ നിർവഹിക്കുന്നതിനുള്ള ഔപചാരിക ഭാഷാപരമായ നിയമങ്ങൾ വികസിക്കുന്നത്. ചെറി (1979:22) പറയുന്നു: മറ്റ് ആളുകളുമായി ആശയവിനിമയം നടത്തുന്നതിലൂടെ, കുട്ടികൾ ലോകത്തിലെ പ്രവർത്തനങ്ങൾ നിർവഹിക്കുകയും ഭാഷാ ഘടനയുടെയും ഉപയോഗത്തിന്റെയും നിയമങ്ങൾ വികസിപ്പിക്കുകയും ചെയ്യുന്നു. |
| + | |
| + | ==== Cognitive theory: ==== |
| + | According to Cognitive theorists, second language acquisition is considered to be acquiring of complex cognitive skills. Learning of the language is considered to be learning of a skill as various aspects of the language need to be practised for a smooth performance. Thus requires automatization of subskills. |
| | | |
| ==== വൈജ്ഞാനിക സിദ്ധാന്തം (Cognitive Theory) ==== | | ==== വൈജ്ഞാനിക സിദ്ധാന്തം (Cognitive Theory) ==== |
| കോഗ്നിറ്റീവ് തിയറിസ്റ്റിന്റെ അഭിപ്രായത്തിൽ, സങ്കീർണ്ണമായ വൈജ്ഞാനിക കഴിവുകൾ നേടുന്നതാണ് രണ്ടാം ഭാഷാ പഠനത്തിൽ നടക്കുന്നത്. സുഗമമായ പ്രകടനത്തിന് ഭാഷയുടെ വിവിധ വശങ്ങൾ പരിശീലിക്കേണ്ടതിനാൽ ഭാഷ പഠിക്കുന്നത് ഒരു വൈദഗ്ധ്യത്തിന്റെ പഠനമായി കണക്കാക്കപ്പെടുന്നു. അതിനാൽ ഉപനൈപുണ്യങ്ങളുടെ ഓട്ടോമാറ്റിസേഷൻ ആവശ്യമാണ്. | | കോഗ്നിറ്റീവ് തിയറിസ്റ്റിന്റെ അഭിപ്രായത്തിൽ, സങ്കീർണ്ണമായ വൈജ്ഞാനിക കഴിവുകൾ നേടുന്നതാണ് രണ്ടാം ഭാഷാ പഠനത്തിൽ നടക്കുന്നത്. സുഗമമായ പ്രകടനത്തിന് ഭാഷയുടെ വിവിധ വശങ്ങൾ പരിശീലിക്കേണ്ടതിനാൽ ഭാഷ പഠിക്കുന്നത് ഒരു വൈദഗ്ധ്യത്തിന്റെ പഠനമായി കണക്കാക്കപ്പെടുന്നു. അതിനാൽ ഉപനൈപുണ്യങ്ങളുടെ ഓട്ടോമാറ്റിസേഷൻ ആവശ്യമാണ്. |
| + | |
| + | ==== Constructivism ==== |
| + | The traditional methods of teaching are based on an objectivist view of knowledge. In the objectivist paradigm, the teacher transmits knowledge to the learners who are considered as passive receivers of knowledge. In contrast, the constructivist paradigm is based on the assumption that knowledge is subjective and learners construct knowledge in the social and cultural environment in which they are embedded. |
| + | |
| + | In 1978, Driver and Easley believed that learners construct knowledge on the basis of their prior knowledge and personal experience. The empirical data on the studies ‘how children construct knowledge’ and ‘how teachers can provide interventions to help children develop their own concepts’ show that when individuals encounter new information, they use their own prior knowledge and personal experience to make sense of the new material. |
| | | |
| ==== കൺസ്ട്രക്റ്റിവിസം (Constructivism) ==== | | ==== കൺസ്ട്രക്റ്റിവിസം (Constructivism) ==== |
Line 161: |
Line 177: |
| | | |
| 1978-ൽ ഡ്രൈവറും, ഈസ്ലിയും വിശ്വസിച്ചത് പഠിതാക്കൾ അവരുടെ മുൻ അറിവിന്റെയും വ്യക്തിപരമായ അനുഭവത്തിന്റെയും അടിസ്ഥാനത്തിലാണ് അറിവ് നിർമ്മിക്കുന്നതെന്ന് എന്നതാണ്. 'കുട്ടികൾ എങ്ങനെയാണ് അറിവ് നിർമ്മിക്കുന്നത്', 'കുട്ടികളുടെ സ്വന്തം ആശയങ്ങൾ എങ്ങനെ സഹായിക്കുന്നതിന് അധ്യാപകർക്ക് എങ്ങനെ ഇടപെടാം' എന്നീ പഠനങ്ങളിലെ അനുഭവപരമായ ഡാറ്റ കാണിക്കുന്നത്, വ്യക്തികൾ പുതിയ വിവരങ്ങൾ കണ്ടെത്തുമ്പോൾ, പുതിയ മെറ്റീരിയലിന്റെ അർത്ഥം മനസ്സിലാക്കാൻ അവർ സ്വന്തം മുൻ അറിവും വ്യക്തിഗത അനുഭവവും ഉപയോഗിക്കുന്നു എന്നാണ്. | | 1978-ൽ ഡ്രൈവറും, ഈസ്ലിയും വിശ്വസിച്ചത് പഠിതാക്കൾ അവരുടെ മുൻ അറിവിന്റെയും വ്യക്തിപരമായ അനുഭവത്തിന്റെയും അടിസ്ഥാനത്തിലാണ് അറിവ് നിർമ്മിക്കുന്നതെന്ന് എന്നതാണ്. 'കുട്ടികൾ എങ്ങനെയാണ് അറിവ് നിർമ്മിക്കുന്നത്', 'കുട്ടികളുടെ സ്വന്തം ആശയങ്ങൾ എങ്ങനെ സഹായിക്കുന്നതിന് അധ്യാപകർക്ക് എങ്ങനെ ഇടപെടാം' എന്നീ പഠനങ്ങളിലെ അനുഭവപരമായ ഡാറ്റ കാണിക്കുന്നത്, വ്യക്തികൾ പുതിയ വിവരങ്ങൾ കണ്ടെത്തുമ്പോൾ, പുതിയ മെറ്റീരിയലിന്റെ അർത്ഥം മനസ്സിലാക്കാൻ അവർ സ്വന്തം മുൻ അറിവും വ്യക്തിഗത അനുഭവവും ഉപയോഗിക്കുന്നു എന്നാണ്. |
| + | |
| + | ==== Critical thinking ==== |
| + | CT is that mode of thinking about any subject, content, or problem in which the thinker improves the quality of his or her thinking by being unbiased. CT is not the same as disagreement; does not aim to embarrass or humiliate; does not entail nitpicking; applied to the beliefs and positions of others but also to our own. |
| | | |
| ==== വിമർശനാത്മക ചിന്ത (Critical Thinking - CT) ==== | | ==== വിമർശനാത്മക ചിന്ത (Critical Thinking - CT) ==== |
| ഏതെങ്കിലും വിഷയത്തെയോ ഉള്ളടക്കത്തെയോ പ്രശ്നത്തെയോ കുറിച്ചുള്ള ചിന്താരീതിയാണ് CT. വിയോജിപ്പിന് തുല്യമല്ല CT; സംഭ്രമിപ്പിക്കാനോ അപമാനിക്കാനോ ലക്ഷ്യമിടുന്നില്ല; നിറ്റ്പിക്കിംഗ് ഉൾപ്പെടുന്നില്ല; മറ്റുള്ളവരുടെ വിശ്വാസങ്ങൾക്കും നിലപാടുകൾക്കും മാത്രമല്ല നമ്മുടെ സ്വന്തം കാര്യത്തിനും ഇത് ബാധകമാണ്. | | ഏതെങ്കിലും വിഷയത്തെയോ ഉള്ളടക്കത്തെയോ പ്രശ്നത്തെയോ കുറിച്ചുള്ള ചിന്താരീതിയാണ് CT. വിയോജിപ്പിന് തുല്യമല്ല CT; സംഭ്രമിപ്പിക്കാനോ അപമാനിക്കാനോ ലക്ഷ്യമിടുന്നില്ല; നിറ്റ്പിക്കിംഗ് ഉൾപ്പെടുന്നില്ല; മറ്റുള്ളവരുടെ വിശ്വാസങ്ങൾക്കും നിലപാടുകൾക്കും മാത്രമല്ല നമ്മുടെ സ്വന്തം കാര്യത്തിനും ഇത് ബാധകമാണ്. |
| + | |
| + | === III. Teaching of a poem === |
| + | |
| + | ==== Objectives: ==== |
| + | Teachers will be aware of the ways of integrating language theories into practice. |
| + | |
| + | ==== Demo Lesson ==== |
| + | Integrating some of the trends like, constructivism, critical thinking, culture in language teaching, Multilingualism, Identity theory, Discourse theory etc, a poem selected from one of the textbooks will be taught. |
| | | |
| === III. കവിത അനുശാസനം (Teaching of a Poem) === | | === III. കവിത അനുശാസനം (Teaching of a Poem) === |
Line 172: |
Line 199: |
| ==== ഡെമോ പാഠം ==== | | ==== ഡെമോ പാഠം ==== |
| കൺസ്ട്രക്ടിവിസം, വിമർശനാത്മക ചിന്ത, ഭാഷാ അധ്യാപനത്തിലെ സംസ്കാരം, ബഹുഭാഷ, സ്വത്വ സിദ്ധാന്തം, വ്യവഹാര സിദ്ധാന്തം തുടങ്ങിയ ചില പ്രവണതകൾ സമന്വയിപ്പിച്ച് പാഠപുസ്തകങ്ങളിലൊന്നിൽ നിന്ന് തിരഞ്ഞെടുത്ത ഒരു കവിത പഠിപ്പിക്കും. | | കൺസ്ട്രക്ടിവിസം, വിമർശനാത്മക ചിന്ത, ഭാഷാ അധ്യാപനത്തിലെ സംസ്കാരം, ബഹുഭാഷ, സ്വത്വ സിദ്ധാന്തം, വ്യവഹാര സിദ്ധാന്തം തുടങ്ങിയ ചില പ്രവണതകൾ സമന്വയിപ്പിച്ച് പാഠപുസ്തകങ്ങളിലൊന്നിൽ നിന്ന് തിരഞ്ഞെടുത്ത ഒരു കവിത പഠിപ്പിക്കും. |
| + | |
| + | === IV. Learning outcomes Primary School === |
| + | |
| + | ==== Objectives: ==== |
| + | The teachers will understand the significance of learning outcomes and frame a few teaching and practice activities. |
| + | |
| + | ==== Framing activities: ==== |
| + | After the learning outcomes are discussed, the participants will be provided with the samples of activities based on the learning outcomes and allotting one to each they will be guided to design activities. |
| + | |
| + | Learning outcomes link: |
| + | |
| + | <nowiki>https://www.mhrd.gov.in/sites/upload_files/mhrd/files/Learning_outcomes.pdf</nowiki> |
| | | |
| === IV. പ്രൈമറി സ്കൂൾ പഠന ഫലങ്ങൾ (Learning outcomes Primary School) === | | === IV. പ്രൈമറി സ്കൂൾ പഠന ഫലങ്ങൾ (Learning outcomes Primary School) === |
Line 183: |
Line 222: |
| ==== [https://www.mhrd.gov.in/sites/upload_files/mhrd/files/Learning_outcomes.pdf പഠന ഫലങ്ങളുടെ ലിങ്ക്.] ==== | | ==== [https://www.mhrd.gov.in/sites/upload_files/mhrd/files/Learning_outcomes.pdf പഠന ഫലങ്ങളുടെ ലിങ്ക്.] ==== |
| <nowiki>https://www.mhrd.gov.in/sites/upload_files/mhrd/files/Learning_outcomes.pdf</nowiki> | | <nowiki>https://www.mhrd.gov.in/sites/upload_files/mhrd/files/Learning_outcomes.pdf</nowiki> |
| + | |
| + | === V. Characteristics of Young Learners === |
| + | |
| + | ==== Objectives: ==== |
| + | The participants will understand young learner’s psychology and deal with them accordingly. |
| + | |
| + | ==== Procedure: ==== |
| + | The participants will share their understanding of the learner’s psychology, later various facets of learner’s psychology and its implications will be discussed. |
| + | |
| + | ==== Characteristics of Young Learners ==== |
| + | |
| + | # Young learners are interested in themselves, their families, food, pet animals, toys and their immediate environment. These interests help us plan topics and activities to motivate and engage them. |
| + | # Working with young children is demanding. We need to plan lots of activities, use lots of resources and ideas to match their interests and short attention span. |
| + | # Use plays, games, rhymes and songs, funny poems, etc. to motivate and engage young children. |
| + | # Provide opportunities to move, stretch, turn around – have outdoor activities, visit shops, parks, and other places |
| + | # Learning to learn – looking at their own progress – we can ask the child to draw a ‘smiling’ face if he/she is happy with his/her work that day. |
| + | # Literacy – show them words in English which they can recognize (signs, labels, wrappers). |
| + | # Caretaker talk – model the correct form, extend their utterance, and try to understand the content/meaning of what they say. Avoid using high sounding, abstract, complex words and sentences. |
| + | # Have classroom routines – greetings, goodbye songs – using the simple and the same language daily. |
| + | # Art and craft – music, dance, drama, painting, drawing, etc. |
| + | |
| + | “Learning doesn’t take place in isolation from the kids’ feelings’ (Goleman, 1996) |
| + | |
| + | A good motto to remember ‘ We are teaching young children, not English’ |
| + | |
| + | # Spiral curriculum – opportunities to revisit the topics/themes, recycle language in interesting and meaningful contexts |
| + | # Encourage them to ask questions in school too! |
| + | |
| + | For further reading. |
| + | |
| + | ECCE: National Early Childhood Care and Education Curriculum framework |
| + | |
| + | <nowiki>https://wcd.nic.in/sites/default/files/national_ecce_curr_framework_final_03022014%20%282%29.pdf</nowiki> |
| + | |
| + | ==== Assignment: ==== |
| + | Preparation of lesson plan for one of the lessons taken from the textbooks by integrating various theories and practices discussed above. |
| | | |
| === V. യുവ പഠിതാക്കളുടെ സവിശേഷതകൾ (Characteristics of Young Learners) === | | === V. യുവ പഠിതാക്കളുടെ സവിശേഷതകൾ (Characteristics of Young Learners) === |